Według oceny:
Trzy Billboardy za Ebbing, Missouri / Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (USA-2017); ocena: 10/10
Choć mijają miesiące od czasu gdy córka Mildred została brutalnie zamordowana, śledztwo w tej sprawie nie posuwa się do przodu. Zdesperowana matka znajduje więc sposób na to, by zmusić policję do żywszej akcji. Kiedy na publicznych bilboardach zawisły plakaty oskarżające szeryfa o opieszałość, wywołują one gwałtowne i często agresywne reakcje, zarówno wśród mieszkańców jak i personelu policji. Gniew rodzi przemoc i coraz więcej brutalnej agresji, która pomału wymyka się kontroli...
Doskonały film! Ta wiadomość na billboardach istniała naprawdę – natknął się na nią Martin McDonagh przejeżdżając przez Texas wiele lat temu i pruszyła go do tego stopnia, że nigdy nie przestał o niej myśleć. Po latach napisał scenariusz i nakręcił film na kanwie tego incydentu, ale większość filmowej akcji jest już fikcyjna.
Scenariusz i reżyseria: Martin McDonagh
W rolach głównych: Frances McDormand, Sam Rockwell, Woody Harrelson i doskonały jak zawsze karzeł Peter Dinklage.
Chłopiec w pasiastej piżamie / The Boy in the Striped Pajamas (UK/USA-2008); ocena 10/10
Jakoś nie ciągnęło mnie do książki i niespecjalnie do filmu. Bo co też może być ciekawego w przyjaźni dwóch chłopców, gdy jeden z nich przebywa za drutami obozu koncentracyjnego? Okazało się, że może. Wojna widziana oczami 8-letniego chłopca nabiera całkiem nowych wymiarów. Niewinność, konfuzja, próba rozszyfrowania świata dorosłych i wnioski do jakich Bruno dochodzi, posługując się swoją dziecięcą logiką mogą poruszyć najtwardsze serce. Film świetny, jeden z tych, które pamięta się jeszcze długo po obejrzeniu. Muszę odczekać chwilę, by szczegóły akcji zatarły się w pamięci i przeczytać też książkę
Chłopiec w pasiastej piżamie (
Boyne John)
Reżyseria: Mark Herman
W roli głównej: Asa Butterfield
Czas Mroku / Darkest Hour (UK-2017); ocena: 9/10
Winston Churchill - Pierwsze dni na stanowisku premiera i konieczność podjęcia decyzji, która zaważy na losach całej Europy. Czy Wielka Brytania powinna wchodzić w układy z Hitlerem, by ratować 300,000 brytyjskich żołnierzy otoczonych przez Niemców na plażach Dunkierki? Stawka jest wysoka. Jakie ma szanse na wygranie wojny z Niemcami w przypadku utraty tylu żołnierzy?
Reżyseria: Joe Wright
W rolach głównych: Gary Oldman, Lily James
Czwarta władza / The post (USA-2017); ocena: 9/10
Katherine Graham, właścicielka gazety The Washington Post, nie ma łatwo w zdominowanym przez mężczyzn świecie biznesu. Nic nie przygotowało jej to tej roli, gdy niespodziewanie, po śmierci męża, stanęła na czele wydawnictwa i musiała przebijać się przez mur męskiej arogancji z każdą swoją decyzją. Ale nie na darmo nadano jej przydomek Iron Lady. Katherine ma swoje zdanie, ma swoją wizję ekspansji gazety i głęboko wierzy w moralny obowiązek dziennikarza do ujawniania niewygodnej prawdy. Ale prawda czasem bywa destrukcyjna i decyzja, którą musi podjąć Katherine, może oznaczać klęskę dla wydawnictwa jak i dewastację jej prywatnego życia. Bardzo dobry dramat polityczny z historią Pentagon Papers w tle.
Reżyseria: Steven Spielberg
W rolach głównych: Meryl Streep, Tom Hanks
Katherine Graham spisała swoje wspomnienia w książce pt „Personal History”. Koniecznie do przeczytania.
The Kominsky Method / Netflix Original, season 1,2 (USA-2018/2019); ocena 9/10
Doskonała komedia. Humor zawarty jest głównie w dialogach, przez co wszystkie wydarzenia wydają się być drugoplanowe. Albo raczej przez to, że koncentrowałam się głównie na dialogach, akcja wydawała mi się mniej istotna. Serial do wielokrotnego oglądania.
Realizacja: Chuck Lorre
W rolach głównych: Michael Douglas, Alan Arkin, Sarah Baker
Stowarzyszenie Miłośników Literatury i Placka z Kartoflanych Obierek / The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Sociaty / (UK/France-2018); ocena: 8/10
Trudno było mi sobie wyobrazić jak można zrobić film na podstawie powieści epistolarnej, w której jednym z głównych wątków były dyskusje na temat książek. A jednak wyszło całkiem dobrze. Poznajemy mieszkańców wyspy Guernsey, ich losy podczas okupacji niemieckiej w latacj 1940-1945 oraz powolny powrót do normalności w okresie powojennym. Trochę historii, trochę romansu, wszystko razem zgrabnie współgrane.
Reżyseria: Mike Newell
W rolach głównych: Lily James, Tom Curtenay, Michiel Huisman, Penelope Wilton
Scenariusz filmu oparty na powieści Annie Barrows i Mary Ann Shaffer
Stowarzyszenie Miłośników Literatury i Placka z Kartoflanych Obierek (
Shaffer Mary Ann,
Barrows Annie)
Irlandczyk / Irishman (USA-2019); ocena: 8/10
Lata 60-70 ubiegłego stulecia. Film o włoskiej mafii w Stanach i o tym, że nie ma odwrotu od raz podjętej decyzji. Hitman też człowiek, ma rodzinę, ma dzieci, które niekoniecznie akceptują jego profesję i czasem – choć rzadko – ruszy go sumienie. Film w stylu „Ojca chrzestnego”, choć w łagodniejszej wersji.
Reżyseria: Martin Scorsese
W rolach głównych: Robert de Niro, Al Pacino, Joe Pesci
Kursk / The Command (Belgium/France-2018); ocena: 8/10
Katastrofa atomowego okrętu podwodnego K-141 Kursk, na którym, podczas manewrów rosyjskiej marynarki wojennej w 2000 roku, nastąpiła eksplozja torpedy. Film ukazuje desperacką próbę przetrwania garstki marynarzy oraz nieudolną akcję ratowniczą ze strony rosyjskiej admiralicji i brak zgody na pomoc innych krajów.
Film oparty na książce Roberta Moore’a „ A Time to Die: The Untold Story of the Kursk Tragedy”.
Reżyseria: Thomas Vinterberg
Rancho Wilkowyje (PL-2007); ocena: 8/10
Nie często zdarzają się komedie, które naprawdę mnie bawią, a ta do nich należy. Co więcej - nadaje się do wielokrotnego oglądania i ciągle śmieszy, co też jest rzadkością wśród komedii. Zazwyczaj raz oglądane gagi, nie bawią mnie przy powtórkach. Być może jest to zasługa doskonałych aktorów – wspaniała podwójna rola Cezarego Żaka, Marta Lipińska, Artur Barciś i wielu innych. Myślę, że znajomość serialu – choć nie jest konieczna – pozwala lepiej zrozumieć komizm niektórych sytuacji.
Reżyseria: Wojciech Adamczyk
Dom / Polski serial TV; odc 13-25 (Pol/1996-2000); ocena: 7/10
Dalsze losy mieszkańców kamienicy przy ul Złotej 25 w Warszawie. Akcja rozgrywa się w latach 1960 - 1977. Poprzez losy mieszkańców kamienicy ukazane są najważniejsze wydarzenia polityczne i społeczne tego okresu. Całkiem ciekawy rzut oka na czasy PRL-u.
Scenariusz: Jerzy Janicki i Andrzej Mularczyk
Reżyseria: Jan Łomnicki
W rolach głównych: Tomasz Borkowy, Halina Rowicka, Bożena Dykiel, Jan Englert, Piotr Fronczewski
Na podstawie serialu powstały trzy tomy powieści pod tym samym tytułem.
Laundromat (USA-2019); ocena: 6/10
Temat dla mnie niezbyt ciekawy – oszustwa firm ubezpieczeniowych, unikanie płacenia podatków przez wielkie korporacje i tworzenie firm fasadowych (shell companies). Film opowiada o skandalu znanym pod nazwą Panama Papers, który relacjonowany jest z jednej strony przez założycieli panamskiej kancelarii prawnej Mossack Fonseca, umożliwiającej bogatym firmom uchylanie się podatków, a z drugiej strony przez wdowę, którą te oszustwa dotknęły osobiście. Temat raczej skomplikowany dla takiego laika jak ja. Może, gdybym oglądnęła ten film jeszcze ze dwa razy, byłabym w stanie lepiej docenić zarówno temat jak i realizację.
Reżyseria: Steven Soderbergh
W rolach głównych: Gary Oldman, Antonio Banderas, Meryl Sreep
Notki filmowe (11-12/2019)
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.