Ubiegły rok w moim czytelniczym życiu nie obfitował w odkrycia i zachwyty. Chyba świadomie sięgałam głównie po czytadła i "literaturę środka". Niemniej, pomimo braku rewelacji udało mi się przeczytać kilka naprawdę dobrych książek. Poniżej one w porządku chronologicznym czytania.
1.
Pod Huncwotem (
Grimes Martha)
Intrygująca i bardzo klimatyczna powieść kryminalna osadzona w szkockiej, zimowej scenerii niewielkiego miasteczka. Zagadka zaciekawia, postacie są barwne, świetna lektura na zimowe popołudnie.
2.
Morderstwo w Boże Narodzenie (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
I znowu Agatha Christie wyprowadziła mnie w pole. Wspaniała intryga, ciekawe postacie.
3.
Księga Diny (
Wassmo Herbjørg)
i
Syn szczęścia (
Wassmo Herbjørg)
Świetnie sportretowane społeczeństwo skandynawskie XIX wieku i interesujący obraz XIX-wiecznej Kopenhagi. Ciekawa postać Diny i zajmujący opis procesu dorastania jej syna.
4.
Anhusz (
Madden Martine)
Zbeletryzowana historia ludobójstwa. Ofiary czystek etnicznych często pozostają anonimowe. Fikcyjne postacie skonstruowane przez Madden pokazują, że ci ludzie mieli swoje codzienne życie, miłości i marzenia.
5.
Czerwone dziewczyny: Legenda rodu Akakuchibów (
Sakuraba Kazuki)
Ta powieść ma wszystko, co uwielbiam - toczy się w egzotycznym kraju, opowiada niezwykłą historię kilku pokoleniowej rodziny, a wszystko zostaje okraszone legendami.
6.
Maria Panna Nilu (
Mukasonga Scholastique)
Kolejna historia przerażającej eksterminacji, tym razem w Rwandzie. Akcja toczy się w fikcyjnej szkole dla dziewcząt w dniach poprzedzających rozpoczęcie czystek. Opowieść o odmiennej kulturze, rodzącej się nienawiści i pogardzie dla drugiego człowieka.
7.
Julia i jej córki (
Faulkner Colleen)
Przejmująca opowieść o trudzie "posklejania rodziny" i próbach uniknięcia jej rozpadu po śmierci dziecka. O sposobach przeżywania żałoby i radzenia sobie z poczuciem winy.
8.
Słodki zapach brzoskwiń (
Addison Allen Sarah)
Urokliwe, przyjemne czytadło. Takie ku pokrzepieniu codzienności, na chandrę.
9.
Stowarzyszenie Miłośników Literatury i Placka z Kartoflanych Obierek (
Shaffer Mary Ann,
Barrows Annie)
Napisana lekkim piórem, ale traktująca o poważnych sprawach. Ciepła, pełna humoru, a jednak łezka zakręci się w oku.
10.
Diamentowa góra (
Wong Cecily)
Nieomal baśniowa atmosfera, urok Hawajów, intrygująca legenda, lekko nakreślone tło historyczne i świetne portrety psychologiczne postaci. Zapada w pamięć.
11.
Zakonnice odchodzą po cichu (
Abramowicz Marta)
Krótki, ale wymowny reportaż. Trochę szkoda, że autorka nie oddała całkiem głosu bohaterkom, chociaż i bez tego porusza i zapada w pamięć.
12.
Córka doskonała (
Prowse Amanda)
Opowieść o codziennym życiu - pracy, wychowywaniu dzieci i opiece nad starszą, niedołężną matką. Prowse przedstawia powszechnie znane problemy, które dotykają wiele osób tworząc lekką w odbiorze, ale przejmującą powieść.
13.
Lato w Zatoce Aniołów (
Freethy Barbara)
Przyjemne, optymistyczne i ciekawe czytadło na jeden wieczór. Czasem brakuje mi właśnie takich lektur - łatwych, ale dobrze napisanych, przy których można się zrelaksować.
14.
Dom bez okien: Poruszająca i niezapomniana opowieść o życiu współczesnych Afganek (
Hashimi Nadia)
Powieść przybliżająca temat praw kobiet w Afganistanie. Nawet jeśli fikcyjna historia wydaje się być trochę nierealna, to autorka wskazuje na wiele wstrząsających faktów i bulwersujących zasad.
15.
Morderstwo na plebanii (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
Mieszanka tego, co najlepsze w kryminałach Christie - tła społecznego, ciekawych postaci i nietuzinkowej zagadki.
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.