Serwis komiksomania przedstawił listę 30 komiksów wydanych po polsku, które każdy powinien przeczytać (a przynajmniej wiedzieć, że istnieją). Zajawka do listy:
"Spójrzmy w smutne oczy prawdy. Drogi czytelniku, szansa na to, że przeczytałeś kiedyś jakiś komiks jest niska. Statystyczny Polak czyta pół książki rocznie. Statystyk na temat komiksów nikt nie robi, bo ankieterzy musieliby tłumaczyć, co to jest. Gdybyś jednak chciał, dajemy Ci przewodnik. Oto, specjalnie dla Ciebie - 30 wydanych po polsku komiksów, które powinieneś znać. Idźcie i czytajcie."
No i sama lista (dostępna tutaj wraz z krótkimi opisami: http://komiksomania.pl/publicystyka/galeria/30-komiksow-ktore-musisz-przeczytac-przed-smiercia/p/1.html):
1.
Miasto Grzechu
2.
Akira
3.
Maus: Opowieść ocalałego
4.
Asterix (Asteriks)
5.
Prosto z piekła (
Moore Alan (pseud. Pierwotny Scenarzysta),
Campbell Eddie)
6.
Ósma czara (
Prosiak (właśc. Owedyk Krzysztof))
7.
Usagi Yojimbo
8.
Wilq Superbohater
9.
Strażnicy (
Moore Alan (pseud. Pierwotny Scenarzysta),
Gibbons Dave)
10.
Opowieści z hrabstwa Essex (
Lemire Jeff)
11.
Black Hole (
Burns Charles)
12.
All-Star Superman (
Morrison Grant,
Quitely Frank (właśc. Deighan Vincent),
Grant Jamie)
13.
Kroniki birmańskie (
Delisle Guy)
14.
Fun Home: Tragikomiks rodzinny (
Bechdel Alison)
15.
Sandman: Uniwersum
16.
Niebieskie pigułki (
Peeters Frédérik)
17.
Blankets: Pod śnieżną kołderką (
Thompson Craig)
18.
Ghost world (
Clowes Daniel)
19.
Umowa z Bogiem: Trylogia (
Eisner Will)
20.
Rany wylotowe (
Modan Rutu)
21.
Wykiwani (
Robinson Alex)
22.
Na szybko spisane
23.
Łauma (
KRL (KaeRel, Atlanta Max; właśc. Kalinowski Karol))
24.
Osiedle Swoboda (
Śledziu (właśc. Śledziński Michał))
25.
Szninkiel (
Van Hamme Jean,
Rosiński Grzegorz)
26.
Zagubione dziewczęta (
Moore Alan (pseud. Pierwotny Scenarzysta),
Gebbie Melinda)
27.
Hellboy
28.
Strefa bezpieczeństwa Goražde (
Sacco Joe)
29.
Pluto
30.
Parenteza (
Durand Elodie)
Jak każdy taki ranking ten też jest kontrowersyjny. Żadnej z pozycji bym nie usunął, ale problemem jest to, że polski rynek komiksowy jest słabo rozwinięty i większość wydanych komiksów zasługuje na uwagę, więc ta lista siłą rzeczy jest niekompletna. :-)
Czego najbardziej brakuje moim zdaniem (kolejność przypadkowa):
- Jakiegoś komiksu Andreasa, dodałbym albo
Cromwell Stone (
Andréas (właśc. Martens Andreas))
, albo
Rork, albo nawet
Arq
- zdecydowanie brak Loisela, proponowałbym któryś z cykli:
W poszukiwaniu ptaka czasu lub
Piotruś Pan, ale
Skład główny też jest wart nominacji
-
Habibi (
Thompson Craig)
- czyli majstersztyk graficzny o sporym ładunku emocjonalnym
- jeden z moich ulubionych komiksów:
D'Artagnan: Dziennik Kadeta (
Juncker Nicolas)
-
Azyl Arkham: Poważny dom na poważnej ziemi (
Morrison Grant,
McKean Dave)
- psychodeliczny komiks psychologiczno-filozoficzny, a to tylko wymieszanie Junga z Batmanem
- teraz już klasyka, ale kiedyś ten komiks zmienił superbohaterów:
Powrót Mrocznego Rycerza (
Miller Frank,
Janson Klaus)
- seria
Calvin i Hobbes Billa Wattersona
- więcej Eisnera, albo poprzez autobiograficzne
Życie w obrazkach: Opowieści autobiograficzne (
Eisner Will)
albo jako przedstawienie mistrzostwa krótkiej formy
Nowy Jork: Życie w wielkim mieście (
Eisner Will)
-
Trzy cienie (
Pedrosa Cyril)
- pięknie narysowany, smutny komiks o miłości rodzicielskiej i stracie
- im więcej Moore'a tym lepsza lista, ja proponuję jeszcze tylko
V jak Vendetta (antologia;
Moore Alan (pseud. Pierwotny Scenarzysta),
Lloyd David,
Weare Tony)
- doskonałe fantasy quasi-historyczne:
Towarzysze zmierzchu (
Bourgeon François)
-
Smocze jajo (
Pawel Szarlota (Pawel-Kroll Eugenia Szarlota))
albo nawet cały cykl z Kleksem
- bezsprzecznie brak Baranowskiego,
Antresolka profesorka Nerwosolka [Ongrys] (
Baranowski Tadeusz (ur. 1945))
albo
Skąd się bierze woda sodowa i nie tylko [Egmont] (
Baranowski Tadeusz (ur. 1945))
(a najlepiej oba!)
- minimalistyczny przebój zeszłego roku:
Goliat (
Gauld Tom)
- podobne do "Strefy bezpieczeństwa...", ale bardziej w stylu "Pamiętnika..." Białoszewskiego:
Pozdrowienia z Serbii: Dziennik komiksowy z czasów konfliktu w Serbii (
Zograf Aleksandar (właśc. Rakezić Saša))
- komiks o rasizmie, homofobii i walce o tolerancję:
Stuck Rubber Baby (
Cruse Howard)
- to już tak niekoniecznie, ale warto sprawdzić komiksową adaptację opery:
Pierścień Nibelunga (
Russell Philip Craig (Russell P. Craig))
-
Rycerze świętego Wita (
David B. (właśc. Beauchard Pierre-François))
oraz
Uzbrojony ogród i inne historie (
David B. (właśc. Beauchard Pierre-François))
- David B. to guru francuskiego komiksu niezależnego, oba komiksy powinny być na liście
- uczennica Davida B. i słynny cykl
Persepolis
- doskonały graficznie kryminał noir:
Blacksad
-
Giraud Jean (pseud. Moebius lub Gir) i seria Bluberry lub
Feralny Major (
Giraud Jean (pseud. Moebius lub Gir))
- Mistrz komiksu erotycznego
Manara Milo (właśc. Manara Maurilio), ale do listy pasowałby bardziej
HP i Giuseppe Bergman (
Manara Milo (właśc. Manara Maurilio))
-
Pratt Hugo i seria przygodowo-awanturnicza
Corto Maltese
- pionier komiksu europejskiego
Hergé (właśc. Rémi Georges) i najsłynniejszy bohater komiksowy, czyli TinTin
- no i wielki nieobecny rankingu komiksomanii
Christa Janusz i jego serie o Kajku i Kokoszu oraz Kajtku i Koku, a przede wszystkim monumentalny komiks
Kajtek i Koko w kosmosie [Egmont] (
Christa Janusz)
-
Bosonogi Gen
-
Death Note
-
Fullmetal Alchemist
- jakiś komiks autorstwa
Taniguchi Jirō
-
Samotny Wilk i Szczenię [Mandragora]
Wyszło w sumie 30 moich propozycji mniej lub bardziej konkretnych. A i tak nie ma tutaj sporo mang, za którymi niespecjalnie przepadam, umieściłem tylko tytuły, które mi polecają znajomi jako "The best of the best".
I nie ma Thorgala! Ale to chyba wszyscy znają, choćby ze słyszenia, a od 17 tomu tej serii już nie mogę z czystym sumieniem polecać (nie mówiąc o spin-offach). Ale taki
Alinoe (
Van Hamme Jean,
Rosiński Grzegorz)
- miodzio!
Ktoś ma jakieś uwagi lub coś jeszcze do dodania?
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.