Dodany: 24.10.2014 12:37|Autor: Rbit
Rbita lektury października 2014
1.(104)
Heliogabal, wnuk Mezy (
Nowacka Ewa)
(ocena 4,5)
2.(105)
Maksymin Trak (
Nowacka Ewa)
(4,0)
3.(106)
Rok trzech cezarów (
Nowacka Ewa)
(4,0)
Więcej o książkach Nowackiej w czytatce:
Czytelnik, wysiłek i "pójście na łatwiznę".
4.(107)
Dziennik pisany nocą: 1971-1972 (
Herling-Grudziński Gustaw)
(6,0)
Niezależnie czy Herling-Grudziński pisze o Nieczajewie, Dostojewskim, "Biesach" i narodzinach totalitaryzmu; o wspomnieniach Nadieżdy Mandelsztam, czy o rozmowie z Milowanem Dżilasem, zawsze jest arcyciekawy i pobudza do myślenia.
5.(108)
Subtelna prawda (
Le Carré John (właśc. Cornwell David))
(3,5)
Recenzja:
Demaskatorem być... czyli o przeciekach w erze WikiLeaks
6.(109)
Gniew (
Miłoszewski Zygmunt)
(5,0)
Recenzja:
Pożegnanie z Teodorem Szackim?
7.(110)
Krew z mlekiem (
Kwaśnicka Marta)
(5,5)
Nie jestem koneserem esejów. Nawet Herbert czasami mnie nudzi. Jednak Kwaśnicką czytałem z wielkim zainteresowaniem. Eseje wieloznaczne, można odbierać je m.in. jako opis szczególnej formy wrażliwości na sztukę Polaka zawieszonego pomiędzy chłodem północy ("mleko"), a emocjami południa ("krew"). Mnie interesowała bardziej jako opis swego rodzaju kobiecości. Kobiety wrażliwej lecz jednocześnie na swój sposób silnej. Odnajdującej swe cechy w kobietach z przeszłości. Tych wymienianych w rolach głównych, jak Sor Juana, Safona, Jane Austin, czy będąca dla mnie największym „odkryciem” La Roldana, jak również tych z drugiego planu, jak Nauzykaa, Fedra a nawet Katarzyna Aragońska. Fascynująca lektura.
Tutaj fragment: http://www.teologiapolityczna.pl/marta-kwasnicka-daemonium-meridianum
8.(111)
Blaski i cienie pracy mózgu: O miłości, sztuce i pogoni za szczęściem (
Zeki Semir)
(4,0)
Tytuł adekwatny do treści. Autor – twórca pojęcia neuroestetyka – analizuje pracę naszych mózgów. Wyodrębnia pojęcia wrodzone i nabyte. Następnie analizuje literaturę i sztukę w poszukiwaniu potwierdzenia swych tez. Na przykład w odniesieniu do tego, dlaczego w wielu kulturach powtarza się motyw nieszczęśliwej i niespełnionej miłości kochanków, których połączyć może jedynie śmierć. Ciekawa pozycja.
9.(112)
Wyspa na prerii (
Cejrowski Wojciech)
(4,0)
Cejrowski ze swadą o domku w Arizonie i kontaktach z "tubylcami". Momentami przeszkadzały mi kategoryczne twierdzenia oparte na fałszywych/niesprawdzonych przesłankach. Ale talentu gawędziarza nie sposób odmówić.
10.(113)
Nasza paczka i niepodległość: O sześciu polskich świętach (
Stanecka Zofia)
(4,0)
Recenzja:
O świętach nie tylko dla dzieci
11.(114)
Oficer i szpieg (
Harris Robert)
(5,0)
Recenzja
Przystojniak i Żyd
12.(115)
Wieczna wojna [komiks] (
Haldeman Joe,
Marvano (właśc. Oppen Mark van))
(4,0)
Klasyczny, antywojenny komiks. Bardzo dobra szczególnie druga część. W pierwszej raził mnie helikopter na księżycu pozbawionym atmosfery, a w ostatniej
Uwaga: po kliknięciu pokażą się szczegóły fabuły lub zakończenia utworu.
13.(116)
Cmentarz w Pradze (
Eco Umberto)
(3,5)
Panie Eco, to że masz Pan przebogate archiwum, jesteś erudytą i chcesz zaserwować nam spiskową teorie o tworzeniu się spiskowych teorii, nie świadczy jeszcze o tym, że uda Ci się to zrobić w formie ciekawej powieści. Bo powieść jest nudna i basta.
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.