Dodany: 20.06.2009 23:37|Autor: verdiana
Książka: Antropologia ciała: Zagadnienia i wybór tekstów
Bachtin Michaił, Elias Norbert, Łotman Jurij, Douglas Mary, Kristeva Julia, Lévi-Strauss Claude, Brillat-Savarin Anthelme, Barthes Roland, Brach-Czaina Jolanta, Walczewska Sławomira, Bauman Zygmunt, Wolf Naomi, Featherstone Mike, Passerini Luisa, Sontag Susan, Baranowska Małgorzata, Rich Adrienne (Rich Adrienne Cecile), Fromm Erich, Mead Margaret, Beauvoir Simone de, Butler Judith, Foucault Michel, Paz Octavio, Freud Sigmund (Freud Zygmunt), Tomasik Wojciech, Platon (właśc. Arystokles), Rougemont Denis de, Horney Karen, Luhmann Niklas, Nead Lynda, Bakke Monika, Fellous Michèle, Laertios Diogenes, Morin Edgar, Ariès Philippe, Thomas Louis-Vincent
cytat z książki
W 1935 roku Margaret Mead w klasycznej pracy o społecznościach zamieszkujących Nową Gwineę przedstawiła trzy modelowe przykłady różnego definiowania różnic płci, za każdym razem irrelewantnego wobec biologii. U Arapeshów zarówno kobiety, jak mężczyzn cechować miał spokój, łagodność, harmonia i umiejętność współdziałania; przedstawiciele obu płci różnili się nie charakterem, lecz rolami, jakie im przypadły w społecznym podziale pracy. Podobnie sytuacja przedstawiała się u Mundugumorów, tyle tylko, że w tym plemieniu zarówno kobiety, jak mężczyźni odznaczali się gwałtownością i tendencją do zachowań agresywnych. Wreszcie trzecie plemię, Tchambulów, akcentujące wyraźnie różnice między płciami, dokonało odwrócenia stereotypów potocznie wyznawanych w Europie. U Tchambulów bowiem kobieta była partnerem aktywnym w życiu społecznym i dominującym w związku, gdy mężczyzna – stroną podporządkowaną i zależną emocjonalnie*.
---
* Małgorzata Szpakowska, "Wstęp: Ciało w kulturze", [w:] "Antropologia ciała" pod red. Andrzeja Mencwela, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2008, s. 10.
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.