Nadszedł ostatni dzień roku - tradycyjnie przygotowuję swoje podsumowanie czytelnicze.
Mam wrażenie, że choć przeczytałem nieco mniej w tym roku w stosunku do poprzedniego (o 9 książek mniej), to był to udany czas czytelniczy. Pojawiło się sporo kandydatek na książkę roku. Nie stroniłem też od powtórek. Niektóre były naprawdę zaskakujące - po spontanicznym ponownym przeczytaniu "Wyprawy czarownic" pierwszy raz nagrodziłem Terry'ego Pratchetta oceną 4+.
Tradycyjnie wziąłem udział w akcji "Rendez-vous z Agathą Christie" - i przeczytałem więcej niż zamierzałem. Szykuję się już na kolejny rok. Jeśli chodzi o kryminały - odkryłem Zygmunta Zeydlera-Zborowskiego. Jak na kryminał milicyjny to zwykle bardzo wysoki poziom. Przeczytałem też kilka Marinin. Zdumiało mnie, że na liście moich tegorocznych przeczytanek znalazł się tylko jeden Gardner. Nową znajomością jest Dorothy L. Sayers - wspaniale, że Znak ją wznawia. Wróciłem też do Raymonda Chandlera - pierwszy raz przeczytałem świetne "Żegnaj, laleczko", już dziś klasyk literatury.
Jeśli chodzi o literaturę obyczajową - bodaj najwięcej przeczytałem powieści Kristin Hannah - lata temu czytałem jedną, ale dziś traktuję tę autorkę jako jedno z moich literackich odkryć. Nie jest to wielka literatura. Niektóre z jej powieści mnie urzekły, inne pozostawiły obojętnym, ale warto odnotować tę znajomość. Bardzo miłe chwile spędziłem z komiksem "Heartstopper" Alice Oseman. (dzięki, Niedźwiedziu, za pożyczankę!). Bardzo interesującą lekturą okazało się "Upamiętnienie" Bryana Waszyngtona. Natomiast rewelacyjnych książek obyczajowych bądź psychologicznych było mnóstwo: "Córka" Eleny Ferrante, "Instadzieci" Delphine de Vigan, "My policeman" Bethan Roberts, "Komodo" Davida Vanna.
Sięgnąłem również po klasykę, której nie znałem do tej pory - "Portret damy" Henry'ego Jamesa, zachwycającą "Sezonową miłość" Gabrieli Zapolskiej (to jedno z największych zaskoczeń tego roku) czy "451 stopni Farenheita" Raya Bradbury'ego. Poznałem Simone de Beavoir. Zachwyciłem się na nowo "Dziką kaczką" Ibsena. Nieoczekiwanie powróciłem do Marii Rodziewiczówny - i chyba będę kontynuował tę znajomość w przyszłym roku.
Przeczytałem wydaną u nas nową Ivy Compton-Burnett - "Służący i służąca". Mam nadzieję, że w przyszłym roku pojawią się kolejne.
Poprzedni rok należał do literatury faktu - ten nie. Jestem zawiedziony, że nic nie zachwyciło mnie na tyle, aby znaleźć się w tym zestawieniu.
Oto moje kandydatki na książki roku:
-
Komodo (
Vann David)
- 5
-
Anomalia (
Le Tellier Hervé)
- 5
-
Córka (
Ferrante Elena)
- 5
-
Sprawy, na które przyszedł czas (
Soukupová Petra)
- 6
-
Instadzieci (
Vigan Delphine de)
- 5
-
Sezonowa miłość (
Zapolska Gabriela (Śnieżko-Zapolska Gabryela; właśc. Korwin-Piotrowska Maria; pseud. Maskoff Józef))
- 5+
-
My Policeman (
Roberts Bethan)
- 5
Kandydatki na książki-przyjaciółki roku 2022
Firefly Lane (
Hannah Kristin)
- 5
Dni naszego życia (
Franko Mikita)
- 5
Słoń z Étretat (
Stoga Joanna)
- 5
Czas na podsumowanie:
Przeczytanych książek: 168
W tym powtórzonych: 26
Rok rozpocząłem z:
Diana: Jej historia (
Morton Andrew)
Rok kończę z:
Na wschód od Edenu (
Steinbeck John)
Książka roku:
Sprawy, na które przyszedł czas (
Soukupová Petra)
(moja jedyna 6 - Soukupova jak zwykle nie zawodzi. Jest rewelacyjna w swoich wiwisekcjach rodziny)
Odkrycie roku:
Anomalia (
Le Tellier Hervé)
- jedna z najbardziej niezwykłych książek, jakie kiedykolwiek czytałem.
Książka-przyjaciel:
Słoń z Étretat (
Stoga Joanna)
Nagroda specjalna:
Dni naszego życia (
Franko Mikita)
Rozczarowanie roku: rozczarowań nie brakowało, ale to chyba było największe:
Cicha jak ostatnie tchnienie (
Słomczyński Maciej (pseud. Alex Joe lub Kwaśniewski Kazimierz))
- na dobre pożegnam się z Joe Alexem.
Gniot roku:
Narkoza (
Artymicz Rafał)
- może nie byłoby tak źle, gdyby redaktor przyłożył się do książki, ale czego spodziewać się po Nova Res...
W tym roku kupiliśmy 26 książek. W zeszłym roku było ich 38, więc jest to duży sukces.
I jak co roku zapraszam Was do dzielenia się swoimi zestawieniami, zachwytami, odkryciami i rozczarowaniami pod czytatką.
I samych dobrych lektur w 2023!
-
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.