Dodany: 04.10.2010 11:00|Autor: Sznajper

50 najlepszych polskich powieści fantastycznych według Esensji


50. Jacek Dukaj Perfekcyjna niedoskonałość ☑ - 4,97
ex aequo Andrzej Sapkowski Trylogia husycka ☑ - 4,71
49. Rafał Ziemkiewicz Pieprzony los kataryniarza - 4,21
48. Anna Brzezińska, Grzegorz Wiśniewski Chwała ogrodów - 4,50
47. Ewa Białołęcka Kroniki Drugiego Kręgu ☑ - 4,78
46. Janusz A. Zajdel Cylinder van Troffa - 4,88
45. Feliks W. Kres Król Bezmiarów - 4,51
44. Edmund Wnuk-Lipiński Apostezjon - 4,75
43. Marek Oramus Dzień drogi do Meorii - 4,41
42. Stanisław Lem Fiasko ☑ - 4,83
41. Wit Szostak Oberki do końca świata - 5,33

40. Jacek Sobota Głos Boga - 4,54
39. Wawrzyniec Podrzucki Yggdrasill - 4,61
38. Jacek Dukaj Córka łupieżcy ☑ - 4,63
37. Władysław Reymont Wampir - 4,27
36. Feliks W. Kres Pani Dobrego Znaku - 4,75
35. Rafał Ziemkiewicz Walc stulecia - 4,46
34. Łukasz Orbitowski Tracę ciepło - 4,44
33. Stanisław Lem Pamiętnik znaleziony w wannie ☑ - 4,47
32. Anna Borkowska Gar’Ingawi wyspa szczęśliwa - 5,17
31. Witold Jabłoński Gwiazda Wenus, gwiazda Lucyfer ☑ - 4,51

30. Łukasz Orbitowski Horror show 3,82
29. Jerzy Żuławski Trylogia księżycowa ☑ - 4,47
28. Jacek Dukaj Extensa ☑ - 4,55
27. Jacek Dukaj Czarne oceany ☑ - 4,81
26. Maciej Żerdziński Opuścić Los Raques - 4,59
25. Stanisław Lem Eden ☑ - 4,75
24. Anna Brzezińska Ziemia niczyja - 4,50
23. Marek S. Huberath Ostatni, którzy wyszli z raju -5,02
22. Adam Wiśniewski-Snerg Robot - 4,91
21. Anna Brzezińska Saga o zbóju Twardokęsku - 4,64

20. Stanisław Lem Śledztwo ☑ - 4,63
19. Marek Oramus Arsenał - 4,28
18. Marek S. Huberath Miasta pod Skałą - 4,64
17. Marek S. Huberath Gniazdo światów ☑ - 4,89
16. Janusz A. Zajdel Paradyzja - 5,00
15. Stanisław Lem Powrót z gwiazd ☑ - 4,88
14. Stanisław Lem Głos Pana ☑ - 4,81
13. Stanisław Lem Wizja lokalna ☑ - 4,76
12. Wit Szostak Poszarpane granie ☑ - 4,87
11. Maciej Guzek Trzeci Świat - 4,67

10. Marek S. Huberath Druga podobizna w alabastrze - 4,80
9. Stanisław Lem Katar ☑ - 4,66
8. Andrzej Sapkowski Saga o wiedźminie ☑ - 5,08
7. Stanisław Lem Kongres futurologiczny ☑ - 5,06
6. Stanisław Lem Niezwyciężony ☑ - 4,98
5. Wit Szostak Wichry Smoczogór ☑ - 4,75
4. Janusz A. Zajdel Limes inferior - 5,20

3. Stanisław Lem Solaris ☑ - 4,90

2. Jacek Dukaj Lód ☑ - 5,03

1. Jacek Dukaj Inne pieśni ☑ - 5,16



Opisy książek i kryteria jakimi kierowano się przy doborze znajdziecie tutaj.

(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.

Wyświetleń: 45579
Dodaj komentarz
Przeczytaj komentarze
ilość komentarzy: 53
Użytkownik: Aquilla 04.10.2010 11:09 napisał(a):
Odpowiedź na: 50. Jacek Dukaj Perfekcy... | Sznajper
Szostak tak daleko? Foch. Białołęcka też mogłaby być bliżej.

Pierwszą dziesiątkę podzielą między siebie pewnie Sapek i Lem. Mam tylko nadzieję, że po drodze zaliczą też inne książki Szostaka.
Użytkownik: Sznajper 04.10.2010 11:28 napisał(a):
Odpowiedź na: Szostak tak daleko? Foch.... | Aquilla
Mnie zadziwia "Perfekcyjna niedoskonałość" na 50 miejscu, mam tylko nadzieję, że "Lód", "Inne pieśni" i "Czarne oceany" będę gdzieś wyżej.

Mam też nadzieję, że będzie parę niespodzianek i pierwsza dziesiątka to nie tylko Lem i Sapkowski.

"Rozważaliśmy fantastykę sprzed 100 lat, sprzed 50, ale pozycji, które może i były istotne w swoich czasach, ale próbie czasu – z naszej perspektywy – się nie oparły, nie zawarliśmy w naszym zestawieniu. Podobnie miejsca nie znalazły niektóre z współczesnych „hiciorów”. Co oczywiście nie znaczy, że w naszym rankingu nie znajdziecie książek sprzed II wojny światowej i z XXI stulecia."
Użytkownik: inheracil 04.10.2010 18:53 napisał(a):
Odpowiedź na: Mnie zadziwia "Perfekcyjn... | Sznajper
Faktycznie dziwne z tą "Perfekcyjną niedoskonałością", jeżeli ona jest na 50 to "Czarnych oceanów" (powieści równie ambitnej i pomysłowej, ale gorszej warsztatowo) też pewnie nie będzie.
"Oberki do końca świata" to powieść wyjątkowo dobra, ale moim zdaniem bardziej pasuje do realizmu magicznego, więc dobrze, że się znalazła.
Użytkownik: Sznajper 06.10.2010 10:34 napisał(a):
Odpowiedź na: Faktycznie dziwne z tą "P... | inheracil
A tu zaskoczenie, bo "Czarne oceany" na 27.
Użytkownik: inheracil 06.10.2010 15:26 napisał(a):
Odpowiedź na: A tu zaskoczenie, bo "Cza... | Sznajper
Faktycznie zaskoczenie :P Szkoda, że nie jedyne. Myślę, że to taka zasłona dymna by osłonić fakt, że na 30 jest beznadziejny Horror Show- książka, której jedynym plusem jest zdanie: „Bo kaczory są kwaki, a koty mruczaki”.
Użytkownik: exilvia 04.10.2010 12:01 napisał(a):
Odpowiedź na: Szostak tak daleko? Foch.... | Aquilla
Tak, szkoda, że Białołęcka tak nisko, to naprawdę znakomity cykl. Ale Szostaka to tylko 1 książka. Może "Poszarpane granie" będzie wyżej. Niezły Zajdel też jest dość nisko, ale pewnie inne jego powieści będą o wiele wyżej.
Użytkownik: Aquilla 04.10.2010 17:49 napisał(a):
Odpowiedź na: Tak, szkoda, że Białołęck... | exilvia
Zajdla jak nie będzie Limes Inferior to się chyba ośmieszą ;)
Użytkownik: exilvia 04.10.2010 18:11 napisał(a):
Odpowiedź na: Zajdla jak nie będzie Lim... | Aquilla
Wierzę, że będzie i Limes inferior i Planeta Ksi. :-) Tak czy inaczej, fajnie, że robią takie zestawienie, będzie z czego wybierać lektury. :-) Chociaż ja ostatnio siedzę raczej w niepolskiej fantastyce.
Użytkownik: gosiaw 04.10.2010 11:15 napisał(a):
Odpowiedź na: 50. Jacek Dukaj Perfekcy... | Sznajper
Twoja czytatka padła ofiarą bnetkowego błędu, który nie pozwala użytkownikom z prawami do używania htmlowych wstawek używać znaczków otwierających i zmykających tagi htmlowe. Więc Apostezjon na pozycji 44 się nie wyświetla. :(
Użytkownik: Sznajper 04.10.2010 11:23 napisał(a):
Odpowiedź na: Twoja czytatka padła ofia... | gosiaw
Nie, moja czytatka padła ofiarą mojego niedbalstwa, zapomniałem po prostu o jednym dziubku :)
Użytkownik: gosiaw 04.10.2010 12:05 napisał(a):
Odpowiedź na: Nie, moja czytatka padła ... | Sznajper
Zajrzałam na Esensję, zobaczyłam Apostezjon w dziubkach i dlatego sądziłam, że to o to musi chodzić. Nie spojrzałam, że wszystkie inne tytuły też są zadziubkowane. :)
Użytkownik: Anna 46 04.10.2010 12:50 napisał(a):
Odpowiedź na: 50. Jacek Dukaj Perfekcy... | Sznajper
Trylogia husycka tak nisko? Białołęcka też? No, to bardzo jestem ciekawa, co będzie w czołówce a teraz jestem zniesmaczona, ot co!
Użytkownik: Sznajper 04.10.2010 13:33 napisał(a):
Odpowiedź na: Trylogia husycka tak nisk... | Anna 46
Aż tak bardzo się nie zniesmaczaj :) W końcu to pierwsza 50 wybrana z wszystkich polskich książek fantastycznych :)
Użytkownik: Anna 46 04.10.2010 16:06 napisał(a):
Odpowiedź na: Aż tak bardzo się nie zni... | Sznajper
Nie zniesmaczaj, dobre sobie; przecież to był mój pierwszy Sapkowski i zachwyt od pierwszych stronic, o Białołęckiej nie wspomnę. Chyba że Róża będzie w ścisłej czołówce i opowiadania wiedźminowe - to się udobrucham. :-)
Użytkownik: exilvia 04.10.2010 18:15 napisał(a):
Odpowiedź na: Nie zniesmaczaj, dobre so... | Anna 46
Róża Selerbergu taka dobra? Muszę jej poszukać w takim razie.
Użytkownik: Anna 46 04.10.2010 23:37 napisał(a):
Odpowiedź na: Róża Selerbergu taka dobr... | exilvia
De gustibus... Ja to uwielbiam.
Masz tu fragmencik Fanfik, albo Szewczyk Dratewka według Białołęckiej...
Użytkownik: joasia 08.10.2010 11:30 napisał(a):
Odpowiedź na: Nie zniesmaczaj, dobre so... | Anna 46
„Róża Selerbergu” (która prywatnie uwielbiam) niestety odpadła z prostego powodu - jest zbiorem opowiadań. Jakby Ewa dopisała już tą zapowiadaną powieść…
Użytkownik: exilvia 08.10.2010 12:19 napisał(a):
Odpowiedź na: „Róża Selerbergu” (która ... | joasia
2 książki Huberatha, które się znalazły w rankingu to też zbiory opowiadań...
Użytkownik: nosiwoda 08.10.2010 12:34 napisał(a):
Odpowiedź na: 2 książki Huberatha, któr... | exilvia
No, nie. "Druga podobizna..." to minipowieść, która znajduje się w tomie pod tym samym tytułem, ale w rankingu jest tylko ona, nie cała zawartość książki. Podobnie "Ostatni, którzy..." - Wydawca dał na tytuły zbiorów tytuły najdłuższych tekstów w środku, no taki jego wybór :) Ale my wrzuciliśmy w ranking tylko te długie teksty, opowiadania były oceniane wcześniej.
Użytkownik: exilvia 08.10.2010 14:56 napisał(a):
Odpowiedź na: No, nie. "Druga podobizna... | nosiwoda
Ok. :-) Cieszy mnie tak duża obecność Huberatha w rankingu.
Użytkownik: Aquilla 04.10.2010 17:59 napisał(a):
Odpowiedź na: 50. Jacek Dukaj Perfekcy... | Sznajper
Co stawiacie na pierwszym miejscu? Bo ja albo Wiedźmina, albo któregoś Lema (Solaris?). Ze wskazaniem na Lema.

Poza tym powinien się tu jeszcze znaleźć Huberath, Brzezińska (w solówce), Kossakowska, kolejny Szostak, kolejny Dukaj, może Pilipiuk, na pewno Grzędowicz, być może Terakowska (jeśli zaliczą książki dla dzieci), pewnie też Piekara (chociaż osobiście go nie trawię)...


A, i Pan Kleks :D
Użytkownik: exilvia 04.10.2010 18:14 napisał(a):
Odpowiedź na: Co stawiacie na pierwszym... | Aquilla
Huberath - oczywiście! "Gniazdo światów" powinno być w pierwszej dziesiątce!
Użytkownik: Sznajper 07.10.2010 14:54 napisał(a):
Odpowiedź na: Huberath - oczywiście! "G... | exilvia
Jest w drugiej, ale za to podwójnie.
Użytkownik: exilvia 07.10.2010 15:06 napisał(a):
Odpowiedź na: Jest w drugiej, ale za to... | Sznajper
W drugiej i trzeciej. Huberath wiele więcej nie napisał.. ;-) A może coś wiesz o planach wydawniczych względem Huberatha..? Jestem strasznie nie na bieżąco.
Użytkownik: Sznajper 07.10.2010 16:05 napisał(a):
Odpowiedź na: W drugiej i trzeciej. Hub... | exilvia
Nie, Huberatha nie znam, jedną książkę przeczytałem przypadkowo, i niespecjalnie przypadła mi do gustu. Ale teraz, dzięki rankingowi nabrałem ochoty na "Miasta pod skałą".
Użytkownik: exilvia 08.10.2010 00:25 napisał(a):
Odpowiedź na: Nie, Huberatha nie znam, ... | Sznajper
"Gniazdo światów" Ci się nie podobało? Nie jestem w stanie pojąć tego. ;-)
Użytkownik: Sznajper 04.10.2010 18:33 napisał(a):
Odpowiedź na: Co stawiacie na pierwszym... | Aquilla
Dziecięce i młodzieżowe wykluczyli, bo były w innym rankingu.
Użytkownik: inheracil 04.10.2010 19:05 napisał(a):
Odpowiedź na: Co stawiacie na pierwszym... | Aquilla
Pierwsze miejsce dla "Solaris", drugiej równie klasycznej, rozpoznawalnej i ważnej powieści sf polska literatura nie stworzyła. Wiem, że to teza ryzykowna, ale do tej pory tylko Lem wszedł do kanonu światowej fantastyki.
Pierwsze miejsca według mnie będą takie. "Pan lodowego ogrodu" Grzędowicza raczej na pewno. Lem, "Kongres futurologiczny", albo "Niezwyciężony". "Limes inferior" Zajdla, bez niego pierwszej dziesiątki sobie nie wyobrażam. Dwa Dukaje "Lód" i "Inne pieśni".
Użytkownik: Sznajper 08.10.2010 11:30 napisał(a):
Odpowiedź na: Pierwsze miejsce dla "Sol... | inheracil
Prócz Grzędowicza trafiłeś wszystko :)
Użytkownik: inheracil 08.10.2010 14:37 napisał(a):
Odpowiedź na: Prócz Grzędowicza trafiłe... | Sznajper
Myślałem, że esensja zauważy powieść rozrywkową, ale to nic. Bez Grzędowicza pierwsze miejsca jeszcze bardziej mi się podobają :) Narobili mi smaku na Huberatha, będę musiał w końcu przeczytać.
Użytkownik: exilvia 08.10.2010 14:57 napisał(a):
Odpowiedź na: Myślałem, że esensja zauw... | inheracil
Ko-nie-cznie! :-) A ja muszę zdjąć z półki Dukaja. Czytałam tylko jakieś mniejsze jego rzeczy, zamiast zabrać się za te, które pokrywa kurz na półce...
Użytkownik: Ryana 04.10.2010 19:45 napisał(a):
Odpowiedź na: Co stawiacie na pierwszym... | Aquilla
Ja również obstawiam jedynkę dla "Solaris".
Moja idealna pierwsza trójka, to "Solaris", "Inne pieśni", "Saga o wiedźminie"; jestem przekonana, że wszystkie znajdą się w pierwszej dziesiątce, podobnie "Limes inferior".
Pierwsza bądź druga dycha - "Na srebrnym globie" Żuławskiego. W sumie wiele zależy od tego, ile miejsc zbierze Lem (wystarczy popatrzeć, jak rozłożyły się oceny w analogicznym rankingu Esensji na 100 najlepszych opowiadań). Jeszcze pewnie "Lód" się gdzieś zaplącze.

Ogólnie w zestawieniu widziałabym też wspomniane "Gniazdo światów", "Miasta pod Skałą", "Sagę o Twardokęsku" i "Opuścić i Los Raques". Więcej życzeń brak ;)

Dla Esensji oklaski za pomysł rankingu; pora się będzie przeprosić z polską fantastyką... Może nawet jakieś wyzwanie czytelnicze...?

Użytkownik: Sznajper 06.10.2010 10:36 napisał(a):
Odpowiedź na: Ja również obstawiam jedy... | Ryana
Kilka Twoich życzeń już się spełniło :)
Użytkownik: Sznajper 05.10.2010 09:40 napisał(a):
Odpowiedź na: 50. Jacek Dukaj Perfekcy... | Sznajper
50 najlepszych polskich powieści fantastycznych według Esensji
Dziś miejsca 40-31.
Użytkownik: Sznajper 06.10.2010 09:53 napisał(a):
Odpowiedź na: 50 najlepszych polskich p... | Sznajper
50 najlepszych polskich powieści fantastycznych według Esensji.

Dziś miejsca 30-21.
Użytkownik: Sznajper 07.10.2010 09:49 napisał(a):
Odpowiedź na: 50 najlepszych polskich p... | Sznajper
Dziś przedostatnia dziesiątka.
Użytkownik: Anna 46 06.10.2010 13:30 napisał(a):
Odpowiedź na: 50. Jacek Dukaj Perfekcy... | Sznajper
O nie! Pamiętnik znaleziony w wannie tak nisko! Brzezińska z Twardokęskiem też! Nie podoba mi się ten ranking.
Będę śledzić dalsze notowania i zapewne zgrzytać zębaszkami. :-)
Użytkownik: Sznajper 08.10.2010 10:01 napisał(a):
Odpowiedź na: 50. Jacek Dukaj Perfekcy... | Sznajper
50 najlepszych polskich powieści fantastycznych według Esensji

Pierwsza dziesiątka
Użytkownik: exilvia 08.10.2010 12:20 napisał(a):
Odpowiedź na: 50 najlepszych polskich p... | Sznajper
Przebili Lema Dukajem! Idzie młode! ;-)
Użytkownik: Sznajper 08.10.2010 11:35 napisał(a):
Odpowiedź na: 50. Jacek Dukaj Perfekcy... | Sznajper
Trochę dziwne, że w 50 nie ma Grzędowicza, ani Kossakowskiej. Pierwszy tom "Achai" też bym gdzieś wcisnął.
Użytkownik: nosiwoda 08.10.2010 12:36 napisał(a):
Odpowiedź na: Trochę dziwne, że w 50 ni... | Sznajper
A my nie :P
Bo trzeba pamiętać, że to ranking nieuzurpujący sobie prawa do wyłączności, to po prostu ranking powieści najlepszych wg redakcji esensji.
Użytkownik: Sznajper 08.10.2010 14:46 napisał(a):
Odpowiedź na: A my nie :P Bo trzeba pa... | nosiwoda
Ale o Kosiku, to chyba zapomnieliście :)
Użytkownik: Anna 46 08.10.2010 15:00 napisał(a):
Odpowiedź na: Trochę dziwne, że w 50 ni... | Sznajper
Grzędowicz zdecydowanie powinien być i Piekara też.

Znaczy się, trzeba będzie przeczytać te "Inne pieśni" a Kossakowską niejako z przekory. :-)
Użytkownik: ybraks 08.10.2010 13:28 napisał(a):
Odpowiedź na: 50. Jacek Dukaj Perfekcy... | Sznajper
Popieram w całej rozciągłości promowanie NowejFaliAutorówPolskiejFantastyki a pierwsze miejsce to moja ulubiona książka :D Oczywiście jest to wybór subiektywny a niektóre pozycje nie zasługuja na wyróżnienieni,gdyż są wtórne...
Użytkownik: Aquilla 08.10.2010 13:44 napisał(a):
Odpowiedź na: 50. Jacek Dukaj Perfekcy... | Sznajper
Dukaj? No jestem w szoku, co nie znaczy, że zawiedziona :) Muszę w końcu się bliżej zapoznać z tym panem, po Perfekcyjnej niedoskonałości leczyłam mózg przez tydzień.

A poza tym popatrzmy - Szostak - obecny, Brzezińska - obecna, Białołęcka - obecna, Limes inferior - jest, Gniazdo światów - jest, Lem - odpowiednio dużo, Piekara - nie ma :D (przepraszam fanów, ja go po prostu nie lubię). Podpisuje się pod rankingiem wszystkimi kończynami. :) I zdaje się że mam nowe wyzwanie czytelnicze, bo z tej pięćdziesiątki znam tylko 14.
Użytkownik: nutinka 08.10.2010 14:17 napisał(a):
Odpowiedź na: Dukaj? No jestem w szoku,... | Aquilla
Łączę się z Tobą w nielubieniu Piekary. ;)
Bardzo mi pasuje ten ranking. Mam 25 przeczytanych w całości, kilka częściowo (cykle) i wiele w planach, a nawet na półkach. :)
Użytkownik: Marylek 08.10.2010 15:25 napisał(a):
Odpowiedź na: Łączę się z Tobą w nielub... | nutinka
A ja się łączę z Wami obydwiema. W nielubieniu Piekary, oczywiście. :-p
Użytkownik: exilvia 08.10.2010 15:01 napisał(a):
Odpowiedź na: Dukaj? No jestem w szoku,... | Aquilla
Ja tylko 19 w całości i jakieś pojedyncze tomy kilku cykli. Piekary nic nie czytałam, ale też coś czuję, że nie będę go lubić, więc muszę to zweryfikować. :-) Tak czy inaczej, lubię takie rankingi, będzie do czego czerpać przed pójściem do biblioteki.
Użytkownik: exilvia 08.10.2010 15:05 napisał(a):
Odpowiedź na: Ja tylko 19 w całości i j... | exilvia
Pomyłka: 20 przeczytanych, nie zauważyłam Trylogii husyckiej na 50. :-)
Użytkownik: Sznajper 08.10.2010 17:23 napisał(a):
Odpowiedź na: 50. Jacek Dukaj Perfekcy... | Sznajper
Dodałem oceny poszczególnych książek według biblionetkowiczów (ocena cyklu to średnia ocen książek weń wchodzących).

Najwyższą ocenę ma:
41. Wit Szostak "Oberki do końca świata" - 5,33
najniższą:
30. Łukasz Orbitowski "Horror show" 3,82
Użytkownik: Ryana 10.10.2010 22:17 napisał(a):
Odpowiedź na: 50. Jacek Dukaj Perfekcy... | Sznajper
Wnioski:

Polska fantastyka stoi Lemem. I Dukajem.

Mamy raczej konkretnych autorów niż konkretne dzieła, połowa wymienionych w tekście autorów występuje minimum 2 razy.

Za PRL poza Lemem powstało tylko 5 książek z tego zestawienia, szczerze mówiąc liczyłam na więcej. Ciężko uwierzyć, że nic więcej nie przetrwało udanie próby czasu. Wysyp fantasy po Sapkowskim też jest wg autorów umiarkowanie wart uwagi (a wysyp fantasy spod znaku Fabryki Słów już w ogóle).

A biorąc pod uwagę, że kilka pozycji wciśnięto tu zdecydowanie na wyrost, powstaje wrażenie, że zwyczajnie nie było z czego tej pierwszej pięćdziesiątki złożyć. Dużo tej fantastyki czytamy, ale nic z tego nie wynika.

Wywaliłabym przynajmniej cztery pozycje:
- Głos Boga - pomijając już moją prywatną ocenę książki (3), to jest zbiór opowiadań. Co tu robi, pozostaje dla mnie zagadką.
- Tracę ciepło - zaczyna się świetnie, a potem jest już stopniowy zjazd w dół.
- Horror show - lubię, ale to nie na pierwszą pięćdziesiątkę polskiej fantastyki.
- Gwiazda Wenus, gwiazda Lucyfer - znając pierwszy tom w życiu bym nie powiedziała, że ten cykl się tu znajdzie.

PS: Lód za wysoko.
Użytkownik: inheracil 10.10.2010 23:24 napisał(a):
Odpowiedź na: Wnioski: Polska fantas... | Ryana
Fabryka Słów jako zjawisko jest ciekawa, ale żeby wybrać z niej konkretne tytuły trzeba ogromnego wyczucia. W gruncie rzeczy jest to zbiór, w którym wyróżniają się pozycje lepiej napisane, jak "Pan lodowego ogrodu", ale są mało odkrywcze, miksują tylko schematy. Ciekawy temat na pracę magisterską, ale do rankingu wrzucać coś tylko dlatego, że reprezentuje zjawisko to za mało.
Użytkownik: Aquilla 10.10.2010 23:32 napisał(a):
Odpowiedź na: Fabryka Słów jako zjawisk... | inheracil
Zawsze twierdziłam, że najlepszym polskim wydawnictwem jest Runa ;) I Supernowa, ale ich sposób wydawania mi się nie podoba.
Patronaty Biblionetki
Biblionetka potrzebuje opiekunów
Recenzje

Użytkownicy polecają:

Redakcja poleca: