Dodany: 23.03.2006 16:08|Autor: Sinwen

Redakcja BiblioNETki poleca!

Książka: Alchemik
Coelho Paulo

6 osób poleca ten tekst.

Alchemia


"Alchemika" Paulo Coelho można tylko pokochać albo znienawidzić. Nie można pozostać względem niego obojętnym. Spójrzmy na oceny i recenzje – skrajnie dobre, skrajnie złe. Szczere pochwały i ostre krytyki. Zachwyt albo rozczarowanie. Każdy odbiera tę książkę inaczej, gdyż tylko do niektórych przemawia taki właśnie, alegoryczny sposób przedstawiania świata i ludzi.

Młody pasterz z andaluzyjskich gór spotyka staruszka, który odmienia jego życie. Mówi mu, że powinien wyruszyć w poszukiwaniu Własnej Legendy, po drodze szukając Znaków, które zsyła mu los. Młody człowiek opuszcza swoje owce i wyrusza na pustynię, by znaleźć skarb, a podczas swojej podróży uczy się, jak żyć. Poznaje "inny świat", zamieniając zieleń górskich pastwisk na złoto pustyni. Spotyka na swojej drodze ludzi, z których każdy jest inny i inaczej patrzy na świat. Każde spotkanie pozwala mu dowiedzieć się czegoś nowego, odkryć i uświadomić sobie jakąś prawdę; jest także etapem jego wędrówki, a zarazem wskazówką, jak iść dalej.

Czytając "Alchemika" zastanawiamy się, z kim właściwie spośród bohaterów my moglibyśmy się utożsamiać.

Czy jesteśmy jak pasterz, zagubiony, poszukujący własnej drogi, którą powinien podążyć, by spełnić marzenia? Czy jak sprzedawca prażonej kukurydzy, który żyje w swoim malutkim świecie, nie zastanawiając się nawet, że poza granicami jego małego miasteczka są inne miasta, lasy, góry i morza, do których mógłby powędrować, a praca i wózek z prażoną kukurydzą są dla niego wszystkim? Czy może jak Sprzedawca Kryształów, pełen przeciwieństw, nie chcący, by jego marzenie o zobaczeniu Mekki kiedykolwiek się spełniło, gdyż wtedy przestałby o tym marzyć i jego życie straciłoby sens?

„Każdy może marzyć inaczej” – powiada Coelho. Szczęście dla każdego ma inne oblicze – jeden wyznacza sobie cele, do osiągnięcia których dąży, podczas gdy inny zadowala się oczekiwaniem i samymi marzeniami, które stają się dla niego wszystkim, co ważne i których nie chce utracić nawet za cenę ich spełnienia. A czego właściwie my pragniemy i jakie są nasze marzenia?

"Alchemik" jest pełen symboli, alegorii, metafor. Nie przedstawia rzeczywistości wprost. Zachęca nas jednak do rozmyślań i refleksji nad własnym życiem, pozwala uświadomić sobie błędy, jakie popełniamy, a może nawet potrafi niekiedy dać nam dobrą radę. Wykorzystując topos wędrówki przez życie jako drogi do poznania świata i samego siebie, pokazuje nam, w jaki sposób los zsyła nam wskazówki i pokazuje drogi, którymi możemy podążyć lub je odrzucić, tak jak możemy odrzucić samego "Alchemika". To nie jest tak, że przekazuje on nam prawdy, o których dotąd nie wiedzieliśmy, nie, "Alchemik" pomaga nam jednak przypomnieć sobie o tych spośród nich, o których w codziennym życiu zapominamy. Nie oznacza to wcale, że powinniśmy rzucić wszystko i wyruszyć w podróż w poszukiwaniu Własnej Legendy; przeciwnie, odnaleźć siebie i spełnić marzenia możemy w każdym miejscu na Ziemi, także tam, gdzie jesteśmy teraz. "Alchemik" przypomina nam, jak wiele dawnych wartości znika lub zostaje zastąpionych nowymi, gdyż wydaje nam się, że zmusza nas do tego otoczenie czy realia, w których żyjemy. A przecież wcale nie musi tak być. Los pomaga nam, daje wybór i wskazówki – które możemy przyjąć lub nie. Decyzja należy tylko do nas.

"Alchemik" napisany jest wspaniale; piękne, plastyczne opisy doskonale oddają atmosferę opisywanych miejsc, a przy tym budują niepowtarzalny nastrój. Książka czaruje wciągającą fabułą i uroczym, "magicznym" klimatem. Czytając, prawie słyszy się szelest piasku, szum fal, i czuje się powiew pustynnego wiatru na twarzy. To chyba jedyna książka, która napisana jest tak prosto, a zarazem tak pięknie.

Nie napiszę, że polecam "Alchemika", ponieważ podoba się on wszystkim. To nieprawda. Tylko niektórzy spośród Czytelników dostrzegają jego urok i odczytują przesłanie. Przeczytaj i sprawdź - może uda Ci się znaleźć wśród nich.

(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.

Wyświetleń: 153012
Dodaj komentarz
Przeczytaj komentarze
ilość komentarzy: 29
Użytkownik: Czytelnik_Kasia 23.03.2006 20:12 napisał(a):
Odpowiedź na: "Alchemika" Paulo Coelho ... | Sinwen
Tak, ta książka jest cudowna. Kiedy ją czytałam, miałam chyba 12 lat. Wiem, że mój tata wtedy pomógł mi odnalesć właściwy sens tej książki. Bardzo ją polubiłam...
PS: Świetna recenzja!
Użytkownik: Ina2 25.03.2006 21:13 napisał(a):
Odpowiedź na: Tak, ta książka jest cudo... | Czytelnik_Kasia
Szczególna książka i bardzo dobra recenzja.
Użytkownik: Wilku 25.03.2006 23:02 napisał(a):
Odpowiedź na: "Alchemika" Paulo Coelho ... | Sinwen
No cóż. Recenzja bardzo dobra, a co Alchemika. Myślę, że w przyszłym tygodniu przeczytam go po raz 8;]. Alchemik to moja Biblia.
Użytkownik: emkawu 26.03.2006 14:56 napisał(a):
Odpowiedź na: "Alchemika" Paulo Coelho ... | Sinwen
<< "Alchemika" można tylko pokochać albo znienawidzić>> - nieprawda :) Ja jestem przykładem osoby, która ani się nie zachwyca Alchemikiem, ani nie potępia go w czambuł.
Użytkownik: aolda 26.03.2006 15:27 napisał(a):
Odpowiedź na: << "Alchemika&... | emkawu
To tak jak ja. Stoi u mnie na półce, ale żeby wracać...? Przeczytałam dwa razy. Raz - ktoś pożyczył. Drugi raz - później, żeby sprawdzić, co ja takiego przeoczyłam w tej książce, że w zachwyt nie wpadłam, kiedy tytuł tej książki był powtarzany wokół mnie jak mantra. Ba, nawet na jednym ze szkoleń dot. technik sprzedaży w biznesie, polecano jako lekturę dla idealnego sprzedawcy właśnie "Alchemika". I tak go traktuję - jak swoisty podręcznik. Za dużo wszędzie podręczników - wkroczyły nawet w sferę sztuki życia! Choć owszem, bardzo dobrze się czyta. I szybko. Za szybko.
Użytkownik: analaw 24.08.2007 09:49 napisał(a):
Odpowiedź na: To tak jak ja. Stoi u mni... | aolda
Mam dokładnie takie samo odczucie. "Alchemik" również stoi u mnie na półce i równiez przeczytałam go 2 razy (z tych samych powodów co aolda). Nie przekonały mnie zupełnie głębokie, filozoficzne przemyślenia autora, bo dla mnie ani głębokie, ani też bardzo filozoficzne nie były. Przecież to oczywiśte, że trzeba dążyć do spełnienia własnych marzeń, no i że najpierw trzeba wiedzieć, co tak naprawdę jest dla nas ważne. Takie oczywistości ubrane w trochę "przypowieściowe" szatki.
Użytkownik: rzaba77 26.03.2006 23:50 napisał(a):
Odpowiedź na: "Alchemika" Paulo Coelho ... | Sinwen
To dla mnie ksišżka wręcz kultowa.CZytam jš zawsze kiedy mam jakiœ problem lub po prostu jak mam na to ochotę.Jakoœ zawsze po przeczytaniu czuję się lepiej jestem jakby silniejsza fizycznie i psychicznie.I zawsze odnajduje w niej coœ nowego.
Użytkownik: didoz 28.03.2006 22:54 napisał(a):
Odpowiedź na: "Alchemika" Paulo Coelho ... | Sinwen
A jednak... Nie znajduje w "Alchemiku" nic porywającego, ani odkrywczego. W ogóle wydaje mi się, że Coelho pisze jakoś tak przewidywalnie.Można przewidzieć bieg wypadków, niczym wielkim nie zaskakuje(przynajmniej mnie, ale ja moge nie znać się na wielkiej literaturze)"Alchemik"? Nie pokochałam i nie znienawidziłam. Pozostaję obojętna nie tylko wobec "Alchemika", ale również wobec całej twórczości autora.
Użytkownik: Karotenik 14.07.2006 19:39 napisał(a):
Odpowiedź na: "Alchemika" Paulo Coelho ... | Sinwen
Tak...Alchemik jak zreszta kazda książka Paulo Coelho prowadzą w zupełnie inny świat i pozostawia ślad, tak bardzo istotny,pozostający na całe życie ślad w sercu...
Użytkownik: Katsumi 23.07.2006 20:25 napisał(a):
Odpowiedź na: "Alchemika" Paulo Coelho ... | Sinwen
Świetna książka. Przeczytałam ją jak narazie tylko jeden raz, ale zamierzam jeszcze po nią sięgnąć. Ciekawie opisane miejsca.Myślę, że znalazłam się pośród czytelników, którzy zrozumieli przesłanie tej książki.

Rzeczywiście wspaniała recenzja.Pozdrawiam.
Użytkownik: ignus 07.08.2006 22:48 napisał(a):
Odpowiedź na: "Alchemika" Paulo Coelho ... | Sinwen
ja moge powiedziec, ze alchemik wydal mi sie taka "parabola dla tych co nie lubia myslec". kiepsko to wyszlo, panie coelho. kiepska ksiazka, kiepska metaforyka, kiepski jezyk.
Użytkownik: Emyla 11.08.2006 20:13 napisał(a):
Odpowiedź na: "Alchemika" Paulo Coelho ... | Sinwen
wlasnie przed chwila skonczylam czytac ta ksizke i uwazam ze jest super:)
swietna recenzja...pomogla mi lepiej zrozumiec to co chcial przekazac autor ksiazki:) dziekuje;)
Użytkownik: milcia07 26.11.2006 11:46 napisał(a):
Odpowiedź na: wlasnie przed chwila skon... | Emyla
wg mnie to książka dla 15 letnich dzieci, które jeszze potrafią się zachwycać pseudomądrością, bo mało wiedzą, mało znają. osobiscie zachwycałam się tą książką jako głupiutka, egzaltowana panienka. teraz entuzjazmopadł-i to chyba dobrze świadczy o moim rozwoju...cała tworczosc Coelho jest dla mnie pseudomądrością - pustą w rzeczywistości.
Użytkownik: siostra potwora 14.06.2007 09:35 napisał(a):
Odpowiedź na: wg mnie to książka dla 15... | milcia07
Jestem 15-letnim dzieckiem, ale pseudomądrość "Alchemika" mnie nie zachwyca. Filozoficzne przesłanie mnie znużyło, cały czas powtarza się to samo. Osobiście zgadzam się z bardzo okrutną zasłyszaną opinią, że jest to "pseudometafizyczne podbredzanie". Jedyne, co mi się podobało, to sprzedawca kryształów. Rzeczywiście, o czym można marzyć, gdy osiągnie się swój cel?
Użytkownik: anne 20.08.2007 22:38 napisał(a):
Odpowiedź na: Jestem 15-letnim dzieckie... | siostra potwora
No to wygląda na to, że ja też jestem 15-letnim dzieckiem. Podobała mi się ta książka jak miałam 13 lat. Teraz już jej nie pamiętam dokładnie, ale zmieniłam ocenę - na chłodno to jakoś straciła swój urok...
Użytkownik: Arisa Hideaki 27.12.2010 23:49 napisał(a):
Odpowiedź na: wg mnie to książka dla 15... | milcia07
Pragnę się wypowiedzieć apropos nieco skrzywionej opinii o Alchemiku. Każdy ma swoje gusta i guściki rozumiem, ale, żeby od razu atakować książkę mówiąc, że zawiera "pseudomądrości"?. Należało by tu pewne sprawy rozgraniczyć. Prostota książki- myślę, że autor to właśnie miał na myśli. Chciał uświadomić czytelnikowi, że wcale nie musi szukać sensu życia, istnienia, prawdy czy nawet boga za siedmioma lasami, że wszystko może znaleść na wyciągnięcie ręki. Chciał też pokazać to co często przeoczamy pędząc szaleńczo przez życie- że los towarzyszy nam na każdym kroku i stawia przed nami wybory do nas należy wybrać, ale czy wybierzemy właściwie?
Myślę, że książka nie zawiera w sobie żadnej "pseudomądrości" tylko prawdy z życia wzięte, wszystko to co znamy z czym się stykamy na co dzień a czego nie dostrzegamy. Czy podążanie szlakiem Własnej Legendy , odkrywanie swej życiowej drogi, sensu swego życia i istnienia można nazwać jakąś "pseudomądrością"?
Nie o to w tym wszystkim chodzi! Ja mogę się zaliczyć do grona osób które zrozumiały przesłanie książki. Przyszło mi to z trudem bo jak w książce jest pisane czasem proste rzeczy wydają się być bardzo trudne .
Polecam ją każdej osobie w każdym wieku bo tak naprawdę , sztuką jest odnalezć w tej książce przesłanie i tzw "drugie dno" a nie tłumaczyć sobie, że dla mnie jest za prosta .
pozdrawiam Arisa
Użytkownik: misiak297 28.12.2010 00:11 napisał(a):
Odpowiedź na: Pragnę się wypowiedzieć a... | Arisa Hideaki
Wiesz, a mi się wydaje, że jest prostota i "prostota" tak jak są gusta i guściki. Ja przy "Alchemiku" - o ile pamiętam - poczułem się trochę znieważony jako czytelnik właśnie przez takie banały (czy jak kto woli pseudomądrości) ubrane w mało zgrabną wydumaną fabułę i do tego napuszone (tymi wielkimi literami, jak ktoś na biblionetce zwrócił uwagę) do nieznośnego patosu. Nie jestem zwolennikiem komplikowania czegoś na siłę (wręcz przeciwnie), ale pisać z prostotą też trzeba umieć. Moim zdaniem Coelho to nie wychodzi.
Lubię prostotę Schmitta - wszystko skondensowane, ALE kipiące od emocji (a nie od frazesów), z wyrazistymi portretami psychologicznymi postaci, autentycznymi życiowe problemami.
Użytkownik: misiak297 28.12.2010 00:12 napisał(a):
Odpowiedź na: Wiesz, a mi się wydaje, ż... | misiak297
*życiowymi problemami.
Użytkownik: Pingwinek 25.05.2020 10:17 napisał(a):
Odpowiedź na: Wiesz, a mi się wydaje, ż... | misiak297
Uważam, że w niektórych książkach Schmitt zbliża się już niebezpiecznie do coelhizmów.
Użytkownik: archijoa 24.02.2007 01:42 napisał(a):
Odpowiedź na: "Alchemika" Paulo Coelho ... | Sinwen
Przeczytałam przed chwilą - jestem raczej obojętna.
Argumenty na plus:
- kilka interesujących mądrości życiowych (zbyt patetyczna nazwa, jak na poziom owej książki), ale takich do których doszłam jakiś czas temu poprzez rozmowy z ludźmi, literaturę, doświadczenie, podróże
-ciekawa tematyka

Argumenty na minus:
-język słaby, bardzo prosty, powiedziałabym nawet, że rodem z pamiętnika 13-latki
-oczywiste zakończenie i tendencyjność
-patetyczność w znacznie przesadzonej ilości

W wieku 14 lat czytałam "Weronika postanawia umrzeć". Zachwyciła mnie ta książka, wpłynęła w dużym stopniu na moje życie, zainspirowała do dalszych literackich poszukiwań.
Teraz (mam 22 lata) prawdy i mądrości jakie autor Alchemika chce przekazać są dla mnie zbyt oczywiste, wtedy wydawały się niezwykle cennymi radami...cóż, człowiek się zmienia :)

ocena 3/6
Użytkownik: melman 10.04.2007 20:05 napisał(a):
Odpowiedź na: "Alchemika" Paulo Coelho ... | Sinwen
"Alchemik" spodobał mi się najbardziej ze wszystkich książek Paulo Coelho, może dlatego że uświadomił mi jedną z ważnych spraw- nie wolno rezygnować ze swoich marzeń. Trzeba je spełniać za wszelką cenę. Książka wspaniała na czas wielkich zmian w naszym życiu; pomaga w podjęciu decyzji:)
Użytkownik: Pingwinek 25.05.2020 11:19 napisał(a):
Odpowiedź na: "Alchemik" spod... | melman
Fajna opinia - gdyby nie to, że książkę już znam, mogłabym się poczuć zachęcona do lektury :)
Użytkownik: 4est 07.06.2007 19:31 napisał(a):
Odpowiedź na: "Alchemika" Paulo Coelho ... | Sinwen
Świetna książka, jak również recencja. Dla tych, którym "Alchemik" się spodobał, polecam "Ziemia, planeta ludzi" Antoine'a de Saint-Exupery'ego.
Użytkownik: Harriet Smiller 20.08.2007 22:30 napisał(a):
Odpowiedź na: "Alchemika" Paulo Coelho ... | Sinwen
Ja byłam, jestem i będę zachwycona... Zdecydowanie moja ulubiona książka...
Użytkownik: rozowaLu 21.10.2007 22:34 napisał(a):
Odpowiedź na: "Alchemika" Paulo Coelho ... | Sinwen
Zdecydowanie znalazłam sie pośród wielbicieli tej książki. Zadziwia mnie jak w tak prosty sposób trafia do czytelników. Czytając ją doszłam do wniosku że poszukiwanie Własnej Legendy jest najważniejsze w życiu, mam nadzieję że ta książka mi w tym pomoże. Ona w cudowny sposób mówi człowiekowi że warto walczyć o marzenia.
Użytkownik: krysiron 21.10.2007 23:55 napisał(a):
Odpowiedź na: Zdecydowanie znalazłam si... | rozowaLu
Zgadzam się, że trzeba walczyć o swoje marzenia i przyszłość, ale za nic nie trafia do mnie tekst, że cały świat mi w tym pomaga. Ja uważam właśnie, że trzeba walczyć ze światem i przeciwnościami. I trochę dobił mnie ten wątek miłosny, taki nierealistyczny i taki głupi od pierwszego wejrzenia.
Użytkownik: Pingwinek 25.05.2020 18:00 napisał(a):
Odpowiedź na: Zgadzam się, że trzeba wa... | krysiron
I do mnie niezbyt trafia tekst o sprzyjającym wszechświecie. Zauważam raczej, że kiedy mi zależy, cały świat rzuca kłody pod nogi.
Użytkownik: alicja23102 18.05.2009 10:02 napisał(a):
Odpowiedź na: "Alchemika" Paulo Coelho ... | Sinwen
Dobra książka z pewnością warta polecenia.
Użytkownik: Pingwinek 25.05.2020 11:22 napisał(a):
Odpowiedź na: Dobra książka z pewnością... | alicja23102
Dobra i warta polecenia... ale chyba głównie egzaltowanym czytelnikom, do których i ja się zaliczam. Podobno "słabym ludziom potrzeba mocnych słów, one ich unoszą" ;)
Patronaty Biblionetki
Biblionetka potrzebuje opiekunów
Recenzje

Użytkownicy polecają:

Redakcja poleca: