Miałam trudność z wybraniem książki roku, bo mimo iż przeczytałam dużo dobrych książek - postawiłam 6 szóstek, 12 ocen pięć i pół i 31 piątek - żadna nie była dla mnie taką best of the best. Zdecydowałam się na zbiór opowiadań, choć nie przepadam za opowiadaniami. Kiedyś mnie nie zachwyciły, bo byłam za młoda, nie doświadczyłam jeszcze za bardzo życia i jego problemów. Teraz doceniłam wartość tych utworów. Niektóre były tak poruszające, że o jednym z nich napisałam w czytatce
O naszych lękach.
KSIĄŻKĄ ROKU jest
Opowiadania z Doliny Muminków (
Jansson Tove)
(ocena 6)
ODKRYCIA ROKU
1.
Miła 18 (
Uris Leon)
(5,5)
Leon Uris (1924-2003) był znanym amerykańskim pisarzem pochodzenia żydowskiego, jego ojciec wywodził się z Polski. W Polsce ukazała się tylko jedna jego książka - "Miła 18". Pisarz opowiada o splatających się losach kilku osób, Polaków i Żydów przed i w czasie II wojny światowej, a także opisuje szczegółowo powstanie w gettcie warszawskim. Jest to powieść, bardzo ciekawa, pokazująca fakty z powstania, które nie są powszechnie znane.
2.
Złuda (
Laforet Carmen)
(5,5)
Carmen Laforet (1921-2004) podobnie jak Uris jest dosyć mało znana w Polsce. "Złuda" napisana w 1944 roku znalazła się na liście
Lista dziennika "El Mundo" - 100 najlepszych powieści hiszpańskojęzycznych XX wieku. Jest to historia młodej dziewczyny z prowincji, która w czasach po hiszpańskiej wojnie domowej przyjeżdża do Barcelony studiować i poznawać życie we wszystkich jego aspektach.
WYRÓŻNIENIE ROKU
Wrażenia i chwile (
Gdula Krzysztof Jan)
(5,5)
Krzysztof Gdula to biblionetkowicz
Krzysztof. Książka zawiera przemyślenia na różne tematy i opisy ulotnych chwil zachwytu nad przyrodą. Moja czytatka z fragmentami:
Wrażenia i chwile...
KSIĄŻKI NAJCIEKAWSZE DLA MNIE
Wojna
1.
Jarhead: Żołnierz piechoty morskiej (
Swofford Anthony)
(6)
2.
Rzeźnia numer pięć (
Vonnegut Kurt (Vonnegut Kurt Jr))
(6)
3.
Na Zachodzie bez zmian (
Remarque Erich Maria (właśc. Remark Erich Paul))
(6)
4.
Okręt (
Buchheim Lothar-Günther)
(5,5)
5.
Karbala (
Głuchowski Piotr,
Górka Marcin)
(5,5)
6.
Miła 18 (
Uris Leon)
(5,5)
Książki dziecięce
7.
Opowiadania z Doliny Muminków (
Jansson Tove)
(6)
8.
Tatuś Muminka i morze (
Jansson Tove)
(5,5)
9.
Zima Muminków (
Jansson Tove)
(6)
Literatura zagraniczna
10.
Wszystkie jasne miejsca (
Niven Jennifer)
(5)
11.
Elegia dla bidoków (
Vance J. D. (Vance James David))
(5)
12.
Spadek (
Hjorth Vigdis)
(5,5)
13.
Złuda (
Laforet Carmen)
(5,5)
Fantastyka
14.
Biblioteka o północy (
Haig Matt)
(5,5)
15.
Dziesięć tysięcy drzwi (
Harrow Alix E.)
(5)
Literatura polska
16.
Finalistka (
Janko Anna)
(6) moja czytatka z fragmentami
Finalistka - Anna Janko - fragmenty
17.
Wrażenia i chwile (
Gdula Krzysztof Jan)
(5,5)
18.
Niestandardowi (
Urbaniak Michał Paweł)
(5)
19.
Wielkie Księstwo Groteski (
Twardoch Szczepan)
(5,5) moja czytatka z fragmentem książki
Przyjaźń to najczystsza forma miłości
20.
Krótka historia o długiej miłości (
Kuźniak Angelika,
Karpacz-Oboładze Ewelina)
(5,5) moja czytatka
Historia miłości, w którą trudno uwierzyć
21.
Lata powyżej zera (
Cieplak Anna)
(5)
W 2022 r. przeczytałam 86 książek, tyle samo co w ubiegłym roku. Z domowej biblioteczki 43, z biblioteki miejskiej 25, od biblionetkowiczów 18.
Tematyka:
23 - literatura zagraniczna
12 - literatura polska
11 - dziecięco-młodzieżowa
9 - sensacja/kryminał/horror
8 - autobiografia
3 - biografia
5 - fantastyka
4 - literatura faktu
3 - poezja
3 - eseje
2 -romans
2 - hobby-humor
1 - popularnonaukowa-historia
Język oryginału: 44 - polski, 21 - angielski, 5 - francuski, 4 - niemiecki, 3 - szwedzki, 2- norweski, 2 - japoński, 2 - hiszpański, 1 - islandzki, 1 - rosyjski, 1 - czeski.
--------------------
Na koniec roku w domowej biblioteczce miałam 1051 książki; w tamtym roku 1124.
Kupiłam 37 książek; w ubiegłym roku 73. Dostałam 18 książek, w 2021 r. - 7.
Kupowałam w: 16 - Znak, 5 - Gryfnie, 4 - Targi Książki, 3 - PWN, 2 - Muzeum Narodowe w Krakowie, 2 - OLX, 2 - antykwariat uliczny, 2 - Carrefour, 1 - Empik.
Więcej w
Książki, które kupiłam 2021 - 2022 r.
--------------------
Przygotowałam i poprowadziłam 2 konkursy
1.
ŻOŁNIERZE W LITERATURZE - konkurs nr 259 - czerwiec
Rozwiązanie konkursu nr 259: ŻOŁNIERZE w LITERATURZE
2.
MORZA I OCEANY - konkurs nr 261 - październik
Rozwiązanie konkursu nr 261: MORZA i OCEANY w LITERATURZE
Wzięłam udział w:
1.
ZABAWKI W LITERATURZE - konkurs nr 255 - luty, prowadził Paweł Wolniewicz
Rozwiązanie konkursu 255 - ZABAWKI W LITERATURZE - uzyskałam 11/56 punktów
2.
CHAPEAU BAS!, CZYLI NAKRYCIA GŁOWY W LITERATURZE - konkurs nr 263 - grudzień, prowadziła niedźwiedź z tobołem
Rozwiązanie konkursu nr 263 : NAKRYCIA GŁOWY W LITERATURZE - odgadłam wszystko
--------------------
W 2022 roku obejrzałam 37 filmów i 15 seriali, głównie z HBO na komputerze. Najbardziej podobały mi się:
Seriale
Endeavour, Wersal - Prawo krwi, Wataha, Olive Kitteridge, Tokyo Vice, Wybrani (Person of Interest), Patrick Melrose, Nierealne.
Filmy
Tenet, Królestwo niebieskie, Boże ciało, Dzień w którym zatrzymała się ziemia, Niezwyciężona, Mamma Mia!, Wszyscy wiedzą, Dom Gucci, Złota dama.
Więcej w
Filmy, które oglądam - 2022 r.
Poprzednie podsumowania:
Książkowo-filmowe podsumowanie roku 2013
Książkowo-filmowe podsumowanie roku 2014
Książkowo-filmowe podsumowanie roku 2015
Książkowo-filmowe podsumowanie roku 2016
Książkowo-filmowe podsumowanie roku 2017
Książkowe (już nie filmowe) podsumowanie roku 2018
Rok 2019 - podsumowanie mojej książkowej diety
Książkowo-filmowe podsumowanie roku 2020
Książkowo-filmowe podsumowanie roku 2021
Książkowo-filmowe podsumowanie roku 2023
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.