Według oceny:
Przemytnik / The Mule (USA-2018); ocena: 9/10
Earl Stone w wieku 90 lat stoi na progu bankructwa. I kiedy nie bardzo wie, co z sobą dalej zrobić, dostaje propozycję pracy jako kierowca. Czemu nie, Earl pół życia spędził za kółkiem i do tego ma nienaganny rekord – ani jednego mandatu! Tylko że to nie jest taka zwykła praca. Earl nie od razu załapał, że ma przewozić towar dla kartelu...
Świetny thriler ze spokojną akcją i pomału narastającym napięciem. Jeszcze jeden majsterszczyk Eastwooda. Kto wie, może już ostatni?
Reżyseria: Clint Eastwood
W rolach głównych: Clint Eastwood, Bradley Cooper, Diane West
Jak nas widzą / When They See Us (USA-2019); Netflix, miniserial (4 odc. 5 godz.); ocena: 9/10
Pięciu nastolatków z Harlemu, murzyńskiej dzielnicy Nowego Yorku, zostaje oskarżonych o napad i gwałt na białej dziewczynie. Film oparty na faktach; przedstawia niechlubyny wizerunek pracy nowojorskiej policji.
Reżyseria: Ava DuVernay.
Szachowe dzieciństwo / Searching for Bobby Fisher (USA-1993); ocena: 9/10
I znów szachy. Tym razem autentyczna postać genialnego dziecka. Josh Waitzkin nauczył się grać w szachy nie wiadomo jak i kiedy. Widząc jego talent, rodzice zatrudniają instruktora. Ale żeby być mistrzem trzeba być bezwzględnym. W szachach nie ma przyjaźni, sympatii ani litości dla pokonanych. Pytanie tylko, czy należy w dziecku zabijać empatię i robić z niego twardziela? Gdzie są granice, do których można popychać go w kierunku zdobycia tytułu mistrza, pozbawiając go jednocześnie beztroskiego dzieciństwa? Bardzo dobry film ukazujący konflikt moralny z punktu widzenia kilkuletniego chłopca.
Film oparty na wspomnieniach ojca, Freda Waitzkina.
Josh Waitzkin opisuje swoją drogę do sukcesu we wspomnieniach „The Art of Learning”, wydanych w 2008 roku.
Reżyseria: Steven Zailian
W rolach głównych: Max Pomeranc, Joe Mantegna, Joan Allen, Ben Kingsley, Laurence Fishburne
W rytmie hip-hopu / Save the last dance (USA-2001); ocena: 8/10
Kiedy matka Sary ginie w wypadku samochodowym, dziewczyna musi się przeprowadzić do ojca, który mieszka w kolorowej dzielnicy Chicago. Tu wszyscy tańczą hip-hop i Sara, której miłością jest balet, uczy się tego tańca, by lepiej dopasować się do nowego towarzystwa. Sytuacja białej dziewczyny wśród czarnej młodzieży do łatwych nie należy i Sarah musi wykazać dużo samozaparcia, by wywalczyć sobie miejsce w tej społeczności i nie dać się zepchnąć na margines. Film nazywany jest czarnym „Dirty Dancing”. Dużo tu rytmów hip-hop oraz skrzyżowanie hip-hopu z baletem, co jak dla mnie jest najlepszą stroną tego filmu.
Reżyseria: Thomas Carter
W rolach głównych: Julia Stiles, Sean Patrick Thomas, Kerry Washington
Elegia dla bidoków / Hillbilly Elegy (USA-2020); ocena: 8/10
Okres dorastania pod opieką matki-narkomanki nie należał do łatwych. Dzięki interwencji babki, która przejęła opiekę nad J.D., chłopiec wziął się w karby, skończył szkołę średnią, potem studia prawnicze. Ale przeszłość nie daje o sobie zapomnieć. W momencie, gdy J.D. koncentruje się na swojej karierze zawodowej, telefon od siostry wywraca jego plany do góry nogami.
Film oparty na wspomnieniach J.D. Vance’go pod tym samym tytułem.
Reżyseria: Ron Howard
W rolach głównych: Amy Adams, Glenn Close, Gabriel Basso
Pod presją / The Juror (USA-1996); ocena: 7/10
Annie zostaje wybrana do ławy przysięgłych w procesie członka mafii. Początkowo wydaje jej się to przygodą w jej ustabilizowanym życiu, ale szybko przekonuje się, że z mafią nie ma żartów, a jej zaangażowanie w procesie przeniesie się z sądu na jej życie prywatne. Bardzo dobry dramat kryminalny.
Reżyseria: Brian Gibson
W rolach głównych: Demi Moore, Alec Baldwin,
Urodzony sportowiec / The Natural (USA-1984); ocena: 6/10
Nieznany nikomu baseball gracz w średnim wieku zostaje narzucony trenerowi jako nowy członek drużyny. Ten nie ma zamiaru dopuścić go do gry. Trzyma go ciągle w rezerwie, nie zdając sobie sprawy jaki talent ma do swej dyspozycji.
Film oparty na powieści Bernarda Malamuda pod tym samym tytułem.
Reżyseria: Barry Levinson
W rolach głwnych: Robert Redford, Robert Duvall, Glen Close
Wspinaczka / The Climb (France-2017); ocena: 6/10
Młody chłopak bez doświadczenia wysokogórskiego postanawia zdobyć Mount Everest, by udowodnić dziewczynie, że dla niej jest skłonny zrobić wszystko. Film taki sobie, ale fakt, że oparty jest na autentycznym wydarzaniu dodaje mu atrakcyjności.
Reżyseria: Ludovic Bernard
Dzieci i ryby (Pol-1996); ocena: 6/10
Perypetie Anny, bizneswoman, która zrobiła zawrotną karierę w reklamach telewizyjnych. Sukces sukcesem, ale jej życie osobiste trochę kuleje. Faceci, którzy się koło niej kręcą to nieudacznicy i popaprańce. Tylko czy niezależna kobieta sukcesu, taka jak Anna, potrzbuje faceta? Taka sobie komedyjka z doskonałą obsadą.
Reżyseria: Jacek Bromski
W rolach głównych: Anna Romantowska, Gabriela Kownacka, Julia Kolberger, Cezary Pazura, Jan Nowicki
Notki filmowe 11-12, 2020
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.