Dodany: 24.05.2006 23:17|Autor: garfunkel

Książki i okolice> Pisarze> Kundera Milan

1 osoba poleca ten tekst.

Kundera


co sądzicie o Milanie Kunderze? Planuje w niedalekiej przyszłości (kiedy skończę odnawiać Gombrowicza na potrzeby mojej polemiki z Bolkiem) zapoznać się z jego twórczością. Jak na razie spotkałem się tylko z fanatykami, bądź zdecydowanym oponentami jego twórczości. Nic pośrodku i trochę mnie to dziwi.
Wyświetleń: 31568
Dodaj komentarz
Przeczytaj komentarze
ilość komentarzy: 41
Użytkownik: joanna.syrenka 24.05.2006 23:37 napisał(a):
Odpowiedź na: co sądzicie o Milanie Kun... | garfunkel
No to masz - jest ktoś po środku ;)
Czytałam jego "Żart" i bardzo mi się spodobał. Ale za eseje ("Zachód porwany", który z taką łatwością obalił Havel...) ten pan ma u mnie duży minus. I za fanatyczne odcinanie się od czeskich korzeni też. Tak więc - ani w tę, ani wtewte... ;)
Użytkownik: kot 25.05.2006 00:29 napisał(a):
Odpowiedź na: co sądzicie o Milanie Kun... | garfunkel
Jeśli Kundera to chyba trzeba zacząć od pozycji obowiązkowej czyli "Nieznośnej lekkości bytu". Bardzo lubię i serdecznie polecam jego książki, ale raczej te starsze (np. "Księga śmiechu i zapomnienia", "Nieznośną lekkość.." oczywiście też), czytałam już jakiś czas temu którąś z nowszych (bodajże "Tożsamość") i mi się mniej podobała. Może dlatego też nigdy nie zdawałam sobie sprawy z obecnej "antyczeskości" Kundery, wydawało mi się, że to, iż obecne powieści rozgrywają się np. we Francji jest po prostu konsekwencją emigracji i tyle. Przynajmniej mam pretekst by pogrzebać w biografii Kundery (czy została w Polce wydania jakaś jego (auto)biografia?).
Użytkownik: joanna.syrenka 25.05.2006 01:01 napisał(a):
Odpowiedź na: Jeśli Kundera to chyba tr... | kot
Nie pamiętam żeby Kundera pisał autobiografię - a mógłby się "obronić". Chyba, że stwierdził, że nie ma się czym chwalić ;p
Z nim w Czechach jest tak, jak u nas z Broniewskim. Docenia się twórczość, ale szkaluje za poglądy.
Użytkownik: jakozak 25.05.2006 06:32 napisał(a):
Odpowiedź na: co sądzicie o Milanie Kun... | garfunkel
Przeczytałam Żart i nie będę czytać więcej Kundery. Przeciętna, chwilami dobra. Nic specjalnego. Nie porywa mnie. Tematyka modna i tyle.
Użytkownik: kasia_olsztyn 06.07.2007 21:56 napisał(a):
Odpowiedź na: Przeczytałam Żart i nie b... | jakozak
'Żart' też mnie nie zachwycił... Już nawet nie pamiętam o czym był. Ale 'Nieznośna lekkość bytu' to jedna z moich ulubionych książek. Myślę, że wstyd jej nie znać. I nie warto oceniać autora na podstawie jednej zaledwie książki.
Użytkownik: ALIMAK 25.05.2006 09:29 napisał(a):
Odpowiedź na: co sądzicie o Milanie Kun... | garfunkel
Kundera to jeden z moich ulubionych pisarzy. Przeczytałam wszystkie jego powieści, a "Nieznośna lekkość bytu", to moja ukochana książka. Szczególnie polecam opowiadania "Śmieszne miłości", "Niewiedzę" i "Niesmiertelność". To moje ulubione. Najniżej, bo na 4 oceniłam tylko "Powolność".
Nie radziłabym zaczynać od "Żartu", może zniechęcić, chociaż mi się podobał. Czy jestem fanatyczką? Może trochę...:)
Użytkownik: verdiana 25.05.2006 10:07 napisał(a):
Odpowiedź na: Kundera to jeden z moich ... | ALIMAK
Ja też nie radzę zaczynać od "Żartu". Uwielbiam Kunderę, ale "Żart" jest dla mnie nie do strawienia. Jedyna z jego książek, do której nie umiem się przekonać...
Użytkownik: Chilly 25.05.2006 10:18 napisał(a):
Odpowiedź na: Ja też nie radzę zaczynać... | verdiana
Ja zaczęłam od "Żartu", nie zniechęcił mnie do Kundery. Ba, nawet mi się podobał. :>
Użytkownik: Agis 25.05.2006 10:23 napisał(a):
Odpowiedź na: Ja zaczęłam od "Żart... | Chilly
Widzę, że ten "Żart" jest kontrowersyjny, ale mnie też się podobał. :-)
Użytkownik: Neska 25.05.2006 18:50 napisał(a):
Odpowiedź na: Widzę, że ten "Żart&... | Agis
Mnie również się podobał "Żart".Powiem nie śmiało:miejscami kojarzył mi się z "Mistrzem i Małgorztą " Buhakowa, oczywiście pomijając wątki religijne. Te same klimaty i szaleństwo.
Użytkownik: Lasthia 25.05.2006 18:57 napisał(a):
Odpowiedź na: Mnie również się podobał ... | Neska
Ja własnie kończe "Żart" i skończyć nie mogę... ale "Nieznośną lekkość bytu" i "Nieśmiertelność" mocno polecam!! Świetne książki! No bo ja Kunderę lubię bardzo bardzo ;))
Użytkownik: gosiaw 25.05.2006 10:23 napisał(a):
Odpowiedź na: Ja zaczęłam od "Żart... | Chilly
Ja właśnie tak samo. Zaczęłam od "Żartu", bo akurat mam go w domu. Nie wpadłam w zachwyt, ale ocena 4 jest zasłużona. Mówicie, że inne książki Kundery są lepsze? To bardzo dobrze. :)
Użytkownik: joanna.syrenka 25.05.2006 12:37 napisał(a):
Odpowiedź na: Ja właśnie tak samo. Zacz... | gosiaw
Top ja skopiuję Twoją wypowiedź, albo się pod nią podpiszę, po prostu ;)
Użytkownik: infrared 25.05.2006 10:51 napisał(a):
Odpowiedź na: co sądzicie o Milanie Kun... | garfunkel
Interesujący pisarz, na pewno warto zapoznać się z jego twórczością, chociażby ze względu na dość wyrazisty, własny, styl - niekoniecznie wybitny, na pewno ciekawy. U mnie na pierwszy ogień poszła "Nieznośna..", a potem opowiadania zamieszczone w "Śmiesznych miłościach" i myślę, że to był dobry początek. Dopóki nie przeczytałem Murakamiego wydawało mi się, że jego sposób pisania o miłości jest niesamowity i chyba wciąż tak uważam, tylko poprzeczka poszła w górę:-) W najbliższym, wolnym od innych lektur, czasie na pewno planuje odświeżyć sobie Kunderę i zapoznać się z esejem dot. "Lunatyków" Brocha (jak tylko przeczytam tę powieść). A co do jego poglądów, to myślę, że to jego poglądy, dlatego nic mi do tego:-)
Użytkownik: jakozak 25.05.2006 12:56 napisał(a):
Odpowiedź na: Interesujący pisarz, na p... | infrared
Poszukam w takim razie Nieznośną...:-)
Użytkownik: --- 25.05.2006 17:12 napisał(a):
Odpowiedź na: co sądzicie o Milanie Kun... | garfunkel
komentarz usunięty
Użytkownik: joanna.syrenka 26.05.2006 02:06 napisał(a):
Odpowiedź na: komentarz usunięty | ---
No własnie. I tu jest dziwna sprawa - bo Kundera jest antykomunistą nawróconym z komunizmu, tzn. na początku bardzo popierał tą ideologię. Ale wierz mi (przynajmniej ja to tak odczuwam) - nie jest nachalny politycznie, więc tym sie nie zrażaj :)
Użytkownik: verdiana 26.05.2006 09:27 napisał(a):
Odpowiedź na: No własnie. I tu jest dzi... | joanna.syrenka
Zgadza się, nie jest nachalny politycznie. Gdybym teraz miała powiedzieć, opierając się wyłącznie na jego książkach, ku jakiej opocji się skłania, to nic bym nie wymyśliła. Pewnie po części dlatego, że to dla mnie nie ma znaczenia. :)
Użytkownik: jakozak 26.05.2006 07:56 napisał(a):
Odpowiedź na: komentarz usunięty | ---
Przynajmniej spróbuj. Przecież nic sie nie stanie złego, a przynajmniej będziesz wiedziała, czy trawisz to, czy nie... :-)
Użytkownik: jakozak 26.05.2006 08:00 napisał(a):
Odpowiedź na: komentarz usunięty | ---
Nie mam Twojego maila, Mario, więc wybacz, że tutaj pytam: czy nie byłoby niestosownością z mojej strony poprosić Cię o pożyczenie mi Nieznośnej lekkości bytu? Skoro stoi na półce u Ciebie? Ja oddaję książki i to bardzo szybko, więc nie bój się. Moje gg 1494480. Jola
Użytkownik: --- 26.05.2006 19:03 napisał(a):
Odpowiedź na: Nie mam Twojego maila, Ma... | jakozak
komentarz usunięty
Użytkownik: jakozak 27.05.2006 11:09 napisał(a):
Odpowiedź na: komentarz usunięty | ---
Rzeczywiście, jest to problem. :-). Trudno. Jakoś sobie poradzę inaczej. :-)
Użytkownik: --- 27.05.2006 19:27 napisał(a):
Odpowiedź na: Rzeczywiście, jest to pro... | jakozak
komentarz usunięty
Użytkownik: jakozak 28.05.2006 10:58 napisał(a):
Odpowiedź na: komentarz usunięty | ---
Jeśli Ci to nie sprawi kłopotu. :-) Podałabym Ci adres na maila, ale odezwij sie, bo nie znam Twojego.
Użytkownik: garfunkel 25.05.2006 17:34 napisał(a):
Odpowiedź na: co sądzicie o Milanie Kun... | garfunkel
Ja rozważam jego "Sztukę powieści" i "Nieznośną lekkoś bytu". Zachęca mnie to, że wysoko cenił twórczość Gombrowicza i Musila ;-)
Użytkownik: kot 26.05.2006 10:36 napisał(a):
Odpowiedź na: Ja rozważam jego "Sz... | garfunkel
Nie ma co rozważać, czytać i już! :)
Użytkownik: martini_rosso 15.06.2006 22:35 napisał(a):
Odpowiedź na: co sądzicie o Milanie Kun... | garfunkel
Od czego więc zacząć? Ostatnio rozważałam kupno "Nieznośnej lekkości bytu", ale wystraszyłam się, że nie podołam... że brak mi erudycji... Co więc polecacie na początek? I jak Wam się podoba "Zasłona"?
Użytkownik: Tom86 07.08.2006 13:59 napisał(a):
Odpowiedź na: Od czego więc zacząć? Ost... | martini_rosso
Na początek polecam jego pierwszą powieść "Żart"
Niektórzy się kłócą, która książka jest lepsza "Żart" czy "Nieznośna lekkość bytu". Według mnie lepszą książką jest "Żart" natomist "Byt" jest pardziej "efektownie" napisana.
"Zasłony" niestety jeszcze nie miałem okazji czytać.
Użytkownik: misi@ 13.02.2007 22:48 napisał(a):
Odpowiedź na: Od czego więc zacząć? Ost... | martini_rosso
Nieznośna lekkość bytu jest cudowna i do jej zrozumienia nie trzeba wielkiej erudycji (chyba). Są odwołania do Parmenidesa, Nietzschego, Eriugeny ale żeby zrozumieć wywód wcale nie trzeba ich znać, autor po prostu wspomina ich poglądy. Co do kompleksów przy czytaniu Kundery najczęściej ujawniaja się moje braki w obyciu muzycznym... i to spore. Nabardziej je się odczuwa właśnie przy czytaniu esejów (zdaje się że w "Zdradzonych testamentach" jest najwiecej muzycznych nawiązań). Moim zdaniem Kundere zaczyna się od Nieznośniej... i innaczej robic nie wolno. Jak apetyt zostanie rozbudzony można/trzeba przeczytac wszystkie inne książki (choć właściwie to "Powolność" i "Tożsamość" można/trzeba sobie odpuścić).
Ps. Zasłona jest OK.
Użytkownik: aleutka 07.08.2006 14:29 napisał(a):
Odpowiedź na: co sądzicie o Milanie Kun... | garfunkel
Ja chyba jestem posrodku. Powiesci nie budza we mnie jakiegos zachwytu straszliwego, natomiast eseje (Zdradzone testamenty) to jedna z najlepszych rzeczy jakie czytalam - w ogole. Szczerze polecam.

Owszem odczuwa sie wlasne braki erudycyjne, ale ta ksiazka raczej zacheca do uzupelnienia brakow niz zniecheca na zasadzie "Nigdy mi sie nie uda"...
Użytkownik: modulla 07.08.2006 14:47 napisał(a):
Odpowiedź na: co sądzicie o Milanie Kun... | garfunkel
Ja też należe raczej do tych "pośrodku".Bardzo podobała mi się "Nieznośna lekkość bytu", opowiadania troche mnie znudziły.Póżniej przeczytałam jescze kilka jego książek, ale jakoś mnie nie zachwycił.I tak bez żalu rozstałam się z panem Kunderą.
Użytkownik: joanna313b 03.07.2007 16:51 napisał(a):
Odpowiedź na: co sądzicie o Milanie Kun... | garfunkel
Według mnie Kundera to pisarz wybitny. Jest niesamowicie inteligentnym, przenikliwym obserwatorem życia psychicznego człowieka. Wątki polityczne w jego powieściach są w moim odczuciu jedynie tłem odsłaniającym psychologiczny kontekst stojący za wyborami bohaterów. Poza tym to wielki erudyta, prawdziwy znawca sztuki.
Użytkownik: horpyda 17.08.2010 10:23 napisał(a):
Odpowiedź na: Według mnie Kundera to pi... | joanna313b
Podpisuję się pod tym.
Użytkownik: dzemek 12.09.2008 16:54 napisał(a):
Odpowiedź na: co sądzicie o Milanie Kun... | garfunkel
Jakiś czas temu wypożyczyłem książkę nie wspominaną tutaj przez Was, mianowicie "Życie jest gdzie indziej". Nie jest to może wybitna literatura, ale mnie się bardzo podobała. Przeważnie jeśli sięgam po nowego autora to staram się iść chronologicznie jego powieściami i patrząc na tył okładek wywnioskowałem, że wspomniana przezemnie książka była pierwszą. Teraz jednak widzę, że wcześniej były inne. Mimo to nabrałem wielkiej ochoty na przeczytanie kolejnych książek tego autora.
Użytkownik: satya 16.09.2008 10:31 napisał(a):
Odpowiedź na: Jakiś czas temu wypożyczy... | dzemek
Ale "Życie jest gdzie indziej" jest jeszcze z "czeskiego" okresu życia Kundery, tak? Ja na razie czytam sobie "Śmieszne miłości"... mhmmmm... i upewniam się z każdą chwilą, że Milana uwielbiam :)
Użytkownik: dzemek 17.09.2008 18:57 napisał(a):
Odpowiedź na: Ale "Życie jest gdzi... | satya
Tak, jeszcze z czeskiego
Użytkownik: miłośniczka 18.09.2008 19:49 napisał(a):
Odpowiedź na: Ale "Życie jest gdzi... | satya
Ekhm, cóż... dołączam się do dyskusji trochę poniewczasie... ;-) Chciałam się podzielić moją opinią. Kunderę zaczęłam dopiero w bieżące wakacje czytywać i... zachwyciłam się. Zaczęło się od braku lektur w akademiku i sięgnęłam po pierwszą z brzegu książkę na półce koleżanki. To była "Niewiedza". Pochłonęłam ją natychmiast i po powrocie do domu od razu wysłałam siostrę do biblioteki po "Nieznośną lekkość bytu", bo ten tytuł najbardziej kojarzyłam z nieznanym mi wcześniej autorem. Zachwyciłam się! Aktualnie jestem po trzeciej jego pozycji, czyli po "Śmiesznych miłościach", którymi to właśnie po raz trzeci już pan Milan wkradł się w moje (nie tak wielkie) serce. Będę czytać kolejne! :-]
Użytkownik: Groszka88 28.04.2009 18:12 napisał(a):
Odpowiedź na: Ekhm, cóż... dołączam się... | miłośniczka
Moje poznawanie Kundery zaczęło się łudząco podobnie;)
Użytkownik: szaraottak 20.10.2008 21:53 napisał(a):
Odpowiedź na: co sądzicie o Milanie Kun... | garfunkel
A czy możecie polecić jakieś ciekawe, dobre książki o Kunderze i jego twórczości (motywach występujących w powieściach, konkretnych tytułach, poglądach, itp.)?
Użytkownik: Groszka88 28.04.2009 18:11 napisał(a):
Odpowiedź na: A czy możecie polecić jak... | szaraottak
No własnie... też byłabym zainteresowana taką książką aczkolwiek myślę, że niestety takowa jeszcze nie powstała. Sama nie wiem.. . podobno Kudera nie lubi się dzielić swoim życiem. Gdzieś przeczytałam, że już od dawna nie udziela wywiadów i nie wypowiada się publicznie. Ale znam ciekawą stronę internetową na jego temat.. . z tym, że muszę jej poszukać gdzieś w mojej "operowej histrii". Odezwę się ponownie niebawem;) pozdrawiam
Użytkownik: Groszka88 02.05.2009 14:11 napisał(a):
Odpowiedź na: A czy możecie polecić jak... | szaraottak
http://www.milankundera.webpark.pl/
Patronaty Biblionetki
Biblionetka potrzebuje opiekunów
Recenzje

Użytkownicy polecają:

Redakcja poleca: