Dodany: 31.12.2006 14:23|Autor: merfetkaa

Ogólne> Matury

3 osoby polecają ten tekst.

Literatura wobec faktu przemijania życia - jaką tezę?


Korzystając z okazji, że wiele osób korzystających z Biblionetki to poloniści, chciałabym poprosić, żeby ktoś nasunął mi swoje pomysły co do tezy tego tematu...

Literatura wobec faktu przemijania życia. Dokonaj analizy porównawczej różnych tekstów literackich.

Najchętniej aby było to tak sformuowane, że - życie mja szybko, więc nalezy z niego korzystać ile sie da, życ chwilą teraźniejszą, cieszyc sie nim etc...
Wyświetleń: 22013
Dodaj komentarz
Przeczytaj komentarze
ilość komentarzy: 21
Użytkownik: Natii 31.12.2006 18:19 napisał(a):
Odpowiedź na: Korzystając z okazji, że ... | merfetkaa
A jakie masz lektury? Ja najpierw skompletowałam sobie literaturę, a potem - w oparciu o tematykę konkretnych lektur właśnie - sformułowałam tezę.
Użytkownik: mazalova 01.01.2007 15:35 napisał(a):
Odpowiedź na: Korzystając z okazji, że ... | merfetkaa
Teraz się zaroi forum od przerażonych maturzystów, którym przyznano temat i go nie wytłumaczono.
Użytkownik: Natii 01.01.2007 15:38 napisał(a):
Odpowiedź na: Teraz się zaroi forum od ... | mazalova
Tematu się nie przyznaje - każdy wybiera go sobie sam. ;-) A z tłumaczeniem też różnie bywa, zwłaszcza jeśli koncepcja polonisty co do opracowania tematu znacznie różni się od Twojej.
Użytkownik: merfetkaa 01.01.2007 19:46 napisał(a):
Odpowiedź na: Tematu się nie przyznaje ... | Natii
Jeśli sie przez 3 lata nie uczyło to sie jest przerażonym maturzystą. Ja tylko proszę o podpowiedzi!
Użytkownik: Natii 01.01.2007 23:35 napisał(a):
Odpowiedź na: Jeśli sie przez 3 lata ni... | merfetkaa
Toteż Ci ich udzielę, jeśli odpowiesz mi na moje pytanie - tak mi będzie łatwiej coś Ci doradzić. :-)
Użytkownik: merfetkaa 02.01.2007 15:37 napisał(a):
Odpowiedź na: Toteż Ci ich udzielę, jeś... | Natii
W sumie to z doborem lektur tez mam problem, zbyt wiele mi sie podoba i uważam za ważne;/
na poczatek może:
1) Exegi momentum lub Do Leukonoe - Horacy (ewent.Biblia)

2)Krótkośc żywota - Naborowski lub Pieść XIX - Kochanowski
3) Faust - Goetehe lub "Bema pamięci rapsod żałobny" - norwid
* Salvador Dali - Uporczywość pamięci
Tak więc musze skrócić liste lektur o połowę ale nie wiem którą połowę:)

Może jako tezę - Ars langa vita brevis? - pokazuje, że należy czynic w życiu rzeczy warte zapamietania, ale jak sformuować całą tezę?
pozdrawiam
Użytkownik: Natii 03.01.2007 20:46 napisał(a):
Odpowiedź na: W sumie to z doborem lekt... | merfetkaa
A nie „ars lOnga…”? Spójrz: http://www.slownik-online.pl/kopalinski/F42BB22BC4083AF0412565B200506​26E.php

I na początek popatrz, co znalazłam:

http://motywy-literackie.klp.pl/a-5522.html

Może się przyda, ciekawe rzeczy tam są. ;-)

Co do lektur, zależy, ile chcesz mówić na temat danej pozycji. Ja w literaturze podmiotu miałam cztery książki, dwa filmy i obraz - i dałam radę. :-)

Temat masz „w literaturze”, a „Uporczywość pamięci” to przecież obraz – jesteś pewna, że możesz go użyć?

Teraz zaproponowałaś całkiem inną tezę, widzisz? No, ale to właśnie ta obecna bardziej pasuje do utworów, które na razie podałaś. I wydaje mi się, że będzie odpowiedniejsza, bo życie, choć mija szybko, to wszak nie tylko zabawa i nie tylko korzystanie z niego.

Nie myślałaś o wykorzystaniu jednej pozycji, w której opisana jest wojna? Mnie akurat przychodzą do głowy tylko utwory o II wojnie światowej w Polsce, ale może Ty coś innego wymyślisz. Widzisz, w takich utworach jest położony szczególny nacisk na przemijanie i kruchość życia. Nie zawsze jest on dosłowny, częściej przebija po prostu z kart książek. Skoro masz różne teksty, to może wziąć też taki, który bezpośrednio nie mówi o przemijaniu, ale gdy się wgłębić, to widać, że cały o nim traktuje?

Hm, do tej tezy „Ars longa, vita brevis” nie bardzo pasuje mi „Faust”. Owszem, to jak najbardziej motyw przemijania, ale jak ta teza ma się do naszego doktora?

Wydaje mi się też, że stosując tą tezę ograniczysz się w jakimś stopniu tylko sztuki właśnie, a rzeczy warte zapamiętania to nie tylko sztuka. Odpuściłabym sobie tę łacińską sentencję.

Może mniej więcej taka teza: „Życie człowieka jest ulotne i kruche, ale właściwie przeżyte pozwala mu na odnalezienie sensu istnienia i odciśnięcia po nim śladu w pamięci potomnych”.

To taki wstępniak, nie mogę się skupić, ale będę jeszcze myśleć. Jest trochę długa i toporna ta teza, ale może iść właśnie tym tropem? Można tutaj sporo różnorodnej tematyki wcisnąć – wszystkie pozycje, które wymieniłaś, łącznie z „Faustem”, i wspomnianą przeze mnie wojnę i sądzę, że wiele innych utworów. Nad jakimi lekturami się jeszcze zastanawiasz?

Pozdrawiam i do napisania. :-)
Użytkownik: merfetkaa 04.01.2007 13:25 napisał(a):
Odpowiedź na: A nie „ars lOnga... | Natii
Dziękuję Ci bardzo, Natii:)
Mysle, że teza jaka mi zaproponowałaś jest odpowiednia. Jutro zapytam sie polonistki czy mogłaby być.
Zależało mi równiez żeby umieścić wiersz " Nic dwa razy "W. Szymborskiej.
Jaka szkoda, że można na egzamiie mówić tylko 15min :-)
Z wojną to jest bardzo dobry pomysł tylko jesteśmy w szkole dopiero na Młodej Polsce, więc nie za bardzo sie jeszcze orientuję w literaturze wojennej;/.
Również w "Lalce" był fragment o przemijaniu dość długi, ale tylko o tym jak marne jet zycie i jak szybko przemija, a mi zależałoby na tym, żeby ująć to w ten sposób, jak Twoja teza:) =>
Jeśli nie chcesz być szybko zapomnianym,
natychmiast pisz rzeczy warte przeczytania,
lub czyń rzeczy warte opisania=> czy jakos tak to było:)ale na tezę sie nie naaje raczej


Wspaniale psuje mi tez zakończenie "Absolwentów" Segala, ale to się już pominie....

A jaki temat Ty sobie wybrałaś na ustnej?
Dziękuję jeszcze raz, pozdrowionka:)))
Użytkownik: Natii 04.01.2007 16:36 napisał(a):
Odpowiedź na: Dziękuję Ci bardzo, Natii... | merfetkaa
Tak, o tym wierszu też myślałam, nadaje się niemal idealnie.

Co do wojny - nic na siłę, jeśli uważasz, że raczej nie, to lepiej sobie odpuścić. Zresztą, jeśli weźmiesz Szymborską, to będziesz miała przedstawiciela naszego wieku. ;-)

Hej, to Twoje sformułowanie jak najbardziej się nadaje, gdyby nadać mu jeszcze odpowiednią formę tezy, to czemu nie? Znaczeniowo jest bardzo podobne do tego, co ja zaproponowałam. Może pokaż polonistce obie propozycje? Zawsze to ktoś kompetentny. ;-)

"Absolwentów" nie czytałam, więc nie mogę się odnieść - aczkolwiek pozycje spoza kanonu lektur są raczej dobrze widziane przez polonistów.

Mój temat brzmiał tak: "Niszcząca siła totalitaryzmu. Posługując się wybranymi tekstami kultury (literackimi i innymi), przedstaw destruktywny wpływ systemu na człowieka i społeczeństwa". I nie wykorzystałam ani jednej lektury. ;-)

Zawsze do usług, pozdrawiam. :-)
Użytkownik: merfetkaa 04.01.2007 17:06 napisał(a):
Odpowiedź na: Tak, o tym wierszu też my... | Natii
hmmm trudny temat! i ani jednej lektury? W sumie zapytam jutro o te 2 tezy, teraz tylko muze skrócic listę lektur co będzie trudne, bo wszytskie uważam za ciekawe i ważne;/
Dzięki wieelkie :-))

Jeśli wziełabym "Absolwentów" to chyba powinnam mieć jakies opracowanie do tej książki jak do wszytskich innych lektur(jest chyba cos takiego...) a ta książka z pewnościa nie posiada...
Użytkownik: Natii 04.01.2007 18:19 napisał(a):
Odpowiedź na: hmmm trudny temat! i ani ... | merfetkaa
Opracowanie? Masz na myśli takie opracowania dla uczniów? Bo nie rozumiem do końca, przecież prezentację robi się głównie samemu. Hm, a może chodzi Ci o literaturę przedmiotu? Bo jeśli tak, to można spróbować znaleźć jakąś recenzję czy artykuł, tak właśnie musiałam zrobić do jednej z moich pozycji, żeby coś wsadzić do tego przedmiotu. ;-) Ale nie do każdej konkretnej pozycji miałam odpowiednią literaturę przedmiotu, zbyt dużo by tego wyszło.

Mój temat - może i trudny, ale dla mnie był ciekawy, sama go zgłosiłam, bo podobały mi się możliwe do wykorzystania książki. Dużo frajdy mi dało robienie tej prezentacji. :-) Ani jednej lektury, bo uznałam, że moje pozycje po prostu bardziej się nadają - jeśli chodzi o lektury, to jest dość standardowy zestaw do totalitaryzmu, a ja chciałam być oryginalna. Oto, co wykorzystałam z książek (bo brałam jeszcze filmy i obraz w podmiocie):

"My" Eugeniusz Zamiatin.
"Rok 1984" George Orwell.
"Mała apokalipsa" Tadeusz Konwicki.
"Ciemności kryją ziemię" Jerzy Andrzejewski.

:-)))
Użytkownik: merfetkaa 04.01.2007 18:27 napisał(a):
Odpowiedź na: Opracowanie? Masz na myśl... | Natii
Naprawde bardzo dużo mo pomogłaś:)
Mogłabyś mi pomóc jeszcze sformuowac tezę:

" Jeśli nie chcesz byc zapomnianm szybko po śmierci albo zaraz pisz rzeczy warte przeczytania albo czyń rzeczy warte opisania" ( Beniamin Franklin - tylko niewiem skąd to jest;/)
Myślisz że nadaje się jeszcze J.Twardowksiego "Spieszmy sie kochac ludzi"?
Użytkownik: merfetkaa 04.01.2007 18:46 napisał(a):
Odpowiedź na: Naprawde bardzo dużo mo p... | merfetkaa
A jeszcze jedno:)
To ma być porównanie tekstów literackich - czyli powinnam opisać mniej więcej każdą z pozyji a nastepnie podkreślić moją tezę?
Tak, chodziło mi o literaturę przedmiotu wyzej...
Użytkownik: Natii 04.01.2007 20:00 napisał(a):
Odpowiedź na: A jeszcze jedno:) To ma ... | merfetkaa
Co do tezy – przeszukałam trochę Internetu polskiego i angielskiego, i nigdzie nie było źródła. ;-)

Dalej – to jest cytat, rozumiem, że na jego bazie chcesz stworzyć tezę? Najpierw myślałam, żeby użyć cytat i po nim postawić tezę, ale to będzie chyba za długie (?).

Już sam cytat brzmi jak teza, ale to jest pójście na łatwiznę, dlatego proponuję ze swojej strony tak: „Człowiek powinien tworzyć rzeczy warte opisania, przeczytania i zapamiętania, w przeciwnym wypadku pamięć o nim zaginie wraz z jego śmiercią”. Jako że teza oparta jest na bazie cytatu Franklina, we wstępie powinnaś nawiązać, że to on Cię zainspirował, żeby nie posądzili Cię o zwykłe ściągnięcie.

Wiersz Twardowskiego – możesz wierzyć lub nie, ale o nim też myślałam, bo również się nadaje. Nie wiem, czy akurat to tej tezy wyprowadzonej z cytatu – bo cytat każe nam dbać o to, by ludzie nas zapamiętali, a wiersz o to, by interesować się drugim człowiekiem i o nim pamiętać (czyli jakby na odwrót) – ale do tematu jak najbardziej. Zresztą, mogę się mylić, nie znam go na pamięć i nie pamiętam, być może można go odnieść też do tego cytatu.

I tak – omawiasz każdą z pozycji, wyraźnie podkreślając to, co wynika bezpośrednio z tezy (w sumie to powinno stanowić większość omówienia każdej z pozycji, bo Ty przecież musisz udowodnić tezę). Czyli każda pozycja, każda lektura musi być kolejnym argumentem na poparcie Twojej tezy. W podsumowaniu prezentujesz wnioski – czyli to, co wynika z każdego argumentu streszczasz w jednym, dwóch zdaniach, podkreślając w ten sposób tezę. Jeśli chcesz, mogę Ci przesłać mój plan prezentacji z zeszłego roku, zobaczysz, jak to wyglądało w praktyce. ;-)

Jak już pisałam, literatura przedmiotu to niekoniecznie książki – ale też artykuły z prasy i Internetu, także w innych językach (na temat Zamiatina znalazłam świetne eseje po angielsku). W przypadku nie-lektur to się bardzo przydaje, gdy jakichś literackich, naukowych opracowań i książek brak.

Gdybyś miała jeszcze jakieś pytania, odpowiem już jutro lub w weekend, dziś muszę wracać do nauki, miłego wieczoru. :-)
Użytkownik: merfetkaa 04.01.2007 20:42 napisał(a):
Odpowiedź na: Co do tezy – przesz... | Natii
Jesteś kochana!!:-)
Mogłabyś mi przysłać swój przykład? mój mail:
malgo888@o2.pl
pozdrowionka:)))
Użytkownik: merfetkaa 08.01.2007 17:41 napisał(a):
Odpowiedź na: Jesteś kochana!!:-) Mogł... | merfetkaa
Jaką prozę mogłabym umieścic jeszcze w temacie pracy?
Jest za duzo poezji tym razem a za mało prozy;/
Użytkownik: Natii 12.01.2007 15:44 napisał(a):
Odpowiedź na: Jaką prozę mogłabym umieś... | merfetkaa
Tak Ci powiedziała polonistka? Z tego, co wiem, nie ma żadnych "proporcji", według których powinno się dobierać pozycje...
Użytkownik: merfetkaa 13.01.2007 13:36 napisał(a):
Odpowiedź na: Tak Ci powiedziała poloni... | Natii
No raczej nie ma, ale pewnie lepiej by wyglądało, jesli dołączyłabm prozę. Osobiście chyba bardziej lubie lirkę, ale polonistka powiedziała, ze mogłabym sie nieźle wykazać z umiejętnociami interpretacji fragmentów prozy....

Co sądzicie o "Nocach i dniach" - tego chyba nie ma juz w kanonie lektur,a jest dość sporych rozmiarów....
Użytkownik: paulamizi 14.01.2007 14:01 napisał(a):
Odpowiedź na: No raczej nie ma, ale pew... | merfetkaa
Według mnie że w tym temacie powinien się znaleźć choć jeden utwór kogoś z Pokolenia Kolumbów Gajcy Baczyński Trzebiński Bojarski naprawde możesz wybierać. Oni przecież żyli i tworzyli z piętnem śmierci.
Użytkownik: merfetkaa 23.01.2007 10:48 napisał(a):
Odpowiedź na: Według mnie że w tym tema... | paulamizi
Wierszy juz mam zanadto, potrzebuje prozy ;/ Czy jeśli wzięłabym do tematu "Noce i dnie" Dąbrowskiej, to wystarczy przeczytać 1. tom, czy znajde tam wystarczająco dużo refleksji na te,at przemijania? - czasu nie zostalo zbyt dużo aby przeczytać wszytskie trzy.... Czy może wziąc fragment "Nad Niemnem" przy mogile Jana i Cecylii? - ale tego również nie czytałam, obowiązkowo w szkole przerabia sie tylko fragment przy mogile powstańców...?
Użytkownik: merfetkaa 23.01.2007 17:01 napisał(a):
Odpowiedź na: Wierszy juz mam zanadto, ... | merfetkaa
Czy mógłby ktoś podpowiedzieć mi ( ktoś kto przeczytał obydwie pozycje), gdzie dokładnie znajdują się ( w którym rozdziale) w "Nad Niemnem" refleksje o przemijaiu - chodzi chyba o mogiłę Jana i Cecylii; oraz
w "Nocach i dniach" równiez jakieś konkretne refleksje co do tego tematu?
Patronaty Biblionetki
Biblionetka potrzebuje opiekunów
Recenzje

Użytkownicy polecają:

Redakcja poleca: