Dodany: 12.02.2007 01:23|Autor: infrared

Zrozumieć pisarza


Milan Kundera należy do najbardziej znanych współczesnych powieściopisarzy. Można by zazdrościć go Czechom, gdyby nie dość kontrowersyjny stosunek pisarza do publikacji w jego rodzinnym kraju. Książka Jacka Illga nie stawia sobie za cel wyjaśnienie tej ani innych tajemnic, tkwiących w twórczości autora „Nieznośnej lekkości bytu”. Nie dowiemy się, na przykład, czemu niemal każda jego powieść składa się z siedmiu rozdziałów. „W świecie Milana Kundery” znajdziemy jednak niezwykle rzetelną i bardzo kompetentnie przeprowadzoną próbę całkowitego objęcia jego twórczości krytycznym spojrzeniem bohemisty i historyka literatury, w którego dorobku są m.in. prace poświęcone poezji Seiferta, dramatom Havla czy też prozie Hrabala.

Autor już na wstępie przedstawia najważniejsze zagadnienia, jakie podjął w swej pracy. Podzielił ją na dwie, wzajemnie dopełniające się części – teoretyczną, w której skupia się na kontekście historycznoliterackim oraz światopoglądzie artysty i jego poetyce – oraz interpretacyjną. Początkowo ukazuje Kunderę jako młodego poetę, debiutanta, którego twórczość nieuchronnie zmierza do pierwszej powieści – wydanego w 1967 roku „Żartu” - bardzo ważnej w dorobku Kundery powieści pokoleniowej. W następnych rozdziałach widzimy artystę świadomego własnej koncepcji literackiej ukształtowanej pod wpływem twórczości jego mistrzów. Illg analizuje twórczość Kundery zarówno na tle europejskiego dorobku powieściowego, jak i przez pryzmat czeskiej literatury. Pisarstwo słynnego emigranta, mieszkającego od dawna we Francji, przedstawia z kilku perspektyw: jako nowatorskie podjęcie zarzuconej współcześnie tradycji wielkich aforystów francuskich, jako twórcze czerpanie z fascynacji Kafką, Brochem czy Gombrowiczem, i wreszcie jako kontrapunkt wobec głównych nurtów współczesnej literatury czeskiej. W następnej części autor „Księgi śmiechu i zapomnienia” występuje już jako samoistny literat, który w wielu wypowiedziach o charakterze eseistycznym i krytycznym przedstawia własny stosunek do sztuki, literatury oraz najważniejszych, jego zdaniem, spraw, jakie powinna podejmować. Ciekawy język Illga oraz umiejętność dyskretnego przedstawiania stanu rzeczy bez nadmiernego ujawniania własnej osoby i własnego zdania czynią tę część książki znakomitą opowieścią o rozwoju pewnych tendencji powieściowych w literaturze europejskiej dwudziestego wieku, w której Kundera zajmuje centralne miejsce.

W następnej, interpretacyjnej części książki, Illg przedstawia analityczny opis poszczególnych powieści czeskiego pisarza. Roi się w niej od cytatów i fragmentów dzieł, które umiejętnie prowadzą autora do wniosków, jakie ten spróbuje zebrać w podsumowującym pracę rozdziale.

Wywód prowadzony konsekwentnie i bardzo logicznie daje obraz pisarza, który, poprzez grę antynomii i przeciwieństw oraz rozwinięcie techniki wariacji powieściowej w każdym swym utworze, zastanawia się nad kondycją współczesnego człowieka żyjącego w świecie, w którym nieustannie zagraża mu widmo ideologicznego frazesu oraz piętno historii – wielkiej, a także tej małej, własnej, prywatnej. Zaduma nad intencjami przyświecającymi ludzkim działaniom oraz jego konsekwencjami odbija się szerokim echem niemal w każdym zdaniu tego rozdziału.

Ostatnia część książki stanowi podsumowanie pracy. Badacz zbiera tutaj wnioski, które uzyskał we wcześniejszych rozdziałach. Próbuje ukazać, jak koncepcje artystyczne oraz fascynacje Kundery realizowały się w jego twórczości. Daje ponadto obraz recepcji krytycznej jego dzieł, często nietrafionej i nierzadko krzywdzącej, lecz zarazem niezwykle trudnej, zważywszy na bogactwo tekstów, w których pisarz dokonywał autointerpretacji. W tym kontekście książka Illga jawi się nie tylko jako praca podsumowująca polskie i obce prace naukowe poświęcone twórczości autora „Żartu”, lecz zyskuje także na naukowej wartości. Dla historyka literatury może być ona modelowym przykładem ciekawego i sumiennie poprowadzonego tekstu krytycznego, podejmującego tak trudny temat, jak recepcja krytyczna współczesnego pisarza, który tak chętnie i otwarcie wyjaśnia, „co chciał powiedzieć w książkach swego autorstwa”. Jakkolwiek jest to praca historycznoliteracka, która świetnie spełnia podstawowe wymogi dyskursu naukowego, to jednak jest to równocześnie pozycja napisana w sposób ciekawy i tak przystępnym językiem, że miłośnicy Milana Kundery nie powinni przejść obok tego tytułu obojętnie. Warto czasem zobaczyć pisarza "od kuchni" literackiego warsztatu.

(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.

Wyświetleń: 4592
Dodaj komentarz
Przeczytaj komentarze
ilość komentarzy: 3
Użytkownik: verdiana 01.03.2007 17:08 napisał(a):
Odpowiedź na: Milan Kundera należy do n... | infrared
O, a czemu ja to przeoczyłam? Taka dobra recenzja! Mam to w xerówce i czeka na swoją kolej, ale - jak zawsze - moje książki na końcu, najpierw pożyczone... :-)
Użytkownik: infrared 02.03.2007 13:23 napisał(a):
Odpowiedź na: O, a czemu ja to przeoczy... | verdiana
Przyznam Ci się szczerze, że jak dla mnie ona mogła być dużo lepsza. Miałem przerwę w pisaniu i to widać, zresztą nie przepadam za pisaniem o książkach naukowych. Niemniej ta pozycja jest zdecydowanie warta zainteresowania :-)
Użytkownik: inexperrectus 23.01.2009 15:07 napisał(a):
Odpowiedź na: Przyznam Ci się szczerze,... | infrared
Przy czym Kundera na pewno nigdy nie mówił o swoich książkach w kontekście tego, co chciał w nich powiedzieć. Taki sposób interpretacji dzieł literackich określał jako kiczotwórczy.
Patronaty Biblionetki
Biblionetka potrzebuje opiekunów
Recenzje

Użytkownicy polecają:

Redakcja poleca: