Czarująca bogini triumfu, o Nike
Co od wieków zdyszana leci z Samotraki
Pośpiech potężnych skrzydeł twych powietrze chłoszcze
Niosąc zwycięstwo, sławę i liście laurowe
...
["Nike z Samotraki" – Leopold Staff]
O samej nagrodzie napisano na jej stronie internetowej (http://www.nike.org.pl) tak:
Czym jest NIKE?
NIKE jest nagrodą za książkę roku. Przyznawana jest corocznie w październiku za najlepszą książkę roku poprzedniego. Celem nagrody jest promocja literatury polskiej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na powieść.
W konkursie startować mogą wszystkie gatunki literackie (w tym autobiografie, eseje, pamiętniki itp.) i humanistyka o wybitnych wartościach literackich. Konkurs dotyczy wyłącznie autorów żyjących.
Nagrody nie można podzielić ani nie przyznać. Wykluczone z konkursu są opracowania oraz prace zbiorowe.
[cytat za: http://www.nike.org.pl/strona.php?p=19; dostęp z dnia 6 października 2010]
==========
Zdobywcy nagrody przyznawanej przez jury:
* 2011 –
Pióropusz (
Pilot Marian)
* 2010 –
Nasza klasa: Historia w XIV lekcjach (
Słobodzianek Tadeusz)
* 2009 –
Piosenka o zależnościach i uzależnieniach (
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz)
* 2008 –
Bieguni (
Tokarczuk Olga)
* 2007 –
Traktat o łuskaniu fasoli (
Myśliwski Wiesław)
* 2006 –
Paw królowej (
Masłowska Dorota)
* 2005 –
Jadąc do Babadag (
Stasiuk Andrzej)
* 2004 –
Gnój (
Kuczok Wojciech)
* 2003 –
Zachód słońca w Milanówku (
Rymkiewicz Jarosław Marek)
* 2002 –
W ogrodzie pamięci (
Olczak-Ronikier Joanna)
* 2001 –
Pod Mocnym Aniołem (
Pilch Jerzy)
* 2000 –
Matka odchodzi (
Różewicz Tadeusz)
* 1999 –
Chirurgiczna precyzja: Elegie i piosenki z lat 1995-1997 (
Barańczak Stanisław)
* 1998 –
Piesek przydrożny (
Miłosz Czesław)
* 1997 –
Widnokrąg (
Myśliwski Wiesław)
Zdobywcy nagrody Nike przyznawanej przez czytelników:
* 2011 -
Dziennik 1962-1969: Tom 1 (
Mrożek Sławomir)
* 2010 -
Jerzy Giedroyc: Do Polski ze snu (
Grochowska Magdalena)
* 2009 –
Gulasz z turula (
Varga Krzysztof)
* 2008 –
Bieguni (
Tokarczuk Olga)
* 2007 –
Gottland (
Szczygieł Mariusz)
* 2006 –
Dwukropek (
Szymborska Wisława)
* 2005 –
Podróże z Herodotem (
Kapuściński Ryszard)
* 2004 –
Gnój (
Kuczok Wojciech)
* 2003 –
Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną (
Masłowska Dorota)
* 2002 –
Gra na wielu bębenkach (
Tokarczuk Olga)
* 2001 –
Pod Mocnym Aniołem (
Pilch Jerzy)
* 2000 –
Matka odchodzi (
Różewicz Tadeusz)
* 1999 –
Dom dzienny, dom nocny (
Tokarczuk Olga)
* 1998 –
Mitologia Greków i Rzymian (
Kubiak Zygmunt)
* 1997 –
Prawiek i inne czasy (
Tokarczuk Olga)
Bieguni (2008), Gnój (2004), Pod Mocnym Aniołem (2001), Matka odchodzi (2000)... cztery razy jury i czytelnicy byli zgodni. :-)
==========
Finałowe "siódemki":
* 2011
o "Balladyny i romanse" - Ignacy Karpowicz
o "Chmurdalia” - Joanna Bator
o "Dno oka” - Wojciech Nowicki
o "Dziennik 1962-1969” - Sławomir Mrożek
o "Dziennik pisany później” - Andrzej Stasiuk
o "Obsoletki” - Justyna Bargielska
o "Pióropusz” - Marian Pilot
* 2010
o "Dni i noce” - Piotr Sommer
o "Ekran kontrolny” - Jacek Dehnel
o "Jasne niejasne” - Julia Hartwig
o "Jerzy Giedroyc. Do Polski ze snu” - Magdalena Grochowska
o "Nasza klasa” - Tadeusz Słobodzianek
o "Nocni wędrowcy” - Wojciech Jagielski
o "Śmierć czeskiego psa” - Janusz Rudnicki
* 2009
o "Fabryka muchołapek" - Andrzej Bart
o "Bambino" - Inga Iwasiów
o "Gesty" - Ignacy Karpowicz
o "Pałac Ostrogskich" - Tomasz Piątek
o "Piosenka o zależnościach i uzależnieniach" - Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki
o "Królowa tiramisu" - Bohdan Sławiński
o "Gulasz z turula" - Krzysztof Varga
* 2008
o "Przelotem" - Urszula Kozioł
o "Twarz Tuwima" - Piotr Matywiecki
o "Obwód głowy" - Włodzimierz Nowak
o "Czarny ogród" - Małgorzata Szejnert
o "Asystent śmierci" - Bronisław Świderski
o "Bieguni" - Olga Tokarczuk
o "Nagrobek z lastryko" - Krzysztof Varga
* 2007
o "Niesamowita słowiańszczyzna" - Maria Janion
o "Traktat o łuskaniu fasoli" - Wiesław Myśliwski
o "Moje pierwsze samobójstwo" - Jerzy Pilch
o "Kolonie" - Tomasz Różycki
o "Gottland" - Mariusz Szczygieł
o "Muzyka środka" - Marcin Świetlicki
o "Skaza" - Magdalena Tulli
* 2006
o "Paw królowej" - Dorota Masłowska
o "Ta chmura powraca" - Piotr Matywiecki
o "Wszystkie języki świata" - Zbigniew Mentzel
o "Warunek" - Eustachy Rylski
o "Dwukropek" - Wisława Szymborska
o "Wołoka" - Mariusz Wilk
o "Lubiewo" - Michał Witkowski
* 2005
o "My z Jedwabnego" - Anna Bikont
o "Podróże z Herodotem" - Ryszard Kapuściński
o "Wyjątkowo długa linia" - Hanna Krall
o "Goldi" - Ewa Kuryluk
o "Wyjście" - Tadeusz Różewicz
o "Jadąc do Babadag" - Andrzej Stasiuk
o "Cała w piachu" - Dariusz Suska
* 2004
o "Gnój" - Wojciech Kuczok
o "Ja" - Ewa Lipska
o "Tartak" - Daniel Odija
o "Nowosielski" - Mieczysław Porębski
o "Krzemieniec" - Ryszard Przybylski
o "Tryby" - Magdalena Tulli
o "Finis Silesiae" - Henryk Waniek
* 2003
o "Błyski" - Julia Hartwig
o "Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną" - Dorota Masłowska
o "Orfeusz i Eurydyka" - Czesław Miłosz
o "Zachód słońca w Milanówku" - Jarosław Marek Rymkiewicz
o "Chwila" - Wisława Szymborska
o "Jakbyś kamień jadła" - Wojciech Tochman
o "Rosja, katolicyzm i sprawa polska" - Andrzej Walicki
* 2002
o "Nie ma odpowiedzi" - Julia Hartwig
o "Labirynt" - Krystian Lupa
o "W ogrodzie pamięci" - Joanna Olczak-Ronikier
o "Nożyk profesora" - Tadeusz Różewicz
o "Czynny do odwołania" - Marcin Świetlicki
o "Gra na wielu bębenkach" - Olga Tokarczuk
o "Tequila" - Krzysztof Varga
* 2001
o "Karoca z dyni" - Kinga Dunin
o "Sąsiedzi. Historia zagłady żydowskiego miasteczka" - Jan Tomasz Gross
o "Memorbuch" - Henryk Grynberg
o "Eine kleine" - Artur Daniel Liskowacki
o "Pod mocnym Aniołem" - Jerzy Pilch
o "Zmierzchy i poranki" - Piotr Szewc
o "Schodów się nie pali" - Wojciech Tochman
* 2000
o "Rzeczy nienasycone" - Andrzej Czcibor-Piotrowski
o "Szkoła bezbożników" - Wilhelm Dichter
o "Ciało, ubranie, pożądanie" - Krystyna Kłosińska
o "Rozhukany koń. Esej o myśleniu Juliusza Słowackiego" - Ryszard Przybylski
o "Matka odchodzi" - Tadeusz Różewicz
o "Znak niejasny, baśń półżywa" - Jarosław Marek Rymkiewicz
o "Pragnienie" - Adam Zagajewski
* 1999
o "Chirurgiczna precyzja" - Stanisław Barańczak
o "Bezpowrotnie utracona leworęczność" - Jerzy Pilch
o "Baśń zimowa: esej o starości" - Ryszard Przybylski
o "Zawsze fragment. Recycling" - Tadeusz Różewicz
o "Dom dzienny, dom nocny" - Olga Tokarczuk
o "W czerwieni" - Magdalena Tulli
o "W cudzym pięknie" - Adam Zagajewski
* 1998
o "Drohobycz, Drohobycz" - Henryk Grynberg
o "Gorący oddech pustyni" - Gustaw Herling-Grudziński
o "Byłam, byliśmy" - Irena Jurgielewiczowa
o "Mitologia Greków i Rzymian" - Zygmunt Kubiak
o "Piesek przydrożny" - Czesław Miłosz
o "Tezy o głupocie, piciu i umieraniu" - Jerzy Pilch
o "Kartoteka rozrzucona" - Tadeusz Różewicz
* 1997
o "Koń Pana Boga. Szkoła bezbożników" - Wilhelm Dichter
o "Mowa w stanie oblężenia" Michał Głowiński
o "Szkice historyczne" - Zbigniew Kruszyński
o "Widnokrąg" - Wiesław Myśliwski
o "Zawsze fragment" - Tadeusz Różewicz
o "Prawiek i inne czasy" - Olga Tokarczuk
o "Marksizm i skok do królestwa wolności. Dzieje komunistycznej utopii" - Andrzej Walicki
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.