Dodany: 31.12.2012 13:04|Autor: tynulec
Czytelnicze podsumowanie 2012 roku
MOJE ODKRYCIA ROKU: WOJCIECH TOCHMAN I PAWEŁ SMOLEŃSKI
Pierwszy raz, odkąd jestem użytkowniczką BiblioNETki, robię sobie podsumowanie roku. Nie chcę przede wszystkim zliczać (choć to nieuniknione), ale uporządkować, by uświadomić sobie, co przez cały rok czytałam, jakiego typu były to lektury, a w przyszłości będę mogła również zobaczyć jak się zmienia lub nie mój czytelniczy gust.
Rok zaczęłam z książką M. Gutowskiej-Adamczyk "Tata, a Marcin powiedział..." a skończyłam z "Bóg zapłać" Tochmana. Przypadkowo się złożyło, że rok otwarłam i zamykam z polskim autorem :) Bardzo się cieszę!
W sumie przeczytałam 92 książki (w tym 11 komiksów), z czego 38 książek polskich i 54 zagraniczne.
W 2012 roku przeczytałam:
- 1 kryminał ("Studium w szkarłacie")
- 1 książkę sensacyjną ("Tożsamość Bourne'a")
- 2 książki science fiction ("Rok 1984", "Gra Endera")
- 1 książkę fantasy ("Dożywocie")
- 1 z kategorii etyka/filozofia ("Żyj")
- 1 utwór dramatyczny ("Nasza klasa")
- 1 romans ("Na krańcu tęczy")
- 1 z publicystyki literackiej ("Krzyk Czarnobyla")
- była też poezja: 3
- sięgnęłam po 11 komiksów (pierwszy raz zaczytałam się w tym gatunku)
- 11 z literatury dziecięcej/młodzieżowej
- 12 książek z kategorii pamiętniki/autobiografia/biografia
- 19 książek z kategorii literatura faktu
- 27 z literatury pięknej
Przeczytałam 41 książek napisanych przez kobiety i 51 napisanych przez mężczyzn.
Bardzo się cieszę, że sięgnęłam po książkę fińską, hiszpańską, francuską, czeską, włoską, niemiecką, koreańską, nigeryjską, białoruską, gwinejską, irańską, angielską, amerykańską, kanadyjską, niemiecką no i oczywiście polską.
Jest kilka pozycji, które nie wiedziałam do jakiej literatury przyporządkować. Pomyślałam jednak, że skoro zostały napisane przez autorów pochodzących z egzotycznych państw i opowiadają właśnie o tych krajach, to mimo, iż język oryginalny sugerowałby nieco inne posegregowanie, myślę, że w swoim prywatnym podsumowaniu mogę sobie pozwolić na pewne udziwnienia :). Zatem sięgnęłam po książki takich oto pisarzy:
POLSKA:
1. Małgorzata Gutowska - Adamczyk
2. Jerzy Harasymowicz
3. Hanna Kowalewska
4. Mieczysław Maliński
5. Ryszard Kapuściński
6. Paweł Smoleński
7. Wojciech Tochman
8. Ewa Matuszewska
9. Martyna Wojciechowska
10. Sonia Raduńska
11. Rafał Tomański
12. Tadeusz Słobodzianek
13. Jan Paweł II (Karol Wojtyła)
14. Marcin Wojciechowski
15. Lech Zaciura
16. Zbigniew Batko
17. Magdalena Zych
18. Małgorzata Grzesiewicz - Szałasińska
19. Marta Kisiel
20. Kornel Makuszyński ("Szatan z siódmej klasy" - powtórka, ocena bez zmian)
21. Stefan Chwin
22. Beata Pawlak
23. Robert Wieczorek
24. Maria Pruszkowska
EUROPA:
CZECHY:
1. Petra Hůlová
2. Bohumil Hrabal
NIEMCY:
1. Günter Wallraff
BIAŁORUŚ:
1. Swietłana Aleksijewicz
HISZPANIA:
1. Maria Àngels Anglada
2. Enrique de Hériz
FRANCJA:
1. Jean Hatzfeld
2. Vincent Humbert
3. Frédérique Deghelt
4. Éric-Emmanuel Schmitt
5. Latifa (pseudonim)
WŁOCHY:
1. Tiziano Terzani
2. Adelio Pistelli
FINLANDIA:
1. Elina Hirvonen
WIELKA BRYTANIA:
1. Buchan James
2. Arthur Conan Doyle
3. Patrick Gale
4. Robert Graves
5. Rachel Ward
AFRYKA:
GWINEA:
1. Camara Laye
NIGERIA:
1. Helen Oyeyemi
2. Ngozi Chimamanda Adichie
AZJA:
KOREA POŁUDNIOWA:
1. Shin Kyung-Sook
2. Lee Suzy
IRAN:
1. Marjane Satrapi
2. Marina Nemat
AMERYKA PÓŁNOCNA:
KANADA:
1. Lucy Maud Montgomery
STANY ZJEDNOCZONE:
1. Mike Kim
2. Jon Krakauer
3. Orson Scott Card
4. Betty Mahmoody
5. Lisa Genova
5. Bill Willingham, Mark Buckingham, Lan Medina
6. Robert Ludlum
7. Diane Ackerman
8. Patricia Wood
9. Michaels Fern
10. Barbara Demick
11. Krystyna Chiger
W 2012 roku zainspirowana podobną akcją na jednym z blogów, podjęłam wyzwanie "Kolorowy rok - kolorowe czytanie".
Pomyślałam sobie jeszcze o liście TOP 10 roku 2012. Może to dziwnie zabrzmi, ale nie wszystkie książki ocenione na 6,0 wybrałam do listy 10 najlepszych książek roku. Dlaczego? Nie potrafię reportaży o masakrach, zbrodniach i ludzkich tragediach oceniać na 6,0 (rewelacyjna!). Bo jak opisane ludobójstwo ma być rewelacyjne? To, o czym jest książka i jak została napisana tworzy dla mnie zawsze spójną całość, którą oceniam, a której nie umiem i nie chcę rozdzielać. Podobny problem miałam z ocenianiem książek na temat holocaustu, a które podobnie jak reportaże, na pewno są jednymi z ważniejszych, przeczytanych w życiu lektur.
Zatem moja lista TOP 10 2012' wygląda następująco (kolejność przypadkowa):
1. Wojna nie ma w sobie nic z kobiety, Aleksijewicz S.
2. Strategia antylop, Hatzfeld J.
3. Dzisiaj narysujemy śmierć, Tochman W.
4. Listy przeciwko wojnie, Terzani T.
5. Irak: piekło w raju, Smoleński P.
6. 13. Poprzeczna, Gutowska - Adamczyk M.
7. Motyl, Genova L.
8. Rok 1984, Orwell G.
9. Babunia, Deghelt F.
10. Białe Zeszyty, Raduńska S.
A co przyniesie kolejny czytelniczy rok 2013? Zobaczymy :)
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.