III 2017
Rozważna i romantyczna (
Austen Jane)
- w ramach akcji "Rok Jane Austen".
X 2016
Księga papugi (
Nechszebi Zijai ed-din (Nakhshabi Ziya' al-Din))
- Persowie na fali, czytatka:
Szczwany papug - Zijai ed-din Nechszebi „Księga papugi”
VI 2016
Obowiązki wojownika (
Ihara Saikaku (właśc. Hirayama Tōgo))
- Tym razem Ihara Saikaku w opowiastkach o samurajach. Czytatka:
Honor, obowiązek i śmierć - Ihara Saikaku "Obowiązki wojownika"
V 2016
W dalszym ciągu w związku z Projektem Szekspir:
Burza (
Szekspir (Shakespeare William))
(4,5)
IV 2016
"Projekt Szekspir", czyli dramaty Szekspira opowiedziane na nowo przez znanych brytyjskich pisarzy, to doskonała okazja by poznać nieznane i przypomnieć sobie lubiane dramaty Szekspira.
Zimowa powieść (
Szekspir (Shakespeare William))
(4)
Kupiec wenecki (
Szekspir (Shakespeare William))
(5)
V 2015
Na rozstaju: Wybór opowiadań (
Higuchi Ichiyō)
(4) - Higuchi Ichiyō (1872-1896) Piękny pseudonim "Ichiyō", czyli "Samotny liść". Jedna z najsławniejszych pisarek japońskich swojej epoki. Literatura japońska wymaga jednak odpowiedniego nastroju, w każdym razie ta wcześniejsza. Chyba za jakiś czas podejdę jeszcze raz do tych opowiadań. I spróbuję dotrzeć do źródeł tzn. tekstów do których nawiązuje pisarka, a które pewnie znane są doskonale jej rodakom, przez co opowiadania nabierają głębi. Tłumacz informuje o nich, ale to nie to samo...
I 2015
Jakoś zapominam o pre-wersalkach, a raczej o ich zapisywaniu, bo wciąż jest ich sporo wśród czytanych przeze mnie książek.
Haiku (antologia;
Matsuo Bashō,
Buson Yosa,
Issa Kobayashi i inni)
- to zaczyna mi krążyć we krwi - dobry staroć na początek roku. Ten nawet bardzo, bardzo dobry - pięknie dobrane wiersze w fantastycznym wręcz tłumaczeniu i starannym wprowadzeniu, nie tylko w temat, lecz również w klimat haikai.
XII 2014
Metamorfozy albo Złoty Osioł (
Apulejusz (Apuleius Lucius))
I 2014
Mity i legendy Indian Ameryki Północnej: Tom 1 (
Erdoes Richard,
Ortiz Alfonso)
II 2013
Listy z Japonii (
Kipling Rudyard)
Urocza pre-wersalka na początek roku. Kipling - Sahib pieprzony, ale za to zabawny.
XII 2012
Jądro ciemności (
Conrad Joseph (Conrad-Korzeniowski Joseph; właśc. Korzeniowski Józef Teodor Konrad))
po raz kolejny i oczko wyżej, najwyżej jak można, chociaż tłumaczenie, wg mnie, słabsze niż Zagórskiej, ale co tam - wnętrze! A Achebe ma zwidy i manię prześladowczą!
Spadkobiercy; Charakter przestępstwa (
Conrad Joseph (Conrad-Korzeniowski Joseph; właśc. Korzeniowski Józef Teodor Konrad),
Ford Ford Madox (właśc. Hueffer Ford Hermann)) - może nie jest to szczyt, ale warto się temu przyjrzeć. Wydaje się jednak, że zrozumie to naprawdę tylko ktoś, komu nieobcy jest Leopold II, Kongo, sam Conrad i jego "Jądro ciemności".
XI 2012
Morawagin (
Cendrars Blaise (Cendrars Błażej) (właśc. Sauser Frédéric))
(1926) właściwie nie pre-wersalka, ale klasyka i owszem. Dziwna książka, język piękny, bardzo rytmiczny, sceny momentami straszne, czasem obrzydliwe. Właściwie to prawie nie ma tam piękna...
VII 2012
Dziesięć tysięcy liści: Antologia literatury japońskiej (antologia;
< autor nieznany / anonimowy >,
Sei Shōnagon,
Murasaki Shikibu i inni)
René Leys (
Ségalen Victor)
(pisane w 1911 (niby), muszę poszukać daty I wydania, ale na wersalkę i tak pasuje skoro Segalen zmarł w 1914).
Przygody Sherlocka Holmesa [Rytm: Waza] (
Doyle Arthur Conan (Doyle Conan))
IV 2012
Syn Nieba: Kronika dni panowania (
Ségalen Victor)
III 2012
Jaka długa przerwa w starociach! A planowane były książeczki z antologią tekstów hinduskich w tłumaczeniu Dynowskiej. Ale co się odwlecze, to nie uciecze. Przynajmniej tak powiadają. A marzec tegoroczny rozpoczynam (i chyba kończę)
Książę (
Machiavelli Niccolò (Machiavelli Mikołaj))
VIII 2011
Tętniące serce (
Lagerlöf Selma Ottiliana Lovisa)
- wzruszające, ale da się odczuć, że książka wyciągnięta ze starego kufra - inne środki wyrazu i przekazu.
Młyn na wzgórzu (
Gjellerup Karl (Gjellerup Karol))
- widać upływ czasu, ale literacko, to naprawdę dobra rzecz - w moim mniemaniu doskonałe tłumaczenie. Ten skandynawski pociąg do Boga - nie dla mnie, ale nie raził jakoś specjalnie.
VI 2011
Golem (
Meyrink Gustav (właśc. Meyer Gustav))
- bardzo dziwna książka, bardzo klimatyczna.
Sadhana: Urzeczywistnienie życia (
Tagore Rabindranath (Thaakur Ravindranaatha)) - już nauczanie religii/filozofii życia, nawet w wykonaniu Tagorego, nie jest tym, co lubią tygryski.
III 2011
Błogosławieństwo ziemi (
Hamsun Knut (właśc. Pedersen Knut))
- 5. I to jest Hamsun, który mi się podobał.
II 2011
Katedra Marii Panny w Paryżu (
Hugo Victor (Hugo Wiktor))
Wiktoria (
Hamsun Knut (właśc. Pedersen Knut))
I 2011
Spowiedź samuraja (
Katsu Kokichi)
XII 2010
Prawdziwa Księga Południowego Kwiatu (
Czuang-Tsy (Zhuangzi; Czuang-dze))
- zakończne!
Dialogi konfucjańskie (
< praca zbiorowa / wielu autorów >) - powtórka
XI 2010
Antologia pieśni indyjskiej: Tamil (antologia;
< praca zbiorowa / wielu autorów >)
Wielka księga Tao (
Lao Tzu (Lao Tsy lub Laozi))
- powtórka
Prawdziwa Księga Pustki: Przypowieści taoistyczne (
Liezi)
- powtórka
Prawdziwa Księga Południowego Kwiatu (
Czuang-Tsy (Zhuangzi; Czuang-dze))
- czytam i pewnie będę czytać przez następne pół roku o ile mózgu mi nie wypali (jak ja kocham przypisy!!!)
X 2010
Światło, które zagasło (
Kipling Rudyard)
Zaginiony legion (
Kipling Rudyard)
Gniew (
Azuela Mariano)
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.