No dobra, nie zawsze arcydzieła, ale słynne książki, które moim subiektywnym zdaniem wypada znać (bez przeczytanych przed tą czytatką, także raczej autorów nieczytanych jeszcze przeze mnie):
1.
Sokół maltański (
Hammett Dashiell)
[30.05-2.06.2015] 3.5 - potwierdza się, że powieść sensacyjna to nie mój gatunek. Mało prawdopodobna intryga, detektyw Spade przez 90% książki zgadywał albo zgoła nie wiedział, co i dlaczego się dzieje. Centralna femme fatale przypomina wiewiórkę na płonącym drzewie, i ogólnie brak pozytywnych bohaterów - i tu to przeszkadza. Łatwo się czyta dzięki wypełnieniu dialogami, ale nie skłania mnie do żadnych przemyśleń ani zapamiętań.
2.
Moby Dick czyli Biały Wieloryb (
Melville Herman)
[25.09-7.10.2019] 5.0
Wieloryb też człowiek!
3.
Mann Thomas (Mann Tomasz)
3.1
Czarodziejska góra (
Mann Thomas (Mann Tomasz))
[27.01-11.02.2021] 3.0 - Ostatnie moje spotkanie z Mannem - nie chcę się więcej męczyć. Odczekałem bodajże z 15 lat od pierwszego podejścia, ale nadal nie zagrało, choć zaparłem się, by jednak przełknąć tę jedną z najbardziej pomnikowych powieści świata. Nie próbowałem nadmiernie doszukiwać się aluzji do "snu Europy" przed Iwś., niezbyt zajęły mnie dywagacje, dotyczące względności upływu czasu. Dużo miejsca poświęca Mann filozoficznym dysputom, możliwe nawet, że przedstawia jakiś swój manifest ideowy czy też drążące go dylematy - ale dla mnie zawierały zbyt wiele ideologii i mylnych pojęć, by wziąć je za dobrą monetę. Wątek "romansu" dość intrygujący, podobnie jak sprawa z mynheerem Peeperkornem - jednak podobnie jak cała książka przegadany i niezbyt dla mnie konkluzywny - jedynie jako portret inercji i spleenu charakterystycznego dla epoki fin de siecle'u. Wydaje mi się też, że książka mocno się zestarzała i jedyne, co jako tako ma odzwierciedlenie w czasach obecnych, to konował (Behrens), udający wielce kompetentnego, a w istocie robiący nic lub wręcz szkodzący swym pacjentom.
3.2
Tonio Kröger i inne opowiadania (
Mann Thomas (Mann Tomasz))
[30.11-2.12.2016] 3.5 - wrażenia w
"Tonio Kröger i inne opowiadania" - ocena opowiadań
3.3
Doktor Faustus (
Mann Thomas (Mann Tomasz))
[6-17.11.2020] 3.0 wrażenia w
Faust-Mann
4.
Gra w klasy (
Cortázar Julio)
[30.12.2020-14.01.2021] 4.5 - czytatka
Chaotyczny kosmos
5.
Przeminęło z wiatrem (
Mitchell Margaret)
[30.10.-19.11.2015] 5.0 czytatka
Brzydcy piękni ludzie
6.
Biesy (
Dostojewski Fiodor (Dostojewski Teodor))
[na półce] [2-18.11.2021] 4.0 Bardzo wymagająca, obszerna, potężna powieść (z równie potężnymi przypisami - ~100 stron maczkiem), niesłychanie głęboko osadzona w świecie polityki i rewolucjonistycznej myśli Rosji w połowie XIXw. - i to jest dla mnie najcięższa jakość książki. Doceniam złożoność, wymowę (krytyczną wobec szaleństw osób, wykorzystujących dźwięczne ideologie do wodzenia za nos niezadowolonych), piękny język. Ale zmogło mnie przedzieranie się przez las postaci (czemu nie pomogło wymienne stosowanie nazwisk i imion z otczestwami, a także bardzo podobne nazwiska - Lamszyn, Liputin, Lebiadkin itd.). Ostatecznie zaś ciężko było stwierdzić, kto jest bohaterem, jakie ma cele i jaka jest ostateczna konkluzja.
7.
Pustelnia parmeńska (
Stendhal (właśc. Beyle Marie-Henri))
[na półce] [9-17.10.2016] 4.5 rację miał Nienacki, iż to prześwietny portret dworskich intryg, gier na szczytach władzy, obyczajów epoki napoleońskiej we Włoszech (dokładnie - w księstwie Parmy). Ciekawa intryga, pomimo lekkich dłużyzn. Warto, aby przeczytał to każdy, komu się wydaje, że to dzisiejsza polityka jest szczególnie brudna, a na piedestale inaczej niż ongi zasiadają postacie zgoła niekryształowe. Jest to także ładna, zawiła bardzo historia miłosna - której zawikłania potęgowane są przez wymogi honoru, etykiety oraz kalkulacje majątkowe.
8.
Lawrence David Herbert
8.1.
Kochanek Lady Chatterley (
Lawrence David Herbert)
[14-19.12.2017] 3.0 Męczyłem strasznie tę książkę. Opowieść o angielskiej lady, którą opanowuje zwierzęca żądza i wykorzystuje seksualnie prostego robotnika, dorabiając sobie do tego filozofię oraz marudząca o tym, jak to jej źle, że jej niemoralne zachowanie nie spotyka się z zachwytem otoczenia. Dodatkowo naiwne komunistyczne farmazony - niby jako świetny portret walki klas. Mocno przeterminowane.
8.2
Synowie i kochankowie (
Lawrence David Herbert)
[18-27.06.2021] 2.5
9.
Małe kobietki (
Alcott Louisa May)
[12-16.11.2014] 3.0 - jednak jest to literatura dziewczęca i trochę się wynudziłem. Przesłodzone fragmenty nie rażą mnie zbytnio, choć lekko nierealne są opisy "młodych panienek z radością rezygnujących z przyjemności w imię szlachetności i wyższego dobra". Ale myślę, że przeszkadza również w czytaniu kategoria współczesna - zastanawia mnie, czy to się jakoś nie łączy z uwspółcześnieniem (a może też efekt fascynacji tą powieścią kontra realia współczesne)
Samobójczynie (
Eugenides Jeffrey)
? Chodzi mi o to, jakby Eugenides powołał do życia analogiczną rodzinę (4 córki) i rodziców, którzy obecnie starają się wychować dzieci jak w "Małych kobietkach" - i katastrofę, do jakiej to prowadzi. Ale poza tym uważam, że obecnie przydałoby się napisać powieść, która byłaby nowoczesną wersją tej ramotki - a także wskazywałaby, jak mogłaby wyglądać modelowa pozytywnie budowana rodzina.
10.
Obcy w obcym kraju (
Heinlein Robert Anson)
[19-28.06.2015] 5.5 Oto mam za sobą "biblię hippisów" - zastanawiam się, jak pewne elementy krytyczne w książce dało się pogodzić z pewnymi elementami "kultury hipisowskiej", np. otwarte kpiny z astrologii - wydaje mi się, że część hipisów mocno ciążyła w stronę ezoteryki? Podobnie jeśli chodzi o licentia poetica Heinleina w temacie fizyki i chemii fantastycznej (znikanie, lewitacja, pewne "cudowne" funkcje organizmu) oraz diagnoz społecznych. Nie wiem, w jakiej mierze zostało to zinternalizowane przez hippisów, ale niektóre idee są na tyle zabawne lub nieprawdopodobne, że aż trudno uwierzyć, że ktoś mógłby je wziąć na serio i starać się je wcielać w życie :) Wiele jest w tej książce cynizmu oraz niepoprawnej politycznie krytyki współczesnego świata. Niewątpliwie jest to Arcydzieło Literatury, choć ocenę musiałem obniżyć za lekko kiczowatą sensacyjność pewnych fragmentów. Aha - uwaga na wersje, ja wpierw chwyciłem za okrojoną Zysku z 1995r. i łyknąłem 150 stron ;) A lektura jest tak potoczysta, że 650str. poszło w 6 dni, co obecnie dla mnie jest osiągnięciem! (dawny rekord to 470 stron jednego dnia osiągnięty na
Kamień łez (
Goodkind Terry)
)
11.
Lochy Watykanu (
Gide André (Gide Andrzej))
[22-26.05.2015] 3.0 - nie rozumiem tej książki, nie rozumiem dlaczego ma opinię "arcydzieła literatury" oraz "obrazoburczej"; brak dla mnie w niej treści, brak fabuły, czyta się niesłychanie lekko, ale nic mi nie dała. Na pewno podwyższam ocenę za elegancki i bogaty język, ale wydaje mi się, że wówczas to była norma. Pod jedną z recenzji napisano "skomplikowana osobowość Lacfadia zasługiwałaby na szczególne omówienie w jakiejś dyplomowanej pracy" ale dla mnie był on zdrowo pokopany, lecz ta kreacja była stworzona raczej na siłę.
12.
Podróże z Herodotem (
Kapuściński Ryszard)
[05-08.05.2015] 4.5 byłem trochę uprzedzony, ale czytało się w porządku. Jednak nie jest to ten rodzaj literatury faktu/publicystyki, który by mnie porwał. Będzie mała czytatka, ponieważ Kapuściński w paru miejscach skłonił mnie do przemyśleń, a poza tym w ciekawy sposób potrafił przybliżyć słynne dzieło starożytności - niemniej jednak po "Dzieje" Herodota nie sięgnę, przejrzałem w księgarni i mnie przygniótł styl...
13.
Faulkner William - kolejność skonsultowana z
Marylek ;) Wrażenia z nrów 13.1-4:
Yoknapatawpha - forsowne zwiedzanie z Faulknerem
13.1
Światłość w sierpniu (
Faulkner William)
[11-19.12.2018] 4.0
13.2
Absalomie, Absalomie... (
Faulkner William)
[20-29.12.2018] 4.5
13.3
Wściekłość i wrzask (
Faulkner William)
[31.12.2018-6.01.2019] 5.5
13.4
Azyl (
Faulkner William)
[9-15.01.2019] 4.0
13.5
Wielki las (
Faulkner William)
(
William Faulkner a sprawa polska ) [6-13.06.2017] 5.0 -
Do lasu coraz dalej
14.
Pod wulkanem (
Lowry Malcolm)
[5-15.12.2014] 5.0 - lekko chaotyczna czytatka
Smutek pod wulkanem
15.
Wyznania (
Augustyn św. (Augustyn z Hippony))
[17-24.02.2015] 4.0 ważne dzieło, choć trochę wymęczyło mnie powtórzeniami i przeobfitymi pieniami do Boga, natomiast filozoficznie zawiera mnóstwo ciekawych wątków, które umieściłem z komentarzem tu:
Św. Augustyn wyjaśnia i pyta
16.
Huxley Aldous co mi zostało:
16.1.
Małpa i duch (
Huxley Aldous)
[17-18.12.2014] 6.0 chyba nie potrafię wystawić nic innego Huxleyowi. Forma tym razem co najwyżej na 4, ale średnia w zaokrągleniu i tak byłaby 6! Czytatka z wrażeniami, krótkim przybliżeniem tematyki i ważnymi cytatami:
Czy małpa przemoże ducha w człowieku?
16.2.
Szara eminencja (
Huxley Aldous)
[31.01.2015-5.02.2015] 5.0 niestety, pierwsza książka Huxleya, której nie wystawię najwyższej noty. Nie jest bardzo wciągająca, dlatego nominalnie wystawiłbym 4.0, lecz miejscami (całkiem często) zdarzają się błyskotliwe, porywające fragmenty. Prócz tego mnóstwo wartościowych, inteligentnych spostrzeżeń, skłaniających do przemyśleń i zmieniających mój punkt widzenia na inną perspektywę podnoszą ocenę o cały punkt (sic!) - ciekawsze fragmenty i kilka komentarzy w czytatce
Huxley: mistycyzm, moralność, polityka
16.3.
Kontrapunkt (
Huxley Aldous)
[2-13.09.2019] 5.5
16.4.
Niewidomy w Ghazie (
Huxley Aldous)
[27.08-4.09.2015] 6.0 Znów Huxley na najwyższą notę! Książka dość męcząca w czytaniu, choć klimatem przypomina
Jak suche liście (
Huxley Aldous)
. Natomiast w sposób doskonały literacko przedstawione są charaktery bohaterów - nawet pobocznych. Oraz bardzo frapujące (jak to u tego autora) są umiejętnie wplecione w fabułę przemyślenia i filozoficzne dywagacje. Co ja się tam będę rozpisywał - nie kłamie na jotę
z okładki . Bardzo polecam!
16.5.
W cudacznym korowodzie (
Huxley Aldous) [22-27.09.2017] 5.0 wrażenia i cytaty:
Zagłuszanie istnienia
16.6.
Czas musi stanąć (
Huxley Aldous)
[27.03-2.04.2022] 6.0
16.7.
Po wielu latach (
Huxley Aldous)
[20-24.11.2017] 6.0
Englishman in Beverly Hills
16.8.
Uśmiech Giocondy: Opowiadania (
Huxley Aldous)
[1-3.09.2016] 4.5 oszukałem się - chciałem przeczytać
Uśmiech Giocondy i inne opowiadania (
Huxley Aldous)
, a nie "wybór" w postaci 2 opowiadań (z 12). Niestety, nowelki te opierały się głównie na pewnym pomyśle i brak im było owej głębi obrazu, wielopoziomowości i szerokiego spektrum nawiązań, które zwykle cechuje pisarstwo Huxleya. Bardzo dobre oczywiście portrety psychologiczne - zblazowanego, cynicznego i totalnie nieempatycznego bawidamka z wyższych sfer; zagubionego w rzeczywistości wojennej intelektualisty; idealistki biorącej przyzwyczajenie za miłość. Może pozostałe opowiadania jako zbiór zostawiłyby lepsze wrażenie?
16.9.
Geniusz i bogini (
Huxley Aldous)
[23-24.03.2016] 6.0 pierwsza szóstka w tym roku! Ale Huxley potrafi tak doskonale tworzyć portrety psychologiczne, umieszcza także tak wiele głębokich spostrzeżeń, wyłożonych poprzez usta bohaterów, że wrażeniem po lekturze może być tylko zachwyt. Dodatkowo świetny, bogaty język - oraz pewne sceny, ujęte w prawdziwie poruszające, wstrząsające słowa! Dodam czytatkę z cytatami, ale jest ich dość dużo do przepisania. [własna półka]
16.10
Drzwi percepcji; Niebo i piekło (
Huxley Aldous)
[12-15.04.2019] Czytatka
Huxley - mistyka i psychodelia 3.5
17.
Chrystus zatrzymał się w Eboli (
Levi Carlo)
[18-21.11.2014] 5.5 jest recenzja
Cień w kraju słońca (nawet polecana przez Redakcję ;D)
18.
Krystyna córka Lavransa (
Undset Sigrid (Undset Sygryda))
[9.02-1.03.2018] 5.0
Krystyna i inne PRAWDZIWE postaci
19.
Rezerwat (
Ruyslinck Ward (właśc. Belser Raymond Charles Marie De))
[29.06-2.07.2015] 6.0 przewspaniała i aktualna książka, a całkiem zapomniana. Warto ją czytać szczególnie dziś, gdy być anachronicznym, nie nadążać za współczesnymi przemianami moralności i obowiązujących poglądów, płynąć pod prąd, staje się coraz bardziej piętnowaną postawą. Czytatka:
Neandertalczycy jutra
20.
Tournier Michel
20.1
Król Olch (
Tournier Michel)
[19-27.01.2017] 4.0 opinia i trochę cytatów:
Bildungsroman potwora-filozofa
20.2
Piętaszek czyli Otchłanie Pacyfiku (
Tournier Michel)
[7-11.04.2016] 4.5 opinia i trochę filozoficznych dywagacji:
Robinson filozofem
21.
Alef (
Borges Jorge Luis)
[3-5.12.2014] 4.5 - Cenne, deprymujące i chwilami przyciężkawe swoim upakowaniem różnorodnych tropów, cytatów, odwołań i epatowania erudycją. Na pewno nie podjąłbym się napisania recenzji! Pewne opowiadania (Alef, Nieśmiertelny, Dociekania Awerroesa) mocno zachęcają do dyskusji, inne trochę na siłę wciśnięte. Ale Borgesa już mi wystarczy, chyba że będę łaknął sutej i kalorycznej strawy duchowej.
22.1
Uciekaj, Króliku (
Updike John)
[22.12.2016-2.01.2017] 3.0 czytatka
Bezcelowe życie, bezcelowa książka (?)
22.2
Czarownice z Eastwick (
Updike John)
[6-10.07.2015] 4.0 książka tylko/aż poprawna, napisana w miarę sprawnym językiem, choć w wątpliwość podałbym twierdzenie, iż ta książka jest feministyczna czy mizoandryczna - jest kilka takich łopatologicznych stwierdzeń "antymaskulinistycznych" albo o potrzebie wyzwalania się kobiet z niewoli małżeństwa/społeczeństwa/wychowania na sługę. Ale po prawdzie to bohaterki są bardzo niesympatyczne i ogólnie ich działania nie są zbyt chwalebne - są bardzo zadufane w sobie, antypatyczne i nadmiernie władcze, czym zresztą nie różnią się zbytnio od innych postaci. Ratuje trochę całość końcowe "kazanie" przeciwko naiwnemu patrzeniu na "wspaniały i piękny świat stworzony przez Boga" - bardzo interesujące przykłady tego, jak natura jest brzydka i niemiła w swej różnorodności ;)
23.1
Dziewczęta (
Montherlant Henry de)
rozczarowany "Chłopcami" odpuszczam sobie tę książkę :(
23.2
Chłopcy (
Montherlant Henry de)
[4.-8.09.2015] 1.5 Opowieść o miłostkach i romansach między młodymi chłopcami w szkole prowadzonej przez księdza-ateistę tuż przed wybuchem Iwś. Nudne, nadęte, przegadane, bez polotu, szczerze odradzam. Może to efekt poprzedniej książki - genialnego Huxleya?
24.
Blaszany bębenek (
Grass Günter)
[31.08-13.09.2017] 3.5 [jestem trochę uprzedzony] wrażenia i interpretacje:
Werbel narodów
25.
Śniadanie u Tiffany'ego (
Capote Truman (właśc. Streckfus Persons Truman))
[30-31.10.2014] 5.0 - ładna historia, troszkę denerwująca i troszkę roczulająca osobą głównej bohaterki. Nie mogę rozwinąć za bardzo, ponieważ budzi się mnóstwo prywatnych skojarzeń - dość powiedzieć, że w kobietach takich, jak Holly, jest to coś, co ujmuje niemal wszystkich facetów. I niestety, jest też coś, co zawsze rozczarowuje swoim "niebiesko-ptactwem" ;) Wolny duch, niechcący raniący świat wokół...
26.
Nieznośna lekkość bytu (
Kundera Milan)
[jestem trochę uprzedzony][13-16.04.2015] 3.0 wrażenia ze słabej lektury:
Między H. Millerem a Coelho
27.
Gargantua i Pantagruel (
Rabelais François)
[24.10-2.11.2016] 2.5 opinia:
Przywiędła, niesmaczna klasyka
28.
Zamek (
Kafka Franz)
[4-11.04.2017] myśli:
Oszukać system 4.0
29.
Faraon (
Prus Bolesław (właśc. Głowacki Aleksander))
[5-16.10.2020] 4.0 Młody następca tronu egipskiego uczy się sztuki rządzenia, uświadamia sobie niuanse polityki, zderza się z mechanizmami władzy i jej żądzą, w tym chciwością, popędem seksualnym itd. Książka poprawna, ale przegadana. Dużo lepsza z tych czasów
Egipcjanin Sinuhe (
Waltari Mika)
. Przy czytaniu polecam operę "Akhnaten" Ph. Glassa, a przynajmniej część "Pogrzeb Amenhotepa III" z oryginalnym staroegipskim tekstem: https://www.youtube.com/watch?v=XQTGEAqqRzs
30.
Böll Heinrich
30.1.
Opiekuńcze oblężenie (
Böll Heinrich)
[7-13.10.2014] 4.0 recka
Agresywna nadopiekuńczość
30.2.
Bilard o wpół do dziesiątej (
Böll Heinrich)
[29.06-6.07.2018] 4.5
Śnimy, że wojny nie było
31.
Clavell James
31.1.
Król szczurów (
Clavell James)
[3-8.01.2018] 4.5 Słabsza książka, niż "Shogun", ale warto znać. Nie jest to bardzo uderzająca literatura obozowa - dużo bardziej poruszające są wspomnienia z niemieckich nazistowskich obozów koncentracyjnych na terenie Polski i innych państw. Clavel z kolei całkiem udatnie portretuje różnorodne charaktery w sytuacji ekstremalnej.
31.2.
Shogun: Powieść o Japonii (
Clavell James)
[28.04-17.05.2017] 5.0 - Dobra przygodówka, w interesujący sposób przybliżająca kulturę Japonii, trochę przeładowana kulisami rozgrywek o władzę - podstępy, skrytobójstwa, intrygi w intrygach. Rozmach przeogromny i w miarę prawdopodobne losy bohatera, choć chwilami przeszkadzał jego marysuizm. Nie mówiąc już o tym, że wyprzedzał swoją epokę o blisko 2 wieki - Anjin-san już był pod wpływem oświeceniowych andronów nt. inkwizycji. Wypowiedziałem się jeszcze tu:
O poduszkowaniu i innych atrakcjach
32.
Święto wiosny (
Carpentier Alejo)
[15-28.12.2021] 2.5 recenzja
Święto ględy i propagandy
33.
Frisch Max
33.1
Homo Faber: Relacja (
Frisch Max)
[26-28.11.2022] 3.5 Główny bohater to inżynier-neurotyk (unikanie współpasażera – ucieczka z samolotu), który wpada w sidła Fatum, ciągnąc go nieświadomego w kierunku tragedii, sprokurowanej przez zdarzenia z młodości. Nie wiem dlaczego, ale nie poruszyło mnie specjalnie, nie identyfikuję się z bohaterem, choć rozumiem jego przemianę.
33.2
Stiller (
Frisch Max)
[18-26.06.2022] 4.0 czytatka
Mordowanie duszy
34.
Durrell Lawrence – czytatka zbiorcza
Aleksandryjskie przemiany miłości
34.1
Justyna (
Durrell Lawrence)
[11-17.08.2022] 4.0
34.2
Balthazar (
Durrell Lawrence)
[18-22.08.2022] 4.5
34.3
Mountolive (
Durrell Lawrence)
[22-27.08.2022] 4.5
34.4
Clea (
Durrell Lawrence)
[30.08-6.09.2022] 4.0
35.1.
Myszy i ludzie (
Steinbeck John)
[1-2.11.2014] 4.0 - czytatka
Myszy, ludzie i znużenie
35.2.
Na wschód od Edenu (
Steinbeck John)
[4-13.09.2018] 5.5 To prawdziwa Totalna powieść, na wskroś amerykańska. Taka, o której bez wahania można rzec "słynne arcydzieło". Na początku czytało mi się trochę jak thriller (możliwe, że tak King jaki i Lynch są spadkobiercami takiego typu historii), potem opowieść jest już lżejsza. Bardzo doceniam to, że Steinbeck nie poszedł na łatwiznę, tylko zmienił szablon relacji Kain-Abel u bliźniaków Arona i Kaleba - udana repryza. Parę cytatów z książki oraz natchnionych nimi przemyśleń:
Steinbeck o czytaniu - Opowieść mówi o czytelniku/ Opowieść Totalna
36.
Auto da fé (
Canetti Elias)
[18-29.03.2015] 4.5 - książka bardzo, bardzo, bardzo trudna, nasuwa jednak ogromną mnogość interpretacji, więc jest recenzja
Obłąkany świat
37.
Gra o tron (
Martin George R. R.)
[14-27.04.2020] 5.0 - Obawiałem się jednej z dwóch rzeczy - że jest przereklamowane, albo że będę czuł przemożną chęć kontynuowania cyklu. Spełniło się (nie)stety to drugie! A bbteki zamknięte... Książka do połowy, może trochę więcej, zaledwie poprawna, potem się rozkręca i wątki w końcu prawdziwie się zawiązują - w ogóle jednym z dużych plusów jest to, że choć postaci i linii fabuły jest dużo, to przenikają się one - a nie toczą równolegle bez punktów wspólnych, by spotkać się dopiero w finale, jak to często bywa u S. Kinga. Dużą krzywdę (na którą przymknąłem oko przy ocenianiu) poczynił GoT tłumacz Paweł Kruk - błędy rzeczowe, tłumaczenia, ortograficzne i frazeologiczne mocno drażnią.
38.1
Ubik (
Dick Philip K. (Dick Philip Kindred))
[10-12.11.2014] 5.0 - książka-pralka: wpierw kręciła mną zwolna, mieszając fabułę, plącząc wątki, język i bieg akcji, by chwilami włączać zawrotne wirowanie. Od połowy zaś rotowanie z wielkim tempem nieustanne! Trochę może męczący styl narracji, bardzo rozchwierutany i ciskający me domysły we wsze strony, ale książka warta uwagi. Pisarstwo lepszej klasy, niż standardowe SF. Zresztą - warto poczytać
Lem o SF (przy okazji „Ubika”)
38.2 lub
Trzy stygmaty Palmera Eldritcha (
Dick Philip K. (Dick Philip Kindred))
[4-6.06.2019] 3.5 Najsłabsza z przeczytanych przeze mnie książek Dicka – a może już jestem znużony tak nim, jak i SF? Fabuła:
Uwaga: po kliknięciu pokażą się szczegóły fabuły lub zakończenia utworu Standardowo nasuwa się wiele interpretacji, jak dla mnie najistotniejsze to kwestia realności świata, jego percepcji i odróżnienia iluzji od rzeczywistości; oraz kwestia doznań religijnych w kontekście przeżyć narkotycznych oraz interwencji obcych ras. Ogólnie jednak Dick zmarnował potencjał tej historii, mało tu tego, co miało być "życiem wiecznym". W miarę interesująca zawiłość wielopiętrowych pseudorzeczywistości, czegoś jednak zabrakło.
38.3
Człowiek z Wysokiego Zamku (
Dick Philip K. (Dick Philip Kindred))
[18-23.05.2016] 4.0 nie jestem przesadnie zachwycony - trochę brak tu głównego wątku i celu całej książki. To są po prostu luźno powiązane historie bohaterów. Dodatkowo Dick zdaje się autoironicznie miejscami puszczać oko do czytelnika, aby za dużo sensu się nie doszukiwał. Trochę zdradzających za dużo przemyśleń nt. sensu całej książki i interpretacji:
Uwaga: po kliknięciu pokażą się szczegóły fabuły lub zakończenia utworu
39.
Jądro ciemności (
Conrad Joseph (Conrad-Korzeniowski Joseph; właśc. Korzeniowski Józef Teodor Konrad))
[jestem trochę uprzedzony][28-30.01.2016] 4.5 ukazała się recenzja:
Mrok nasz powszedni
40.1.
Ania z Zielonego Wzgórza (
Montgomery Lucy Maud)
[30.12.2014-2.01.2015] 4.5 - Gdybym wpierw nie przeczytał "Emilki" pewnie byłoby więcej, ale i tak jest bardzo pozytywnie. Troszeczkę zbyt lekka powiastka, brakuje perypetii i prawdziwych przeciwności, jak w "Emilce" właśnie. Serdecznie się uśmiałem, czytając o cieście upieczonym bez mąki, albo komentarz Ani do jej nowych sukienek: "Będę sobie wyobrażać, że mi się podobają." No i zupełnie nie rozumiem, czemu od pewnego momentu akcja pędzi na łeb, na szyję. Czy li tylko dla zakończenia??
40.2.
Emilka ze Srebrnego Nowiu (
Montgomery Lucy Maud)
[22-26.11.2014] 5.5 - dlaczego nawet na wikipedii określa się ją "powieścią dla dziewcząt"? Co prawda obecnie czytałem ją bardziej z podejściem "chciałbym, by moja córka taka była kiedyś" (na razie ma 2 latka), bowiem jak śpiewa Lambchop "But i guess it's right/To love the girls who fight". Dużo przyjemniejsze i bardziej dowcipne od "Małych kobietek". Aż z chęcią sięgnę po "Anię z Zielonego Wzgórza" i może nawet po resztę Emilek! Współcześnie (no, może przed erą gimbazjum) Emilce odpowiadałaby chyba Lilka z
Słoneczniki (
Snopkiewicz Halina)
.
41.
Pollyanna (
Porter Eleanor Hodgman)
[20-21.05.2015] 6.0 - książka świetna, niesamowicie optymistyczna, z humorem i pozytywnym przesłaniem. Czyta się błyskawicznie i pozostawia chęć polepszenia swego postępowania - chociażby przez redukcję własnego narzekactwa (tak polskiego ;) ). Opowiastka ogólnie dość naiwna, nie tak mdła jak
Małe kobietki (
Alcott Louisa May)
, choć na pewno brak jej pewnego mroku i ciemniejszych charakterów, jak u L.M.Montgomery. Dlatego jednak nadaje się dla młodszych czytelników, choć i dorośli wiele mogą się od Polyanny nauczyć!
42.
Wichrowe Wzgórza (
Brontë Emily Jane (pseud. Bell Ellis))
[27-30.01.2015] 6.0 - ocena zaniżona
Wspaniała książka, koszmarni bohaterowie
43.
Martin Eden (
London Jack (właśc. Chaney John Griffith))
[21-27.09.2016] 4.5 czytatka
Znajdźże sobie robotę, Martinie Eden!
44.
Lewis Sinclair
44.1
Babbitt (
Lewis Sinclair)
[13-20.03.2019] 4.5 recka
Amerykańska dulszczyzna
44.2
Elmer Gantry (
Lewis Sinclair) [31.10-9.11.2017] 3.5 czytatka
Sprzedawca transcendencji
45.
Saga rodu Forsyte'ów (
Galsworthy John)
[12-29.04.2016] 5.0 ostatecznie nie zdobyłem się na wyższą ocenę. Jest to niewątpliwie dzieło wielkiego formatu - nieledwie arcydzieło. Bardzo ciekawe portrety postaci, świetna intryga (choć przyznaję, że nie podobało mi się samo zakończenie). No i nieźle prowadzona akcja - ostatni tom praktycznie w 3 dni łyknąłem! Niestety - nie dam najwyższej oceny, bo: 1. nie czuję, bym kiedyś jeszcze chciał wrócić do Forsyte'ów; 2. dzieje się tak dużo, że czuję przesyt - paradoksalnie mimo ponad 1200 stron nie ma wodolejstwa, jest nawet zbytnia oszczędność w opisach i dialogach - za to wszystko pędzi na łeb na szyję; 3. jestem pod wrażeniem świetnego warsztatu pisarskiego, czytałem z przyjemnością, ale nie poczułem się skłoniony do przemyśleń - do dyskusji jak najbardziej, ale mnie samego jakoś to nie poruszyło, książka we mnie nie żyje nadal po czytaniu - a tylko takie zasługują u mnie na 6.0
45.A
Posiadacz (
Galsworthy John)
[12-18.04.2016] 5.5 wydany ostatnio jako osobny tytuł I tom "Sagi rodu Forsyte'ów". Pobudzające do przemyśleń studium na temat kobiety fatalnej, ale także o tym, że czymś zupełnie innym jest posiadać majątek a "posiadać" kobietę (w znaczeniu pejoratywnym, jak i w sensie emocjonalnym, uczuciowym itd.). Ukazane jest także, że owi "bogacze" i klasa wyższa, arystokratyczna nawet, także może mieć kłopoty "ludzkiej natury". Wreszcie Galsworthy bardzo umiejętnie skonstruował zadzierzganie się węzła gordyjskiego ludzkich relacji, namiętności, współzależności i sprzecznych interesów, przeciętych z prozą życia, popędami i wymogami natury. Postacie są prawdziwie z krwi i kości, mają głęboką psychologię i przekonujące charaktery (choć do Huxleya trochę brakuje). Ich losy wzbudzają emocje i sympatie/antypatie - nie sposób pozostać obojętnym. Szczególnie kunsztowny portret Ireny - osoby, która jest równocześnie sprawcą i ofiarą: jestem przekonany, że ogniste dyskusje wzbudza kwestia tego, czy należy ganić ją, czy jej żałować. Co do samej konstrukcji - Galsworthy jest bardzo oszczędny w słowach, dialogi (które ponoć przyspieszają akcję i ułatwiają czytanie) przycięte są do najważniejszych kwestii, poza tym cała książka jest praktycznie pozbawiona zbędnych słów - bardzo wciąga i czyta się wyjątkowo potoczyście.
46.
Dracula [pełna wersja] (
Stoker Bram)
[08-15.05.2015] 3.0 podobnie jak w posłowiu p. Fulińska, także uważam, że książka jest mierna literacko - rozbuchane fragmenty dzienników i notatek bohaterów są przegadane, a rozwlekłe opisy tylko z rzadka wznoszą się wysoko (jak np. początkowe obrazki z Transylwanii). Bohaterowie mało przekonujący, bo jednobarwni. No i cóż - na pewno wiele by dało, gdyby wraz z nimi odkrywać, czym właściwie jest wampir, ale jest on tak popularny w naszej kulturze, że wszystko wiemy od razu...
47.
Frankenstein (
Shelley Mary Wollstonecraft)
[14-16.10.2014] 5.0 jest recenzja
Kto tu jest potworem? (nawet polecana przez Redakcję ;D)
48.
Doktor Jekyll i pan Hyde (
Stevenson Robert Louis)
[6-7.10.2014] 4.5 - interesujące studium rozdarcia, które towarzyszy uzależnieniu. Wydawać by się mogło, że aluzja głównie do alkoholizmu - z okresami abstynencji, nawrotami i ostatecznie "przejęciem" ciała przez "tego drugiego", ale odnaleźć może tam siebie chyba każdy z nas. Trudno byłoby mi uwierzyć, by była osoba, która nigdy w życiu nie pluła sobie w brodę, że uległa swej słabości i nie żałowała oraz obiecywała sobie, że już będzie się miała w ryzach. Oczywiście sama historia Jekylla i Hyde'a tak ugruntowana w kulturze, że raczej nie było niespodzianek w fabule :)
49.
Podróż do kresu nocy (
Céline Louis-Ferdinand (właśc. Destouches Louis-Ferdinand))
[16-26.07.2018] 4.0 Chyba jednak nie zrozumiałem zbytnio tej książki. Nie spodobała mi się wielce, była męcząca, przede wszystkim z powodu braku celu. Przesycona pesymizmem, nawet nihilizmem, może być odczytywana wprost, jako pewnego rodzaju manifest brzydoty świata, skupiający się na jego mrocznej, "nocnej" stronie. A można i odczytywać (przynajmniej miejscami) jako groteskowa kpina z tych, którzy w życiu wciąż narzekają, jak to im źle.
50.
Hrabia Monte Christo (
Dumas Aleksander (ojciec; Dumas Alexandre))
[2-18.06.2020]
Hrabio, honorem było Cię poznać! 5.0
51.
Twierdza (
Saint-Exupéry Antoine de)
[na półce]
52.
Grek Zorba (
Kazantzakis Nikos)
[15-20.05.2015] 4.5 - opinia
Lekkoduch Zormpa
53.
Kandyd (
Wolter (Voltaire; właśc. Arouet François Marie))
[20-22.10.2014] 2.0 - nędza z bidą, klimat jak w komediach z Leslie Nielsenem albo Ace Venturą. Znam i rozumiem cel, który stał za tą satyryczną polemiką z pewnymi poglądami, ale jako literatura jest to dla mnie zwyczajnie kiepskie.
54.
Kubuś Fatalista i jego pan (
Diderot Denis)
[2-3.07.2015] 2.5 - pierwszy audiobook po polsku; nie wiem, czy to kwestia tego, że lepiej jest się skupić z książką w ręku, czy po prostu wynudziła mnie ta przypowiastka solidnie. Na półce czeka Rabelaise - oby nie był tak męczący! Lektor także trochę niedouczony, np. "futrian" zamiast "furtian" albo czytanie każdej litery słowa "sous", zamiast [su]
55.
Mnich: Romans grozy (
Lewis Matthew Gregory)
[3-23.03.2016-z przerwą] 4.0 gdybym miał oceniać tylko własne wrażenia czytelnicze, to raczej byłoby to 3.0, ale podwyższam za doniosłość tego "słynnego arcydzieła" oraz za prekursorski charakter - myślę, że po "Mnichu" na literaturę zaczęto patrzeć inaczej, zaczęto też inaczej pisać. Trochę męczy przegadanie narracji i bohaterów, ale na ówczesne czasy akcja i tak wartko gnała naprzód. Pewne szczegóły intrygi były mocno naciągane albo zgoła nielogiczne. Generalnie jednak czytało się potoczyście - polecam każdemu lubiącemu atmosferę nadnaturalności i grozy.
56.
Śmierć komiwojażera: Niektóre prywatne rozmowy w dwu aktach i requiem (
Miller Arthur)
[16-18.11.2014] 5.0 - wstrząsający obraz tego, jak amerykański sen okazuje się być koszmarem. Uderzający portret samozakłamania w imię dumy i nierealistycznych pragnień. Idealny przykład fałszywości powiedzenia "mierz siły na zamiary" - cel najważniejszy, nawet gdy drogi doń brak. Przerażające jest to, że ten antywzór życia zdaje się być coraz częściej wybierany przez mieszkańców kraju nad Wisłą... Albo przeciwnie, równie tragicznie: idealistyczna samorealizacja, zamiast zdroworozsądkowego wiedzenia życia, prowadzi do równie tragicznego rozczarowania i katastrofy. Ludzie żyją, by pracować, miast pracować, by żyć. Dramat jest również dojmującym studium 'samotności wśród ludzi', gdzie każdy, zamknięty wewnątrz swego Weltschmerzu, nie potrafi porozumieć się nawet z tymi, z którymi łączą go więzy miłości.
57.
Targowisko próżności (
Thackeray William Makepeace)
[30.11-15.12.2020] Bardzo dobry, satyryczny portret społeczeństwa angielskiego 1. połowy XIXw. Wszystko kręci się wokół kasy, wszystko na sprzedaż. Oś konfliktu to zblazowani i zadłużeni arystokraci vs. bogaci i żądni zaszczytów nuworysze. Pierwsi pozwalają na poufałość a nawet małżeństwa z drugimi, by pokryć kolosalne długi, powstałe z życia rozrzutnych rentierów liczących jedynie na spadek, drudzy wykładanymi pieniędzmi starają się wkupić w grono arystokracji, nie mając kindersztuby i smaku. A w centrum fabuły patologiczna idiotka kontra patologiczna klamczucha (i femme fatale - wybitna kreacja literacka). 5.0
58.
Wszystko dla Pań (
Zola Émile)
[15-25.07.2016] przeczytany tylko pierwszy tom, słusznie się bałem - to nie dla mnie książka tudzież autor...
59.
Austen Jane
59.1.
Duma i uprzedzenie (
Austen Jane)
[22-29.12.2015] 5.0 przyjemna, przezabawna, acz zjadliwa satyra obyczajowa na afektowane wyższe sfery. Państwo Bennet przypominało mi wciąż Renego i jego żonę Edith z serialu "Allo! Allo!" - brakowało tylko "ty głupia kobieto!" ;) Główna bohaterka Elżbieta - ideał inteligentnej i temperamentnej kobiety (także dzisiaj) - ma niesłychanie cięty język (szczególnie polecam pewien jej dialog z lady Katarzyną!), potrafi zdobyć się na refleksję oraz pobudzić innych do pracy nad swym charakterem. Wspaniała! Inne postaci czasami przerysowane, ale bardzo sprawnie (i nadzwyczaj aktualnie) - matka kabotynka, jedna córka próżna i płocha, inna wyrozumiała i dobra ponad granice naiwności, osoby dumne, intryganci, łapiduchy - doskonały literacko kalejdoskop postaci. Aha - po tej książce wszystkim wielbicielom Jane Austen oraz głębokich aluzji literackich mogę tylko polecić
Intryga małżeńska (
Eugenides Jeffrey)
:) Jeden negatyw - ale nie do samej książki - to obraz próżniaczego społeczeństwa, arystokracji żyjącej głównie z prebend, rent, majoratów i wżeniania się w majątki - natomiast wiele nie robiącej, by przymnożyć bogactwa rzeczywistą pracą. I myślę, że socjaliści-ideowcy punktują w kierunku "podzielcie się z tymi, którzy nic nie mają, wy nadziane nieroby" - nie prokurują oni IMHO konfliktu pomiędzy biedakami i wykluczonymi a utalentowanymi i przedsiębiorczymi! Nie mówiąc już o trudnych do przyjęcia zwyczajach, jak konkury trwające 3 dni, a po rekuzie oświadczyny składane innej pannie już 2-3 dni później. Naprawdę były takie kurioza, czy to tylko satyryczna licentia poetica?
59.2.
Rozważna i romantyczna (
Austen Jane)
[27-30.05.2018] 4.5 Przyjemna i wciągająca, choć nie tak, jak
Duma i uprzedzenie (
Austen Jane)
. Tradycyjnie intrygujący portret epoki i stosunków oraz manier wyższych sfer. Plus przeciwstawione sobie rozsądek i emocjonalność w postaciach dwóch sióstr. Warto było czytać, teraz muszę zweryfikować wnioski z tej dyskusji:
Austen konserwatystką
59.3.
Perswazje (
Austen Jane)
[27-30.08.2018] 4.0 Chyba lekko już znużony-m Austen. Nadal jest dobra, ale w tej powieści zabrakło mi jakoś plot twistu. Interesująca krytyka zadufanych arystokratów, myślących jedynie w kategoriach "pochodzenie=wartość".
60.
Tołstoj Lew
60.1.
Wojna i pokój (
Tołstoj Lew)
[28.01-20.2.2023] 4.0
60.2.
Ojciec Sergiusz (
Tołstoj Lew)
[26-27.07.2018] 4.5 Przeczytane jako wprawka do "Wojny i pokoju", dzięki opinii
Nic, co po Traktacie Wersalskim . Strona językowa jest bardzo dobra, pięknie pisze Tołstoj. Opowiadanie jest o dylematach moralnych idealisty, który rozczarowany światem próbuje odnaleźć sens w oddaniu się Bogu. Niestety, ów świat nie chce go zostawić w spokoju i nasyła nań różnorodne pokusy. Raczej nie dla antyteistów. Na temat jednej z błędnych interpretacji (i to ujętej w nocie wydawcy) wypowiedziałem się szerzej:
nota wydawcy
61.
Lampart (
Lampedusa Giuseppe Tomasi di)
[29.09-3.10.2016] 5.5 piękna, nostalgiczna opowieść o schyłku arystokracji sycylijskiej na tle ważkich wydarzeń historycznych, m.in. Wyprawy tysiąca Garibaldiego. To właściwie zbiór impresji z paru lat życia księcia Salina - arystokraty w pełnym tego słowa znaczeniu, nie tylko z urodzenia, ale i z ducha, ze stylu, prawdziwego dumnego i drapieżnego Lamparta. Klimatem przypomina mi świetne
Chrystus zatrzymał się w Eboli (
Levi Carlo)
, zaś tematyka i ujęcie (szczególnie upadku wielkiego rodu) zbliżone trochę do
Saga rodu Forsyte'ów (
Galsworthy John)
62.
Czarnoksiężnik ze Szmaragdowego Grodu (
Baum Lyman Frank)
[26-27.05.2015] 5.0 - mądra i pouczająca książka, czytatka z wartościowszymi cytatami
Skarbczyk mądrości
63.
Bostończycy (
James Henry)
[9-13.07.2018] 5.0
Starcie feministki i konserwatysty
64.
Kantyczka dla Leibowitza (
Miller Walter M.)
[6-11.02.2015] 5.0 recka
Sic transit mundus
65.
Tessa d'Urberville: Historia kobiety czystej (
Hardy Thomas (Hardy Tomasz))
[8-17.03.2017] opinia i trochę przemyśleń:
Wina zhańbionej? 4.0
66.
Szatańskie wersety (
Rushdie Salman)
[26.09-11.10.2018] 3.5
Szatańskie przynudzanie
67.
Niewidzialny człowiek (
Ellison Ralph)
[6-14.02.2017]
Daltonizm społeczny 6.0
68.
Wielki Gatsby (
Fitzgerald Francis Scott (Fitzgerald F. Scott))
[15-19.01.2016] 3.0 nie poruszyło mnie to "dzieło". Wątek romansu opisany bardzo sucho, nieprzekonujący, dość mdły - a przecież podobno to jest taka wielka opowieść o wielkiej miłości... no cóż, Austen to to nie jest :) Liczyłem także na jakąś satyrę albo krytykę konsumpcjonizmu czy nuworyszostwa, ale wątek ten także nie został rozwinięty. Summa summarum - bardziej szkic powieści, wart porządnego zrealizowania.
69.
Miasteczko Middlemarch (
Eliot George (właśc. Evans Mary Ann))
[1-23.02.2016] 4.5 recenzja
Portret zmieniającej się epoki , dużo cytatów w czytatkach:
Cytaty z Middlemarch, cz. I. oraz
Cytaty z Middlemarch, cz. II.
70.
Profesor Stoner (
Williams John Edward)
[20-24.10.2016] 6.0!
Ból istnienia po amerykańsku
71.
Moravia Alberto (właśc. Pincherle Alberto)
71.1
Pogarda (
Moravia Alberto (właśc. Pincherle Alberto))
[podobno słabe][17-19.09.2018] 4.5 Parę słów o niej:
Agonia miłości
71.2
Rzymianka (
Moravia Alberto (właśc. Pincherle Alberto))
[1-6.04.2021] 4.5
72.
Rzeczy (
Perec Georges)
[13-16.05.2016] 4.5 recenzja
Dotknąć horyzontu
73.
Sztukmistrz z Lublina (
Singer Isaac Bashevis)
[21-24.07.2017] 4.5 czytatka
Sztukmistrz dzisiejszy
74.
Historia Manon Lescaut i kawalera des Grieux (
Prévost d'Exiles Antoine François (Prévost X.))
[22-25.06.2018] 3.5 warta poznania historia fatalnej miłości, gdzie bohaterowie wciąż wpadają w nowe kłopoty - trochę dla mnie trąci de Sade'm i jego "Nieszczęściami cnoty", choć tu tytułowa parka jest dość przewrotna. Można użyć książeczki do tematu "czy miłość istotnie wszystko wybaczy". Trochę niespójności fabularnych.
75.
Pani Dalloway (
Woolf Virginia)
[9-11.01.2017] 3.5 nie zachwyciło mnie to dzieło - jako strumień świadomości dużo bardziej trafia do mnie "Ulisses" Joyce'a. Nie zainteresował za bardzo portret londyńskiej socjety, podobnie świat wielkopańskich salonów - lepsza jest Austen. Co do psychologizmów, to (parafrazując Riedla) "neurotycy otaczają mnie", każda postać ma jakiegoś hopla i jest pokręcona jak świński ogon - trochę to męczące, a bardziej sugestywne obrazy znaleźć można w
Neurotyczna osobowość naszych czasów (
Horney Karen)
(polecam!!!). Pamiętam, że ongi doczytałem do połowy
Chwile wolności: Dziennik 1915-1941 (
Woolf Virginia)
i mnie jakoś znużyło - teraz już jestem pewien, że V. Woolf nie jest dla mnie. Przeczytam jeszcze reckę Dot, może coś mi się ukaże w innym świetle...
76.
Zbójcy (
Schiller Fryderyk (Schiller Friedrich, Szyller Fryderyk, Schiller Jan Krzysztof Fryderyk))
[29-30.07.2015] 4.0 Robin Hood po niemiecku i jako tragedia - właśnie tragiczność całego V. aktu i - hm, romantyczna głupota bohaterów, zaślepionych źle pojmowanym "honorem", spowodowała moje obniżenie oceny. Ale polecam przeczytać ciekawą recenzję i komentarze do niej
Mój entuzjazm nad dramatem pełnym entuzjazmu
77.
Życie snem (
Calderón de la Barca Pedro (Kalderon))
[19.08.2015] 3.5 przestroga przed samospełniającą się przepowiednią; jak dla mnie zbyt zramociałe i przegadane - istne wodolejstwo, chociaż pomysł całkiem dobry
78.
Vargas Llosa Mario
78.1
Pantaleon i wizytantki (
Vargas Llosa Mario)
[15-19.05.2020] 5.0
Mariaż sexworkerek i szwejów
78.2
Ciotka Julia i skryba (
Vargas Llosa Mario)
[12-19.07.2020] 4.0 Język i sposób prowadzenia narracji super - do połowy książki byłem pewien, że ocenię powyżej 5.0 może nawet. Potem niestety trochę siadło - historia jest dla mnie niezbyt konkluzywna, po prostu takie "no to opowiem wam taką historyjkę". Podobnie było z tymi "powieściami radiowymi" i Pedro Camacho - z dobrego zawiązania tematu krytyki popkulturowego zjawiska tasiemcowych powieści/seriali Vargas Llosa doszedł... donikąd.
78.3
Święto Kozła (
Vargas Llosa Mario)
[3-10.03.2021] recka
Karaibska dyktatura 5.0
79.
Zestaw do śmierci (
Sontag Susan)
[13-20.08.2018] 2.5 Nie przekonała mnie ta książka do siebie. Wiedziałem tak gdzieś od połowy, a posłowie mi to jaśniej unaoczniło, że
Uwaga: po kliknięciu pokażą się szczegóły fabuły lub zakończenia utworu Czytać to jednak dla mnie można również jako dobry portret depresyjnego neurotyka. Ale nie jest wciągające, męczył mnie styl narracji, zbyt do wewnątrz skierowana jest ta powieść. W sumie warto było poznać, bo jest to jakiś inny styl - tyle, że niewpasowany w moje gusta.
80.
Colas Breugnon (
Rolland Romain)
[27.-30.10.2015] 4.5 przyjemna opowiastka, trochę przypomina "Kandyda", ale jest ciekawsza, humor lepszej jakości no i nie tak przegadana. Najbardziej przypadły mi do gustu sceny z żoną-zołzą oraz celne sportretowanie starczej upierdliwości i przekory Colasa. Chciałbym sobie pochlebić, że kilka jego cech charakteru posiadam - nie potrafię się długo złościć, nawet w poważnych sprawach zaraz znajdę coś do zabawnego skomentowania, no i przedkładam spokój ducha nad podkręcanie się, choć czasem się wścieknę ;)
81.
Pigmalion (
Shaw George Bernard)
[17.-21.10.2015] 4.5 intrygująca i prowokująca komedyjka, trochę się zdziwiłem tym, że Shaw - w końcu ideowy socjalista - w paru miejscach robi przytyki do sposobu myślenia socjalistów:
"Pigmalion" i inżynieria społeczna
82. Czechow - możliwe, że na 3 pozycjach się nie skończy :)
82.1
Śmierć urzędnika (
Czechow Antoni)
[22.12.2015] 5.0 króciutkie opowiadanko, a wiele można o nim powiedzieć. Dla mnie ciekawe uchwycenie paranoi, specyficznej uniżoności wpajanej ongi wobec "wyżej postawionych". Zapewne także pewna krytyka rosyjskich (carskich) porządków oraz (na pierwszy rzut oka humorystyczna) impresja o ludzkim lęku w stanie umysłu zwanym Rosją.
82.2
Wujaszek Wania (
Czechow Antoni)
[6.02.2016] 5.5 rewelacyjna satyra - choć i trochę gorzka w wymowie. Wspaniały obraz społeczeństwa - nie tylko schyłku Rosji carskiej, ale i aktualny współcześnie. Nie wiem, czy to znak rozpoznawczy Czechowa (to mój pierwszy dramat tego legendarnego dramatopisarza), ale genialnie przedstawione są różne typy ludzkie, człowiecze rozczarowania i błądzenie życiowe. Czytałem "z doskoku", w trakcie innej wymagającej lektury, ale jestem pewien, że "Wujaszka" kiedyś powtórzę i napiszę porządną analizę postaci i charakterów. To prawdziwe arcydzieło!
82.3
Wiśniowy sad (
Czechow Antoni) [7-8.02.2016] 5.0 kolejny doskonały Czechow, chociaż ta satyra mocno już gorzka. Wiele o niej można napisać - aż dziwne, że brak o niej tekstów na BNetce? Będę to musiał nadrobić ;) Aktualna i dziś opowieść o upadku zblazowanych i dekadenckich elit na własne życzenie, o niefrasobliwości ludzkiej, marazmie i przemożnym skupianiu się na problemie, zamykając oczy i uszy na poszukiwane i proponowane rozwiązania. Także opowieść o mitomanii, nuworyszach i upadku pewnego ładu (stara klasa przez nieudolność traci władzę i własność na rzecz obrotnych nowobogackich, którzy jednak niszczą wszystko, bo brak im kultury, ducha i wyobraźni). No i ponownie prześwietna galeria głębokich, niejednoznacznych postaci, acz bardzo wyrazistych w swych przymiotach.
82.4
Mewa: Dramat w 4 aktach (
Czechow Antoni) [13-15.02.2016] 4.5 dramat wg moich przypuszczeń mocno autotematyczny, biorący sobie za temat niepokoje towarzyszące tworzeniu, poszukiwaniu motywów oraz całej otoczce teatralnej - także co do życia (prywatnego) aktorów, pisarzy oraz ich fanów i krytyków (oraz ich wyobrażeń o tych pierwszych). Sztuka inna niż wcześniejsze przeze mnie czytane, trudniejsza w interpretacji i z mniejszą siłą wymowy. Niezbyt pasuje do niej miano komedii, choć uzupełnienie zagadki Sfinksa rozśmieszyło mnie do łez.
82.5
Trzy siostry (
Czechow Antoni)
[29.02-1.03.2016] 4.5 bardzo pesymistyczny, wręcz nihilistyczny w swej wymowie dramat. Opowiada o ludziach, którzy z jednej strony są zblazowani i nie wiedzą, po co żyć, bardzo się w swym życiu nudzą. Z drugiej strony bardzo tęsknią za jakimś odległym szczęściem, którego jednak w żaden konkretny sposób nie umieją wyrazić ani do niego dążyć - szukają sobie do jego osiągnięcia środków, które bardziej są przeszkodami, np. mówiąc, że wszystko by zmienił wyjazd do Moskwy, choć nic nie robią, by do niego doszło. Jak to u Czechowa - kunsztowna konstrukcja relacji między bohaterami, ich wzajemne uwikłania oraz zwroty akcji.
82.6 "Płatonow", czytany w
Wybór dramatów (
Czechow Antoni)
[1-3.03.2016] 4.5 dramat o tym, jak osobnik pozbawiony moralności z nudów niszczy świat i ludzi wokół - zaś wielu tych ludzi jest zafascynowana nim i nie tylko skłonna przebaczyć mu największe podłości, ale wręcz tłumaczyć go i wspierać, gdy "spotyka go nieszczęście, bo ktoś przezeń się załamał". Bardzo aktualna opowieść o egotyzmie i upadku gmachów ludzkich żyć, gdy popuści się cugli namiętnościom.
83.
Azazel (
Czchartiszwili Grigorij (pseud. Akunin Boris (Akunin Borys), Borisowa Anna, Brusnikin Anatolij))
[14-15.06.2016] 4.0 dość przyjemny kryminał, choć do Christie daleko - ale trochę poczucia humoru pomaga. Niestety prócz tego tylko i aż poprawnie napisana książka. I to zakończenie jakieś takie...
84.
Hawthorne Nathaniel
84.1
Marmurowy faun albo Romans o hrabim Monte Beni (
Hawthorne Nathaniel)
[na półce] [22-30.08.2019] 4.0
84.2
Szkarłatna litera (
Hawthorne Nathaniel)
[27-31.08-2020] 4.0 W
Książki zakazane (
Paszylk Bartłomiej)
było napisane o niej tak: "Kluczem do odgadnięcia tego miejsca jest napis na budynku. Custom House, czyli urząd celny, to miejsce, w którym pracował Nathaniel Hawthorne w Salem, i tak też zatytułował pierwszy i pod wieloma względami najważniejszy rozdział "Szkarłatnej litery"." Zaintrygowało mnie to, była to lektura "na dobitkę" - trzecia Hawthorna, którą czytałem. Intrygująca jako powieść psychologiczna, także jako obraz ponurego, kostycznego i bezlitosnego świata moralności purytańskiej (nie jestem pewien, czy sam ten obraz nie jest przerysowany - ostatecznie Uwaga: po kliknięciu pokażą się szczegóły fabuły lub zakończenia utworu to rzecz tak standardowa, że chyba w każdej rodzinie takie się trafiają i trafiały. Trochę męczy śladowa akcja, zagadka jest tylko pozorna, ale ma to swój klimat. Trochę szkoda, że nie ma więcej szczegółów ze świata świeżych osadników amerykańskich.
84.3
Dom o siedmiu szczytach (
Hawthorne Nathaniel)
[23-27.10.2018] 4.5
85.
Matka Courage i jej dzieci (
Brecht Bertolt (Brecht Eugen Berthold Friedrich))
[25.03.2016] 3.5 zjadliwa antywojenna satyra w formie jednoaktówki, dość mocno swego czasu gloryfikowana przez władze komunistyczne (choć takie fragmenty, jak
cytat z książki , pasują także na krytykę rewolucji od francuskiej po bolszewickie i inne, czy "wyzwalanie" i "bratnią pomoc" Sowietów). Pewne spostrzeżenia nadzwyczaj trafne, całość jednak chaotyczna i traci moc przekonywania.
86.
Na Zachodzie bez zmian (
Remarque Erich Maria (właśc. Remark Erich Paul))
[nie chcem, ale chyba muszem][12-17.08.2016] 3.0 okazuje się, że nie lubię nie tylko wojennych, ale i antywojennych książek - a tak naprawdę po prostu nie przepadam za czytaniem książek, w których opisana jest współczesna walka żołnierska. Jest parę świetnych językowo fragmentów, ale literacko lepsze są np.
Łaskawe (
Littell Jonathan)
Plus taki, że mogę uznać tę powieść za "zaliczoną", bo "wypada znać" i na pewno jest słynna. Miejscami ma genialne literacko fragmenty, np.: "Te pierwsze minuty z maską decydują o życiu i śmierci: czy jest nieprzepuszczalna? Znam straszliwe obrazy z lazaretu: zatrutych gazem, którzy w dławieniu, trwającym całe dnie, rzygają kawałami spalonych płuc."[41]
87.
Kolumbowie: Rocznik 20 (
Bratny Roman (właśc. Mularczyk Roman))
[8-20.09.2020] 4.5 czytatka:
Kolumbowie
88.
Wodnikowe Wzgórze (
Adams Richard)
[19-26.05.2020] 5.5 Choć rozpoczyna się dość zwyczajnie i powoli się rozpędza, to ta współczesna baśń jest niemal wybitna. Opowieść o królikach, które najpierw poszukują nowego miejsca na królikarnię a potem czynią wielką i niebezpieczną wyprawę po króliczki do odległej królikarni, jest przyjemna i wciągająca, ale i emocjonująca. Autor uniknął nadmiernej antropomorfizacji zwierząt, dobrze oddał przede wszystkim motywacje i zachowania zgodne z rzeczywistymi. Piękny jest język książki, ale przewybitne ilustracje poczynił Aldo Galli (polecam wpisać w googlu "aldo galli watership down").
89.
Próby (
Montaigne Michel Eyquem de)
90.
Poe Edgar Allan
90.1
Rękopis znaleziony w butli (
Poe Edgar Allan) [11.10.2016] 3.5 wysłuchane na Wolnych Lekturach - ładny język, ale historia jakaś nijaka.
90.2
Zagłada domu Usherów [opowiadanie] (
Poe Edgar Allan)
[13.10.2016] 5.0 wysłuchane na Wolnych Lekturach - noo, tu już dużo lepiej! Historia grozy jak się patrzy, klimat odpowiedni, ma smak nielichy. Naprawdę warto znać.
==========={po konsultacjach społecznych}================
91.
Dziwne losy Jane Eyre (
Brontë Charlotte (Brontë Karolina; pseud. Bell Currer))
[9-20.08.2021] 4.5 czytatka
Moralny diament Jane Eyre
92.
Służące (
Stockett Kathryn)
[15-21.03.2021] 5.5 Jackson w Mississippi, lata 60.XXw. i społeczeństwo, w którym mocno trzyma się segregacja rasowa. Tytułowe służące, za namową społecznie wrażliwej na ich krzywdę białej, w tajemnicy składają książkę z wywiadów o pracy u nadętych i rasowo uprzedzonych białych pań, u których pracują. Trudny temat, a podany z dużym wyczuciem, z wieloma humorystycznymi akcentami - świetne czytadło!
93.
Gra Endera (
Card Orson Scott)
[11-15.10.2018] 5.0 Wciągająca i intrygująca młodzieżówka SF, podnosząca temat jednoczenia się w obliczu wroga, wybitnej jednostki, wreszcie nawet poczucia odpowiedzialności za zabijanie wrogów. Jest kilka niespodziewanych zwrotów akcji, ale rzeczywistego celu szkolenia Endera domyśliłem się dość szybko. Co nie znaczy, by jego droga była przez to mniej interesująca! Zachęciłem się nawet do tomu II i XI (który jest w rzeczywistości tomem nr 1.5), ale po kilkudziesięciu stronach dałem sobie spokój - nie wciąga tak, a mam całe mnóstwo pilniejszych lektur na półce.
94.
Tysiąc wspaniałych słońc (
Hosseini Khaled)
[21-28.06.2019] 5.0
95.
Opowieść podręcznej (
Atwood Margaret)
[29.06-8.07.2021] 3.5 czytatka:
Materiał źródłowy do histerii o tym jak będzie nigdy
96.
Prochy Angeli (
McCourt Frank)
[22-26.11.2018] 5.0 Jeśli lubicie Ostrowską, to rzućcie ją w kąt, bo tu jest coś, na czym mogła(by) się wzorować! A dodatkowym atutem jest to, że są to wspomnienia, a nie kolaż różnych dewiacji, skompilowanych z życia i wyobraźni. McCourt także troszkę naciąga opowieść, bo pisze ją z perspektywy 65-latka, niektóre aluzje są zbyt celne jak na dziecko. Tym niemniej jest to bardzo mocna książka o dorastaniu w Irlandii w ogromnej biedzie (po I wojnie światowej), przy okropnym ojcu alkoholiku, niezaradnej matce, wśród paskudnych członków rodziny i wrednych nauczycieli czy funkcjonariuszy służb publicznych. Frank nie potrafi się przeciwstawić manipulacjom różnego rodzaju, ale mimo dopustów losu udaje mu się przeżyć (tyle szczęścia nie miało czworo z siedmiorga jego rodzeństwa). Polecam zresztą tę recenzję, choć nie ze wszystkim się zgadzam:
Frank McCourt, chłopak z Limerick
97.
Pachnidło (
Süskind Patrick)
[24-28.08.2017] 4.0 opińka:
Olfaktoryczna muzyka sfer
98.
Zabić drozda (
Lee Harper)
[20-24.02.2019] Dobrze, że dałem się namówić - bałem się politycznej agitki, a tutaj podany został ważki temat w przystępnej, właściwie lekkiej oprawie. Mocno mi się kojarzyło z późniejszą
Smażone zielone pomidory (
Flagg Fannie (właśc. Neal Patricia))
. Pewien fragment natchnął mnie do przemyśleń:
Równość kontra "równość" 4.5
99.
Korzenie (
Haley Alex)
[10-19.05.2019] 4.5
100.
Grzęzawisko (
Sinclair Upton)
[3-8.11.2018] 3.0 recenzja:
Biednemu wiatr w oczy nawet pod wodą
101.
Dom duchów (
Allende Isabel)
[6-13.02.2019] 2.5
Zła political fiction, głupkowaty realizm magiczny
102.
Bóg rzeczy małych (
Roy Arundhati)
[16-19.10.2017] 3.0 Na hinduskiej prowincji, w rodzinie o skomplikowanych relacjach, wydarza się wypadek - ginie dziewczynka. Jak do tego doszło, dowiadujemy się stopniowo w toku nieliniowej narracji, która nie tylko ukazuje złożone przyczyny wypadku, traumy przezeń spowodowane oraz długofalowe następstwa (przede wszystkim w relacjach rodzinnych), ale i pozwala poznać hinduskie społeczeństwo - z jego skomplikowaniem, bogactwem i przekleństwem wielokulturowości, zaszłościami kolonializmu, a przede wszystkim tragedią kastowości i uprzedzeń, charakterystyczną dla Indii. Arcydzieło to jednak na pewno nie jest, książka raczej męczy, szczególnie ową niby kunsztowną, a w istocie chaotyczną narracją. Dobrze ujęła plusy i minusy książki
norge w czytatce:
Interesująco irytująca
103.
Nie opuszczaj mnie (
Ishiguro Kazuo)
[18-23.10.2019] 3.5 niestety
Donacje bez emocji
104.
Gubernator (
Warren Robert Penn)
[9-19.03.2018] 6.0 czytatka
Uczta u Gubernatora
105.
Kobieta w bieli (
Collins Wilkie (Collins William Wilkie))
[16-21.02.2022] Niewątpliwa klasyka, napisana przez przyjaciela Dickensa. Rys fabuły:
Uwaga: po kliknięciu pokażą się szczegóły fabuły lub zakończenia utworu Powieść poprawna, gładko się czyta, choć nie jest jakoś szczególnie porywająca. Zainteresować powinna miłośników kryminałów – jako pewnego rodzaju pierwowzór. 4.0
106.1.
Pokój z widokiem (
Forster Edward Morgan)
[7-10.06.2019] To niewątpliwie klasyczny romans, niestety daleko mu do powieści Austen. Intryga zdaje mi się na siłę, kluczowi bohaterowie strasznie kontrastowi, nadmiernie wyraziści. No i mnóstwo ględzenia, książka cienka, a przegadana. Czemu tak wielki sukces odniosła? Nie wiem. 3.5
106.2.
Domostwo pani Wilcox (
Forster Edward Morgan)
[20-30.07.2021] Książka interesująca, bardzo pozytywnie odbieram trochę humorystycznych elementów. Choć spodziewałem się, że samo Howards End będzie bardziej w centrum zdarzeń jako dom, a nie jako element majątku i symbol. Postacie z lekka przerysowane, ale przyjmuję to jako element satyryczności: skontrastowania nowoczesnej idealistki i zatwardziałego konserwatywnego kapitalisty. Jedna strona kieruje się emocjami, druga pragmatyzmem i obie popełniają błędy - to dobrze, bo nie wyszła agitka. 4.5
107.
Loteria czyli Przygody Jakuba Harrisa (
Jackson Shirley)
[25-30.07.2022] 5.0 Ewa Ostrowska mogła uczyć się od Jackson! Każde opowiadanie traktuje na swój sposób o podłości ludzkiej, o małostkowości, o niezrozumieniu albo o szoku kulturowym – czy to u mieszkańca prowincji, który przyjechał do Nowego Jorku, czy odwrotnie. Po zakończeniu każdego opowiadania, tragikomicznego na swój sposób, musiałem się uśmiechnąć (z przekąsem lub gorzko), po czym pokręcić głową. Tematy znalazłem takie, jak: (poczynając od tytułowego) okrutne tradycje, psychomanipulacje, litość i duma w jej obliczu, katastroficzne myślenie, naiwność i życie w świecie marzeń/urojeń, stereotypy, rasizm i kontrola społeczna, cynizm i obłuda. Naprawdę wartościowa, choć niezbyt optymistyczna.
108.
Ragtime (
Doctorow Edgar Lawrence)
[23-28.05.2021] 4.0 Czytatka
BLM wiek temu
109.
Przepiórki w płatkach róży (
Esquivel Laura)
[20-23.04.2018] 3.0 nie spodobała mi się, nawet zmęczyła.
=======================================================
110.
Kraszewski Józef Ignacy (pseud. Bolesławita Bogdan, Bolesławita B.) :
110.1.
Stara baśń: Powieść z IX wieku (
Kraszewski Józef Ignacy (pseud. Bolesławita Bogdan, Bolesławita B.))
[6-16.06.2018] 4.0 Bałem się tej lektury (kiedyś porzuciłem po próbce paru stron) i teraz także pierwsza 1/3 szła mi jak po grudzie. Ostatecznie ta fabularyzowana i ubrana w realistyczne szaty wersja legend założycielskich państwa Polskiego (legenda o Popielu, Piaście kołodzieju itd.) okazała się całkiem zgrabna, choć dużo lepiej wypada
Dagome Iudex . No i współcześnie ciężko się Kraszewskiemu obronić, gdy coraz więcej pisarzy sięga piórem w stronę Prasłowian.
Ale jestem zadowolony z tego, że przeczytałem.
110.2.
Strzemieńczyk: Czasy Władysława Warneńczyka (
Kraszewski Józef Ignacy (pseud. Bolesławita Bogdan, Bolesławita B.))
[u teściów]
111.
Spotkanie z Ramą (
Clarke Arthur C. (Clarke Arthur Charles))
[4-7.03.2019] 4.0 Nie pamiętam w sumie, czemu włączyłem do CSA? Pomysł interesujący: przez Układ Słoneczny przelatuje potężny obiekt, nazwany Ramą, który okazuje się sztucznym tworem obcej cywilizacji - działa, lecz wygląda na pozbawiony pasażerów. Ekspedycja dobija do Ramy i wkracza do niezrozumiałego świata, stopniowo go poznając, ale ogólnie będąc zagubioną w świecie całkowicie obcym. Powieść wygląda na opartą na 2 rozwiązaniach: prezentacja Ramy jako agnostycyzm w działaniu oraz prezentacja (niby mimochodem) paru rozwiązań społecznych z przyszłości (dot. wielożeństwa, kontroli urodzeń, futurystycznej wizji religii), reszta jest raczej sztafażem - i przez to czyta się potoczyście, ale polotu tej prozie brak. Tym niemniej warto przeczytać jako klasykę SF - jakkolwiek lekko bawią anachronizmy ludzkiej techniki.
112.
Młyn na wzgórzu (
Gjellerup Karl (Gjellerup Karol))
[4-9.03.2020] 3.0 czytatka
Moralność jest nienaturalna
113.
Barabasz (
Lagerkvist Pär Fabian)
[8-9.01.2019] 4.5 czytatka
Egzystencjalista Barabasz
114.
Brzegi Syrtów (
Gracq Julien (właśc. Poirier Louis))
115.
Hańba (
Coetzee John Maxwell)
[15-18.07.2019] 5.5
Niedemokratyczny hedonizm
116.
Oskar i pani Róża (
Schmitt Éric-Emmanuel)
[4.04.2019] Ta książka jest DOBRA, nie tylko w sensie dobrej literatury, ale też tekstu niosącego pozytywny ładunek, etyczny w swej istocie. Bardzo łagodnie zderza i tłumaczy czytelnikowi trudne tematy, proponuje nie tak szablonowe odpowiedzi dot. śmierci, nieuleczalnej choroby (szczególnie u dziecka), postawy w obliczu cierpienia, wreszcie umiejętności bycia i trwania w prawdzie, towarzyszenia osobie umierającej. 5.0
117.
Mój przyjaciel Meaulnes (
Alain-Fournier (właśc. Fournier Henri-Alban))
[26-28.11.2018] 4.5 czytatka
Niedobitek romantyzmu
118.
Na południe od Brazos (
McMurtry Larry)
[14-27.02.2020] Zupełnie przez przypadek czytaliśmy tę książkę z Marylkiem równolegle. I zupełnie nieprzypadkowo oboje wystawiliśmy najwyższą notę - bo powieść jest rewelacyjna! Na tak wielu poziomach czy aspektach jest świetnie napisana: humor, wielowymiarowość postaci, akcja, fabuła, brak "hamerykańskich" jedynie-pozytywnych rozwiązań, nie czarno-biali bohaterowie, realistyczność opisów życia (i śmierci). I choć nie mógłbym nazwać tej powieści jedną z najważniejszych w życiu - to z powodzeniem umieściłbym ją w gronie 10 najlepszych, jakie w życiu czytałem. 6.0
119.
Odkrycie nieba (
Mulisch Harry)
[16-27.01.2022] 5.5
120.
Hłasko Marek:
120.1
Pierwszy krok w chmurach (
Hłasko Marek)
[25-27.02.2019] Na początku było WOW! świetnie napisane, interesujące podejście. Potem trochę entuzjazm opadł, bo Hłasko w kolejnych opowiadaniach skupiał się na bardzo podobnych tematach czy wręcz stosował szablony fabuł: alkoholizm do entej, zawiść o kobietę, samotność "dobrych chłopaków" kontra latawice. Dziś drażni też miejscami pozytywny stosunek do komuny, ale w końcu to połowa lat 50., i tak umieścił antypatycznych milicjantów, siermiężne realia, wykpiwał miejscami propagandę sukcesu. Warto było przeczytać. 4.5
120.2
Następny do raju (
Hłasko Marek)
[28.02-1.03.2019] 5.0 recenzja:
Piekielny Bieszczad
120.3
Piękni dwudziestoletni (
Hłasko Marek)
[12-15.12.2021] 4.5 "(…) nigdzie nie żyje się tak dobrze jak na koszt klasy robotniczej."[81] Hłasko daje popis bajery i lekko wodzi za nos czytelnika (np. pozornie dissuje Żeromskiego, by potem wspomnieć, o tym, jak wysoko go ceni). Trochę dziwnych fragmentów ("poradniki" jakie są potencjalne metody kręcenia wałków na emigracji, aby przeżyć), natomiast podnoszę ocenę za nieustanną niemal krytykę peerelu i systemu komunistycznego, ze szczególnym uwzględnieniem jego ofiar.
121.
Ivanhoe czyli Powrót krzyżowca: Romans (
Scott Walter)
[18-25.03.2020] rec:
Historyczna fantazja czy heroiczna fantasy? 4.0
122.
Wesołe przygody Robin Hooda (
Pyle Howard)
[11-13.03.2020]
Źródłowy Robin Hood 4.0
123.
Pożegnanie z Afryką (
Blixen Karen (pseud. Dinesen Isak lub Andrézel Pierre))
[22-25.04.2019] 4.5 Książka może budzić trochę ambiwalentne odczucia. Z jednej strony buduje wspaniały nastrój, naprawdę można poczuć atmosferę, klimat, sposób myślenia w Afryce. Niektóre opisy zdarzeń czy przyrody bajeczne, prawdziwe impresje. Z drugiej strony chwilami nie tylko brakuje uczucia (np.
Uwaga: po kliknięciu pokażą się szczegóły fabuły lub zakończenia utworu), ale wręcz odrzuca, gdy beztrosko opisuje zabijanie dzikich zwierząt - np. lwów, które traktowane są jak szkodniki. Ale warto było przeczytać. Podobno ekranizacja zrobiła z tego romansidło - w książce nie ma o tym nic. Zastanowiło mnie nawet to, że chyba tylko jedno- czy dwukrotnie autorka wspomniała męża, który w wydarzeniach praktycznie nie istnieje.
124.
Żar (
Márai Sándor)
[29-30.10.2019] 6.0! Wspaniała książka! Wybitność przejawia się na wielu poziomach: bogaty, plastyczny, ekspresywny język; intrygujący temat i niestandardowe rozwiązanie; umiejętne zbudowanie atmosfery; życiowość, prawdziwość bohaterów (trochę przypomina mi Prousta, trochę Faulknera, chwilami Huxleya; zdawać by się mogło, że pokrewieństwo literackie odkrywam też w
Musimy porozmawiać o Kevinie (
Shriver Lionel)
) oraz mnóstwo godnych zapisania maksym czy spostrzeżeń - w tym warta uwagi apologia myślistwa i polowań gdzieś pośrodku powieści. Co do treści: wielce uderzające jest swoim realizmem i sugestywnością, jak 75-letni generał opowiada o zdarzeniu sprzed 41 lat, które zdefiniowało cały jego późniejszy los. I jak opowiada o tych wszystkich przemyśleniach, jak wylewa się z niego to wszystko, co nagromadziło się przez te lata: przypuszczenia, przemyślenia, żal, pragnienie zrozumienia, ale także stoickie zrozumienie: dziś już nie ma to takiego znaczenia. Melancholijna powieść, pełna nostalgii za światem, do którego dobroci byliśmy przyzwyczajeni - nawet, jeśli wiele rzeczy kulało.
125.
Żegnaj, laleczko (
Chandler Raymond)
[14-16.03.2020] Czy od nazwiska autora pochodzi słowo 'chandra'? ;) Sprawnie poprowadzona opowieść detektywistyczna, choć dla mnie za dużo chaosu, przypadku, jakichś magicznych zjawień się kolejnych postaci. Wydaje się, że jest napisane wprost do przeniesienia na ekran - niestety, nie oglądałem filmu, ale chyba jest dość dobry. 4.0
126.
Granica (
Nałkowska Zofia (Rygier-Nałkowska Zofia))
[19-22.08.2019] 3.0
Granica grafomanii
127.
Umiłowana (
Morrison Toni (właśc. Woffword Chloe Anthony))
[08-14.11.2019] 4.0
Fundament z kości, zaprawa z krwi...
128.
Tokarczuk Olga całość w jednej czytatce:
Spotkanie z noblistką Tokarczuk
128.1
Prawiek i inne czasy (
Tokarczuk Olga)
[29.12.2019-1.01.2020] 3.0
128.2
Dom dzienny, dom nocny (
Tokarczuk Olga)
[28.11-3.12.2019] 2.5
128.3
Prowadź swój pług przez kości umarłych (
Tokarczuk Olga)
[29-30.01.2020] 2.0
129.
Bel-Ami (
Maupassant Guy de)
[31.07-4.08.2022] 4.5 Karierowicz z prowincji dzięki przyjacielowi wchodzi w świat dziennikarstwa. Stopniowo staje się coraz bardziej cyniczny, zdobywa doświadczenie, by wykorzystując urodę i powodzenie u kobiet dopiąć swego, niejako przy okazji zostając nikczemnym łajdakiem. Trochę brak tym intrygom, nie dorasta do Prousta czy de Laclosa. Czy dziś ma ta książka mocniejszą wymowę w świecie hedonistycznego promiskuityzmu? Tylko naiwne konserwy będą oburzone i poruszone losem wykorzystywanych kobiet…
130.
Zdążyć przed Panem Bogiem (
Krall Hanna)
[10.07.2020] Chaotyczny wywiad z Markiem Edelmanem, dwa tematy przewodnie: powstanie w gettcie warszawskim i praca w szpitalu na kardiochirurgii. O tym, dlaczego niektórzy zdobyli się na zryw, niektórzy zachowali honor przez samobójstwo, a także o poraniu się z niechlubnymi częściami legendy niektórych uczestników. 4.0
131.
Wharton Edith (Wharton Edyta, Wharton Edith Newbold Jones)
131.1
Wiek niewinności (
Wharton Edith (Wharton Edyta, Wharton Edith Newbold Jones))
[29.05-6.06.2021] Lata 70. XIXw. i spętane konwenansami wysokie sfery. Czy główny bohater pozostanie wierny narzeczonej czy złamie dobe obyczaje i pójdzie za głosem serca, wdając się w romans z kobietą o nadszarpniętej reputacji? Niestety, książka jest ciężkawa, tło akcji jest bardzo ubogo zarysowane, praktycznie jakikolwiek wątek z sensem to ten Beauforta, w resztę jesteśmy wrzuceni bez wielkich ceregieli i uzasadnień "bo tak". Rozumiałbym jeszcze, że "niewolnicy konwenansów" postępują w określony sposób bez potrzeby namysłu czy autorefleksji, ale postępujący im wbrew (czy zastanawiający się nad takim uczynkiem) również nie prezentują sterowania namysłem - co najwyżej impulsami uczuciowymi. Dodatkowo odniosłem wrażenie, że autorka chce przekazać w ostatecznym rozwiązaniu
Uwaga: po kliknięciu pokażą się szczegóły fabuły lub zakończenia utworu
Krzywdę książce (która jest pisana dobrym językiem) zrobiła też tłumaczka Łada-Zabłocka (czytałem wydanie Czytelnika z 1981r.), ponieważ jest w niej wiele lapsusów i "nieświadomości językowej" (np. klienci "biegną do banku", a nie "był run na bank"), czego wisienką na torcie była "najmniejsza linia oporu"
131.2
Ethan Frome (
Wharton Edith (Wharton Edyta, Wharton Edith Newbold Jones))
[23-24.03.2022] 4.5 recka:
Dylematy Ethana Frome
132.
Wilk stepowy (
Hesse Hermann)
[6-10.05.2021] Drugie podejście do tej introspekcji wyalienowanego mizantropa, pacyfisty i poliamorysty - może i schizofrenika? "Tęsknię za cierpieniem, które mnie gotowym i żądnym śmierci." - to przywodzi mi na myśl "Fausta" Goethego (który jest ważną postacią w pewnym fragmencie książki). Ogólnie specyficzna lektura, nie wiem, czy ma być studium czy "terapią" introwertyzmu? Dobra językowo, ale nie tak potoczysta, jak "Siddharta". 4.0
133.
Nakręcana pomarańcza (wersja A) (
Burgess Anthony (Burgess Wilson John Anthony))
/
Mechaniczna pomarańcza (wersja R) (
Burgess Anthony (Burgess Wilson John Anthony))
[9-12.09.2021] 5.0
134. ...
UF! na razie tyle sobie przypomniałem/wygrzebałem. Oczywiście chętnie dopiszę jakieś propozycje, skorzystam z rad co do wyboru z alternatyw podanych wyżej w niektórych numerach, z radością powitam współ-akcjowiczów ;)
Aha - ponieważ me półki są przeładowane, a i tak czasem wstąpię do biblioteki, by odciążyć schowek, więc akcja może się mocno ciągnąć w mym wykonaniu ;D
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.