Dodany: 10.09.2007 14:06|Autor: Anna 46

Książki i okolice> Pisarze> Pratchett Terry

1 osoba poleca ten tekst.

Świat Dysku w pigułce - ściągawka dla opornych i niezdecydowanych


Terry Pratchett - moralista, filozof, humanista, humorysta, odwołujący się do obecnej rzeczywistości, a także do zdarzeń historycznych i fikcyjnych; intelektualista. Twórca ponad 30 książek wchodzących w skład cyklu przygód, rozgrywających się w wymyślonym przez niego Świecie Dysku. Ponadto napisał on dwie trylogie. Pierwsza z nich opowiada o przygodach młodzieńca Johnna Maxwella i jego dziwacznych przyjaciołach. Druga natomiast o perypetiach kilkucentymetrowych, humanoidalnych stworzonkach (Nomach) mieszkających na Ziemi. Wraz z Neilem Gaimanem stworzył on niebanalną parodię filmu Omen. Chociaż Omen jest dobry, ani on (ten Omen), ani wyżej wymienienione trylogie nas nie tu nie interesują! :-)

"W odległym, trochę już zużytym układzie współrzędnych, na płaszczyźnie astralnej, która nigdy nie była szczególnie płaska"...( Kolor Magii), tak rozpoczyna się pierwsza książka ze Świata Dysku. Dysk jest prawie całkowicie płaski, zgodnie z indyjskimi legendami, z których Pratchett korzystał, podczas tworzenia swego świata. Znajduje się on na grzbietach czterech słoni (Berilia, Wielki T'Phon, Jerakeen, Tubul), które natomiast stoją na skorupie ogromnego (a może nawet jeszcze większego) żółwia A'Tuina, ociężale płynącego przez wszechświat. Rok na Dysku trwa 13 miesięcy i liczy około 800 dni. Kompas wskazuje cztery główne kierunki: osiowy, obrotowy, krawędziowy oraz opaczny. Tylko tutaj szansa jedna na milion, sprawdza się w dziewięciu na dziesięć przypadków!

Angielski pisarz stworzył ten świat, by móc stroić sobie żarty ze znanych schematów fantasy. Z czasem Dysk zaczął żyć własnym życiem, a jego bohaterowie wprost wymykali się Pratchettowi spod jego twórczej władzy, prowadząc często do zaskakujących (zwłaszcza dla ich twórcy) zdarzeń i zabawnych sytuacji.

Nie trudno jest znaleźć podobieństwa krajów i krain znajdujących się na Dysku, z tymi z naszej rzeczywistości. I tak Efebia, gdzie filozofowie sprawdzają słuszność swych twierdzeń, strzelając z łuków do żółwi, to starożytna Grecja, a Djelibeybi - kraina nad rzeką Djel to starożytny Egipt. Imperium Agatejskie z armiami z terakoty i trudnymi egzaminami z literatury dla potencjalnych czyścicieli szamba, to połączenie dawnych i współczesnych Chin. Genoa, baśniowe miasto, pełne magii voodoo, do którego udają się trzy wiedźmy w Wyprawie Czarownic, przypomina Nowy Orlean. Daleko oddalony od reszty krain na Dysku, kontynent XXXX pełen kangurów, okrągłych kapeluszy i puszkowego piwa, to oczywiście Australia.

Pratchett w bardzo zręczny sposób, żartuje sobie ze znanych bajkowych faktów, a także z dzieł Williama Szekspira (Makbeta, Snu Nocy Letniej, Hamleta) i z książek popularnych pisarzy fantasy: F. Leibera, M. Moorcocka, czy twórcy legendarnej postaci Conana Barbarzyńcy, R. Howarda.
Kopciuszek nie chce wyjść za księcia, ponieważ ten jest żabą (Wyprawa Czarownic), a królewski błazen zostaje mianowany na króla (Trzy wiedźmy). Conan Barbarzyńca na Dysku ma na imię Cohen i jest bezzębnym staruszkiem, chodzącym w butach ortopedycznych

Książki z cyklu Świat Dysku, można podzielić na cztery oddzielne cykle przygód poniższych bohaterów:
- ciągle pakującego się w kłopoty i o dziwo wychodzącego z nich bez żadnego szwanku Rincewinda,
- pełną uporu i zasad, które powinni przestrzegać wszyscy z wyjątkiem niej samej, wiedźmie babci Weatherwax,
- antropomorficznie zaprezentowanej Śmierci o kościstym ciele i GŁUCHYM, PEŁNYM GROZY głosie,
- oraz o strażnikach z Ankh-Morpork, unikających wszelkich niebezpieczeństw, ale również dzielnie - w większości przypadków - stawiających czoło złu.

Rincewind jest uznany za najgorszego maga jaki kiedykolwiek żył na Dysku. W ryzykownych przygodach towarzyszy mu stworzony z drewna magicznej, myślącej gruszy, niezniszczalny Bagaż. Największym marzeniem maga jest spędzić życie w spokoju na jakimś bezludzi. Z powodu swej znajomości ze Śmiercią, za nic nie może zrealizować tego osobistego życzenia. Rincewind - tchórzliwy, flegmatyczny, cyniczny mag-partacz jest przeciwieństwem bohaterów w stylu Conana. Pojawia się w książkach: Kolor magii, Blask fantastyczny, Czarodzicielstwo, Eryk, Ciekawe Czasy, Ostatni Kontynent, Ostatni Bohater, Nauka Świata Dysku.

W książkach o babci Weatherwax Pratchett, wykorzystuje sceny i postacie z dzieł m.in. W. Szekspira oraz popularnych bajek. W Trzech wiedźmach babcia wraz z nianią Ogg i młodą Magrat w iście makbetowskim stylu rozwiązują problem sukcesji tronu w zamieszkałym przez nie państwie Lancre. W Wyprawie czarownic podróżują do odległej Genoi, by nie dopuścić do ślubu pewnej księżniczki z zielonym księciem (nie Shrekiem), natomiast w Panowie i Damy stają naprzeciw inwazji złowrogich elfów i ich mroźnej królowej.

Pierwszą książką z serii przygód Śmierci jest Mort, gdzie Śmierć przyjmuje ucznia, który doprowadza do groźnej w skutkach pomyłki. Kosiarz opowiada o emeryturze Śmierci i jego próbach ludzkiego życia. W Muzyce duszy Śmierć wraz ze Śmiercią Szczurów i swą wnuczką Susan, musi uporać się z szaleństwem muzyki rockowej. W Wiedźmikołaju Śmierć zostaje zmuszony do chwilowej zmiany swego zawodu i zajęcia miejsca dyskowego świętego Mikołaja.

Przygody strażników z Ankh-Morpork (największego i najmroczniejszego państwa-miasta na całym Dysku) dostarczają sporej dawki sensacji i kryminału, w stylu Agaty Christie. Nocna Straż dowodzona przez kapitana Vimesa, zmaga się z przywołanym przez kultystów olbrzymim smokiem (Straż! Straż!), maniakalnym zabójcą używającym pierwszego dyskowego pistoletu (Zbrojni), szalejącymi po mieście golemami (Na glinianych nogach) oraz z wojną z pustynnym krajem Klatchu (Bogowie, Honor, Ankh-Morpork). Na glinianych nogach odwołuje się do żydowskiej legendy, o tym jak w XIV wieku niejaki rabin Loewe powołał do życia glinianego stwora Golema, do obrony praskiego getta przed unicestwieniem.

(Za Mirosławem Skrzydło)
http://tinyurl.com/2ese3h


Wybierajcie, przebierajcie, szukajcie "swego bohatera" i bawcie się dobrze! :-)))
Wyświetleń: 51762
Dodaj komentarz
Przeczytaj komentarze
ilość komentarzy: 82
Użytkownik: joanna.syrenka 10.09.2007 23:51 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
Śmierć rządzi!!!
:-)
Użytkownik: Anna 46 11.09.2007 00:03 napisał(a):
Odpowiedź na: Śmierć rządzi!!! :-) | joanna.syrenka
W sumie... :-)))))))))
Użytkownik: Sznajper 11.09.2007 08:52 napisał(a):
Odpowiedź na: Śmierć rządzi!!! :-) | joanna.syrenka
Eee tam! Niania Ogg jest najlepsza! ;)
Użytkownik: Vemona 11.09.2007 09:16 napisał(a):
Odpowiedź na: Eee tam! Niania Ogg jest ... | Sznajper
A nie, bo ja też popieram ŚMIERĆ. :-)))
Użytkownik: Sznajper 11.09.2007 10:22 napisał(a):
Odpowiedź na: A nie, bo ja też popieram... | Vemona
Nie promujmy cywilizacji śmierci! :P
Użytkownik: Vemona 11.09.2007 10:24 napisał(a):
Odpowiedź na: Nie promujmy cywilizacji ... | Sznajper
Kiedy z taką ŚMIERCIĄ to ja wszędzie pójdę... :D
Użytkownik: verdiana 11.09.2007 10:27 napisał(a):
Odpowiedź na: Kiedy z taką ŚMIERCIĄ to ... | Vemona
A ja bym wszędzie poszła z Bagażem. :-))
Użytkownik: Vemona 11.09.2007 10:34 napisał(a):
Odpowiedź na: A ja bym wszędzie poszła ... | verdiana
Za mało znam Bagaż, żeby się zdecydować. :-)
Użytkownik: Czajka 11.09.2007 12:31 napisał(a):
Odpowiedź na: A ja bym wszędzie poszła ... | verdiana
Ale Bagaż nawet różowego nie ma w aparacie. :))
Użytkownik: verdiana 11.09.2007 12:39 napisał(a):
Odpowiedź na: Ale Bagaż nawet różowego ... | Czajka
Aaa jakiego różowego w jakim aparacie? Ratunku!! :>
Użytkownik: Anna 46 11.09.2007 12:58 napisał(a):
Odpowiedź na: Aaa jakiego różowego w ja... | verdiana
Kolorku - w aspekcie demon malujący obrazki z miejsca, gdzie było dużo różowego.
Użytkownik: jakozak 11.09.2007 10:43 napisał(a):
Odpowiedź na: Eee tam! Niania Ogg jest ... | Sznajper
Najlepszy jest.. Baczność!!!... ŚMIERĆ.
Bagaż po NIM...
Użytkownik: Vemona 11.09.2007 11:04 napisał(a):
Odpowiedź na: Najlepszy jest.. Baczność... | jakozak
Skoro tyle dobrego o Bagażu, to muszę się z nim bliżej zaznajomić (o ile on zechce ze mną i nie uzna, że chcę go ukraść, mogłabym źle skończyć w takim razie. :-)) ).

Użytkownik: Anna 46 11.09.2007 17:04 napisał(a):
Odpowiedź na: Skoro tyle dobrego o Baga... | Vemona
"Bagaż zacisnął wieko w wyrazie posępnej determinacji. Zwykle niewiele chciał od świata -jedynie całkowitego wymarcia wszelkich innych form życia".

"Bagaż potrafił stać nie­ruchomo w taki sposób, że wydawało się to jeszcze straszniejsze, niż kiedy się poruszał".

"Bagaż ochraniał swojego właściciela. Trudno byłoby opisać jego stosunek do reszty stworzenia, zacząć jednak można od określenia „piekielna złośliwość", a potem posuwać się dalej".

"Bagaż przyczaił się pod stołem i mag był mu za to wdzięczny. Zwykle w lo­kalach przynosił wstyd, gdyż przysuwał się do pijących i zmuszał ich, żeby karmili go chrupkami".

"Bagaż można opisać jako skrzyżowanie walizki z maniakalnym mordercą".
(wszystkie cytaty z Czarodzicielstwa)
Użytkownik: Vemona 12.09.2007 08:25 napisał(a):
Odpowiedź na: "Bagaż zacisnął wiek... | Anna 46
Cudo!! Znam Bagaż tylko z "Koloru magii", kiedy Rincewind zawarł z nim znajomość, przyznam, że od początku robił wrażenie. Te cytaty, no cóż, jestem w stanie zaakceptować towarzystwo Bagażu tylko jako właściciel, inaczej byłoby to delikatnie mówiąc przykre. :-)
Użytkownik: clocktime 29.10.2008 10:57 napisał(a):
Odpowiedź na: "Bagaż zacisnął wiek... | Anna 46
Muszę przyznać, że Wasze wypowiedzi i te cytaty zachęciły mnie niewymownie :-)
Tylko mam kłopot taki, że ja lubię jednak chronologicznie, więc jak teraz skończę Kolor Magii, to nie wiem, jak szybko dorwę nastepną część. Błyskotliwość Pratchetta jest faktycznie powalająca.
Użytkownik: Anna 46 29.10.2008 11:26 napisał(a):
Odpowiedź na: Muszę przyznać, że Wasze ... | clocktime
W Świecie Dysku to naprawdę nie jest konieczne (chronologia), ale skoro lubisz... Tak na wszelki wypadek: jeśli wpadnie Ci w ręce jakikolwiek inny "dysk" - bierz, czytaj i baw się wspaniale. :-)
Użytkownik: *dido*27 01.01.2008 19:39 napisał(a):
Odpowiedź na: Najlepszy jest.. Baczność... | jakozak
Jakoś Bagażu nie pokochałam, ale znam go tylko z "Koloru Magii" (kolejne książki z Rincewindem na pierwszym planie opuszczałam).

Ale co do ŚMIERCI (vel BILLA BRAMY) to muszę się zgodzić. :-) Chociaż - czarownice depczą mu (a raczej - Pimpusiowi) po piętach :-)
Użytkownik: jakozak 02.01.2008 10:32 napisał(a):
Odpowiedź na: Jakoś Bagażu nie pokochał... | *dido*27
Polubiłam Bagaż właśnie w Kolorze magii.
Ale JEGO nikt i nic nie zrzuci z piedestału.
Użytkownik: jerry81 27.02.2008 20:55 napisał(a):
Odpowiedź na: Jakoś Bagażu nie pokochał... | *dido*27
Po pęcinach :D
Użytkownik: illerup 11.09.2007 09:27 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
ŚMIERĆ i Wiedźmy!
:)
Użytkownik: zielkowiak 14.09.2007 16:01 napisał(a):
Odpowiedź na: ŚMIERĆ i Wiedźmy! :) | illerup
Moim zdaniem też Daria
Użytkownik: Czajka 11.09.2007 12:31 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
Śmierć z diamentami. Innych może dla mnie nie być.
:)
Użytkownik: Anna 46 11.09.2007 12:35 napisał(a):
Odpowiedź na: Śmierć z diamentami. Inny... | Czajka
No i proszę, każdy ma swojego pupila/pupilkę.
Świat Dysku to też zamknięte światy, nieprawdaż Czajko Kochana?
Użytkownik: Czajka 11.09.2007 13:45 napisał(a):
Odpowiedź na: No i proszę, każdy ma swo... | Anna 46
Prawda, chociaż nie ma Albertyny. :))
Użytkownik: Marylek 11.09.2007 18:15 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
Głosję za Babcią Weatherwax i jej totumfackimi.

Esme rulez! ;-)
Podpisano: Stara Wiedźma
Użytkownik: Anna 46 11.09.2007 19:29 napisał(a):
Odpowiedź na: Głosję za Babcią Weatherw... | Marylek
"- I jeszcze powiedziała, że chce być bardziej asertywna - oświadczyła babcia.
- Nic w tym złego - zapewniła niania. - Bycie czarownicą właśnie na asertywności polega.
- Nie mówiłam, że jest w tym coś złego - odparła babcia. - Powiedziałam jej, że nic w tym złego. Możesz być tak asertywna, jak tylko ci się podoba, powiedziałam, bylebyś robiła, co ci każą".
( Wyprawa czarownic)

Użytkownik: Akrim 11.09.2007 18:39 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
Ze względu na to, że znam tylko (na razie) "Kosiarza" i "Równoumagicznienie" Śmierć i babcia Weaterwax idą łeb w łeb :-)
Użytkownik: Anna 46 11.09.2007 19:34 napisał(a):
Odpowiedź na: Ze względu na to, że znam... | Akrim
"Nie ma takiego miejsca, do którego Śmierć nie mógłby się udać; nieważne, jak jest dalekie czy niebezpieczne. A nawet, im bardziej jest niebezpieczne, tym bardziej prawdopodobne, że Śmierć już tam jest".
(Eryk)

"JESTEM ŚMIERCIĄ, A NIE PODATKAMI. PRZYCHODZĘ TYLKO RAZ".
(Na glinianych nogach)



"Babcia Weatherwax zawsze utrzymywała, że zanim człowiek straci cierpliwość, należy policzyć do dziesięciu. Nikt nie wiedział dlaczego, bo jedynym tego skutkiem był wzrost ciśnienia, przez co następujący zaraz potem wybuch stawał się o wiele gorszy".
(Wyprawa czarownic)
Użytkownik: joanna.syrenka 13.09.2007 20:36 napisał(a):
Odpowiedź na: "Nie ma takiego miej... | Anna 46
> "JESTEM ŚMIERCIĄ, A NIE PODATKAMI. PRZYCHODZĘ TYLKO RAZ".

:))))))))))))))))))))))))))
...ale się spłakałam... :-)
Użytkownik: Anna 46 13.09.2007 22:42 napisał(a):
Odpowiedź na: > "JESTEM ŚMIERCI... | joanna.syrenka
Hmmm... tego... no... chcesz Na glinianych nogach? :-))))
Użytkownik: joanna.syrenka 13.09.2007 22:50 napisał(a):
Odpowiedź na: Hmmm... tego... no... chc... | Anna 46
Nie wiem. Skoro znam najlepszy fragment... :P
Użytkownik: Anna 46 13.09.2007 23:07 napisał(a):
Odpowiedź na: Nie wiem. Skoro znam najl... | joanna.syrenka
Omatkomojajedyna!!! :-))))) Syrenko, kocham Cię! Wracasz mi radość życia!
Użytkownik: anne 11.09.2007 18:51 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
ŚMIEEEEEEERĆ!!!!! A po cichu jeszcze kapitan Angua wraz z Marchewą, Babcia Weatherwax + Wiedźmy, Gardło Sobie Podrzynam Dibbler no i... Bagaż:)
Użytkownik: Anna 46 11.09.2007 19:42 napisał(a):
Odpowiedź na: ŚMIEEEEEEERĆ!!!!! A po ci... | anne
"Szacunek społeczeństwa, myślała Angua. Tak, to wyrażenie Marchewy. Właściwie to wyrażenie Vimesa, chociaż sir Samuel zwykle spluwał po wymówieniu tych słów. Ale Marchewa w nie wierzył. To on zasugerował Patrycjuszowi, by zatwardziałym przestępcom dać szansę pracy „dla dobra społeczeństwa” przy odnawianiu domów osób starszych. Wprowadziło to dodatkowy element grozy do zwykłych lęków starości, a wobec poziomu przestępczości w Ankh-Morpork spowodowało, że przynajmniej jednej staruszce w ciągu sześciu miesięcy tyle razy wytapetowano pokój, iż teraz mogła do niego wchodzić tylko bokiem".
(Na glinianych nogach)



"G.S.P. Dibbler lubił wstawać o pierwszym brzasku, na wypadek gdyby nadarzyła się okazja sprzedania tego, co bóg daje".
(Muzyka duszy)
"Żadne muchy nie siadały na G.S.P. Dibblerze. Pobierałby od nich czynsz".
(Prawda)


Użytkownik: Anna 46 13.09.2007 12:18 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
Powyższy, zamieszczony przeze mnie tekst jest, jak podałam, autorstwa pana Mirosława Skrzydło - poza kilkoma sprostowaniami natury rzeczowej i komentarzem własnym.

W związku z niejasną sytuacją, czy prawa autorskie nie zostały tutaj naruszone, bo nie mam osobistej zgody Autora, proszę o niedopisywanie komentarzy.

Napisałam do pana Skrzydło mail i czekam na odpowiedź ze zgodą na publikację.

Jeśli jej nie udzieli, tekst zostanie usunięty, a byłoby szkoda, bo to doskonałe kompendium wiedzy o Dysku i pozostanie mi zgrzytać zębami z zazdrości, że to nie moje dzieło osobiste. :-)
Użytkownik: Anna 46 13.09.2007 20:19 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
Mam osobistą, oficjalną zgodę Pana Mirosława na zamieszczenie tego tekstu; jesteśmy w porządku. :-)
Użytkownik: Aquilla 13.09.2007 23:19 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
Pratchett to jedyny autor, który już na wstępie ma u mnie 6, a potem ocena idzie w górę :D. Mam pytanie - czemu nikt nie wspomniał o Greebo!!! A Patrycjusz, Śmierć Szczurów, Bibliotekarz...

A poza tym klasycznie - Babcia, Vimes i ŚMIERĆ
Użytkownik: Anna 46 13.09.2007 23:47 napisał(a):
Odpowiedź na: Pratchett to jedyny autor... | Aquilla
A już, już...

"Greebo spędził we wnętrzu irytujące dwie minuty. Technicznie rzecz biorąc, kot zamknięty w pudle może być żywy albo martwy. Nigdy nie wiadomo, dopóki nie zajrzy się do środka. W istocie sam fakt otwarcia pudła określa stan kota, chociaż w tym przypadku były trzy stany deterministyczne, w jakich kot mógł się znaleźć: Żywy, Martwy i Piekielnie Wściekły".
(Panowie i Damy)

"Veni, vidi, vici. Przybyłem, zobaczyłem, zwyciężyłem.
Vimes zawsze uważał to za wypowiedź nazbyt gładką. Takich słów nie wymyśla się pod wpływem chwili. Brzmiały, jakby ułożył je sobie wcześniej. Prawdopodobnie spędzał w namiocie długie noce, przeglądał słownik i szukał krótkich słów zaczynających się na V. Veni, verdi, vomui – przybyłem, zzieleniałem, zwymiotowałem? Visi, veneri, vamoosi – odwiedziłem, złapałem wstydliwą chorobę, uciekłem? Na pewno z ulgą odkrył trzy krótkie, sensowne słowa. Pewnie ułożył je najpierw, a potem ruszył, żeby zobaczyć coś i podbić".
(Bogowie, honor, Ankh-Morpork)

"Bibliotekarz Niewidocznego Uniwersytetu jednostronnie zdecydował zwiększyć poziom zrozumienia, tworząc „Słownik orangutańsko-ludzki”. Pracował nad nim od trzech miesięcy.
Nie było to łatwe. Na razie doszedł do „uuk* [przyp.: Które mogło oznaczać... Nie. Wśród znaczeń którego byty m.in.: „Bardzo przepraszam, ale wisi pan na moim gumowym kole, uprzejmie dziękuje”, „Dla pana jest to być może istotny element biomasy dostarczającej planecie tlenu, ale dla mnie to dom” oraz Jestem pewien, że jeszcze przed chwilą był tu las tropikalny”.]".
(Zbrojni)

"Patrycjusz rzucił jeden z tych krótkich, przelotnych uśmieszków, jak zawsze, kiedy chciał powiedzieć coś, co wcale nie jest śmieszne, a jednak go rozbawiło.
– Veni, vici... Vetinari".
(Bogowie, honor, Ankh-Morpork)
"I wreszcie trzymał tu Leonarda, ponieważ był on miłym rozmówcą. Nigdy nie rozumiał, o czym mówi Vetinari, miał pogląd na świat mniej więcej tak skomplikowany, jak kaczątko ze wstrząsem mózgu, a przede wszystkim nigdy nie uważał. Co czyniło go idealnym powiernikiem. Przecież jeśli człowiek prosi o radę, to z pewnością nie po to, by mu jej udzielono. Chce raczej, by ktoś był obok, kiedy mówi sam do siebie".
(Bogowie, honor, Ankh-Morpork)






Użytkownik: Ashura 20.09.2007 22:04 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
Śmierć, Bagaż i Bibliotekarz rządzą! Rincewind zresztą też :)
Użytkownik: anndzi 25.09.2007 18:23 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
Anno mam pytanie;) Czy tomy "Świata Dysku" można czytać nie po kolei?
Użytkownik: Aquilla 25.09.2007 18:36 napisał(a):
Odpowiedź na: Anno mam pytanie;) Czy to... | anndzi
Anna nie jestem ale odpowiem ;) :
Naturalnie, aczkolwiek mogą być małe problemy ze zrozumieniem wszystkich wątków zwłaszcza przy Rincewindzie i Straży. Ja na ten przykład zaczęłam od muzyki duszy czyli 16 tomu cyklu. Ale wielkich kłopotów nie będzie wiem to na swoim przykładzie.
Użytkownik: anndzi 27.09.2007 12:07 napisał(a):
Odpowiedź na: Anna nie jestem ale odpow... | Aquilla
Dziękuję;)
Użytkownik: Anna 46 04.01.2008 17:12 napisał(a):
Odpowiedź na: Anno mam pytanie;) Czy to... | anndzi
Anndzi, przepraszam, że dopiero teraz, ale już Ci odpowiedziano.
Dodam: można czytać, trzeba czytać! Jak się chce i co się chce, aż się trafi na "swojego bohatera". :-)
Użytkownik: wenoma 04.10.2007 22:58 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
Bagaż ze swoimi krótkimi nóżkami, Gardło Sobie Podrzynam i jego specjały i ŚMIERĆ
Użytkownik: Diana 11 02.01.2008 20:40 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
Najbardziej polubiłam Nac Mac Feeglów (Fik Mik Feeglów [w zależnosci od tłumaczenia]). Także Greeba :)
Użytkownik: yozev 22.01.2008 16:43 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
Hej, ludziska, zupełnie żeście o wspaniałym duecie ze straży zapomnieli:
Fred Colon i Nobby Nobbs!
Użytkownik: apsara 05.02.2008 16:02 napisał(a):
Odpowiedź na: Hej, ludziska, zupełnie ż... | yozev
nadrektor ridcully
o! :)
Użytkownik: magrat_g 05.02.2008 18:08 napisał(a):
Odpowiedź na: nadrektor ridcully o! :) | apsara
Jak sam nick wskazuje :-) I Agnes, i Babcia, i Niania.. . a w ogóle to wybór jest trudny.
Użytkownik: Anna 46 05.02.2008 21:01 napisał(a):
Odpowiedź na: Jak sam nick wskazuje :-)... | magrat_g
"Wybierajcie, przebierajcie, szukajcie "swego bohatera" i bawcie się dobrze! :-)))"

Można kochać, ewentualnie lubić wszystkich - nie ma zakazu a wręcz przeciwnie. :-)))

Użytkownik: jerry81 27.02.2008 21:02 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
Jakiś czas temu powiedziałbym, że to ON, ale obecnie naprawdę nie jestem pewien.

Niech będzie tak:
1) Vimes & Co.
2/3) Bagaż do spółki z NIM
4) Nieśmiały Banshee z "Kosiarza"
5) Cała reszta
Użytkownik: Cora 27.02.2008 22:51 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
Wszystko co związane ze Światem Dysku jest boskie nie do przebicia :D Ale jeżeli wybrać ulubioną postać... To będzie Śmierć, Bibliotekarz, Bagaż :)
No i Greebo i Maurycy - z czystej miłości do kotów :)
Użytkownik: Marylek 27.02.2008 23:06 napisał(a):
Odpowiedź na: Wszystko co związane ze Ś... | Cora
Hi, hi, jeden znajomy kociarz miał parkę kotów: kocurek nazywał sie Greebo, a koteczka Esme! Zgadnij ulubionego autora tego kociarza, hi, hi, hi!
Użytkownik: maciej06 05.09.2008 15:04 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
W przeddzień (że tak powiem) ukazania się nowej książki z cyklu postanawiam wznowić/odkurzyć wątek.
Osobiście nie jestem wstanie wybrać najbardziej ulubionej postaci. Chociaż zanim zacznę czytać sprawdzam ile w książce znajduje się tekstu napisanego WIELKIMI LITERAMI.
Niech więc będzie tak:
1. Rincewind do spółki z Bagażem oraz Śmierć
2. Bibliotekarz i Nadrektor
3. Vetinari
4. Czarownice i Straż w całości, a nie pod przewodnictwem Vimesa


Użytkownik: Asandra 17.09.2008 15:17 napisał(a):
Odpowiedź na: W przeddzień (że tak powi... | maciej06
Moje ulubione postacie główne:
1. Jego Łaskawość diuk Ankh, czyli komendant Sam Vimes
2. cała Straż
3. Śmierć i Susan
a od niedawna także
4. William de Worde.
Ulubione postacie poboczne, ale równie ważne:
1. Bezapelacyjnie lord Vetinari
2. o, bóg kaca - Bilious
3. Otto Chriek
A ulubione sytuacje to niewątpliwie rozmowy lorda Vetinariego z Samem Vimesem lub z inymi przedstawicielami Straży.
I zdania nie zmienię za nic!
Użytkownik: jakozak 11.03.2009 14:47 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
A "o piramidach"? Piramidy (Pratchett Terry)
Kapłani, faraonowie, budownictwo?
Użytkownik: Makao 26.03.2009 16:43 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
Na pewno trochę skorzystam do pracy maturalnej:)
Użytkownik: belladona 29.03.2009 14:31 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
Po ostatnim czytaniu - Lord Vetinari :)
Użytkownik: whiteska 31.03.2009 17:33 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
Mam zamiar w bliskiej przyszłości sięgnąć do I tomu "świata dysku", ale boje się... że będzie zbyt ciekawe.
Tyle naczytałam się pochwał Pratchetta, że teraz obawiam się niemożliwości przerwania ciągu czytelniczego- prawdopodobnie nie skończę czytać, dopóki nie przeczytam wszystkich mi dostępnych tomów. A jednak mimo wszystko to chyba nie jest literatura najwyższych lotów, takie czytadło w najlepszym wydaniu. Mylę się? Bo jeśli nie, to nie wiem czy nie szkoda czasu, który można poświęcić na klasykę lub inne książki faktycznie poszerzające horyzonty.
Użytkownik: Aquilla 03.04.2009 22:12 napisał(a):
Odpowiedź na: Mam zamiar w bliskiej prz... | whiteska
Akurat pierwszy tom jest średni, Pratchett się jeszcze wtedy nie rozkręcił ;)

Jak chcesz wpaść jak śliwka do Ankh, to polecam na początek raczej Trzy wiedźmy, Morta, Piramidy albo Straż! Straż!

Użytkownik: Anna 46 04.04.2009 14:33 napisał(a):
Odpowiedź na: Mam zamiar w bliskiej prz... | whiteska
Nie zaczynaj od I tomu! Aquilla ma rację. Na początek coś z wiedźm, straży miejskiej, ewentualnie ŚMIERCI.

Pratchett j e s t literaturą fantasy najwyższych lotów - każdy tu znajdzie coś dla siebie; sprawdź, przekonaj się i (prawdopodobnie) witaj w Klubie Terniętych. :-)
Użytkownik: silvercherry 10.05.2009 01:12 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
Ahh ten Pratchett jest niepoprawny :D
Uwielbiam jego Świat Dysku, przeczytałam wszystkie książki z tej serii nie licząc Nauki Świata Dysku. Moi najukochańsi bohaterowie to:
1. Bagaż (też bym taki chciała mieć)
2. Straż (co jeden u nich to lepszy :D)
3. ŚMIERĆ (świetny gość) i Śmierć Szczurów + Pimpuś i Kruk lubiący gałki oczne
4. Uk!!!
5. Gildia zabójców (mają coś w sobie:) tacy Ank-Morphorscy Bondowie)
6. Igor, Igor i Igor i pewnie i jeszcze jakiś inny Igor bo wszyscy byli boscy :D
7. Cała świetna reszta!!!

Chociaż chyba Ci wymienieni to wszyscy są na I miejscu. Wszystkich uwielbiam i zacztuję się ich przygodami!!

Szkoda tylko, że Prattchet jest chory... cały czas się boję, że niedługo się skończą nowe książki :( Świat bez jego humoru nie będzie już dla mnie taki sam...
Użytkownik: Magha 16.11.2009 17:52 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
Wszyscy zapominacie o jednym z moich ulubionych bohaterów - małym szarym piesku:

Był mały, krzywonogi, w zasadzie szary, ale w brązowe, czarne i białe łaty na wystających częściach ciała. I patrzył. (Ruchome obrazki)

Gaspode nie był pewien własnego pochodzenia. Miał w sobie trochę teriera, szczyptę spaniela, prawdopodobnie czyjąś nogę i bardzo dużo kundla. (Piąty elefant)

Na chodniku leżała czapka z brudnego sukna. Obok czapki ktoś napisał wilgotną kredą: "Proszę poMusz temu PieSkoWI". Obok leżał mały piesek. Natura nie stworzyła go na przyjaznego, merdającego ogonem psiaka, ale starał się. (Piąty elefant)

- Co prawda brzydki jest, jak nie wiem co... - Dibbler przyjrzał się Gaspode uważnie. Równie dobrze mógłby wyzywać stonogę na turniej kopania w tyłek. W pojedynku spojrzeń Gaspode potrafił zwyciężyć lustro. (Ruchome obrazki)

- Ten przeklęty pies biegnie za nami - stwierdził Vimes.
- Szczeka na coś na murze - zauważył Marchewa. Gaspode zmierzył ich lodowatym wzrokiem.
- Hau, hau, do demona, pisk, pisk - powiedział. - Jesteście ślepi czy co?
To prawda - zwykli ludzie nie słyszeli, jak Gaspode mówi, ponieważ psy nie mówią. To powszechnie znany fakt. Jest powszechnie znany na poziomie organicznym, jak liczne powszechnie znane fakty, które blokują obserwacje zmysłów. (Zbrojni)

Przybrał pozę, którą niemal podświadomie zaliczał do kategorii Wierny Towarzysz Trzymający Straż, znudził się, podrapał się z roztargnieniem, przyjął pozycję, znaną jako Wierny Towarzysz Zwinięty w Kłębek z Nosem Wciśniętym w Zadek* [Takiej nie przyjęłoby żadne inne stworzenie na świecie] i zasnął. (Piąty elefant)

Ech, ale ja psiarą jestem...
Użytkownik: Jean89 17.03.2010 21:07 napisał(a):
Odpowiedź na: Wszyscy zapominacie o jed... | Magha
No i jest Gaspode! Trafiłam na wątek, czytam i aż wierzyć się nie chciało, że nikt o nim nie wspomniał. Też zawsze go wymieniam wśród moich ulubieńców ze Świata Dysku :)
Użytkownik: Marylek 18.03.2010 08:55 napisał(a):
Odpowiedź na: Wszyscy zapominacie o jed... | Magha
Tak, tak, ja też go wielbię i doceniam!

Gaspode i Greebo, skoro już mówimy o czworonożnych bohaterach. Różni, ale obaj bardzo Pratchettowi. :)
Użytkownik: Anncecile 17.03.2010 20:33 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
Powiedzcie mi, jak to jest... nasłuchałam się o książkach Pratchetta, a wciąż mam opory i wątpliwości. Czy rzeczywiście jest tak, że albo się go kocha albo nienawidzi? Komu byście z pewnością odradzali branie się za cykl "Świata Dysku"?
Użytkownik: JMM 19.03.2010 10:15 napisał(a):
Odpowiedź na: Powiedzcie mi, jak to jes... | Anncecile
Nie, nie sądzę, żeby możliwe były tylko skrajne reakcje. Po prostu osoby które mają obojętny bądź ambiwalentny stosunek do jego prozy po prostu się na ten temat nie wypowiadają. Natomiast komu odradzić? Osobom które oceniają książki na podstawie okładek (które jak dla mnie, zwłaszcza przy starszych tomach były bardzo brzydkie), oraz osoby które słysząc, że to "fantastyka", od razu rezygnują z zapoznania się z tym, o czym te książki naprawdę są.
Użytkownik: mariolawiki1 04.04.2013 16:38 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
Bóg mi świadkiem - próbowałam i nijak nie mogę się przekonać. A tak bardzo bym chciała!!! Może nie dorosłam, a może - wyrosłam? Nie podoba mi się, nudzi mnie, zaczęłam czytać od pierwszego tomu, może powinnam przeczytać inny? POMOCY!!!
Użytkownik: Zbojnica 04.04.2013 17:08 napisał(a):
Odpowiedź na: Bóg mi świadkiem - próbow... | mariolawiki1
Nie przejmuj się, ja też nie lubię :). Próbowałam, nawet te szczególnie polecane przez tutejszych fanów, i nie dałam rady :). I jakoś nie jest mi szczególnie przykro z tego powodu :).
Użytkownik: melissa 04.04.2013 17:50 napisał(a):
Odpowiedź na: Nie przejmuj się, ja też ... | Zbojnica
Pratchett również nie dla mnie. Mam za sobą dwa nieudane podejścia, a zaczęłam od "Kosiarza". Czułam się jakbym czytała jakiś komiks dla młodzieży. Może w niektórych miejscach było nawet dowcipnie, coś w stylu "Włatcy móch" z TV, czyli nie w moim guście, chociaż lubię się pośmiać.
Użytkownik: mariolawiki1 06.04.2013 11:50 napisał(a):
Odpowiedź na: Nie przejmuj się, ja też ... | Zbojnica
Trochę mi lżej, że nie jestem odosobniona w niechęci do autora, ale czuję nadal pewien dyskomfort z tego powodu, nie ukrywam :)
Użytkownik: dot59Opiekun BiblioNETki 04.04.2013 17:27 napisał(a):
Odpowiedź na: Bóg mi świadkiem - próbow... | mariolawiki1
Do trzech razy sztuka!
Mnie syn w charakterze przynęty podsunął "Muzykę duszy", która okazała się strzałem w dziesiątkę - jako fanka rocka i metalu byłam zachwycona aluzjami do znanych utworów i opisami, jak magowie ozdabiali sobie szaty przed koncertami :-).
Jeśli nie to, możesz też spróbować cyklu o czarownicach (ale zaczynając od "Trzech wiedźm", nie "Równoumagicznienia" - kolejność w tym przypadku nie ma istotnego znaczenia, a są dużo zabawniejsze) albo o Tiffany ("Wolni ciutludzie", koniecznie w przekładzie Cholewy!).
Użytkownik: Zbojnica 04.04.2013 17:55 napisał(a):
Odpowiedź na: Do trzech razy sztuka! ... | dot59Opiekun BiblioNETki
Mi nawet "Trzy wiedźmy" nie pomogły, choć koncept doceniam :).
Użytkownik: misiak297 04.04.2013 17:59 napisał(a):
Odpowiedź na: Mi nawet "Trzy wiedźmy" n... | Zbojnica
U mnie tak samo:(
Użytkownik: Zbojnica 04.04.2013 18:08 napisał(a):
Odpowiedź na: U mnie tak samo:( | misiak297
Próbowałam z wiedźmami, próbowałam z "Kolorem Magii", "Erykiem" i paroma innymi tytułami. I stwierdziłam, ze przecież nie muszę. Jest tyle książek na świecie, których nie przeczytam - i te Pratchetta do nich należą ;).
Użytkownik: mariolawiki1 06.04.2013 11:52 napisał(a):
Odpowiedź na: Do trzech razy sztuka! ... | dot59Opiekun BiblioNETki
Bardzo dziękuję :) Jestem uparta i nie chciałabym się poddawać, próbowałam kilka razy, może teraz się uda?
Użytkownik: Florice 04.04.2013 18:58 napisał(a):
Odpowiedź na: Bóg mi świadkiem - próbow... | mariolawiki1
Mi też Pratchett nie podchodzi, ale jeden cykl mi się podoba - o Straży. Jeśli lubisz kryminały, to polecam :)
Użytkownik: mariolawiki1 06.04.2013 11:54 napisał(a):
Odpowiedź na: Mi też Pratchett nie podc... | Florice
Kryminały bardzo lubię, dziękuję za pomysł, spróbuję z niego skorzystać :)
Użytkownik: jaspis00 27.04.2013 00:16 napisał(a):
Odpowiedź na: Bóg mi świadkiem - próbow... | mariolawiki1
faktycznie czasem się z czegoś wyrasta :(
Swoją przygodę z fantastyką zaczęłam od serii Dragon lance, ale to dzięki Pratchettowi pokochałam magię i czarnoksiężników, nawet tych mniej zdolnych. Minęło co najmniej 5 lat gdy ostatnio czytałam o świecie dysku, ale dzisiaj po przeczytaniu artykułu i tych komentarzy zatęskniłam za bagażem, ludzikiem w aparacie, Rincewindem, śmiercią, wiedźmami i strażnikami.W trakcie czytania nie wszystkie części i postacie przypadły mi do gustu, ale teraz może już dojrzałam by przenieść się w świat wyobraźni i pokochać je wszystkie.
Użytkownik: katie77 01.05.2015 20:53 napisał(a):
Odpowiedź na: Terry Pratchett - moralis... | Anna 46
Ja chyba jestem dyskooporna :( Zdawało się, że nie będzie tak źle, gdy jako pierwszą czytałam "Piekło pocztowe" - pierwsze 100 stron szło mi opornie, ale potem już lepiej, wystawiłam ocenę 4, ale "Trzy wiedźmy" mnie pokonały, z trudem dobrnęłam do końca i nic nie pomogły mi w lepszym odbiorze nawiązania do Makbeta. :( To nawet nie było takie złe, tyle że byłam całą fabułą nieszczególnie zainteresowana, jakaś taka tym wszystkim znudzona... Mam jeszcze "Wiedźmomikołaja" i aż boję się po to sięgnąć, ech...
Użytkownik: Anna 46 07.05.2015 11:49 napisał(a):
Odpowiedź na: Ja chyba jestem dyskoopor... | katie77
Nie sięgaj, odpuść. :-)
Spróbuj Straż! Straż! (Pratchett Terry) - to z cyklu o Straży Miejskiej, ewentualnie (jeśli i to Ci nie podejdzie) Mort (Pratchett Terry) - cykl o NIM, czyli Śmierci.
Wielu osobom ON odpowiada, chociaż na resztę Dysku pozostają obojętni.
Jeśli nic z tego - trudno, nie przejmuj się; nigdzie nie jest napisane, że każdy musi kochać Pratchetta.
Użytkownik: katie77 13.05.2015 11:23 napisał(a):
Odpowiedź na: Nie sięgaj, odpuść. :-) ... | Anna 46
Tak, po straż chcę sięgnąć. :) I zobaczymy, czy się bardziej przekonam...
Legenda
  • - książka oceniona przez Ciebie - najedź na ikonę przy książce aby zobaczyć ocenę
  • - do książki dodano opisy lub recenzje
  • - książka dostępna w naszej księgarni
  • - książka dostępna u innych użytkowników (wymiana, kupno)
  • - książka znajduje się w Twoim schowku
Patronaty Biblionetki
Biblionetka potrzebuje opiekunów
Recenzje

Użytkownicy polecają:

Redakcja poleca: