Dwójka prowadzi plebiscyt - 25 książek na 25lecie. Ogłosiła listę 100 najlepszych książek III RP.
I od razu zachciało mi się z tymi książkami zapoznać. Tworzę zatem czytatkę - akcję. Część już znam, część chciałam przeczytać, a o części nawet nie słyszałam. To dobra okazja, żeby trochę nadrobić zaległości w nowościach. Czytam ich bardzo mało, bojąc się tracić czas na marnoty. Ale ta lista jest już jakąś selekcją, wychodzi średnio 4 książki na rok - można uznać, że tyle dobrych współczesnych pozycji się ukazuje.
A zatem - zaryzykuję.
(lista alfabetyczna)
Lwy mojego podwórka (
Abramow-Newerly Jarosław)
Kalahari (
Albiński Wojciech)
Chirurgiczna precyzja: Elegie i piosenki z lat 1995-1997 (
Barańczak Stanisław)
Rien ne va plus (
Bart Andrzej (Bart-Sołtysiak Andrzej) (pseud. Scarron Paul Junior))
- czytałam, ocena: 3. Zupełnie mi nie podeszło. Może spróbuję jeszcze raz? Oceny ma niezłe.
Melancholia: O tych, co nigdy nie odnajdą straty (
Bieńczyk Marek)
Ostatni wiejscy muzykanci: Ludzie, obyczaje, muzyka (
Bieńkowski Andrzej)
- pierwszy raz słyszę o tej książce
Ptasznik z Wilna: O Józefie Mackiewiczu (
Bolecki Włodzimierz (pseud. Malewski Jerzy))
- już dawno chciałam przeczytać
Stacja Muranów (
Chomątowska Beata)
Hanemann (
Chwin Stefan (pseud. Lars Max))
- czytałam, ocena: 3. Hmm, może także pora na kolejną próbę, może dorosłam?
Nietoperz w świątyni: Biografia Jerzego Nowosielskiego (
Czerni Krystyna)
Witkacego portret wielokrotny (
Degler Janusz)
Lala (
Dehnel Jacek)
- czytałam, ocena: 5
Kapuściński non-fiction (
Domosławski Artur)
- czytałam, ocena: 5
Lód (
Dukaj Jacek)
- już dawno powinnam wziąć się za tę cegłę, przecież bardzo cenię Dukaja
Miłosz: Biografia (
Franaszek Andrzej)
Autobiografia na cztery ręce (
Giedroyc Jerzy)
- od dawna w schowku, koniecznie muszę przeczytać
Z głowy (
Głowacki Janusz)
- czytałam, ocena: 6. A nic nie pamiętam, nie wiem, skąd wziął się ten zachwyt.
My zdies' emigranty (
Gretkowska Manuela)
- czytałam, ocena: 2. Ale tutaj ponownie próbować nie będę.
Wytrąceni z milczenia (
Grochowska Magdalena)
- nie słyszałam o tej książce, a bardzo ciekawie wygląda z opisu. Spróbuję.
Uchodźcy (
Grynberg Henryk)
- no nie wiem, może spróbuję
Mój przyjaciel król: Opowieść o Stanisławie Auguście (
Hen Józef (właśc. Cukier Józef Henryk))
- czytałam, ocena: 5
Elegia na odejście (
Herbert Zbigniew)
- czytałam, ocena: 6
Epilog burzy (
Herbert Zbigniew)
- czytałam, ocena: 6
Rovigo (
Herbert Zbigniew)
- czytałam, ocena: 6
Dziennik pisany nocą (
Herling-Grudziński Gustaw)
- czytałam, ocena: 6
Gorący oddech pustyni (
Herling-Grudziński Gustaw)
Castorp (
Huelle Paweł)
Sztuka zwana naiwną: Zarys encyklopedyczny twórczości w Polsce (
Jackowski Aleksander)
Modlitwa o deszcz (
Jagielski Wojciech (ur. 1960))
Do Europy tak, ale razem z naszymi umarłymi (
Janion Maria)
Tryptyk Rzymski: Medytacje (
Jan Paweł II (właśc. Wojtyła Karol))
Lida (
Jurewicz Aleksander)
Słoje zadrzewne: Teksty wybrane (
Karpowicz Tymoteusz)
Imperium (
Kapuściński Ryszard)
- czytałam, ocena: 6
Podróże z Herodotem (
Kapuściński Ryszard)
- czytałam, ocena: 6
Nałkowska albo Życie pisane (
Kirchner Hanna)
Moje słuszne poglądy na wszystko (
Kołakowski Leszek)
Zorze wieczorne (
Konwicki Tadeusz)
Mikołajska: Teatr i PRL (
Krakowska Joanna)
Tam już nie ma żadnej rzeki (
Krall Hanna)
Na stracenie (
Krasiński Janusz)
- bardzo mnie zainteresowała, muszę przeczytać
Magnetyczny punkt: Wybrane wiersze i przekłady (
Krynicki Ryszard)
Gnój (
Kuczok Wojciech)
Madame (
Libera Antoni)
- czytałam, ocena: 4,5, niedawno słuchałam dużych fragmentów w Dwójce. Według mnie jedna z bardziej przereklamowanych powieści. Nie jest zła, ale o co cały ten szum?
Ja (
Lipska Ewa)
Eine kleine (
Liskowacki Artur Daniel)
- autora znam z cyklu o Balbaryku. A tutaj takie zaskoczenie. Opis zachęcający, na pewno przeczytam
Paw królowej (
Masłowska Dorota)
- raczej nie
Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną (
Masłowska Dorota)
- j.w. Pewnie to nowe i odkrywcze. Ale ja jestem chyba konserwatystką
Twarz Tuwima (
Matywiecki Piotr)
Płomień wieczności: Eseje o myślach Fryderyka Nietzschego (
Michalski Krzysztof)
Wszystkowiersze (
Miłobędzka Krystyna)
Orfeusz i Eurydyka (
Miłosz Czesław)
To (
Miłosz Czesław)
Baltazar: Autobiografia (
Mrożek Sławomir)
- czytałam, ocena: 5
Miłość na Krymie: Komedia tragiczna w trzech aktach (
Mrożek Sławomir)
Polskie miłości (
Mularczyk Andrzej)
Traktat o łuskaniu fasoli (
Myśliwski Wiesław)
- ocena: 5
Widnokrąg (
Myśliwski Wiesław)
Powidoki: Chłopcy z tamtych lat (
Nowakowski Marek (1935-2014))
Oksana (
Odojewski Włodzimierz)
Cygan to Cygan (
Ostałowska Lidia)
Pensjonat (
Paziński Piotr)
Drugi dziennik: 21 czerwca 2012 - 20 czerwca 2013 (
Pilch Jerzy)
- słuchałam fragmentów w Dwójce, na prawdę niezłe, chyba się skuszę
Pod Mocnym Aniołem (
Pilch Jerzy)
Cień (
Polkowski Jan)
Ludzka rzecz (
Potoroczyn Paweł)
- całkiem nowa rzecz, opinie niezłe, Konwicki chwali
Baśń zimowa: Esej o starości (
Przybylski Ryszard)
Cień jaskółki: Esej o myślach Chopina (
Przybylski Ryszard)
- czytałam, ocena: 4, ale raczej mi styl Przybylskiego nie pasuje
Iwaszkiewicz: Pisarz po katastrofie (
Radziwon Marek)
Kartoteka rozrzucona (
Różewicz Tadeusz)
Matka odchodzi (
Różewicz Tadeusz)
Płaskorzeźba (
Różewicz Tadeusz)
Dwanaście stacji: Poemat (
Różycki Tomasz)
Śmierć czeskiego psa (
Rudnicki Janusz)
Stankiewicz; Powrót (
Rylski Eustachy)
- pierwsze wydanie w 1984, chyba się w Dwójce pomylili
Wieszanie (
Rymkiewicz Jarosław Marek)
- czytałam, ocena: 4,5
Czarny ptasior (
Siedlecka Joanna)
- nie wiem, po biografii Herberta jestem mocno zrażona
Sezon na Helu (
Sosnowski Andrzej (ur. 1959))
Miedzianka: Historia znikania (
Springer Filip)
- Springer tak, ale czy na pewno Miedzianka?
Ukraiński kochanek (
Srokowski Stanisław (ur. 1936))
Rondo de Gaulle'a (
Stanisławska Olga)
Dukla (
Stasiuk Andrzej)
Lawina i kamienie: Pisarze wobec komunizmu (
Bikont Anna,
Szczęsna Joanna)
Gottland (
Szczygieł Mariusz)
- czytałam, ocena: 6
Czarny ogród (
Szejnert Małgorzata)
- czytałam, ocena: 4
Gorzkie prowincje (
Szuber Janusz)
Chwila (
Szymborska Wisława)
- czytałam: ocena: 6
Koniec i początek (
Szymborska Wisława)
- czytałam, ocena: 6
Zimne kraje: Wiersze 1980-1990 (
Świetlicki Marcin)
Historia filozofii po góralsku (
Tischner Józef)
- w końcu muszę to przeczytać
Młodzieniec o wzorowych obyczajach (
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz)
Jakbyś kamień jadła (
Tochman Wojciech)
- czytałam, ocena: 5
Prawiek i inne czasy (
Tokarczuk Olga)
- próbowałam kiedyś, nie dałam rady (to jest trzecia książka wprowadzona do katalogu Biblionetki!)
Panna Nikt (
Tryzna Tomek)
Sny i kamienie (
Tulli Magdalena)
Oskarżona: Wiera Gran (
Tuszyńska Agata)
- czytałam, ocena: 4
Oda na dzień św. Cecylii (
Wencel Wojciech)
Czas niedokonany (
Wildstein Bronisław)
- chyba mam ochotę przeczytać
Lubiewo (
Witkowski Michał (ur. 1975))
Gulasz z turula (
Varga Krzysztof)
- czytałam, ocena: 5
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.