Dodany: 15.05.2008 18:00|Autor: bogna

Nominacje do Nagrody Nike 2008


Na 53. Międzynarodowych Targach Książki w Warszawie ogłoszono dzisiaj listę książek nominowanych do Nagrody Nike 2008.

Na liście znalazły się:

POZYCJE PROZATORSKIE

1. Żywoty świętych osiedlowych - Lidii Amejko (WAB)
2. Lód - Jacka Dukaja (Wydawnictwo Literackie)
3. Ostatnia Wieczerza - Pawła Huelle (Znak)
4. Katoniela - Ewy Madeyskiej (WL)
5. Pociąg do życia wiecznego - Jerzego Pilcha (Świat Książki)
6. Chodźcie, idziemy - Janusza Rudnickiego (WAB)
7. Rebelia - Mariusza Sieniewicza (WAB)
8. Czarny ogród - Małgorzaty Szejnert (Znak)
9. Asystent śmierci - Bogusława Świderskiego (WAB)
10. Nagrobek z lastryko - Krzysztofa Vargi (Czarne)

ESEJE

1. Znaki firmowe - Jerzego Jarniewicza (Wydawnictwo Literackie)
2. Rubryka pod różą - Małgorzaty Łukasiewicz (Znak)
3. Kore - Andrzeja Szczeklika (Znak)
4. Twarz Tuwima - Piotra Matywieckiego (WAB)
5. Bieguni - Olgi Tokarczuk (WL)

POEZJA

1. Przelotem - Urszuli Kozioł (WL)
2. Pomarańcza Newtona - Ewy Lipskiej (Znak)
3. Poemat odjazdu - Andrzeja Mandaliana (Sic!)
4. Po tęczy - Andrzeja Sosnowskiego (Biuro Literackie)

TOM REPORTAŻY

1. Obwód głowy - Włodzimierza Nowaka (Czarne).

Konkurs jest dwuetapowy.
Spośród dzisiaj ogłoszonej dwudziestki na początku września zostanie ogłoszona lista siedmiu finalistów nagrody. Na początku października ogłaszane jest nazwisko zwycięzcy; otrzyma on statuetkę Nike dłuta Gustawa Zemły oraz 100 tys. zł.

Nagroda Literacka NIKE zostanie w tym roku przyznana po raz dwunasty.
Dotychczasowymi Laureatami byli: Wiesław Myśliwski (dwukrotnie), Czesław Miłosz, Stanisław Barańczak, Tadeusz Różewicz, Jerzy Pilch, Joanna Olczak-Roniker, Jarosław Marek Rymkiewicz, Wojciech Kuczok, Andrzej Stasiuk i Dorota Masłowska.

Źródło: Gazeta.pl
Przeczytaj komentarze
ilość komentarzy: 21
Użytkownik: bogna 15.05.2008 22:17 napisał(a):
Odpowiedź na: Na 53. Międzynarodowych T... | bogna
To może podam jeszcze, jakie oceny mają te książki (w tej chwili); podaję ocenę średnią, a w nawiasie ilość ocen:



1. Żywoty świętych osiedlowych - 4,50 (12)
2. Lód - 5,21 (82)
3. Ostatnia Wieczerza - 3,98 (52)
4. Katoniela - 4,70 (10)
5. Pociąg do życia wiecznego - 4,58 (31)
6. Chodźcie, idziemy - 3,0 (4)
7. Rebelia - 4,33 (6)
8. Czarny ogród - 4,50 (2)
9. Asystent śmierci - 4,60 (5)
10. Nagrobek z lastryko - 4,30 (27)
......................................

1. Znaki firmowe - 4,50 (2)
2. Rubryka pod Różą - 4,50 (2)
3. Kore - 5,75 (4)
4. Twarz Tuwima - 4,50 (2)
5. Bieguni - 4,69 (97)
......................................

1. Przelotem - brak
2. Pomarańcza Newtona - 4,40 (5)
3. Poemat odjazdu - brak
4. Po tęczy - brak
......................................

1. Obwód głowy - 5,11 (9)

Komu BiblioNETkowicze przyznaliby NIKE... jeszcze nie wiadomo :-)))
Użytkownik: verdiana 15.05.2008 22:30 napisał(a):
Odpowiedź na: Na 53. Międzynarodowych T... | bogna
"Asystent śmierci" to WAB na pewno - czytałam. :-)

"Bieguni" w esejach mnie dziwią. To przecież powieść. I sama Tokarczuk nazywa ją konstelacyjną. Coś się jury w tym roku nie popisało. :>
Użytkownik: bogna 15.05.2008 23:01 napisał(a):
Odpowiedź na: "Asystent śmierci" to WAB... | verdiana
Zmieniłam WL na WAB; tak podali w komunikacie, a ja nie sprawdziłam :-)
Użytkownik: Aquilla 15.05.2008 22:53 napisał(a):
Odpowiedź na: Na 53. Międzynarodowych T... | bogna
Mam cichą nadzieję, że wygra Lód. Miło by było zobaczyć jako laureata fantastykę :)
Użytkownik: Sznajper 16.05.2008 08:52 napisał(a):
Odpowiedź na: Mam cichą nadzieję, że wy... | Aquilla
Bardzo miło :) Sądząc po ilości i wysokości ocen, "Lód" ma duże szanse.
Ale obstawiam, że wygra "Czarny ogród", bo nie słyszałem ani o książce, ani o autorce...
Użytkownik: hburdon 16.05.2008 12:15 napisał(a):
Odpowiedź na: Mam cichą nadzieję, że wy... | Aquilla
A ja mam mieszane uczucia. Zazdrosna jestem - nie chcę, żeby Dukaj wszedł do mainstreamu, wolę obecny elitarny fanklubik. ;)
Użytkownik: Nemrod 16.05.2008 12:54 napisał(a):
Odpowiedź na: A ja mam mieszane uczucia... | hburdon
Co do Dukaja, to uważam, że zasłużył na wejście do ścisłego finału. Nie wiem czy na samą nagrodę bo nie czytałem wszystkich nominowanych (w sumie tylko "Lód" i Pilcha).Jeśli chodzi o "Pociąg do życia wiecznego" jest to pozycja baaardzo słaba i jeżeli wygra Nike będzie to ostateczne ośmieszenie nagrody.
Użytkownik: gandalf 16.05.2008 16:07 napisał(a):
Odpowiedź na: Mam cichą nadzieję, że wy... | Aquilla
A właśnie-to będzie chyba dopiero druga nominacja dla fantasy w całej długiej historii Nike, po "Narrenturmie" Sapkowskiego.Jak widać, jeśli chodzi o gatunki literackie to w Polsce mamy "równe i równiejsze". A co do szans Dukaja-to raczej nie wejdzie do finału, podobnie jak i Sapkowski.Chyba, że jurorzy zastosują opcję wyrównawczą: "skoro nie nagrodziliśmy do tej pory żadnej książki fantasy, to teraz to zrobimy". Obserwujac bowiem listę nagrodzonych książek, trudno nie ulec wrażeniu, że jurorzy zadbali o w miarę równą reprezentację gatunków literackich, ideologii i pokoleń. Pewnie po to, żeby nikt im nie zarzucił, że kogoś lub coś specjalnie pominięto...
Użytkownik: Streider 19.05.2008 10:42 napisał(a):
Odpowiedź na: A właśnie-to będzie chyba... | gandalf
Ale sam fakt, iż Narrenturm został nominowany sprawia, że Lód powinien, w wersji minimalistycznej, dostać się do finału. Nie przeczytałem jeszcze żadnej z tych pozycji, ale, tkwiąc w połowie Lodu, jak najbardziej popieram ideę Nike dla Dukaja ;]
Użytkownik: Sznajper 19.05.2008 11:00 napisał(a):
Odpowiedź na: A właśnie-to będzie chyba... | gandalf
Błagam, nie "fantasy". "Lód" to science fiction.
Użytkownik: gandalf 26.05.2008 14:44 napisał(a):
Odpowiedź na: Błagam, nie "fantasy... | Sznajper
Pewnie masz rację, ale ja książki jeszcze nie czytałem, a Dukaj egzystuje w mojej świadomości głównie jako autor "Innych pieśni", które są raczej powieścią fantasy. A poza tym od pewnego czasu terminów "fantasy" i "science fiction" często używam zamiennie, gdyż doszedłem do wniosku, że granica między nimi jest czysto umowna i w przypadku niektórych książek wręcz niemożliwa do określenia. Ale jeśli ten podział ma dla Ciebie jakieś znaczenie, to przepraszam za błąd.
Użytkownik: Sznajper 26.05.2008 15:00 napisał(a):
Odpowiedź na: Pewnie masz rację, ale ja... | gandalf
Granica jest płynna, bo jak powiedział Clarke "Każda wystarczająco zaawansowana technologia jest nieodróżnialna od magii".
Różnica między sf i fantasy polega przede wszystkim na założeniu, czy świat przedstawiony oparty jest na magii, czy na fizyce.
"Inne pieśni", choć z wyglądu magiczne, opierają się na fizyce, ale nie newtonowskiej, tylko arystotelesowej. Dlatego też są science fiction.
Użytkownik: mchpro 16.05.2008 13:11 napisał(a):
Odpowiedź na: Na 53. Międzynarodowych T... | bogna
A z nagrody BiblioNETki nic nie wyszło. Szkoda :(
[artykuł niedostępny]
Użytkownik: Sophie7 16.05.2008 21:27 napisał(a):
Odpowiedź na: Na 53. Międzynarodowych T... | bogna
Z nominowanych czytałam tylko książki Tokarczuk i Świderskiego obydwie bardzo dobre. Stawiam na Olgę - "Bieguni" to najlepsza Jej ksiażka,zasłużyła na nagrodę. Z tej listy przeczytam jeszcze "Ostatnią wieczerzę" i chciałabym "Lód" - co nie wiem czy się uda ze względu na jej gabaryty (Większość książek czytam w drodze do pracy ). Reszta jakoś mnie nie zachęca...
Użytkownik: Lwiica 19.05.2008 11:52 napisał(a):
Odpowiedź na: Z nominowanych czytałam t... | Sophie7
Z prozy stawiam na "Lód" chociaż sama nie czytałam. Tak o niej głośno i takie opinie słyszałam że jestem prawie pewna że dukaj zgarnie nagrodę.
Użytkownik: Sophie7 19.05.2008 18:21 napisał(a):
Odpowiedź na: Z prozy stawiam na "... | Lwiica
Nie wiem,nie wiem...jaskółki mi powiedziały,że nagrodę przygarnie Olga. Chciałabym :)
Użytkownik: dot59Opiekun BiblioNETki 26.05.2008 16:53 napisał(a):
Odpowiedź na: Na 53. Międzynarodowych T... | bogna
Ze wszystkich tych pozycji czytałam tylko "Biegunów" (nb. "Gazeta Wyborcza" wymienia ten tytuł między powieściami, a nie esejami), "Kore" i "Rubrykę pod różą". Wszystkie równie dobre, ta ostatnia może nieco bardziej hermetyczna, literaturoznawcza - nie wiem, czy strawiłby ją ktoś, kto nie jest nałogowym pożeraczem książek. Sama się waham, czy głosowałabym na pierwszą, czy drugą ze wspomnianych. Choć może właśnie na "Kore", bo napisanie takiej świetnej rzeczy przez człowieka nie będącego zawodowym literatem naprawdę zasługuje na wyróżnienie...
"Pociąg do życia wiecznego" to, jeśli się nie mylę, zbiór felietonów prasowych Pilcha (z "Polityki" czy późniejszych? - tego nie wiem); jeśli są takie jak te, które czytywałam w "Polityce", no to owszem, niezłe, ale gdzie im do beletrystyki tegoż autora - żeby aż Nike?. ..
"Katonielę" i "Rebelię" przeglądałam w bibliotece, ale jakoś mnie odrzuciło.
Użytkownik: mazalova 26.05.2008 18:24 napisał(a):
Odpowiedź na: Na 53. Międzynarodowych T... | bogna
Kuźwa, Tokarczuk i Pilch będą nominowani do tej nagrody po wsze czasy. Obojętnie co napiszą, i tak będą nominowani. Jeśli Pilch napisze kiedyś książkę o tym jak wyhodował kaktusa w zupie, to też będzie nominowany. Nie ma w Polsce po prostu innego wyznacznika, wg którego można by dobrego autora zapewnić, że jest dobry. No bo co, wyniki sprzedaży mu przecież tego nie powiedzą.
Więc można równie dobrze zaczynać zabawę od - no, to kto oprócz (...) jest jeszcze nominowany? ;-)
Zacznę od poezji – czterech utytułowanych poetów. Czterech bardzo posuniętych w wieku poetów.
Jeśli komuś nazwisko Andrzeja Mandaliana nic nie mówi, skomentuję to krótko – what a disgrace!
No dobra, mnie też nie mówiło. I do cholery ciężkiej, po tym jak weszłam na wikipedię i trochę o nim poczytałam, naprawdę zaczęłam się zastanawiać jak to się stało, że mi Andrzej gdzieś umknął. No bo tak – Kozioł, Lipska, Sosnowski – są jak Bolek, Lolek i Lola. Zawsze i ciągle. Ostatnio cała trójka nominowana do Silesiusa (Sosnowski wygrał). Mandalian jak sam przyznał niedawno wycofał się z pisania – a raczej: z publikowania - poezji na rzecz tłumaczeń. Dlatego własnie przepadł w świadomości przeciętnego czytelnika – a że Nobla nigdy nie dostał, nikt nie miał dla niego dostatecznie dużo cierpliwości, żeby go co jakiś czas odkurzać i prosić o okolicznościowe wiersze z okazji ukończenia pierwszego etapu górskiego Tour de Pologne.
A jednak, wcale a wcale nie zdziwiłabym się, gdyby to on własnie został nagrodzony. A więc być może mamy do czynienia z czarnym koniem konkursu, kto wie?


Ale, ale. To nie jest konkurs dla czarnych koni, już chyba zdążyłam się zapomnieć.

Esejom nie poświęcę chwili. Dlaczego? ano dlatego, że tego samego nie zrobi komisja d/s NIKE. Słowo honoru. Można nominować, można przepchnąć do drugiej rundy, ale z punktu widzenia rynku nagrodzenie eseju nie ma sensu. No, chyba, ze w tej kategorii znajduje się jakoś Tokarczuk Olga.

LÓD moim nieskromnym zdaniem ma duże szanse. Komisja już raz pokazała, że chce być 'fajna' i nagrodziła Masłowską. Dlaczego miałaby w tym roku nie zechcieć być jeszcze fajniejsza i nagrodzić książkę autora fantasy czy tam innego s-f?

Co do prozy do chciałabym się jeszcze odnieść do jednego z tytułów - Czarny ogród - założę się, że nikt nie czytał - i nic dziwnego, bo kampania medialna jest na poziomie zerowym, a temat książki też nie wszystkich w Polsce interesować musi. Czarny ogród to historia powstania katowickich dzielnic Nikiszowiec i Giszowiec. Wielka saga rodzinna, historia kilku pokoleń. Rekomendowana przez K. Kutza. Autorka współtworzyła, tak się składa, Gazetę Wyborczą, przez 15 lat była odpowiedzialna za dział reportażu. Nie piszę tutaj tego, żeby zasugerować jakieś powiązania z kapitułą nNike - Boże uchowaj - chciałabym raczej pokazać, że możemy się spodziewać naprawdę dobrego, sprawnego warsztatu dziennikarskiego.
I tak, powiem to - chciałabym, żeby Czarny ogród został nagrodzony nNike - ale nie zostanie.

Na koniec pasowałoby mi określić jakiegoś super-faworyta. Nie przeszkadza mi, że nie wszystkie książki czytałam, bo nie raz i nie dwa obstawiałam słusznie patrząc tylko po wydawnictwach i nazwiskach. No bo to nie o zawartość książki w książce przecież w tej nagrodzie chodzi.
No to bym obstawiała Dukaja, ale tylko przymuszona.
Użytkownik: joanna.syrenka 26.05.2008 18:29 napisał(a):
Odpowiedź na: Kuźwa, Tokarczuk i Pilch ... | mazalova
Cóż, ostrożnie zgodzę się z Tobą, że nagrody NIKE zaczynają przypominać Eurowizję...
Użytkownik: mazalova 26.05.2008 18:33 napisał(a):
Odpowiedź na: Cóż, ostrożnie zgodzę się... | joanna.syrenka
nie tylko w wypadku NIKE tak to wygląda i nie tylko w Polsce ma miejsce. Life.
Użytkownik: joanna.syrenka 26.05.2008 18:35 napisał(a):
Odpowiedź na: nie tylko w wypadku NIKE ... | mazalova
Kiedyś była już taka dyskusja. O Noblu. O Oskarach... ech... Pozostają polecanki w Bnetce <rotfl>
Patronaty Biblionetki
Biblionetka potrzebuje opiekunów
Recenzje

Użytkownicy polecają:

Redakcja poleca: