Dodany: 27.05.2019 04:58|Autor:

nota wydawcy


David Mamet, wielokrotnie nagradzany dramaturg, reżyser i wykładowca, napisał szczerą, łamiącą konwenanse i pełną bezlitośnie celnych obserwacji książkę.

"Prawda i fałsz" nie pozostawia suchej nitki na aktorskich tradycjach, zasadach i przyzwyczajeniach, w zamian oferując aktorom użyteczną wiedzę:

- jak przygotowywać się do roli,
- jak pracować z tekstem,
- jak podchodzić do przesłuchań i prób,
- jak myśleć o scenie,
- jak rozmawiać z agentami
i o co to tak naprawdę chodzi w aktorstwie.

Mamet nie waha się mówić otwarcie, dlaczego jego zdaniem aktorzy muszą przestać nabierać się na głośno powtarzane banały, które uchodzą za prawdy fundamentalne w większości aktorskich szkół i kursów.

Szkoły aktorskie, "interpretacja tekstu", "pamięć emocjonalna", "metoda Stanisławskiego" – David Mamet przystępuje do tych bożków współczesnego aktorstwa z młotem pneumatycznym, jednocześnie pokazując, na czym tak naprawdę polega prawdziwy heroizm i szlachetność aktorskiego rzemiosła. Uczy aktora, jak ma pozostawać wiernym treści sztuki, co jest ważne podczas przesłuchań i prób, jak sobie radzić z agentami i reżyserami, jak nawiązywać relację z publicznością i jak nie popaść w pułapki, które dla wielu oznaczają koniec kreatywnej drogi.

"Niczego się nie wypieraj, nic nie wymyślaj, mów głośno, stój prosto, daj sobie spokój ze szkołą aktorską". Tymi słowy jeden z najbardziej oryginalnych współczesnych dramaturgów rozprawia się z zawodem aktora.

"Prawda i fałsz" bierze na celownik święte krowy przemysłu filmowego i teatralnego, stanowiąc bezcenny przewodnik dla współczesnego aktora.

Uważana za najlepszą i najbardziej praktyczną książkę na temat aktorstwa, budząca wielkie kontrowersje w środowisku filmu i teatru. Stanowi opracowanie teorii aktorstwa stworzonej przez Davida Mameta i aktora Williama H. Macy’ego pod nazwą estetyka praktyczna. Ze swojego wieloletniego doświadczenia teatralnego i filmowego Mamet wyniósł wizję aktorstwa odartego z wszelkiej magii, szamaństwa, oszustw, fałszywej szlachetności i sztuczności.

Definiuje zawód aktora jako pośrednika między autorem tekstu a publicznością.


Mamet zwraca uwagę na sprawy podstawowe: umiejętność słuchania, reakcje na zdarzenia. Rzeczy najprostsze są najtrudniejsze. Reszta to zbędny barok.

Jacek Braciak, aktor


To jest bomba dla umysłu każdego aktora kształconego klasycznie. Mamet przede wszystkim w cudownie prosty sposób zdejmuje z artysty scenicznego poczucie winy i porządkuje pryncypia, które rządzą procesem twórczym.

Redbad Klijnstra, aktor


Na początku była szkoła filmowa i zupełny chaos. Potem pojawił się Mamet.

Jarosław Banaszek, reżyser


Ta książka powinna być studiowana regularnie przez każdą osobę mającą związek z aktorstwem.

Steve Martin


Bezkompromisowa, pragmatyczna i idealistyczna. Każdy aktor powinien ją przeczytać.

"Chicago Tribune"

[Wydawnictwo Filmowe, 2014]

(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.

Wyświetleń: 98
Dodaj komentarz
Patronaty Biblionetki
Biblionetka potrzebuje opiekunów
Recenzje

Użytkownicy polecają:

Redakcja poleca: