Postanowiłam przyłączyć się do wyzwania czytelniczego, ale w znacznie skróconej formie. Tamta lista wydaje mi się niestety za bardzo rozbudowana jak na moje możliwości - zabrakłoby mi czasu na czytanie książek, na które ochota najdzie mnie "nagle", "ni z tego, ni z owego"... Postanowiłam więc ograniczyć liczbę do 12, czyli jedna książka na miesiąc, przewidując miejsce dla innych lektur.
Moje wyzwanie obejmuje więc książki:
Już przeczytane:
1. Autor nagrodzony Noblem po II wojnie światowej -
Kain (
Saramago José)
; ocena: 3; nie odmawiam nikomu prawa do tego, żeby wyrażać swoje poglądy, choćby na temat Boga. Zadaję sobie tylko pytanie, jaki cel chciał osiągnąć autor? Recenzja:
Nurzając się w odmętach herezji
2. Sztuka -
Otello (
Szekspir (Shakespeare William))
; ocena: 4,0. BiblioNETkowe Polecanki uznały, że książka raczej nie przypadnie mi do gustu. Fakt - dramaty czytuję rzadko, a mój ostatni kontakt z Szekspirem przypada na czasy licealne. Po przyznanej przeze mnie ocenie widać chyba, że potrafię jednak docenić autora, przede wszystkim za ukazanie pewnych ciemnych prawd o naturze ludzkiej: sile zręcznej manipulacji, ukrytych pokładach zazdrości, chorym poczuciu honoru i zranionej ambicji...
3. Miejsce, które chciałam odwiedzić -
Moja droga do Santiago: Opowieść pielgrzyma agnostyka (
Ward Robert)
; ocena: 3,5. Książka ciekawa, wartościowa i na pewno zachęcająca do wyruszenia na trasę do Santiago. Gorzej z tłumaczeniem i redakcją... Recenzja:
W drogę!
4. Wojenna -
Komu bije dzwon (
Hemingway Ernest)
; 13.06-7.07.15 r.; ocena: 3,5. Wątkom miłosnym u Hemingwaya mówię zdecydowane "nie". Ale wątki wojenne to już inna sprawa. Może Hemingway nie powinien był silić się na pisanie powieści a zostać przy reportażu z wojny domowej w Hiszpanii? Według mnie mocną stroną są też ciekawie zarysowane, silne charaktery (Pilar, Pablo) - z wyjątkiem słodko-mdłej Marii. Z kolei na minus zaliczyłabym sporą ilość zupełnie nonsensownych dialogów, z których nic nie wynikało...
5. Zakazana -
Lochy Watykanu (
Gide André (Gide Andrzej))
. 17-21.07.2015 r.; ocena: 2,5. Chyba pomyliłam kategorie... Powinnam zamienić miejscami dwie książki:
Kain (
Saramago José)
i właśnie
Lochy Watykanu (
Gide André (Gide Andrzej))
. No ale miało być obrazoburczo... Może moja wrażliwość została jakoś przytępiona, ale mam wrażenie, że tutaj nie chodzi o świadomą herezję czy bluźnierstwo, tylko o literacki żart. Postacie dziwne, jakieś takie sztuczne i płaskie. Fabuła? No nie wiem... Nijaka, rozmyta. Wydaje mi się, że sam autor zdawał sobie sprawę z dziwaczności swojej opowieści, bo przedstawia bohaterów w sposób raczej komiczny.
6. Romans klasyczny -
Północ i Południe (
Gaskell Elizabeth (Gaskell E. C., Gaskell Elizabeth Cleghorn))
; 21-27.07.2015 r.; ocena: 5,5. Piękna, ciepła, urokliwa i sentymentalna opowieść.
7. Kryminał/thriller -
Zbrodnia w szkarłacie (
Kwiatkowska Katarzyna (ur. 1976))
- 6.08.2015 r. Ocena 5,5. Książki pani Katarzyny Kwiatkowskiej będą u mnie zawsze mile oczekiwanym gościem - nowa powieść nie rozczarowuje, ale godnie może zająć swoje miejsce obok świetnych poprzedniczek. Ciekawa akcja, intrygujące zagadki, jeszcze ciekawsze postacie.
8. Akcja nie dzieje się w Europie -
Droga bez dna (
Okri Ben)
; 6-17.08.2015 r.; ocena: 4,0. Mam mieszane odczucia po lekturze tej książki. Wiele w niej ciekawych i mądrych spostrzeżeń i przemyśleń. Trochę zajęło mi czasu zanim przyzwyczaiłam się do magicznego świata tej książki - świata duchów, stworów, dziwactw. Ale kiedy już w pewien sposób zrozumiałam, kim jest główny bohater - Azaro - lektura stała się nieco prostsza i przystępniejsza.
9. Opowiadanie -
Sonata Kreutzerowska: Opowiadania (
Tołstoj Lew)
- 22-31.08.2015 r.; ocena: 4,0.
10. Ponadstuletnia książka -
Rękopis znaleziony w Saragossie (
Potocki Jan)
; 5.09-29.11.2015 r.; ocena: 3,0. W związku z różnymi okolicznościami "towarzyszącymi" lektura powieści trwała długo. Książka już od dawna była częścią moich planów czytelniczych i cieszę się, że ją przeczytałam, ale drugi raz nie zafunduję sobie raczej tej przyjemności - zbyt duża mieszanka masonerii, kabały, islamu, chrześcijaństwa i wszystkiego innego...
Plany:
11. Autor nagrodzony Noblem przed II wojną światową -
Księga dżungli (
Kipling Rudyard)
12. Własna nieczytana -
Cichy Don (
Szołochow Michaił (Szołochow Michał))
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.