Czyli czytanie o Oriencie, a także zapoznawanie się z orientalnymi autorami.
Tytułu podane w układzie:
A-książki autorów z danych krajów
B-książki popularno-naukowe, reportaże, biografie, autobiografie
C-beletrystyka
(Update: 23 V '12)
..............................................
Afganistan:
A.
Chłopiec z latawcem (
Hosseini Khaled)
Tysiąc wspaniałych słońc (
Hosseini Khaled)
Kamień cierpliwości (
Rahimi Atiq)
B.
Afganka: Dziennik pielęgniarki (
Schefter Karla)
Modlitwa o deszcz (
Jagielski Wojciech (ur. 1960))
Ukradziona twarz: Mieć 20 lat w Kabulu (
Latifa,
Hachemi Chékéba)
Zdławiony krzyk (
Tortajada Ana)
Podróż do Afganistanu (
Willemsen Roger)
C.
Księgarz z Kabulu (
Seierstad Åsne)
Afryka:
A.
Miasta soli: Zagubieni (
Munif Abd ar-Rahman)
B.
Heban (
Kapuściński Ryszard)
(5) mój pierwszy Kapuściński, nie trzeba przedstawiać
Dzienniki afrykańskie: Ilustrowany pamiętnik z życia w buszu (
Joubert Derek,
Joubert Beverly)
Zabójcy w Afryce: Prawda o czatujących dzikich zwierzętach i myśliwych piszących o nich niestworzone historie (
Lake Alexander)
Mitologia Czarnej Afryki (
Sokolewicz Zofia)
(4) sprawdza się i jako opracowanie akademickie, i można sobie poczytać dla przyjemności
Królowe Afryki (
Morató Cristina)
Rowerem i pieszo przez Czarny Ląd: Listy z podróży afrykańskiej z lat 1931-1936 (
Nowak Kazimierz)
Afrykańska włóczęga (
Walter Jean-François)
Afrykańska odyseja (
Brinkbäumer Klaus)
Babcia w Afryce (
Meder Basia)
Żar: Oddech Afryki (
Rosiak Dariusz)
Babcia w pustyni i w puszczy (
Meder Basia)
C.
Onitsza (
Le Clézio Jean-Marie Gustave)
Zakręt rzeki (
Naipaul Vidiadhar Surajprasad)
(4) ciekawy, jeszcze wrócę do tego Noblisty
Algieria:
A.
Talizman; Wielki dom (
Dib Mohammed)
Arabia:
A.
Baśnie tysiąca i jednej nocy (
< autor nieznany / anonimowy >)
(4,5)
Koran (
Muhammad Mahomet)
Poezja arabska: Wiek VI-XIII (antologia;
< praca zbiorowa / wielu autorów >)
Osobliwości miast i dziwy podróży 1325-1354 (
Battuta Ibn)
(4) jeśli chodzi o podejmowane zagadnienia to trochę jednostajna. Z drugiej strony niech tłumacze przyjmą moje podziękowania za 60 stron przypisów
B.
Mitologia Arabów (
Piwiński Ryszard) (5) ciekawe zagadnienia z wierzeń przed czasami muzułmańskimi
Całkiem Bliski Wschód (
Guliński Stanisław)
Musiałam odejść: Wspomnienia żony i syna Osamy bin Ladena (
Sasson Jean P.)
Azja:
B.
Podróże do piekieł: Rzecz o szamańskich misteriach (
Wasilewski Jerzy Sławomir) (4) raczej książka akademicka, ale polecam wykłady profesora Wasilewskiego
Podróże po Azji Środkowej (
Grąbczewski Bronisław)
Od gór niebiańskich do czerwonych piasków (
Maillart Ella)
Rowerem przez Chiny, Wietnam i Kambodżę (
Maciąg Robb (właśc. Maciąg Robert))
W Azji (
Terzani Tiziano)
(4) bardzo interesujące zagadnienia, ale zauważyłam, że dość podstawowe informacje (o tych krajach, na których się znam, o innych ciekawa mapa historyczna)
Jadę sobie: Azja: Przewodnik dla podróżujących kobiet (
Filipczak Marzena)
Pociąg widmo do Gwiazdy Wschodu: Szlakiem "Wielkiego bazaru kolejowego" (
Theroux Paul)
Botswana:
Kobieca agencja detektywistyczna nr 1 (
McCall Smith Alexander)
(4) każdemu, kto spodziewa się kryminału - nie. Raczej opowieści o ludzkich charakterach
Chiny:
A.
Balzac i chińska krawcówna (
Dai Sijie)
Kwiaty śliwy w złotym wazonie (
< autor nieznany / anonimowy >)
Szanghajska kochanka (
Wei Hui Zhou)
(4)
Cesarzowa Orchidea (
Min Anchee)
(5)
Dialogi konfucjańskie (
< praca zbiorowa / wielu autorów >) (4)
Kwiat Śniegu i sekretny wachlarz (
See Lisa)
(5)
I cing: Księga przemian (
< autor nieznany / anonimowy >)
Prawdziwa Księga Południowego Kwiatu (
Czuang-Tsy (Zhuangzi; Czuang-dze))
Mnisi-czarnoksiężnicy czyli Niesamowite historie o dziwnych ludziach (
P'u Sung-ling (Pu Songling))
Chińska lalka (
Sue Chun)
Zawieście czerwone latarnie (
Su Tong (właśc. Tong Zhonggui))
fenomenalny film, opowiadanie może daje radę, natomiast dwa pozostałe do mnie zupełnie nie przemówiły (4,5/3/2)
Bracia (
Chen Da)
Sztuka wojny (
Sun Zi (właśc. Sun Wu; także Sun Tzu, Sun-tsy, Chang Qing),
Sun Pin (Sun Bin))
(4)
Uczta przy księżycu: Album poezji chińskiej (antologia;
< praca zbiorowa / wielu autorów >)
Słownik Maqiao (
Shaogong Han)
20 odsłon zachłannej młodości (
Guo Xiaolu)
Pekińska koma (
Ma Jian)
B.
1421: Rok w którym Chińczycy odkryli Amerykę i opłynęli świat (
Menzies Gavin)
(3,5)
Dzikie łabędzie: Trzy córy Chin (
Chang Jung)
Byłem ostatnim cesarzem Chin (
Pu Yi)
Porzucona żona: Dzieje pierwszej chińskiej rozwódki (
Chang Pang-Mei Natasha)
Syn Nieba: Kronika dni panowania (
Ségalen Victor)
Mitologia chińska (
Künstler Mieczysław Jerzy)
(5)
Chińszczyzna (
Putrament Jerzy)
Rok koguta: O Chinach, rewolucji i demokracji (
Sorman Guy)
(5)
Chiny: Zarys historii kultury (
Fitzgerald Charles Patrick)
(4) z serii ceram, broni się sama
Kulty, religie i tradycje Chin (
Wasiliew Leonid)
(5)
Ludy starożytnych Chin (
Liwak-Rybak Katarzyna) (5)
Chiny: Upadek i narodziny wielkiej potęgi (
Fenby Jonathan)
Miłośnicy "chińskości" w dawnej Polsce: Od siedemnastego do początków dziewiętnastego wieku (
Łakomska Bogna)
Lekcje chińskiego: Dzieci rewolucji kulturalnej i dzisiejsze Chiny (
Pomfret John)
Zagubiony w Chinach: Prawdziwa historia człowieka, który próbował zrozumieć Państwo Środka czyli Jak zjeść żywego kalmara (
Troost J. Maarten)
Chiński nowy wspaniały świat i inne opowieści czasów globalizacji (
Wasserstrom Jeffrey N.)
Lisa-Xiu i Lin-Shi: Córki z Chin (
Kok Auke,
Michielsen Dido)
Prowadzący umarłych: Opowieści prawdziwe: Chiny z perspektywy nizin społecznych (
Yiwu Liao)
Bojowa pieśń tygrysicy (
Chua Amy)
C.
Peonia (
Buck Pearl Sydenstricker)
(4)
Miasto zakazane (
Bell William)
(na półce)
Tybetańska księżniczka (
Kajdański Edward (pseud. Franchetti Aleksander))
Mały słownik chińsko-angielski dla kochanków (
Guo Xiaolu)
(4,5) rzecz się dzieje w Anglii, ale warto zwrócić uwagę na sam pomysł
Egipt:
A.
Opowieści starego Kairu (
Mahfuz Nadżib (Mahfūz Najīb))
(6) kto lubi sagi musi przeczytać + Nobel
Hamida z zaułka Midakk (
Mahfuz Nadżib (Mahfūz Najīb))
Miraże (
Khashoggi Soheir)
Mapa miłości (
Soueif Ahdaf)
Dom nie spełnionych marzeń (
al-Hakim Taufik)
Rozmowy nad Nilem (
Mahfuz Nadżib (Mahfūz Najīb))
(3,5)
Kamal: Opowieści starego Kairu (
Mahfuz Nadżib (Mahfūz Najīb))
(Nobel)
Egipski erotyk (
Idris Jusuf) (4,5)
Biblioteka z Nag Hammadi: Kodeksy I i II (
< autor nieznany / anonimowy >)
Złoty rydwan (
Bakr Salwa)
Chicago (
al-Aswani Ala (al-Aswany Alaa))
Taxi: Opowieści z kursów po Kairze (
al-Chamisi Chalid)
Ród Aszura (
Mahfuz Nadżib (Mahfūz Najīb))
(5,5) mam słabość do sag wszelakich, tu za krótko, ale z drugiej strony historie zaczynały się powtarzać. Opowieści Starego Kairu lepsze
B.
Raszida albo Bieg do źródeł Nilu (
Buhl Marc)
Khul-Khaal: Bransolety Egipcjanek: Pięć kobiet opowiada historie swego życia (
Atiya Nayra)
C.
Ulica Rajskich Dziewic (
Wood Barbara)
Etiopia:
A.
Kebra nagast czyli Chwała królów Abisynii: Fragmenty (
< autor nieznany / anonimowy >)
B.
Cesarz (
Kapuściński Ryszard)
(6)
Nil Błękitny: Rzeka magii i tajemnic (
Morell Virginia)
Historia Etiopii (
Bartnicki Andrzej,
Mantel-Niećko Joanna)
Etiopia: Ale czat! (
Wojciechowska Martyna)
(4)
Hongkong:
C.
Tai-Pan: Powieść o Hongkongu (
Clavell James)
Ghana:
A.
Fama Dumbuya: Najprawdziwszy Dumbuya na białym koniu (
Kourouma Ahmadou)
Indianie Ameryki Środkowej, Południowej, Północnej:
B.
Mitologia Azteków (
Frankowska Maria)
(5)
Zdobycie Meksyku (
Aztek Anonim)
Kronikarze kultur prekolumbijskich (
< praca zbiorowa / wielu autorów >)
(4)
Popol Vuh (
< autor nieznany / anonimowy >)
Malowane księgi dawnych narodów Meksyku (
Sten Maria) (3,5)
Podróże po Tawantinsuyu (
Wolniewicz Janusz)
Aztekowie (
Olko Justyna)
(5)
Bogowie i ludzie z Huarochirí (
< autor nieznany / anonimowy >)
Indie:
A.
Bóg rzeczy małych (
Roy Arundhati)
Upaniszady (
< autor nieznany / anonimowy >)
Siostra mojego serca (
Divakaruni Chitra Banerjee)
Dom i świat (
Tagore Rabindranath (Thaakur Ravindranaatha))
(4)
Ogrodnik (
Tagore Rabindranath (Thaakur Ravindranaatha))
Zadyma w dzikim sadzie (
Desai Kiran)
Mahabharata (
< autor nieznany / anonimowy >)
Bhagawadgita czyli Pieśń Pana (
< autor nieznany / anonimowy >)
Atharwaweda: Hymny wybrane (
< autor nieznany / anonimowy >)
Kamasutra (
Watsjajana Mallanaga)
Dwadzieścia pięć opowieści Wampira (
Somadeva Bhatta)
Dhammapadam (
< autor nieznany / anonimowy >)
(dla języka)
Rosnący księżyc i inne poezje (
Tagore Rabindranath (Thaakur Ravindranaatha))
Czerwony dywan: Opowieści z Bangalore (
Sankaran Lavanya)
Hymny Rigwedy (
< autor nieznany / anonimowy >)
Biały Tygrys (
Adiga Aravind)
Dzieci Apokalipsy (
Sinha Indra)
Sekretna córka (
Gowda Shilpi Somaya)
(0 ocen)
B.
Bogini z Tygrysem: Wspomnienia o Kaszmirze (
Koul Sudha)
Mitologia indyjska (
Jakimowicz-Shah Marta,
Jakimowicz Andrzej)
(5)
Pawi Tron: Dramat Indii Wielkich Mogołów (
Hansen Waldemar)
Kraj świętych krów i biednych ludzi (
Giełżyński Wojciech)
Maximum City: Bombaj (
Mehta Suketu)
Rowerem w stronę Indii (
Maciąg Robb (właśc. Maciąg Robert))
Lalki w ogniu: Opowieści z Indii (
Wilk Paulina)
C.
Miasto radości (
Lapierre Dominique)
Podpatrywanie Indii (
Paz Octavio)
(i jeszcze Nobel!)
Żonglerka tygrysami (
Kelly Neil)
Indyjskie wędrówki (
Ros Jerzy)
Riksza - widmo: Opowiadania: Tom 2 (
Kipling Rudyard)
(3)
Shantaram (
Roberts Gregory David)
Hinduska miłość (
Moro Javier)
Lalki w ogniu: Opowieści z Indii (
Wilk Paulina)
Iran:
A.
Historia dzieciństwa (
Satrapi Marjane)
(5)
Krew kwiatów (
Amirrezvani Anita)
Historia powrotu (
Satrapi Marjane)
(6)
Wyszywanki (
Satrapi Marjane)
(6)
Kaspijskie marzenia (
Nahai Gina Barkhordar)
Kobiety bez mężczyzn (
Parsipur Shahrnush)
B.
Czytając Lolitę w Teheranie (
Nafisi Azar)
Pałac samotności (
Bakhtiary Esfandiary Soraya)
Broniłam ofiar: Pamiętnik z Iranu (
Ebadi Shirin)
Ludy starożytnej Persji (
Goraj Natalia) (5)
Wiosna Chosrowa: Dwadzieścia wieków cywilizacji irańskiej (
Citati Pietro)
Różowy to kolor Persji: Sen o islamskiej demokracji (
Vannuccini Vanna)
Izrael (hebrajska):
A.
Kadysz za nienarodzone dziecko (
Kertész Imre)
(4)
Wybór opowiadań (
Perec Icchok Lejb (Perec Icchok Lejbusz))
Agady talmudyczne: Ludowe opowieści, baśnie, legendy, przypowieści, aforyzmy i przysłowia wybrane z Talmudu (
< autor nieznany / anonimowy >)
Płacząca Zuzanna (
Kimchi Alona)
Ciotka Farhuma nie była dziwką (
Avni-Levy Yossi)
Przewodnik błądzących: Część pierwsza (
Majmonides (właśc. Majmonides Mojżesz))
B.
Dom lalek (
Dinur Yehi'el (pseud. Ka-tzetnik 1356330))
Córka rabina: O seksie, narkotykach i ortodoksyjnych Żydach opowieść prawdziwa (
Mann Reva)
Japonia:
A.
Zatonięcie Japonii (
Komatsu Sakyo)
(2)
Dziennik szalonego starca (
Tanizaki Jun'ichirō)
(4,5)
Kobieta z wydm (
Abe Kōbō (właśc. Kimifusa Abe))
(4) dla mnie przygnębiająca, ale wydaje mi się, że warto
Futbol ery Manen (
Ōe Kenzaburō)
Samuraj (
Endō Shūsaku)
Milczenie (
Endō Shūsaku)
Głęboka rzeka (
Endō Shūsaku)
Czwarta epoka (
Abe Kōbō (właśc. Kimifusa Abe))
(1)
Śpiące piękności (
Kawabata Yasunari)
(5) najlepsza z dotąd jego przeczytanych
Tysiąc żurawi (
Kawabata Yasunari)
(3)
Głos góry (
Kawabata Yasunari)
(4,5)
Na uwięzi; Ballada o miłości (
Mishima Yukio (właśc. Hiraoka Kimitake))
Przygoda z owcą (
Murakami Haruki)
(3)
Na południe od granicy, na zachód od słońca (
Murakami Haruki)
(5)
Sputnik Sweetheart (
Murakami Haruki)
(5) ale to była pierwsza, którą przeczytałam
Koniec Świata i Hard-Boiled Wonderland (
Murakami Haruki)
(4)
Złota Pagoda (
Mishima Yukio (właśc. Hiraoka Kimitake))
Jestem kotem (
Natsume Sōseki (właśc. Natsume Kinnosuke))
Gejsza z Gion (
Iwasaki Mineko (właśc. Tanaka Masako))
(5)
Kronika ptaka nakręcacza (
Murakami Haruki)
(6)
Ballada o Narayamie: Opowieści niesamowite z prozy japońskiej (antologia;
Hearn Patrick Lafcadio (Hearn Patricio Lefcadio Tessima Carlos, Koizumi Yakumo),
Izumi Kyōka (właśc. Izumi Kyōtarō),
Akutagawa Ryūnosuke i inni)
Kuchnia (
Yoshimoto Banana (właśc. Yoshimoto Maiko))
(6)
Dziesięć tysięcy liści: Antologia literatury japońskiej (antologia;
< autor nieznany / anonimowy >,
Sei Shōnagon,
Murasaki Shikibu i inni)
Tańcz, tańcz, tańcz (
Murakami Haruki)
(5)
Czarny deszcz (
Ibuse Masuji)
Sprawa osobista (
Ōe Kenzaburō)
Ring (
Suzuki Koji)
(5)
Haori (
Inoue Yasushi)
Chmara Wróbli (
Matsuoka Takashi)
(5) początki doświadczeń białych z Japończykami. Ciekawie
Tsugumi (
Yoshimoto Banana (właśc. Yoshimoto Maiko))
(5)
Cień wschodzącego słońca (antologia;
Ōe Kenzaburō,
Umezaki Haruo,
Hara Tamiki i inni)
Chrestomatia współczesnych opowiadań japońskich: Meiji (1868-1912) - Taisho (1912-1926) (antologia;
Higuchi Ichiyō,
Kōda Rohan,
Natsume Sōseki (właśc. Natsume Kinnosuke) i inni)
Norwegian Wood (
Murakami Haruki)
(4)
Wszystkie boże dzieci tańczą (
Murakami Haruki)
(5)
Kafka nad morzem (
Murakami Haruki)
(6)
Córka samuraja (
Sugimoto Etsu Inagaki)
13 pieśni o sake (
< praca zbiorowa / wielu autorów >)
Po zmierzchu (
Murakami Haruki)
(5)
Ryżowe ciasteczko (
< praca zbiorowa / wielu autorów >)
Ślepa wierzba i śpiąca kobieta (
Murakami Haruki)
(4)
Groteska (
Kirino Natsuo (właśc. Hashioka Mariko))
(5)
Fruwająca dusza (
Tawada Yoko)
Dzieci ze schowka (
Murakami Ryu)
Nadepnęłam na węża (
Kawakami Hiromi)
Miłość na marginesie (
Ogawa Yōko)
Manazuru (
Kawakami Hiromi)
B.
Chryzantema i miecz: Wzory kultury japońskiej (
Benedict Ruth)
Świat Księcia Promienistego (
Morris Ivan)
Historia Japonii (
Tubielewicz Jolanta) (5)
Mitologia Japonii (
Tubielewicz Jolanta) (5)
Mężczyźni i kobiety w starożytnej Japonii: Miłość, seks, obyczaje (
Tubielewicz Jolanta)
Japonia zmienna czy niezmienna? (
Tubielewicz Jolanta)
(5)
Kojiki czyli Księga dawnych wydarzeń (
< autor nieznany / anonimowy >)
(4) legendy i mity Japonii przetłumaczone przez ojca polskiej japonistyki
Dawna kultura Japonii (
Jofan Natalia)
Japonia: Wspomnienia z czasów jedwabiu i słomy: Portret miasteczka (
Saga Junichi)
Zwierciadło bogini: Reporter w kraju tranzystorów i gejsz (
Wolanowski Lucjan)
Władcy Japonii (
Wiencek Henry) (5)
O języku dla wszystkich (
Wierzbicka Anna)
Pięć wcieleń kobiety w teatrze nō (
Rodowicz Jadwiga) (5)
Literatura japońska od VI do połowy XIX wieku (
Melanowicz Mikołaj)(3)
Miecze japońskie Nihontō (
Socha Henryk)
(4)
Japoński wachlarz (
Bator Joanna)
(4)
Estetyka japońska: Wymiary przestrzeni (antologia;
< praca zbiorowa / wielu autorów >)
(4) 3 pozycje w formie artykułów, warto jeśli ktoś szuka do pracy
Estetyka japońska: Słowa i obrazy (antologia;
< praca zbiorowa / wielu autorów >)
(2,5)
Estetyka japońska: Estetyka życia i piękno umierania (antologia;
< praca zbiorowa / wielu autorów >)
(3)
Literatura japońska: Proza XX wieku (
Melanowicz Mikołaj) (5)
Literatura japońska: Poezja XX wieku; Teatr XX wieku (
Melanowicz Mikołaj) (4)
Ludy starożytnej Japonii (
Demusiak Katarzyna) (5)
Miłość i śmierć: Opowieści z Japonii (
Sieroszewski Wacław (pseud. Sirko Wacław lub Bagrynowski K.))
Psy i demony: Ciemne strony Japonii (
Kerr Alex)
Tatami kontra krzesła: O Japończykach i Japonii (
Tomański Rafał)
W drodze na Hokkaido: Autostopem przez Kraj Kwitnącej Wiśni (
Ferguson Will)
C.
Opowieści rodu Otori Saga Rodu Otori (5,5,4 1/2, 2)
Wyznania gejszy (
Golden Arthur)
(4,5) gorsza od Gejszy, ale na pewno lepsza od filmu
Gejsza (
Dalby Liza)
(5)
Kwaidan: Opowieści niezwykłe (
Hearn Patrick Lafcadio (Hearn Patricio Lefcadio Tessima Carlos, Koizumi Yakumo))
(5)
Opowieść Murasaki (
Dalby Liza)
(3)
Atak makaków (
Abercorn Thomas)
(2) czy głupim pomysłom w literaturze nie ma końca?
Bezsenność w Tokio (
Bruczkowski Marcin)
(6) gorąco polecam, sama często wracam
Czarodziejski imbryczek: Baśnie i legendy japońskie (
Juszkiewiczowa Maria)
(4,5)
Diamentowa karoca: Między wierszami (
Czchartiszwili Grigorij (pseud. Akunin Boris (Akunin Borys), Borisowa Anna, Brusnikin Anatolij))
(5,5) japonista o Japonii + kryminał
Śnieżny lis (
Schaeffer Fromberg Susan)
(4)
Zagubieni w Tokio (
Bruczkowski Marcin)
Jemen:
B.
Al Hakima (
Fayein Claudie)
Szczęśliwa Arabia (
Fayein Claudie)
Łzy królowej Saby (
Al-Salami Khadija)
Dziesięcioletnia rozwódka (
Ali Nadżud,
Minoui Delphine)
Jordania:
B.
Autobiografia: Opowieść o nieoczekiwanym życiu (
Noor, królowa Jordanii (właśc. Halaby Lisa Najeeb))
Kambodża:
B.
Kambodżańska odyseja: Dokument (
Haing Ngor)
Kamerun:
B.
Niewinny antropolog: Notatki z glinianej chatki (
Barley Nigel)
Plaga gąsienic: Powrót do afrykańskiego buszu (
Barley Nigel)
Kenia:
A.
Ziarno pszeniczne (
Ngugi James (właśc. Ngũgĩ wa Thiong'o))
B.
Marzyłam o Afryce (
Gallmann Kuki)
C.
Nigdzie w Afryce (
Zweig Stefanie)
Kongo:
B.
Rzeka krwi: Podróż do pękniętego serca Afryki (
Butcher Tim)
Korea:
A.
Poszukując Boga: Początki chrześcijaństwa w Korei (
Musuk Han) (4)
Matczyna droga (
Pak Wan-so)
(4)
Opowieść o Czhun-hiang, najwierniejszej z wiernych (
< autor nieznany / anonimowy >) (4,5) tradycyjny mit koreański w tłumaczeniu matki polskiej koreanistyki
Głowa dorsza (
Lee Kang-baek) (4) wydany w Dramatach, najlepszy z pięciu
Mgła jedwabna: Wybór poezji koreańskiej XX wieku (
Kim Soweol,
Yun Dongju,
Seo Jeongju)
(4)
Maski (
Czhö Inho) (4)
Mogę odejść, gdy zechcę (
Kim Young-ha (Kim Youngha))
(3) ale przynajmniej jakaś współczesna literatura
Barwy miłości: Antologia współczesnych opowiadań koreańskich (antologia;
Hwang Sunwon,
Han Malsuk,
Kim Tongni i inni)
Dramaty (
O T'ae-sok) (5)
Sen ulotny jak obłok (
Kim Man-Jung) (4,5) ale tłumaczenie to beznadzieja
Wampir i inne opowiadania (
Kim Young-ha (Kim Youngha))
Dzień z życia pisarza Kubo (
Pak T'aewon)
Miłość zeszłej jesieni i inne opowiadania (
Oh Jeonghui)
(3,5)
Smak języka: Historia pewnej zemsty (
Jo Kyung-Ran)
Ptak (
Oh Jeonghui)
Czarny ptak (
Lee Suzy)
Koreańczycy Chińczycy Japończycy (
Kim Mun-Hak)
Klara i Hauni (
Lee Hyun Kyung)
Komungo: Wybór nowel (
Han Malsuk)
(4)
Imperium świateł (
Kim Young-ha (Kim Youngha))
Filiżanka kawy (
Han Malsuk)
(4) o nowoczesnym społeczeństwie zamkniętym w konfucjańskich zasadach
Zaopiekuj się moją mamą (
Shin Kyung-Sook)
B.
Kim Ir Sen (
Dziak Waldemar Jan) (4) tego autora wystarczy przeczytać raz. W innych książkach cytuje sam siebie.
Mitologia Korei (
Ogarek-Czoj Halina) (5)
Pradzieje i legendy Korei (
Ogarek-Czoj Halina) (4)
Klasyczna literatura koreańska (
Ogarek-Czoj Halina)
(5)
Usta pełne kamieni: Dziesięć lat w północnokoreańskim gułagu (
Czholhwan Kang,
Rigoulot Pierre)
(5)
Religie Korei: Rys historyczny (
Ogarek-Czoj Halina)
(5)
Historia Korei (
Rurarz Joanna P.)
(6)
Korea (
Sieroszewski Wacław (pseud. Sirko Wacław lub Bagrynowski K.))
Amerykańska zaraza nad Koreą (
Broniarek Zygmunt)
Ludy starożytnej Korei (
Liwak-Rybak Katarzyna)
(6)
Zaproszenie na kimchi (
Świadek Lena)
Światu nie mamy czego zazdrościć: Zwyczajne losy mieszkańców Korei Północnej (
Demick Barbara)
C.
Śmierć w Koryo (
Church James)
(2)
Liban:
A.
Hakawati, mistrz opowieści (
Alameddine Rabih)
Libia:
A.
W kraju mężczyzn (
Matar Hisham)
Madagaskar:
B.
Madagaskar, okrutny czarodziej (
Fiedler Arkady)
Malezja:
A.
Matka Ryżu (
Manicka Rani)
(5,5) kolejna saga, znów warto (albo po prostu lubię sagi)
B.
C.
Faktoria jedwabiu (
Aw Tash)
Maroko:
Dom Kalifa: Rok w Casablance (
Shah Tahir)
Mezopotamia/ Syria:
A.
Smak miodu (
An-Nu’ajmi Salwa (Al Neimi Salwa))
(1,5)
Enuma Elisz i inne teksty mezopotamskie (
< autor nieznany / anonimowy >)
B.
Opowiedzcie, jak tam żyjecie (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
(4,5)
Mitologia Mezopotamii (
Łyczkowska Krystyna,
Szarzyńska Krystyna)
(5)
Mongolia:
A.
Tajna historia Mongołów: Anonimowa kronika mongolska z XIII w. (
< autor nieznany / anonimowy >)
B.
Mongolia: Wyprawy w tajgę i step (
Uryn Bolesław A.)
Mozambik:
A.
Ostatni lot flaminga (
Couto Mia (właśc. Couto António Emilio Leite))
Taras z uroczynem (
Couto Mia (właśc. Couto António Emilio Leite))
(3,5)
Myanmar:
A.
O Złotym Żółwiu: Bajki birmańskie (
< autor nieznany / anonimowy >)
Nigeria:
A.
Mała Ikar (
Oyeyemi Helen)
Połówka żółtego słońca (
Adichie Chimamanda Ngozi)
Pakistan:
B.
Sabatina: Autobiografia pakistańskiej dziewczyny (
James Sabatina)
Palestyna:
B.
Herod król Judei (
Krawczuk Aleksander)
Spalona żywcem (
Souad,
Cuny Marie-Thérèse)
Mój pan i władca (
Durrani Tehmina)
Izrael - Palestyna: Pokój czy święta wojna (
Vargas Llosa Mario)
(4,5)
Papua- Nowa Gwinea:
B.
Kraina rajskich ptaków (
Wolniewicz Janusz)
Zagubione plemię: Wyprawa do dżungli Papui-Nowej Gwinei (
Marriott Edward)
RPA:
B.
Kalahari (
Albiński Wojciech)
Biała żyrafa (
St John Lauren)
Rwanda:
B.
Strategia antylop (
Hatzfeld Jean)
Singapur:
C.
Singapur, czwarta rano (
Bruczkowski Marcin)
(4)
Sri Lanka:
A.
Dotknięcie ziemi (
Manicka Rani)
(4,5)
Japońska parasolka (
Manicka Rani)
B.
Cejlon (
Sieroszewski Wacław (pseud. Sirko Wacław lub Bagrynowski K.))
Somalia:
B.
Niewierna (
Ali Hirsi Ayaan)
Sudan:
A.
Tłumaczka (
Aboulela Leila)
Sezon migracji na Północ (
Salih At-Tajjib)
Wesele Zajna (
Salih At-Tajjib)
(sudański realizm magiczny? pewnik na liście)
B.
Niebo nad Sudanem (
Wujastyk Stanisław)
Sudan: Czas bezdechu (
Piskała Konrad)
Senegal:
A.
Dwojaki sens przygody Samby Diallo (
Kane Cheikh Hamidou)
Tajlandia:
A.
Listy z Bangkoku (
Botan (pseud.))
Turcja:
A.
Od zmarłej księżniczki (
Mourad Kenizē)
Śnieg (
Pamuk Orhan)
(5) może nie jako lekka literatura, ale ciekawie
Nazywam się Czerwień (
Pamuk Orhan)
Bękart ze Stambułu (
Shafak Elif (Şafak Elif))
B.
Zabójca z miasta moreli: Reportaże z Turcji (
Szabłowski Witold)
Mitologia hetyckiej Anatolii (
Popko Maciej) (5)
Turkmenistan:
A.
W krainie Peri: Ludowe bajki turkmeńskie (
< autor nieznany / anonimowy >)
Tybet:
A.
Tybetańska Księga Umarłych (
< autor nieznany / anonimowy >)
Pundreek, czyli Zemsta zza grobu (
Gheek Jagdish Chandra) (3)
B.
Tybetańczycy (
Goraj Natalia) (4)
C.
Mantra czaszki (
Pattison Eliot)
Zair:
B.
Powrót do Konga (
Joris Lieve)
Zanzibar:
Dom żółwia: Zanzibar (
Szejnert Małgorzata)
Zimbabwe:
C.
Biała żyrafa (
St John Lauren)
(i cosik dla dzieci)
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.