Wyświetl:
książki według numeru tomu
Uwagi:
Seria Literatura Wizualna koncentruje się na popularyzacji najciekawszych zjawisk z pogranicza literatury oraz sztuk wizualnych (lub też – szerzej rzecz ujmując – intermedialnych), zarówno w wymiarze lokalnym, jak i globalnym. Naturalne napięcie między werbalną a wizualną metodą notacji prowokuje nie tyle do „wrażenia” słowa w obraz, co do „wyrażenia” tekstualnego przekazu za pomocą zmysłowej formy – a zatem do potraktowania sekwencji obrazów jak ciągu słów ułożonych w zdanie. Onieśmielać może mnogość obszarów, w jakie współcześnie zapuszczają się autorzy szeroko pojętej „literatury graficznej” (komiks, picturebook, książka-wystawa, atlas wizualny itp.), a próby zdefiniowania tego zjawiska, w sposób naturalny skłaniają do poszukiwania międzygatunkowych analogii. Wewnętrzna dynamika wizualnej opowieści rodzi się ze sprzeczności między koniecznością konstruowania sensownego języka a skłonnością do „wyzwalania się” sensualnych obrazów. Literatura wizualna – jako heterogeniczne, w pewnym sensie eksterytorialne pole krzyżujących się napięć – jest często marginalizowana w kontekście refleksji o mediach, z których czerpie inspirację i z którymi w sposób naturalny wchodzi w reakcje. Równocześnie, jako swoiste „intermedium”, ujawnia ograniczenia, typowe dla różnorodnych kanałów dystrybucji, takich jak instytucje sztuki, rynek wydawniczy czy internet. W tym aspekcie literatura wizualna – jako zjawisko o niedookreślonej tożsamości – sama okazuje się użytecznym narzędziem definicyjnym, co nie zmienia jednak faktu, że domaga się ona autonomicznej refleksji.
"»Taltosz« to spisany/wyklejony z ekshibicjonistyczną szczerością fabularyzowany esej, najeżony wyrazistymi wizualnymi metaforami i autotematycznymi dygresjami.
Figurą centralną jest tu pisarz poszukujący natchnienia – jak się okazuje, świeżo upieczony ojciec dziecka, wkrótce mającego przyjść na świat. Nie mogąc się odnaleźć w wyznaczonej mu życiowej roli, bohater zanurza się w żywioł podświadomości, a przewodnikiem w tej psychodelicznej podróży jest Taltosz, groteskowy szaman, nieustannie wi...
Czytaj więcej
Praga niszczona powodzią. Dworce pełne narkomanów, pijaków, "lumpów". Brudne wnętrza pociągu pospiesznego relacji Praga – Wrocław. Szpital psychiatryczny. Kaleki i niedoskonały świat przedstawiony "Błędu" i jego mieszkańcy: postaci o złamanych życiorysach i traumatycznych doświadczeniach. Główny bohater, Krzysztof (o polsko brzmiącym nazwisku Warjak), botanik-amator i hodowca orchidei, jest również przemytnikiem cennych i zagrożonych gatunków kwiatów. W ramach ostatniego zlecenia otrzymuje zadan...
Czytaj więcej
Albin nie ma prawa jazdy, bo jest płetwonogi, na szczęście Bianka ma potężne łapy. Decydują się na wspólną podróż samochodem.
[Korporacja Ha!art, 2018]
Czytaj więcej
Polskę trudno jest zrozumieć. A co dopiero wytłumaczyć na obrazkach. Bolesław Chromry podjął się heroicznej próby narysowania i opisania najważniejszego kraju na świecie. Elementarz to encyklopedia wiedzy, którą niby wszyscy posiadamy, ale próbujemy o niej zapomnieć i zamieść pod dywan. Chromry wyciąga te trupy z szafy i sadza je przy stole nakrytym biało-czerwoną flagą i ironią, która jest niezbędna, żeby w Polsce przetrwać.
"Kochany Boże, dziękuję Ci za Bolesława Chromrego, którego ręką ste...
Czytaj więcej
Komiks Pawła Jarodzkiego zatytułowany "Kompletna historia wszechświata ze szczególnym uwzględnieniem Polski" to monumentalna, bo blisko trzystustronicowa edycja jego rysunkowego dorobku, poddanego przez twórcę swoistemu recyklingowi. Artbook stanowi kompilację rozproszonych dotąd dzieł autora (zarówno tych nieznanych, jak i publikowanych już na łamach czasopism oraz antologii), ujętych w klamrę ramowej narracji i wzbogaconych dodatkowym komentarzem. Zbiór obejmuje wczesne prace wyrastające jeszc...
Czytaj więcej
"Martwy sezon" to powieść graficzna oparta na motywach utworów literackich Brunona Schulza – zarówno opowiadań ze zbiorów "Sklepy cynamonowe" oraz "Sanatorium pod klepsydrą", jak i rozproszonych esejów, a także fragmentów prozy.
Miejscem akcji jest opuszczone przez mieszkańców miasto, opanowane przez rojowiska owadów, które występują tu "w zastępstwie" ludzkich bohaterów. Inspiracją dla tego pomysłu jest opowiadanie "Karakony", w którym ojciec narratora – niczym postać w Kafkowskiej "Przemian...
Czytaj więcej
Warto czasami pomyśleć. I warto też czasem coś zapisać. Albo narysować wielkiego penisa nudząc się na internalu w sali konferencyjnej. Bolesław Chromry wychodzi naprzeciw oczekiwaniom wszystkich tych, którzy chcieliby sobie wytatuować napis „fuck my life”, ale nie mają odwagi i pytają o pudding z tapioki w barze mlecznym.
"Bolesław Chromry najpiękniej rozgrzesza z na swój sposób przyjemnego uczucia utraty złudzeń wobec świata. Oferuje smaczny i zdrowy humor grobowy. Twój wewnętrzny malkontent...
Czytaj więcej
Rok 2013 należy do Antonisza. Monumentalna, retrospektywna wystawa dzieł tego klasyka animacji w warszawskiej Zachęcie i krakowskim Muzeum Narodowym zbiega się w czasie z wydaniem nieznanych dotąd opowieści graficznych. Antonisz był bezsprzecznie najbardziej totalnym artystą w dziejach polskiego kina: reżyserem, scenarzystą, autorem oprawy plastycznej, kompozytorem, a także wynalazcą i konstruktorem aparatury, za pomocą której realizował swe filmy. Publikacja Korporacji Ha!art pokaże go także ja...
Czytaj więcej
"Pokrzywy" to wielowątkowa opowieść obyczajowa osadzona na polskim blokowisku w latach dziewięćdziesiątych. To telenowela obrazkowa pełna licznych tragedii, zabaw, słońca, dojrzewania i śmierci. Co by powstało, gdyby połączyć ze sobą W labiryncie, Dom i Zmory Zegadłowicza? Prawdopodobnie nic. Albo "Pokrzywy".
"Podobnie jak w debiutanckiej Renacie autor po raz kolejny grubą czarną kreską odmalowuje rodzimy krajobraz, utkany w równej mierze z „donosów rzeczywistości”, co z dziecięcych koszmarów...
Czytaj więcej
"W czasie, kiedy konsumenci chcą coraz szybciej coraz mocniejszy towar, nawet Chromry nie chce już tylko dostarczać kwaśnej rozrywki dla skrolujących, coraz bardziej przygnębionych Polską milenialsów i GenZetów. Zjadliwie inteligentna fraza i gęba współczesnego aforysty to za mało. Chromry a my wraz z nim, śmieje się, choć chciałby móc rzucić to wszystko w pizdu i zapłakać nad tym strasznym krajem, ale nie daje sobie na to pozwolenia. Bo wtedy to już naprawdę byłby koniec. A kolejny dzień walki ...
Czytaj więcej
„Przydomek »Chromry« znaczy więcej niż »kulawiec«, podobnie jak »grówno« ze sztuki Alfreda Jarry’ego nie oznacza wyłącznie ekskrementów. Choć »Renata« wyrasta z ducha publicystycznej satyry na społeczeństwo żyjące »w Polsce, czyli nigdzie«, to z pewnością jej lektura nie wyklucza innego rodzaju objawień. Opowieść graficzna Chromrego przypomina współczesną grotę Lascaux, na której ścianach – rozświetlonych platońskim blaskiem telewizora – majaczy hieroglificzna tkanka korporacyjnych logotypów, ta...
Czytaj więcej
"Wielki Atlas Ciot Polskich" stanowi komiksową adaptację "Lubiewa" – głośnej powieści Michała Witkowskiego, opublikowanej po raz pierwszy w 2004 roku nakładem Korporacji Ha!art. Choć utwór ten wszedł już do kanonu najnowszej polskiej literatury, celem niniejszej antologii nie było stworzenie "bryku z klasyka", a raczej oddanie ducha pierwowzoru za pomocą możliwie szerokiej gamy środków, oferowanych przez medium opowieści graficznej.
"Atlas" to ukłon w kierunku całkiem już bogatej tradycji pol...
Czytaj więcej