Dodany: 21.06.2006 14:29|Autor: Makao

Czytatnik: Myśli

48 osób poleca ten tekst.

Spis ras:


Chciałbym przedstawić spis ras literatury fantasy. Korzystałem z kilku stron, w większości to nie jest moja własna praca (chociaż dodałem też coś od siebie), ale chyba nie muszę dodawać bibliografii do mojej czytatki, prawda?;d

1. Ludzie
Co tu dużo pisać o ludziach... To przeniesienie naszej dumnej rasy (homo sapiens) ;D do świata fantasy. Mogę tylko dodać, że to właśnie ludzie stanowią największą populację w większości światów fantasy.

2. Gryfy
Gryf to połączenie lwa i orła. Jako hybryda tych dwóch królewskich zwierząt, jest symbolem władzy i majestatu. W fantastyce występują zazwyczaj przy ludziach, elfach lub krasnoludach. Rzadko odgrywa negatywną postać.

3. Anioły
Anioły pochodzą z mitologii hebrajskiej, choć nam najbardziej kojarzą się z religią chrześcijańską. Przedstawiane są jako urodziwe kobiety bądź mężczyźni ze skrzydłami.

4. Centaury
Centaury to istoty o końskim ciele oraz ludzkiej głowie i torsie. Pochodzą z mitologii greckiej; mit o nich powstał prawdopodobnie wśród hodowców koni z Tesalii. Wsławili się jako pieniacze, awanturnicy i pijacy (centauromachia z Mitologii). Jednak zazwyczaj centaury są mądre. Zazwyczaj do walki używają włóczni.

5. Krasnoludy (karły, krzaty)
Te wywodzące się z mitologii germańskiej karzełki to jedna z najbardziej popularnych ras fantasy. Znane są z noszenia brody, z niskiego wzrostu i dużej siły. Często zajmują się kowalstwem i górnictwem. U Tolkiena i w mitologii skandynawskiej powstały z ciała olbrzyma, w Eragonie powstały z kamienia.

6. Elfy
Elfy to wspaniała, godna i nieśmiertelna rasa. Mają świetny wzrok i słuch. Charakteryzują się wysokim wzrostem, jasnymi włosami (blond lub brązowe) i zaostrzonymi uszami. Żyją w lasach, w zgodzie z naturą. Mistrzowie łuku i celności. Zawsze elokwentni i dumni, co przez innych może być odbierane jako pycha. W wielu sagach skłóceni z krasnoludami (zazwyczaj się nie znoszą, a walczą po tej samej stronie).

7. Pegazy
Pegazy to zazwyczaj śnieżnobiałe rumaki ze skrzydłami. Słynęły z tworzenia nowych źródełek. Najbardziej znanym pegazem był rumak Bellerofonta. Służył mu wiernie, aż do czasu, kiedy jego pan zechciał polecieć na Olimp...

8. Enty (drzewce)
Ta stworzona przez Tolkiena rasa znalazła sobie stałe miejsce w dzisiejszej fantasy. Z wyglądu enty przypominają drzewa; są wysokie i mają grubą skórę. Żyją jedynie pijąc. Mężczyźni (enty) odpowiedzialni byli za drzewa, a kobiety (entiany) za drobniejsze rośliny.

9. Jednorożce
Jednorożce to piękne, białe konie (czasami kozy) z jednym rogiem na środku głowy. Wolą kobiety od mężczyzn (np. w Harrym Potterze). Podobno róg jednorożca miał właściwości lecznicze i jeszcze nasi przodkowie w to wierzyli i szukali tych magicznych istot.

10. Smoki
Smoki to ogromne, długowieczne bestie. Jest bardzo wiele rodzajów smoków. Z wyglądu przypominają latającego jaszczura ze skrzydłami. Na wschodzie były uważane za dobre stworzenia, a na zachodzie smoki były złe i często z nimi walczono.

11. Gremliny
Gremliny to tajemnicza rasa chochlików. Przedstawia się ich jako niebiesko- lub zielonoskóre karzełki, czasami pokryte sierścią. Co ciekawe, zawsze mają zaostrzone uszy. Mieszkają zazwyczaj w wieżach. Wymyślone przez amerykańskich pisarzy s-f, częściej pojawiały się w słabych filmach niż większych dziełach. Ale te właśnie gremliny dzisiaj utożsamiły się ze słowem chochlik i oznaczają tego samego, złośliwego stworka. Nic dziwnego - gremlin to po prostu zagraniczny chochlik (takie jest znaczenie tego słowa).

12. Gargulce
Gargulce to ożywione przez magów lub nekromantów rzeźby. Mają skrzydła i potrafią latać. Sposobem tworzenia przypominają golemy. Bardzo często rzeźbione w okresie baroku na katedrach i kościołach, aby odstraszać niegodziwych gości.

13. Golemy
Golemy to ożywieni z kruszców ludzie. Produkowani są zazwyczaj przez magów lub alchemików. Podobno pierwszego golema stworzył niegdyś żydowski alchemik Liwa ben Becalel. Golem to nic innego jak robot, tyle że stworzony magią. Za rodzaj golemów można by też uznać Khalkotauroie, które w mitologii greckiej były bykami zionącymi ogniem, wykutymi z brązu przez Hefajstosa.

14. Dżiny
Dżiny to duchy, zaklęte w lampach. Pochodzą z mitów arabskich. Utożsamia się je z greckimi geniuszami. Przedstawia się je jako mężczyzn (często niebieskoskórych), z wirem powietrza w miejscu nóg. Są czymś w rodzaju arabskich aniołów. Znamy je głównie, z Alladyna.

15. Nagi
Słowo "naga" oznacza żmiję. Istoty o tym samym mianie przedstawia się jako kobiety z trzema parami rąk i ciele węża (żmiji). Wywodzą się z krajów Wschodu. Legenda głosi, ze naga jest to smok/bóg zamieszkujący rzekę Mekong. W hinduizmie zaś jest to swoisty demon, będący posłańcem Wisznu.

16. Tytani
Tytani to olbrzymie istoty podobne do ludzi. Są najwięksi z wszystkich ras w fantasy. Zapewne wielu z was pamięta walkę bogów z tytanami w mitologii greckiej. Tytani byli bliscy zwycięstwa... ale Zeus to Zeus ;)

17. Olbrzymy (giganci)
Olbrzymy są podobne do wielkich ludzi, jednak nie tak wielkie jak tytany. Nie są też tak potężne jak oni i nie posiadają żadnych specjalnych umiejętności. Bardzo części goście w bajkach. Opisywani przez Rabelaisa w powieści ,,Gargantua i Pantagruel". Występowali w mitach bardzo wielu narodów.

18. Cerbery
Cerber to trójgłowy pies, strażnik Wrót Hadesu. Twórcy dzisiejszego fantasy przenieśli tego stwora do swych światów i dali miejsce koło diabłów. W mitologii Greckiej Herakles walczył z cerberem.

19. Ifryty
Ifryty to złe duchy odpowiadające dżinom. Są podobne do dżinów, ale mają czerwoną skórę i poruszają się w wirującym ogniu. Pochodzą z podań arabskich.

20. Diabły
Diabły, jak wszyscy zapewne wiedzą, to szatany z religii chrześcijańskiej. Przedstawiane są zazwyczaj jako czerwonoskórzy mężczyźni z kozią bródką, lekko zaostrzonymi uszami i rogami. Ich bronią są zwykle widły lub kosa. Najbardziej znanym diabłem jest Lucyfer.

21. Szkielety
Szkielety to jedna z ras przyzywanych przez nekromantów. Powstały (jak sama nazwa wskazuje) ze szkieletów zmarłych. Te bezmózgie istoty żyją tak długo, dopóki ich ciało nie ulegnie zniszczeniu. Jak większości chodzących trupów, popularność dały im horrory.

22. Ghoule
Ghoule to kolejne istoty przyzywane przez nekromantów. Podobne są do szkieletów, choć gdzieniegdzie widać im gnijące szczątki ciała. Są zniekształcone fizycznie przez działanie czarnej magii. Słyną z kanibalizmu i okrutności. Podobnie jak większość z ,,martwiaków”, żyją dopóty, dopóki ich ciało nie zostanie zniszczone. Pochodzą z mitów arabskich, gdzie były "pożeraczami zwłok".

23. Zombie
Zombie są tworzone z ciał umarłych, poprzez nekromantów. Są bardzo łatwe do produkcji. Wyglądają jak chodzące trupy, którym co chwila odpada któraś część ciała. Oczywiście żyją tak długo, aż ich ciało nie zostanie unicestwione. Istnieje też możliwość pozszywania kilku ciał (niekoniecznie ludzkich) dla uzyskania silniejszego i bardziej ohydnego zombie.

24. Duchy
Duchy to dusze nie mogące zaznać spokoju, przybierające widzialne ciało. Przywoływać je potrafią nekromanci. Kiedy ciało ducha zostanie zniszczone, dusza wędruje do zaświatów, w końcu doznając spokoju. Kolejna ,,międzynarodowa rasa". O duchach wiele już było powiedziane...

25. Wampiry
Wampiry to potwory podobne do ludzi. Mają bladą cerę i często zaczerwienie oczy. Wampirzyce to najczęściej piękne kobiety. Charakterystyczną cechą wampira są duże, ostre kły. Żyją wysysając krew z innych istot. Ugryziony przez wampira stawał się nim. Wampiry posiadają zdolność metamorfozy w nietoperza. Aby pokonać wampira, należałoby uzbroić się w osikowy kołek, krzyż, czosnek oraz święconą wodę. Nie lubiły też światła. Ten potwór to wytwór naszych przodków (Słowian).

26. Licze (albo lisze)
Licze to rasa niezwykle podobna do szkieletów. Różni się jedynie tym, że gdzieniegdzie widać szczątki włosów i skóry. Zmieniony w licza posiada też własny, niezależny umysł. Nekromanci zamieniają się w licze w celu pozyskania wielkiej mocy i nieśmiertelności. Niewiele wiadomo o powstaniu tej rasy. Taka lepsza przeróbka szkieletów, strasznie trudna do uzyskania.

27. Nazgule
Nazgule, czyli Upiory Pierścienia z "Władcy pierścieni". To dawni, potężni władcy ludzi, zamienieni w bezcielesne zjawy. Ubierali się na czarno.

28.Dementorzy
Dementorzy, to potwory wymyślone przez J.K. Rowling. Ciało miały zakryte czarnym ubraniem, a głowę kapturem. Kiedy dementor był w pobliżu, ciało przeszywał lód i pojawiały się najgorsze koszmary. Można ich było pokonać zaklęciem Patronusa. Strzegły więzienia Azkaban.

29. Harpie
Harpie to pochodzące z mitologii greckiej kobiety z ptasimi szponami i skrzydłami. Znane są z porywania dzieci. Ich twarze są wyjątkowo szkaradne, a żyją na pustkowiach i jedzą padlinę.

30. Beholdery (obserwatorzy)
Beholdery, zwane też obserwatorami, to monstra składające się z jednego ogromnego oka i macek służących do poruszania się.

31. Gorgony i meduzy
Meduza w mitologii greckiej była wstrętnym potworem, o obślizgłym ciele i z wężami w miejsce włosów. Jej siostry i dzieci zwano gorgonami. Wszystkie z nich potrafiły zamieniać w kamień. Meduza często wykorzystywała śpiących mężczyzn i płodziła z nimi szkaradne potomstwo.

32. Minotaury (taureny)
Minotaur w mitologii greckiej był synem podłego króla Minosa. Za złe czyny bogowie obdarzyli Minosa potomkiem potwornym, mającym ludzkie ciało pokryte sierścią, z głową i rogami byka. Minotaur był strasznie okrutny. Minos nakazał wybudować labirynt i tam uwięził minotaura. Nikt ze śmiałków nie potrafił go zabić... aż do czasu, kiedy pojawił się Tezeusz. W fantasy minotaury złagodniały i nabrały dumy

33. Chimery
Chimera z greckiej mitologii była potężnym potworem o głowach lwa i kozy, ciele kozy i trzech wężach w miejsce ogona. Atakowała ziejąc ogniem. Dzisiaj twórcy fantasy różnie przedstawiają to monstrum.

34. Gobliny
Gobliny to najczęściej spotykana zła rasa w grach RPG i cRPG. Są mniejsi i słabsi niż ludzie. Posiadają najczęściej zieloną skórę. Co ciekawe, u Tolkiena gobliny i orkowie to ta sama rasa! Gobliny były takimi chochlikami kojarzonymi z gremlinami, aż do czasu Tolkiena... Niektórzy twórcy dają im też zdolność konstruowania maszyn, ale daleko odbiegających od gnomów. W Harrym Potterze pracowały w banku Gringota. Krótko: małe i głupie potworki.

35. Wargowie (eteryczne wilki)
Wargowie to przeklęte wilki, hodowane w lochach Mordoru podczas wojny o pierścień we ,,Władcy Pierścieni". Dosiadali ich orkowie. Były mądrzejszymi istotami od zwykłych wilków. Jeśli zabiło się warga, to najpierw znikała dusza, a potem także ciało. Z wargami utożsamia się często złe wilki z gier cRPG i zazwyczaj służą orkom i goblinom. Wilki musiały pojawić się w fantasy, bo w średniowieczu były ich całe kohorty...

36. Orki (orkowie)
Orkowie to dalecy krewni goblinów. Także mają zieloną skórę (choć są wyjątki). Wzrostem i siłą dorównują ludziom. Od innych ras goblinoidalnych wyróżnia ich jeszcze uzębienie - szczególnie duże kły. Ciekawe są orki Tolkiena - to upodlone przez Morgotha (najgorszego z najgorszych) elfy. No i są tą samą rasą, co gobliny. A większe orki nazywano uruk-hai (ale mistrz Tolkien namieszał! ;)) Dokładnie też nie wiadomo skąd wzięły się orki w fantasy. Prawdopodobnie od goblinów i znowu pojawia się nazwisko T O L K I E N .

37. Ogry
Ogry to bardzo silne i prymitywne istoty. Są niezwykle wysokie i potężnie zbudowane. Często ukazuje się ich jako zielonoskórych, chociaż równie często jest inaczej. Do walki używają zwykle maczug i wszelkiego rodzaju pał. Niektórzy z nich mogą uprawiać szamańską magię. Najczęściej utrzymują sojusz z goblinami i orkami. Pochodzą ze starych bajek brytyjskich. Straszono nimi dzieci. Dzisiaj najbardziej rozpoznawanym ogrem jest Shrek z filmów animowanych.

38. Roki
Roki to pochodzące z wierzeń Wikingów potężne ptaki. Wikingowie wierzyli, że roki mogły zasłaniać słońce! Indianie wierzyli też w różne ptaki burzy i tak dalej...

39. Cyklopy
Cyklopy to jednoocy giganci. W mitach Greków pomagali bogu Hefajstosowi wykuwać oręż dla bogów. Są bardzo silni, jednakże niezbyt inteligentni. Grecka wersja olbrzymów.

40. Behemoty
Słowo ,,behemot” w języku hebrajskim oznacza coś ogromnego i przerażającego. Podobnie, jak w przypadku chimery, różnie się go przedstawia. Np. w popularnych heroesie 3 były zgarbionymi, wielkimi, brązowymi potworami, o czerwonych oczach i pazurach "jak szable".

41. Wilkołaki
Nasi przodkowie Słowianie bali się i czcili różne zwierzęta. Wierzyli chociażby w to, że człowiek ugryziony przez opętanego wilka przy pełni księżyca zmieniał się w wilkołaka. Wilkołak to nieodzowna część horroru, ale też coraz częściej wykorzystuje się go w fantasty.

42. Reptiliony (jaszczuroludzie, viashino)
Jaszczuroludzie to - jak sama nazwa wskazuje - człekokształtne jaszczury. Coraz częściej reptiliony pojawiają się w fantastyce.

43. Wielkie robaki (oślizgi, modliszki itp.)
To nic innego jak powiększone owady, czasami dysponujące trucizną lub innymi mocami. Wiadomo: ważki, modliszki itp. Myślę, że fani serialu ,,Wiedźmin” (a są jacyś?) ;) pamiętają też gigantyczną gąsienicę, która zaatakowała driadę.

44. Bazyliszki
Bazyliszki pochodzą ze słowiańskich mitów z terenów dzisiejszej Europy środkowo-wschodniej. Pamiętamy też polski (warszawski) mit o bazyliszku. Bazyliszek był jaszczuropodobną kreaturą, która potrafiła wzrokiem zmieniać w kamień.

45. Wiwerny
Wiwerny to dalsi kuzyni smoków. Mają nawet niektóre wspólne cechy, ale są o wiele mniejsze i słabsze, nie mają też przedniej pary łap. Atakują wytwarzaną przez siebie silną trucizną.

46. Hydry
Hydry to kolejny jaszczuropodobne potwory. Istnieje nawet dzisiaj zwierzę, nazywające się hydra, a słynie ze zdolności regeneracji. A hydra mityczna była straszliwym monstrum, któremu ze ściętej głowy wyrastały dwie nowe. Tak więc była niepokonana. Zabił ją dopiero Herakles, zasypując ją kamieniami.

47. Sylfy
Sylfy to duszki leśne z mitologii germańskiej. Często przedstawia się ich jako młodych, pięknych ludzi ze skrzydłami motyla. Kobiety sylfy nazywa się sylfidami. Szekspirowska wersja elfów (faerie) też została ,,wciągnięta" przez sylfy.

48. Driady (nimfy, rusałki)
Driady to podobnie jak sylfy duszki leśne, jednak wywodzą się z mitycznej Grecji i wyróżniało się jedynie płeć żeńską. Były opiekunkami drzew. Każda driada dostawała jedno drzewo pod opiekę i żyła tak długo jak ono. Dziś coraz częściej utożsamia się driady z sylfami, chociaż początkowo były czym innym...

49. Żywiołaki
Na początku żywiołakami nazywano: driady - boginki lasów, hamadriady - drzew, oready - gór, nereidy - mórz, okeanidy - oceanów, najady - źródeł i rzek. Dziś jednak żywiołaki to bezmyślne stwory, przyzywane przez przywoływaczy (elementalistów). Wyglądają jak postacie z tego, z czego powstały - np. żywiołak ziemi wygląda jak chodząca postać zrobiona z ziemi.

50. Feniksy
Feniksy to płonące ptaki, wielkości orła lub większe. Wywodzą się z wierzeń Egipcjan, a następnie przeszły do podań Greków. Feniksy były długowieczne, a ludzie widywali je rzadko: raz na 500 lat, kiedy umierał ojciec ptaka. Po tym feniks przylatywał do egipskiej Wioski Słońca i w miejscu narodzenia przodka składał jego popioły; następnie ojciec feniksa znów się odradzał.

51. Niziołki (hobbici, hobbity, halflingi)
Wszyscy bardzo dobrze znają Froda, Sama, Merry'ego i Pippina. Wiadomo, największy rozgłos hobbitom dały dzieła Tolkiena, ale to nie on wymyślił niziołki! Te stworki, podobne do małych, mocniej owłosionych ludzi, z kręconymi włosami i dużymi, owłosionymi, twardymi stopami, istniały już w niektórych baśniach Celtów, pod inną nazwą.

52. Mumie
Jak zapewne wiadomo, po śmierci egipskich Faraonów balsamowano ich ciała, a następnie bandażowano. Wynikiem tego procesu była mumia. Mumia coraz częściej wchodzi do fantasy jako część armii nieumarłych.

53. Trolle
Trolle to kolejna „ogromna” rasa. Są to głupie i silne olbrzymy, bojące się światła. Kolor ich skóry jest zależny od miejsca zamieszkania. Przyjęło się, że trolle mieszkają pod mostem, co byłoby całkiem możliwe, gdyż prowadzą koczowniczy tryb życia. W RPG ,,Warhammer” wymyślono, że kwas żołądkowy trolla, jest najlepszą trucizną ;) A Tolkien pisał, że trolle powstały jako szyderstwo entów. (ent - drzewo, troll - kamień). Aby zabić takiego, należało to zrobić najlepiej jednym ciosem, gdyż wszystkie trolle posiadają zdolność regeneracji.

54. Syrenowie i syreny
Każdy potrafi sobie wyobrazić syrenę. Były to na pół piękne kobiety, a na pół ryby. Potrafiły ślicznie śpiewać, co niektórych doprowadzało do szaleństwa i skoków za głosem, do wody. Syreny spotkał także Odys, podczas swego powrotu do Itaki. A syrenowie to nic innego jak mężczyźni – syreny.

55. Satyrowie (faunowie)
Satyrowie utożsamiani z rzymskimi faunami byli bożkami uprawy i wina. Wchodzili w skład orszaku Dionizosa - boga wina. Wyglądali jak ludzie z nogami kozła i koźlimi rogami na głowie. Zazwyczaj na ilustracjach obdarzano ich zaostrzonymi uszami. Satyrowie nadal są ciekawą rasą dla twórców fantasy (Warcraft3, Heroes4), a diaboł Sapkowskiego, też przypomina satyra...

56. Sfinksy
Sfinksy to rasa pochodząca z Egiptu, a potem przejęta przez Greków. Grecy przedstawiali sfinksa jako potwora o ciele lwa, skrzydłach, głowie i piersiach kobiety. W mitologii Greckiej zadawał trudne zagadki, a tych, którzy nie umieli ich rozwiązać - pożerał. Jedynie Edypowi udało się rozwikłać jego zagadkę.

57. Węże morskie
Węże morskie, zwane też smokami morskimi, to jedne z najczęściej spotykanych potwór wodnych. Monstrum to było długim, ogromnym wężem, słynącym z pożerania statków i wszystkiego, na co się natknie.

58. Krakeny
Krakeny to drugie pospolite potwory morskie. Były to ogromne ośmiornice, podobnie jak węże morskie zjadające wszystko, co napotkały na swej drodze. Mit o krakenie pochodzi z mitologii greckiej.

59. Wodniki (i inne oceaniczne rasy, np. trytoni, utopce)
Większość naszej planety zajmuje woda, podobnie jest w większości światów fantasy. Wymyślono więc, aby w wodzie także żyły inteligentne stworzenia. Ciekawe są merfolki, stworzone przez twórców gry ,,Magic: The Gathering”. To pokryte łuskami stwory podobne do syrenów, ale różnią się od nich kolorem skóry i ilością kończyn. Znane też są murloki z gry cRPG ,,Warcraft 3”. A wszystkie te stwory wywodzą się ze słowiańskich wodników i utopców, które topiły napotkanych nad wodą ludzi.

60. Leprechuany
Po przybyciu św. Patryka do Irlandii, w zapomnienie poszły pogańskie wierzenia. Tak więc zapomniano o boskich elfach, a z czasem zmieniły się one w małe krasnoludki, ubrane na zielono i w kapeluszach o podobnym kolorze. Leprechuany zazwyczaj przedstawia się jako stwórców czterolistnej koniczyny, która często występuje w Irlandii, a także jako strażników garnców ze złotem na końcu tęczy. Dzisiaj leprechuany wykorzystuje się jako komercyjny symbol Irlandii. Występowały już w wielu filmach i kreskówkach.

61. Gnomy
Gnomy to ziemne potworki z mitów germańskich. W fantasy utarło się, że gnomy to dalsi kuzyni krasnoludów i podobnie jak oni noszą brody (choć nie zawsze tak długie). Są nieco niżsi od krasnali i drobniej od nich zbudowani. Zajmują się wynalazkami i ulepszaniem broni oraz machin oblężniczych. O mało co gnomami nie nazywalibyśmy... elfów. Papcio Tolkien chciał tak nazwać tą rasę, aby podkreślić ich naturę (gnome-mądrość). Na szczęście się powstrzymał. A gnomy nadal mogą sobie siedzieć w ziemi... ;)

62. Mantikory
Mantikora wygląda jak lew ze skrzydłami i ogonem skorpiona. Atakuje ogonem, który wytwarza ogromnie trujący jad. Często mantikorze dodaje się też głowę człowieka.

63. Diabliki (impy)
Diabliki to, jak zapewne wiadomo, malutkie diabełki. Wyglądają niegroźnie: są niskiego wzrostu i mają niewielkie skrzydełka. Są jednak dużo groźniejsze wyglądają; służą diabłom. W serii gier ,,Heroes of Might and Magic” dano im zdolność wykradania punków many.

64. Mroczne elfy
Mroczne elfy to zła odmiana elfów. Różnią się przede wszystkim charakterami, zachowaniem i wiarą. Mają też bardziej szarą od zwykłych elfów cerę i mogą nosić brody.

65. Hipogryfy
Hipogryfy to nie, jak wskazuje nazwa, odmiana gryfów, lecz połączenie jelenia i kruka. Są bardzo silne i potrafią szybko i niespostrzeżenie latać. Często są w sojuszu z elfami.

66. Gnolle
Gnolle to człekokształtne kreatury. Są jednak obrośnięte sierścią, mają ogon i głowę podobną do hieny. Usposobieniem także przypominają te zwierzęta. Są dosyć silni, lecz brak dyscypliny rozbija ich armie i królestwa.

67. Skaveny (koboldy, szczuroludzie)
Skaveny to człekokształtne stworzenia o wyglądzie i usposobieniu szczura. Utożsamia się je z germańskimi koboldami. Kopią podziemne korytarze i przejścia, dlatego często dochodziło do ich spotkania z krasnoludami. Spotkania te nie kończyły się dobrze...

68. Banshee
Banshee to celtycka zjawa. Obdarzona jest strasznym, przeraźliwym głosem, którym objawia śmierć kogoś bliskiego (nigdy nie nawiedza tego, komu pisana jest śmierć). Często dołącza się je do armii nekromantów.

69. Sukkuby i inkuby
Sukkuby to kobiece demony. Są niezwykle piękne i pociągające dla mężczyzn. Uwodzą swoje ofiary, a następnie je bezlitośnie zabijają. Inkuby natomiast to męska wersja tego demona i robiąca to samo z kobietami ;) Rasę tę wymyślili... grzeszni zakonnicy. Nieładnie! Nieładnie! ;)

70. Gorynicze
Gorynicze to trójgłowe nieśmiertelne smoki. Są przeraźliwie silne. Mówi się, że są najmądrzejsze spośród smoków. Wywodzą się z wierzeń Rosjan.

71. Błędne ogniki
Błędne ogniki to dusze zmarłych, którzy nie mogą zaznać spokoju. Nie straszą jak inne duchy, ale jedynie zapalają się jak światełka, a gdy przyjrzy się dokładniej, widzi się twarz zmarłego. Do czynienia z błędnymi ognikami mieli Sam, Frodo i Gollum podczas drogi przez Trupie Trzęsawiska (miejsce dawnej bitwy).

72. Ogromne pająki
Kiedy mówi się „wielki pająk”, wszystkim przychodzi na myśl Szeloba ze świata Tolkiena. I mają słuszność, ponieważ ta rasa stała się popularna właśnie przez nią. Olbrzymie pająki to po prostu pająki ogromnych rozmiarów. I dziś trudno sobie wyobrazić fantasy bez tych potworów.

73. Malauki
Malauki to rasa podobna do ludzi. Różni się od nich jedynie większym wzrostem, grubszą skórą i dwiema parami identycznych rąk, jedną pod drugą. Są niezwykle silni i bez problemu radzą sobie z dźwiganiem i innymi fizycznymi zajęciami. Nie są jednak tak inteligentni jak np. ludzie. Ostateczny kształt i nazwę tej rasie nadali Polacy - twórcy systemu RPG ,,Kryształy czasu".

74. Drowy
Bardzo ciekawą odmianą elfów są drowy. Zostały stworzone przez stwórców systemu RPG ,,Dungeons and Dragons”. Są złe, ale od zwykłych elfów różnią się przede wszystkim wyglądem. Mają czarną skórę (nie ciemnobrązową!), białe jak śnieg włosy i bardzo jasne oczy. Są też niżsi od zwykłych ludzi! Co łączy ich z elfami? Chyba - poza pochodzeniem - tylko długie uszy. ;)

75. Grolle
Grolle to odmiana trolli. Mają jednak większą wiedzę, umiejętności i zdolności magiczne. W przeciwieństwie do trolli, grolle są odporne na światło słoneczne. Rasę tą dokładnie opisał Glen Cook w cyklu ,,Prywatny detektyw Garrett”.

76. Demony
Demony, czyli złe duchy, czasami utożsamiane z diabłami. Demony przybierają widzialną formę, która różni się w zależności od pisarza czy twórcy RPG. Demonem był chociażby słynny już Balrog z ,,Władcy Pierścieni”. Początkowo demonami nazywano istoty między Bogiem a śmiertelnikami (czyli także anioły!), ale zeszły na ,,złą stronę" i na zawsze pozostaną już czymś w rodzaju diabła.

77. Slugi (czyli ślimakopodobne bezmózgie kreatury)
Slugi to na wpół myślące kreatury. Wyglądają jak poruszająca się galaretka czy ślimak bez skorupki. Jednym słowem: BŁE! ;) Nie dziwię się Linie ze ,,Slayersów”, że nie przepadała za tą rasą. :)

78. Slaady
Slaad to połączenie żaby bądź ropuchy i człowieka. Występuje w wielu mitologiach, dlatego nie znamy konkretnego pochodzenia tego stwora. Bardzo podobny do slaadów jest też troglodyta z serii ,,Heroes of Might and Magic”.

79. Yeti
Yeti, czyli człowiek śniegu. Niektórzy wierzą, że istnieje naprawdę, a inni twierdzą, że go spotkali. Yeti przypomina wielkiego, obrośniętego białym, szarym lub rudym futrem człowieka. Chodzi na bosych stopach. Dopóki nie zostanie udowodnione, że człowiek śniegu istnieje naprawdę, możemy cieszyć się jego obecnością w fantasy.

80. Biesy
Biesy to wstrętne kilkunogie ,,pupilki” złych lordów. Żyją w jaskiniach bądź podziemnych korytarzach. Często służą w armiach nekromantów lub czarnoksiężników. Przypominają trochę pająki.

81. Hippokampusy
Hippokampusy to przeraźliwie szybkie oceaniczne ,,konie”. Znane są z powozu greckiego boga - Posejdona. Czasami wykorzystywane są przez twórców fantasy, chociażby Piersa Anthonego w cyklu ,,Xanth”.
82. Mumakile (olifanty)
Mumakile to po prostu większa odmiana słoni. Są tak ogromne, że budzą strach wśród wszystkich. Burzą i taranują. Popularne stały się dzięki mistrzowi Tolkienowi. A słonie z fantasy (m.in. M:tG) też przypominają olifanty...

83. Avatary
Avatary to potężne duchy. Często są najsilniejszymi istotami w światach fantasy. Występują w rolach opiekuńczych sił lub posłańców bogów. Mogą przybierać cielesną postać.

84. Walkirie
Walkirie z mitologii skandynawskiej, były odpowiedzialne za zabieranie zabitych Wikingów-wojowników do Świątyni Valhallii. W fantasy zajmują miejsce przy ludziach (takich jakby Wikingach ;) ), krasnoludach lub elfach. Przedstawia się je jako piękne, uzbrojone kobiety na pegazie, jednorożcu lub białym koniu.

85. Salamandry (i inne jaszczury)
Poza bazyliszkami występują jeszcze inne jaszczurze kreatury. Są nimi m.in. salamandry. Co prawda nie wszystkie zamieniają wzrokiem w kamień, ale łączy je jedno: są śmiertelnie niebezpieczne. Często występują jako ,,maszyny” reptilionów.

86. Zwierzołaki
Zwierzołaki to nic innego jak uosobione zwierzęta. Poza najbardziej popularnymi: wilkołakami, reptillionami, gnollami czy skavenami są jeszcze niedźwiedziołaki i tygrysołaki itd. To wszystko wynika ze strachu naszych przodków przed zwierzętami, a różnorodność zwierzołaków - z klimatu i miejsca pochodzenia legendy.

87. Lewiatany (i inne potwory morskie)
Lewiatan według Biblii był to siedmiogłowy potwór z głębin oceanu. Symbolizował zło. Jego zabicie przypisuje się zarówno Jahwe, jak i Baalowi. Inne potwory wodne oraz węże morskie i krakeny spotyka się najczęściej w morzach i oceanach fantastycznych światów.

88. Mandragory (i inne ,,nietypowe rośliny”)
Mandragora to roślina o właściwościach leczniczych, mająca kształt przypominający ludzki. Dzięki temu weszła do fantasy jako rasa roślino-ludzi. Popularne są też mięsożerne kwiaty itp. z amerykańskich filmów s-f z lat 50. i 60. A jak widać, istoty pomiędzy rośliną a człowiekiem (albo czymś innym) są cały czas popularne; poza entami wspomnę jeszcze o latających orfyxach z kultowego komiksu ,,Szninkiel”.

89. Gogi (goglingi, magogi)
Gogi to demoniczna rasa, służąca najczęściej diabłom. Charakteryzują się odpornością na ogień i zdolnością kontrolowania go. Popularne stały się dzięki serii ,,Might and Magic” i trzeciej części ,,Heroesów”. Takie diabełki rzucające ogniem... niezbyt silne, ale groźne.

90. Zmiennokształtni (kameleoni, metamorfowie, mimiki, mimiry)
Zmiennokształtni to istoty potrafiące zmienić się w dowolną postać. Często wykorzystywani w s-f, ale także w fantasy; m.in. w grze ,,Might and Magic”, książce Dębskiego ,,Kameleon” i sadze o Wiedźminie. Niektórzy z kameleonów nie mają własnego wyglądu, a inni mają, jak mimik z sagi o Wiedźminie, który wyglądał jak karzełek o długim nosie i uszach.

91. Wiedźmini
Rasa kultowa dla polskich fanów fantasy. Istoty Sapkowskiego zostały stworzone wg niesamowicie prostego pomysłu - płatni zabójcy, egzorcyści mający chronić ludzi przed potworami. Jednak wiedźmini to nie zwykłe osoby, bo żeby zostać takim ,,egzorcystą”, trzeba by najpierw przejść wiele trudnych i okrutnych, magicznych prób. Andrzej Sapkowski za swą sagę o Wiedźminie zebrał pochlebne recenzje, a pewien rosyjski pisarz wykorzystał już jego rasę. Niebawem powstanie gra komputerowa ,,The Witcher” (,,Wiedźmin”). No cóż, naszych wiedźmaków czeka świetlana przyszłość... ;)

92. Zmory (koszmary, wieczornice)
Zmory to złe duchy przybierające najczęściej postacie kobiet, ale czasami jest inaczej (np. w cyklu ,,Xanth” były to... konie). Podobnie jak sukkuby, nachodzą podczas snu swe ofiary i zazwyczaj posilają się ich krwią; w najlepszym wypadku może skończyć się na postraszeniu.

93. Strzygi
Strzygi to demony ze słowiańskiej mitologii. Najczęściej występują pod postacią człowieka; potrafią przybrać postać nocnych zwierząt, w szczególności ptaków. Rodzą się przede wszystkim z dusz zmarłych niemowląt. Nachodzą domy, aby wypić trochę krwi i z tego powodu są czasami mylone z wampirami. Aby zabić strzygi, należy wyposażyć się w srebrną broń lub przedmiot.

94. Lasowi (leśni dziadkowie, dziady borowe)
Lasowi pochodzą z mitów Słowian. Były to duchy opiekuńcze lasu, pokazywane pod postacią starego mężczyzny lub niedźwiedzia. Chronili swój las; pomagali dobrym, karali złych. Do lasowego podobny był Tom Bombadill - postać Tolkiena. Dziś leśni dziadkowie występują już raczej tylko w bajkach dla dzieci.

95. Ettiny
Ettiny to dwugłowe olbrzymy. W niektórych światach fantasy pokrewne ogrom, gigantom lub cyklopom. W ,,Warcrafcie 3” ettina nazwano ogrem, ponieważ ww. rasy czasami się ze sobą ,,scalają w jedność”.

96. Węże
Nie chodzi mi tu o tylko o te zwierzęta z naszego świata, ale o ich fantastycznych kuzynów. Pierwszym z nich jest skrzydlaty wąż, będący pierwowzorem europejskich smoków, pochodzący od Indian z obu Ameryk. A są jeszcze inne kreatury, od ogromnych węży i tych morskich do potworów zwanych z angielskiego wyrm lub wurm, które co prawda mają coś z węża (długie ciało), ale to już zupełnie co innego niż klasyczne węże.

97. Cienie
Cień to odmiana ducha. Jest jednak całkowicie niewidzialny, dzięki czemu często służy jako zwiadowca nieumarłych. Niektóre cienie potrafią przejmować kontrolę nad ciałem ofiary (jak w Eragonie).

98. Kostuchy (śmierć)
Wszyscy zapewne wiedzą, o kogo chodzi. O europejską śmierć. Początkowo była tylko jedna, lecz w różnych filmach (zazwyczaj parodiach) wymyślono całą firmę kostuch ;) Tak więc wiadomo: szkielet (ostatnio częściej mężczyzna niż kobieta) w czarnym płaszczu i kapturze na głowie, z ogromną kosą; przychodzi żeby zabrać czyjąś duszę do zaświatów.

99. Carriony (sziszkery)
Carriony to ptaki (coś w rodzaju sępów lub kondorów). Żerują zwykle na pobojowiskach po bitwach. Często wykorzystywane przez nieumarłych. Carriony zostały spaczone czarną magią; czasami przewożą też szkielety lub innych nieumarłych na grzbiecie. Sziszkery to nazwa właśnie takich (tyle, że dwugłowych) ptaszysk. Słowo te zostało wymyślone przez p. Rosińskiego w komiksie ,,Szninkiel".

100. Bobołaki (sowie niedźwiedzie)
Sowie niedźwiedzie to właśnie niedźwiedzie z głową i dziobem ptaka (sowy). Posiadają potężne pazury. Często spotykane potwory w RPG.

101. Żywiorenica
Nie mogło zabraknąć mojego stwora ;)
Połączenie żywiołka wody (tłów); rekina (łeb i płetwa) i żywiorenicy (macki). Jest ogromym stworzeniem, żyjącym w jeziorach. Porusza się zarówno pełzając, jak i na mackach.

(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.

Wyświetleń: 94644
Dodaj komentarz
Przeczytaj komentarze
ilość komentarzy: 7
Użytkownik: jarmonp 21.06.2006 15:13 napisał(a):
Odpowiedź na: Chciałbym przedstawić spi... | Makao
Jeszcze tylko pokemonów zabrakło... :)
Muminki i teletubisie też nie wystąpiły.
Czemu pominąłeś tak istotne stworzenia?
A gumisie?
A może ktoś ma jeszcz jakieś propozycje? :D
Użytkownik: grosiek 21.06.2006 16:35 napisał(a):
Odpowiedź na: Jeszcze tylko pokemonów z... | jarmonp
Smerfy!;)
Użytkownik: jarmonp 21.06.2006 16:50 napisał(a):
Odpowiedź na: Smerfy!;) | grosiek
O właśnie...
Może jeszcze ktoś coś zapostuluje... :D

Użytkownik: bogna 21.06.2006 15:45 napisał(a):
Odpowiedź na: Chciałbym przedstawić spi... | Makao
Nie czytam fantastyki, ale muszę powiedzieć, że z przyjemnością przejrzałam Twój wykaz :-)
Użytkownik: ROBINHUT 22.06.2006 11:16 napisał(a):
Odpowiedź na: Chciałbym przedstawić spi... | Makao
Straciłem orientację gdzie mam siebie zakwalifikować. Waham się między niziołkiem a zwierzołakiem.... :-)
Użytkownik: Makao 23.06.2006 18:52 napisał(a):
Odpowiedź na: Chciałbym przedstawić spi... | Makao
Przyznam, że w spisie ras pomagały mi różne strony internetowe o fantasy...
Użytkownik: Filip321Les 21.05.2023 00:42 napisał(a):
Odpowiedź na: Chciałbym przedstawić spi... | Makao
Dzień dobry. Chciałem się jedni dopytać, Jeśli chodzi o prawa autorskie, to czy rzeczy związane z na przykład mitologią, chyba nie są aż tak pod prawami autorskimi. Nie chodzi mi o 1 do 1 opis jaki napisałeś, ale o same rasy. czy się mylę? bo nie zbyt wiem. potrzebna mi jest ta informacja, z powodu pisania pierwszej książki, i chcę dać niektóre z tych ras (z inną historią oczywiście) ale nie wiem czy mogę. Chodzi mi tu o: Orki, Zwierzołaki, Elfy, Krasnoludy, Gobliny, Trole, Centaury, Enty, Gargulce, Olbrzymy, Wiwermy, Chimery, Satyrowie, Gnomy, Skaveny.

Jeżeli coś źle zrozumiałem to bardzo przepraszam.

Przepraszam także że o tej porze.
Patronaty Biblionetki
Biblionetka potrzebuje opiekunów
Recenzje

Użytkownicy polecają:

Redakcja poleca: