Styczeń zakończyłem pokaźną, jak na moje możliwości, liczbą 11 ukończonych tytułów, co mogę usprawiedliwić jedynie faktem, że część z nich była bardzo krótka. Oto lista.
1.
Golem (
Meyrink Gustav (właśc. Meyer Gustav))
(2,0) ebook
Powieść grozy wydana w 1915. Praga, dzielnica Żydowskie Miasto. Akcja toczy się na przełomie XIX i XX wieku. Mistrz Atanazy Pernath i ktoś, kto się nim na czas pewien staje; kabała, tarot, golem i parę morderstw; dość dokładne streszczenie znajduje się w Wikipedii. Powieść niewątpliwie klimatyczna, ale wyjątkowo mętna i ciężkostrawna. Archaizmy oraz kwiecisty styl (przy czym to raczej czarne kwiaty) utrudniały mi lekturę. W sumie trudno mi określić, o czym jest ta książka. Widocznie "powieść egzystencjalistyczna" to zbyt trudny dla mnie gatunek.
2.
Zabójstwo Rogera Ackroyda (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
(4,5) ebook
Bogaty przemysłowiec zadźgany sztyletem we własnym gabinecie. Za śledztwo zabiera się Herkules Poirot, przed którym nic się nie ukryje. Tym razem nie ma do pomocy Hastingsa, ale dzielnie go zastępuje niejaki doktor Sheppard. Więcej tutaj:
Christie #8: Roger Ackroyd
3.
Nomów księga kopania (
Pratchett Terry)
(4,5) ebook~
Kupa śmiechu i odrobina refleksji nad przywództwem, władzą i religią, czyli druga część trylogii o nomach. Więcej tutaj:
Nomy i koparka
4.
Nomów księga odlotu (
Pratchett Terry)
(4,0) ebook~
Z marszu wziąłem się i za trzeci tom trylogii o nomach, chyba jeszcze krótszy niż drugi. Opowiada, co się działo z Merklinem i innymi członkami ekspedycji w czasie, w którym w kamieniołomie toczyły się wydarzenia opisane w tomie drugim. W zasadzie tytuł streszcza fabułę :)
5. Vikings. A Concise History of the Vikings (Hourly History) (4,0) ebook
Wraz z nowym czytnikiem odkryłem na Amazonie stosy ciekawych ebooków historycznych, nierzadko zupełnie bezpłatnych, jak ten właśnie. Amerykański autor-wydawca firmuje się marką Hourly History, określającą przeznaczenie jego publikacji: opracowanie tematów historycznych na tyle zwięzłe, by można je było przyswoić w ciągu godziny. Mi zajęło to znacznie więcej czasu, ale też dla mnie przekaz historyczny był kwestią drugorzędną (choć ciekawą), a głównym powodem sięgnięcia po książeczkę było szlifowanie języka. Więcej tutaj:
Godzinka z wikingiem
6.
Najmądrzejszy w pokoju: Jakie korzyści możemy czerpać z najważniejszych odkryć psychologii społecznej (
Gilovich Thomas,
Ross Lee (Ross Lee David))
(4,0) abo
Miks popularnonaukowej pozycji z dziedziny psychologii społecznej z manifestacją lewicowych poglądów autorów. Mimo wszystko warto przeczytać. Więcej tutaj:
Jak być mądrym i mieć słuszne poglądy
7.
Podpalaczka (
King Stephen (pseud. Bachman Richard, Evans Beryl))
(5,0) abo
Książka nie zebrała tu najwyższych ocen, ale co poradzę – mi się podobała. Dość wartka akcja, solidna dawka napięcia oraz emocje, może i tanie, bo przecież wywołane przez małe dziecko, na które polują bezwzględni i przebiegli dorośli... Jakież problemy wychowawcze przechodzić musieli rodzice malucha o tak nietypowych i jednocześnie śmiertelnie niebezpiecznych uzdolnieniach. Prawdziwe kłopoty jednak zaczynają się wtedy, gdy sprawca całego zamieszania, czyli jedna z supertajnych amerykańskich agend rządowych, postanawia porwać 7-latkę, by wykorzystywać ją w celach militarnych, i zamordować przy okazji jej rodziców. Wyraźna krytyka omnipotencji rządu i jego służb, które pod rozmaitymi patetycznymi pretekstami są w stanie posunąć się do zbrodni wobec własnych obywateli. Co interesujące, równie wyraźna reklama hipisowskiego czasopisma "Rolling Stone".
8.
Pingpongista (
Hen Józef (właśc. Cukier Józef Henryk))
(4,0) ebook
Hena spojrzenie na Jedwabne jako przesłanka do rozważań o naturze zła i człowieka. Więcej tutaj:
Nie zabijaj w piątki!
9. The Hospital (Keith C. Blackmore) (2,0) ebook
Języka szlifowania ciąg dalszy. Gus wybrał się w celach zaopatrzeniowych do opuszczonego szpitala, gdzie stado noworodków-zombie pod wodzą pewnej wariatki, specjalizującej się w bezpardonowym traktowaniu męskich klejnotów, omal nie pożarło go żywcem. Tym turpistycznym, sadystyczno-fekalnym opowiadaniem autor reklamuje swój cykl "Mountain Man". Raczej się nie skuszę. Zaletą utworu jest mnóstwo trudnych słów i tylko dlatego oceniam aż na 2,0.
10.
Abel i Kain (
Kwiatkowska Katarzyna (ur. 1976))
(3,5) abo
Druga część cyklu o tajemniczym detektywie-amatorze Janie Morawskim i jego kompanie-kamerdynerze Mateuszu. Tym razem dochodzi do zabójstwa dziedzica sporego majątku ziemskiego, a podejrzanym jest jego młodszy brat. Intryga taka sobie, dość szybko prawdziwy sprawca znalazł się wśród moich typów, bo i wskazujące nań sugestie były całkiem wyraźne.
Książka jest raczej obszerna, niestety, nie grzeszy dynamiką akcji. Sytuacja pod tym względem poprawia się dopiero gdzieś w 2/3 tekstu. Początkowo sądziłem, że będę zadowolony, bo w przeciwieństwie do sterylnych kryminałów A.Christie, tutaj kontekst historyczny, społeczno-kulturowy aż się przelewa. Owszem, zasadniczo lubię, jednak co za dużo, to niezdrowo, a dotyczy to w szczególności niezliczonych opisów jedzenia oraz wyposażenia wnętrz kolejnych pomieszczeń odwiedzanych przez Jana. Drętwe dialogi i niejasna niekiedy narracja. Plus za wspomniany kontekst, ale po za tym nic szczególnego.
11.
Psychologia zła: Jak Hitler omamił umysły (
Dimsdale Joel E.)
(4,5) abo
Procesy norymberskie i czwórka wysoko postawionych zbrodniarzy hitlerowskich jako materiał badawczy psychologów. Więcej tutaj:
Jak zbadać zło?.
Niedokończone:
*
Siedem dobrych lat (
Keret Etgar)
() audio z abo
*
Odkrywając wolność: Przeciw zniewoleniu umysłów (antologia;
Hume David,
Smith Adam,
Niskanen William A. i inni)
() abo/ebook
Zobacz też:
*
Moje lektury 2017
*
Jotowy luty 2018
*
Jotowe lektury 2018
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.