Dodany: 31.08.2004 11:45|Autor: Algirdas

Redakcja BiblioNETki poleca!

Książka: Ja, Dago
Nienacki Zbigniew (właśc. Nowicki Zbigniew Tomasz)

3 osoby polecają ten tekst.

Odpowiedź na pytanie: Czym jest władza?


Jest to pierwszy tom powieści, którą można uznać za powieść fantasy, ale może lepiej nazwać ten gatunek "historical fantasy". Autor osadził akcję w prasłowiańskiej krainie i polski czytelnik z pewnością rozpozna wiele odniesień związanych z polskimi tradycjami, legendami, z nazwami polskich rzek czy miast. Czas akcji to VIII-IX wiek, chociaż tego raczej należy się domyślać. Głównym bohaterem jest tytułowy Dago, który samotnie postanawia dokonać "rzeczy wielkiej", gdyż choruje na "żądzę wielkich czynów". Taką wielką rzeczą jest stworzenie państwa z ludów i plemion dotąd nienazwanych, a więc dla historii nieistniejących. Gdyż, jak twierdzi Dago, rzeczy i zjawiska nienazwane - nie istnieją.

Na kanwie przygód Dagona autor w rewelacyjny sposób pokazuje, jak rodzą się mechanizmy władzy. W książce tej znajdzie czytelnik prostą, ale bardzo mądrą odpowiedź na pytanie, czym jest władza. Zobaczy jasną i ciemną stronę władzy. Po przeczytaniu tej książki już inaczej będziemy patrzyli na wypowiedzi naszych współczesnych polityków.

Tę książkę czytałem pierwszy raz parę lat temu, ale bardzo chętnie do niej wracam i bardzo często przypominam sobie jej fragmenty, kiedy widzę pewne zachowania ludzi nie tylko z kręgu wielkiej polityki, ale także szefów, podległych współpracowników, przyjaciół, rodziny. Jest to drapieżna lektura pełna przemocy i seksu, ale warto ją przeczytać, by inaczej spojrzeć na świat.

(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.

Wyświetleń: 12621
Dodaj komentarz
Przeczytaj komentarze
ilość komentarzy: 5
Użytkownik: wasiek 13.10.2004 05:28 napisał(a):
Odpowiedź na: Jest to pierwszy tom powi... | Algirdas
Określenie “powieść fanasy” albo "historical fantasy" jest uważam niezbyt trafne. Jest to rzeczywiście rodzaj beletrysyki, która podnosi trudne tematy odlegle w historii ale ta próba rozjaśnienia dawnych dziejów Polski jest raczej w kategorii “powieść historyczna”. Róznica jest istotna ponieważ w tym pierwszym olreśleniu poprzez termin “fantsy” sugeruje się maloprawdopodobny i nizbyt dokładny związek z rzeczywistością, który czytelnik mógłby potraktowac z dużą dozą dystansu czy nawet lekceważenia w stosunku do treści – a to byłby zapewne efekt zupełnie przeciwny jaki Autor zamierzał. Tymczasem beletrystyka Nienackiego to dosyć zazwansowana i wymagająca lektura.

Mieszkam od ponad dwudziestu kilku lat zagranicą ale znam polskią literaturę na tyle dobrze aby subiektywnie postawić Nienackiego w kategorii największych pisarzy polskich za tą właśnie odwagę, która w swoim pisarstwie reprezentował. To nie jest rzeacz łatwa aby móc kontunuować swoją wizję pisarską w opozycji do utartych kanonów polskiej oceny historycznej i krytyki, ktora nie szczędzila swoich małopodstawnych ale za to drapieżnych komentarzy. Po dziś dzień zauważam, że krajowy sposób traktowania tego pisarza ogranicza się glównie do Samochodzików i krytyka jakby pozwolila na istnienie Nienackiego w tej kategorii literatury popularnej, ponieważ nie trzeba się w ten sposób poważniejszymi sprawani jakie napisał zajmować. Moze to nie jest całkowita prawda ale tak się to narzuca patrząc z dystansu.
Użytkownik: jakozak 14.01.2005 11:09 napisał(a):
Odpowiedź na: Określenie “powieść... | wasiek
Tak! W 100% zgadzam się z tym, co wyżej napisane.
Ja, Dago ( wszystkie trzy tomy) są wyśmienitą książką. Szkoda, że pożyczyłam ją osobie niesolidnej. Nie oddała mi. A chętnie wracałabym do Ja, Dago co pewien czas. Oceniam ją na 6.
Użytkownik: justyna77 09.02.2005 13:18 napisał(a):
Odpowiedź na: Jest to pierwszy tom powi... | Algirdas
To nie jest tylko powieść o mechanizmach władzy. Moim zdaniem porusza temat dojścia do sukcesu we wszystkich dziedzinach życia:
- jak zdobyć i utrzymać władzę
- jak zarządzać (lub nie) ludźmi
- jak NIE zdobywac kobiet
- jak NIE wychowywać dzieci
i inne tym podobne. Udziela odpowiedzi na wiele pytań, które nurtują współczesnych ludzi. Nienackiego podziwiam zarówno za ścisłe trzymanie się faktów historycznych przy jednoczesnym stworzeniu barwnego, dynamicznego, bogatego i bardzo prawdziwego świata wczesnego średniowiecza, jak i uniwersalny wydźwięk tej powieści.
Użytkownik: darenet 01.12.2005 22:09 napisał(a):
Odpowiedź na: Jest to pierwszy tom powi... | Algirdas
Uniwersalizm tej trylogii polega na tym,iz mechanizmy wladzy tak naprawde nie zmieniaja sie.Dago postepuje wedlug zasad zawartych w "Ksiedze Grzmotów i Blyskawic".Zasady te prowadza go do nieograniczonej wladzy- to po prostu "kult jednostki".
Użytkownik: Arek Tomasz 24.08.2006 10:01 napisał(a):
Odpowiedź na: Jest to pierwszy tom powi... | Algirdas
Tak. Nienacki doskonale opisał mechanizmy zdobywania i sprawowania władzy. Naczelne zasady postępowania były takie same zarówno w IX wieku, jak i dziś. Chociaż oczywiście książka ta posiada też wiele innych walorów!
Patronaty Biblionetki
Biblionetka potrzebuje opiekunów
Recenzje

Użytkownicy polecają:

Redakcja poleca: