Dodany: 06.02.2009 20:39|Autor:
Książka: Kolacja cyprysu i ognia: Współczesne opowiadania irańskie
Chanian Dżamszid, Ebrahimi Nader, Kaszigar Media, Asqari Hasan, Pur Szahrjar Mandiniu, Modżabi Dżawad, Nandżdi Biżan, Mahmudi Sufia, Daneszwar Simin, Mirqadiri Mahbube, Pirzad Zuja, Pur Moniru Rawani, Sari Fereszte, Szapurian Ruja
Notę wprowadził(a): carmaniola
cytat z książki
Podstawą konstrukcji książki jest zestawienie jednakowej liczby autorów obojga płci. Dzięki temu Czytelnik zyskuje szansę poznania literatury tak męskiej, jak i kobiecej. Jednak ten symetryczny układ jest zarazem polemiką - to próba złagodzenia uprzedzeń, próba nadkruszenia stereotypu, jaki od czasów rewolucji wytworzył się przy współudziale mass mediów. [...]
Do czasu piekła, jakie w Afganistanie zgotowali swym rodaczkom talibowie, na Zachodzie panowało mylne przekonanie, że ze wszystkich krajów islamskich właśnie w Iranie los kobiet jest najcięższy. W rzeczywistości sytuacja wygląda nieco inaczej. Kobiety, mimo iż jest im ciężko, nie pozostają bierne.
Wspomniana symetria zostaje jednak przełamana w liczbie utworów. Dla uhonorowania obecności autorek w książce ich opowiadań jest więcej niż tekstów pisarzy.
Takie zestawienie pozwala dostrzec pewną prawidłowość. Otóż autorki w większości koncentrują się na problematyce kobiecej, natomiast tematyka podejmowana przez mężczyzn jest wyraźnie bardziej zróżnicowana. Z czego to wynika? Prozatorska twórczość kobiet w Iranie jest młoda - zaistniała w drugiej połowie XX wieku, właściwie dopiero w latach sześćdziesiątych. Przed rewolucją grono pisarek pozostawało nieliczne i tak naprawdę dopiero w ostatnim dziesięcioleciu wśród prozaików zaczęło pojawiać się więcej imion żeńskich. Pomimo że pisarze irańscy społeczną pozycją kobiet zajmowali się od początków rozwoju prozy, dopiero piszące kobiety, w sposób naturalny bardziej dotknięte tym problemem, odkryły wieloaspektowość tematu*.
---
* Ivonna Nowicka, "Przedmowa", w: "Kolacja cyprysu i ognia: Współczesne opowiadania irańskie", wyd. KAW, 2002, s. 13.
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.