Według oceny:
Eddie zwany Orłem / Eddie, the Egle (UK/Germany-2015); ocena 10/10
Powtórka i podtrzymuję ocenę 10/10. Film oparty na aurentycznych wydarzeniach, który pozwala uwierzyć, że wszystko w życiu jest możliwe. Wystarczy tylko bardzo chcieć i z uporem dążyć do celu. Tak jak to robił Michael „Eddie” Edwards, który już w dzieciństwie postanowił, że weźmie udział w igrzyskach olimpijskich. Jeszcze nie wiedział w jakiej dziedzinie sportu, próbował kilku bez powodzenia, w końcu postawił na skoki narciarskie. Nie miał najmniejszch szans, wszyscy go wyśmiewali, komitet olimpijski za wszelką cenę starał się utrudnić mu zakwalifikowanie, a on i tak dopiął swego i stał się ulubieńcem olimpijskiej publiczności w Calgary, w 1988 roku.
Bardzo lubię ten film za niezłomną determinację bohatera, za humor i ogólne pozytywne wrażenia. Film klasyfikowany jako „feel good” i rzeczywiście jest to uczucie, które mi towarzyszyło podczas i jeszcze długo po jego oglądnięciu.
Reżyser: Dexter Fletcher
W rolach głównych: Taron Egerton, Hugh Jackman.
Marshall (USA/China-2017); ocena 9/10
Jest rok 1940. Thurgood Marshall jest młodym prawnikiem, który z ramienia NAACP, jeździ po różnych stanach podejmując się obrony niesłusznie oskarżanych Afro-Amerykanów. Ten film koncentruje się na jednym przypadku - czarnoskórego szofera oskarżonego o gwałt na swojej chlebodawczyni. Bardzo dobry dramat sądowy. I ciekawa postać prawnika, który później został wybrany jako pierwszy czarnoskóry sędzia do Supreme Court Justice. W mojej bibliotece dostępna jest jego biografia: „Showdown: Thurgood Marshall and the Supreme Court Nomination That Changed America” by Wil Hygood. Warto byłoby bliżej poznać tę postać.
Reżyseria: Reginald Hudlin
W rolach głównych: Chadwick Boseman, Josh Gad
Wind River (USA-2017); Ocena: 9/10
Wstrząsający film o morderstwie młodej dziewczyny, popełnionym na terenie rezerwatu indiańskiego Wind River, Wyoming. Cory Lambert, tropiciel śladów dzikiej zwierzyny, pracujący dla Fish and Wildlife Services i Jane Bannet, młoda i niezbyt doświadczona agenta FBI, wspólnymi siłami próbują rozwikłać zagadkę i dotrzeć do sprawców gwałtu i morderstwa. Taylor Sheridan nakręcił ten film, aby zasygnalizować szerszej publiczności fakt niepokojąco częstych gwałtów i morderstw popełnianych na indiańskich dziewczynach, zdarzających się zarówno na terenach rezerwatów jak i poza, a których sprawcy rzadko kiedy zostają schwytani. Wstrząsający film, który pokazuje życie na terenie rezerwatu i dewastację, jaką to tragiczne wydarzenie uczyniło w życiu najbliższych osób.
Scenariusz i reżyseria: Taylor Sheridan
W rolach głównych : Jeremy Renner, Elizabeth Olsen, Graham Green
The Stand at Paxton County (USA-2020); ocena: 8/10
Janna Connelly jest lekarką wojskową na misji w Iraku, kiedy wiadomość o chorobie ojca zmusza ją do przyjazdu do domu. Rodzinne ranczo, specjalizujące się w hodowli koni, jest nieco zaopuszczone, a konie wychudzone po okresie zimowym, ale to wszystko nie tłumaczy agresywnych akcji ze strony aktywistów i obrońców praw zwierząt. W akcji bierze również udział miejscowy szeryf, działający z ramienia prawa i wymuszający na okolicznych farmerach konfiskatę zaniedbanego inwentarza. Film oparty jest na autentycznych wydarzeniach i demaskuje bezprawne praktyki i wykorzystywanie politycznych konekcji przez samozwańczych obrońców praw zwierząt. Film wstrząsający, tym bardziej, że oparty jest na prawdziwej historii, w dodatku wcale nie odosobnionej.
Reżyseria: Brett Hedlund
W rolach głównych: Jacqeline Toboni, Michael O’Neil, Tyler Jacob Moore
The Healer (Spain/USA/Canada-2017); ocena: 8/10
Alec ma dryg do naprawy sprzętu elektrycznego i gdyby nie zgubny pociąg do kobiet i hazardu, jego biznes mógłby świetnie prosperować. Kiedy wszystko się wali, długi rosną, pracownik odchodzi, a biznesowi grozi plajta, nagle przychodzi nieoczekiwane wybawienie. Ale jak to w życiu bywa – coś za coś. Alec musi podjąć się zobowiązania, na które wcale nie ma ochoty. Film poruszający i dający dużo do myślenia, choć nie brak w nim lekkich, humorystycznych akcentów.
Scenariusz i reżyseria: Paco Arango
W rolach głównych: Oliver Jackson-Cohen, Camilla Luddington
Ukryte działania / Hidden Figures (USA-2016); ocena: 8/10
Lata 60. ubiegłego wieku i histotrie trzech kolorowych kobiet o niezwykłych zdolnościach matematycznych, pracujących dla NASA w czasach, gdy jeszcze nie było komputerów. Bardzo dobrze oddany klimat tamtych lat, pokazujący podwójną dyskryminacja Afro-amerykańskich bohaterek, ze względu na kolor skóry i płeć. Film oparty na faktach. Scenarisz na podstawie książki Margot Lee Shetterly pod tym samym tytułem.
Reżyseria: Theodore Melfi
W rolach głównych: Taraji P. Henson, Octavia Spencer, Kevin Costner, Jim Parsons
Tłumaczka/The Interpreter (UK/France/Germany/USA-2005); ocena: 7/10
Sylvia Broome jest tłumaczką ONZ w języku Ku, jednym z mniej znanych dialektów afrykańskich. Przypadkowo podsłuchuje rozmowę, w której wyraźnie jest powiedziane, że przybywający z Matobo prezydent tego kraju nie może żywy opuścić budynku ONZ. Do akcji zostaje włączony Secret Service, który ma zapewnić afrykańskiemu dyktatorowi, odpowiedzialnemu za wymordowanie połowy obywateli swego kraju, bezpieczeństwo. Jest to thriller polityczny, nakręcony w 2005 roku i nawiązujący do sytuacji politycznej Zimbabwe.
Reżyser: Sydney Pollack
W rolach głównych: Nicole Kidman, Sean Penn
Babylon Berlin (Germany-2017/2018) season 1,2,3; ocena: 7/10
Berlin w roku 1929. Bezrobocie, bieda, prostytucja, przestępstwa i narkotyki. I dwójka głównynch bohaterów pracujących w policji, którzy przedzierając się przez dżunglę politycznych przekrętów i międzynarodowych afer, stoją na straży prawa, choć i im czasem zdarza się pobłądzić. Może oglądanie trzech sezonów na raz nie było najlepszym posunięciem, bo nadmiar występujących osób i historii zaczął mnie nużyć, pojawiały się twarze, które nie od razu mogłam połączyć z poprzednimi wydarzeniami, a niektóre historie wydawały mi się zbyt udziwnione. No, ale ja nie należę do wielbicieli historii kryminalnych, stąd też mój umiarkowany entuzjazm. Serial na ogół cieszy się dużym uznaniem.
Serial oparty na powieści Volkera Kutschera pod tym samym tytułem.
W rolach głównych: Volker Bruch, Liv Lisa Fries
Patrick the Pug (UK-2018); ocena: 5/10
Sarze, nieoczekiwanie, zostaje przydzielona rola opiekunki psa jej zmarłej babki. Jak pogodzić nową pracę i mieszkanie w bloku, w którym jest zakaz posiadania zwierząt z opieką nad Patrickiem? Sarah chwyta się różnych sposobów, ale żaden z niech nie zdaje egzaminu na dłuższą metę.
Taka sobie komedyjka. Główną atrakcją jest przecudny mopsik i to właśnie dla niego warto oglądnąć ten film.
Reżyseria: Mandie Fletcher
W roli głównej: Beattie Edmondson
Kołysanka (Pol-2010); ocena: 5/10
To miała być zabawna komedia. Nie przeczę, że zdarzały się tam niezłe teksy, ale rodzina wilkołaków nie bawiła mnie wcale. Wręcz przeciwnie, działała odstręczająco. W dodatku akcja dzieje się przeważnie w ciemnych lub słabo oświetlonych pomieszczeniach, co powodowało frustrację przy oglądaniu.
Reżyseria: Juliusz Machulski
W rolach głównych: Robert Więckiewicz, Małgorzata Buczkowska
15:17 do Paryża / The 15:17 to Paris (USA-2018); ocena: 3/10
21 sierpnia 2015 ISIS terrorysta wyposażony w broń i granaty, wsiadł do pociągu na trasie Amsterdam – Paryż z zamiarem zabicia jak największej liczby pasażerów. Tym samym pociągiem jechali trzej amerykańscy turyści...
Chociaż sam incydent był na pewno mrożącym krew w żyłach, w filmie zajmuje on zaledwie kilka minut projekcji. Większość filmu skupia się na życiu trzech bohaterów, od dzieciństwa począwszy. Całość raczej rozlazła i mało interesująca – za wyjątkiem końcówki. Aż trudno uwierzyć, że jest to film Clinta Eastwooda.
Film oparty jest na wspomnieniach całej trójki, spisaneych w książce pod tym samym tytułem. To oni też wystąpili w tym filmie jako odwórcy głównych ról, co być może dodało mu autentyczności, ale nie świetności, bo żaden z nich nie wykazał się specjalnym talentem aktorskim.
Reżyseria: Clint Eastwood
W rolach głównych: Alek Skarlatos, Anthony Sadler, Spencer Stone
Notki filmowe 01-02, 2020
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.