Oto kolejny 31 grudnia, a zatem i pora na dokonanie podsumowania czytelniczego. Muszę przyznać, że to był dobry rok, jeśli chodzi o książki. Przeczytałem 194 pozycje, odbyłem wiele ciekawych czytelniczych podróży. Zdarzały się zawody czytelnicze, poczucie straty czasu, ale było też mnóstwo zachwytów, entuzjazmu.
Pogłębiałem m.in. znajomość z Heleną Boguszewską, odkrywałem kolejne dzieła Elizy Orzeszkowej (wróciłem też do "Nad Niemnem" - i ta wizyta była bardzo satysfakcjonująca). Brałem udział w kolejnej odsłonie akcji "Rendez-vous z Agathą Christie". Powtórzyłem też sporo książek Erle'a Stanleya Gardnera. Sprawy Perry'ego Masona w większości zaciekawiły mnie tak, jak za pierwszym razem. Zapoznałem się także z Rossem Macdonaldem. Wreszcie przeczytałem "Miasteczko Middlemarch" i "Domostwo pani Wilcox" (obie powieści czekały przez lata na mojej półce). Z zachwytem wybrałem się z Marią Konopnicką do Normandii ("Na normandzkim brzegu").
Rozczarowań było naprawdę sporo - ale przy takiej ilości przeczytanych książek nie sposób ich uniknąć. Nieporozumieniem była dla mnie powieść Joanny Bator "Rok królika". Do dziś nie rozumiem, co ludzie widzą w kryminałach Remigiusza Mroza ("Zaginięcie" było nudne, rozwlekłe, o poziomie stylistycznym lepiej nie wspominać). Lektura "Półbrata" miała być ucztą, a okazała się niestrawnym, pochłanianym na siłę obiadkiem. Montgomery wypadła lepiej w powieściach niż w ckliwych, banalnych opowiadaniach. "Pozwólcie nam krzyczeć" - sztandarowe dzieło Stanisławy Fleszarowej-Muskat - okazało się zaledwie przyzwoitym czytadłem (choć parę scen chwytało za serce). Powrót do serii "Kot, który..." Lilian Jackson Braun to była katastrofa, podobnie ponowna lektura "Imienin" Małgorzaty Musierowicz. "Nieświęta rodzina" Danuty Noszczyńskiej okazała się zupełnie niestrawna. Zdarzyło się parę gniotów, ale laur w tej niechlubnej kategorii przypadnie Sophie Hannah za jej pożal-się-Boże kolejne kryminalidło udające, że leżało obok Agathy Christie (która zapewne przewraca się w grobie).
Kupiliśmy też 73 książki (nie wliczając prezentów dla innych)
A oto kandydatki na książkę 2017 roku:
Dziurdziowie (
Orzeszkowa Eliza)
- 5
Ci ludzie (
Boguszewska Helena)
- 6
Wszystko jak chcesz: O miłości Jarosława Iwaszkiewicza i Jerzego Błeszyńskiego (antologia;
Król Anna (ur. 1979),
Iwaszkiewicz Jarosław (pseud. Eleuter))
- 5
Lepszy obiad (
Dowgielewicz Irena)
- 6
Niewyśnione historie (
Isakiewicz Elżbieta)
- 5
Tajemnice wichrowych wzgórz: Prawdziwa historia Branwella i Charlotte Brontë (
Ostrowski Eryk)
- 6
Nie lubię kotów (
Zyskowska-Ignaciak Katarzyna)
- 5
Domostwo pani Wilcox (
Forster Edward Morgan)
- 6
Na normandzkim brzegu (
Konopnicka Maria)
- 5
Ślady (
Małecki Jakub [pisarz])
- 6
Kandydatki na gniota 2017 roku:
Zamknięta trumna (
Hannah Sophie)
- 2
Kandydatki na książkę-przyjaciela 2017 roku:
Pat ze Srebrnego Gaju (
Montgomery Lucy Maud)
- 5
Aksamitny Królik czyli Jak zabawki stają się prawdziwe (
Williams Margery (właśc. Bianco Margery Winifred Williams))
- 6
Wszystkie zostały przeze mnie zrecenzowane.
Pora na podsumowanie:
Liczba przeczytanych książek: 194
W tym powtórzonych: 44
Rok rozpocząłem z:
Rok królika (
Bator Joanna)
Rok kończę z:
Robinson w Bolechowie (
Płaza Maciej)
Rewelacja roku:
Lepszy obiad (
Dowgielewicz Irena)
(tę książkę odkryłem przez zupełny przypadek)
Odkrycie roku:
Ślady (
Małecki Jakub [pisarz])
Rewelacja roku w kategorii literatura faktu:
Ci ludzie (
Boguszewska Helena)
Nagroda specjalna:
Dziurdziowie (
Orzeszkowa Eliza)
(książka lepsza od wielu dzisiejszych thrillerów, chyba największe zaskoczenie tego roku)
Książka przyjaciel:
Aksamitny Królik czyli Jak zabawki stają się prawdziwe (
Williams Margery (właśc. Bianco Margery Winifred Williams))
Gniot roku:
Zamknięta trumna (
Hannah Sophie)
Największe rozczarowanie czytelnicze:
Klątwa lutnisty (
Zientek Sylwia)
(zapowiedzi na miarę drugiej "Lalki", a wyszło kiepsko napisane czytadło. A szkoda, bo i materiał na powieść był, i autorka ma imponującą wiedzę w temacie).
Życzę, aby kolejny rok przyniósł Wam same zachwyty czytelnicze!
I zachęcam do publikowania swoich zestawień pod czytatką.
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.