1.
Morderstwo odbędzie się... (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
Symbolicznie to numer jeden mijającego roku, bo jest to pierwszy kryminał Agathy Christie przeczytany przeze mnie w tym roku. Wielkie odkrycie i zachwyt, a także pokonanie własnych uprzedzeń czytelniczych – zupełnie nie wiem dlaczego kołatało mi po głowie, że Christie tworzyła nudne i zbyt skomplikowane intrygi. Okazało się, że od większości jej kryminałów nie mogę się oderwać i jestem pełna podziwu dla pomysłów, rozwoju akcji i konstrukcji zagadek. Tym samym wielkie podziękowania należą się Misiakowi za zapoczątkowaną przez niego akcję i polecanie najlepszych książek Lady Agathy.
2.
Milczący zamek (
Morton Kate)
Opowieść inspirowana powieścią gotycką i historiami sióstr Bronte. Rodzinne sekrety i zamek pełen tajemnic zamieszkiwany przy trzy nieomal wiekowe panny Blythe. Jednocześnie odkrycie australijskiej pisarki piszącej niezwykle klimatycznie o Anglii. Równie dobre okazały się
Dom w Riverton (
Morton Kate)
i
Zapomniany ogród (
Morton Kate)
3.
Sekret mojego męża (
Moriarty Liane)
Fascynująca i intrygująca opowieść o sekretach, które mogą zburzyć całe dotychczasowe życie. Liane Moriarty stworzyła ciekawą historię, którą okrasiła wyrazistymi, rozbudowanymi portretami głównych postaci. To także poznanie kolejnej australijskiej pisarki i Australii. Zachwyciły mnie również
Wielkie kłamstewka (
Moriarty Liane)
i trochę mniej
A teraz śpij (
Moriarty Liane)
4.
Zajezierscy (
Gutowska-Adamczyk Małgorzata)
Wspaniała, klimatyczna i porywająca saga rodzinna. Aż nie mogę uwierzyć, że tak długo odkładałam lekturę "Cukierni pod Amorem" na później. Ten cykl posiada wszelkie cechy, które cenię najbardziej - bogato zilustrowany świat przedstawiony, nawiązania historyczne, fascynujące i świetnie skonstruowane postaci oraz własną niepowtarzalną atmosferę, która sprawia, że w Zajezierzycach i Gutowie można się zadomowić.
5.
Trafny wybór (
Rowling Joanne (pseud. Rowling J. K., Skamander Newt, Whisp Kennilworthy, Galbraith Robert))
Zachwycająca powieść psychologiczna. Dotąd ceniłam Rowling jako twórczynię literatury młodzieżowej, a okazuje się, że jest również znakomitą pisarką powieści dla dorosłych. "Trafny wybór" to wiarygodne i głębokie portrety psychologiczne postaci oraz świetny obraz angielskiej prowincji.
6.
Opactwo świętego grzechu (
Kidd Sue Monk)
Porywająca opowieść o miłości, wybaczaniu i poszukiwaniu samego siebie. Odwołując się do legend i archetypów "Opactwo świętego grzechu" pozostaje książką cudownie wieloznaczną i pozostawiającą pole do interpretacji.
7.
Tam, gdzie nie sięga już cień (
Kowalewska Hanna)
Gdyby ta książka wyszła spod pióra innej pisarki uznałabym ją za kawał niezłej prozy psychologicznej. Hanna Kowalewska jednak cyklem o Zawrociu wysoko zawiesiła poprzeczkę i nie da się nie zauważyć, że powieść ta mogła być jeszcze bardziej dopracowana. Mimo wszystko po kilku miesiącach od jej przeczytania muszę przyznać, że zapadła mi w pamięć i zasługuje na wyszczególnienie w ramach najlepszych książek tego roku.
8.
Droga przez kłamstwa (
Cleeves Ann)
Świetny, współczesny kryminał w stylu Agathy Christie. Co prawda najlepszy z całego cyklu, niemniej to wspaniale odkryć, że ktoś pisze w XXI wieku kryminały bez epatowania przemocą i okrucieństwem.
9.
Feblik (
Musierowicz Małgorzata)
Kolejny tom Jeżycjady przeczytany w Boże Narodzenie (to taka moja mała, prywatna tradycja). Chyba najlepszy od czasów "Języka Trolli". Ciepła i krzepiąca historia, znani, budzący sympatię Borejkowie i nowa, ciekawa postać.
10.
Klub Perskich Pikli (
Dallas Sandra)
Ciepła, mądra opowieść o kobiecej przyjaźni i trudach wiejskiego życia na Południu Stanów Zjednoczonych w połowie minionego wieku.
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.