Dodany: 15.12.2017 17:32|Autor: WiadomościOpiekun BiblioNETki

1 osoba poleca ten tekst.

Młodzieżowe Słowo Roku 2017


W internetowym głosowaniu wybrano Młodzieżowe Słowo Roku 2017. Został nim rzeczownik… „XD”.

PWN ogłosił wyniki drugiej edycji plebiscytu na Młodzieżowe Słowo Roku. Laureatem poprzedniej edycji został „sztos”. W tym roku głosowało ponad pięć tysięcy osób, a wygrało słowo „XD”, które wcale nie zdobyło największej liczby głosów. Jak to się stało? Otóż ponownie najwięcej (417) było głosujących na „sztos”, jednak z powodu ubiegłorocznej wygranej nie mógł on zostać laureatem ponownie. Na drugim miejscu znalazł się „dwudzionek” (269 głosów) – neologizm, który miałby zastąpić słowo „weekend”, będące zapożyczeniem z języka angielskiego. Zdecydowano jednak, że „dwudzionek” nie jest wystarczająco akceptowany wśród użytkowników języka, aby mógł wygrać plebiscyt. Oba wyrazy zdyskwalifikowano i w ten sposób tegorocznym zwycięzcą zostało słowo „XD”.

„XD” uznano za rzeczownik, jednak PWN na swojej stronie internetowej informuje, że słowo to może być używane także jako inne części mowy: partykuła, wykrzyknik, nieodmienny przymiotnik i przysłówek. „XD” jest znakiem ikonicznym, gdyż stanowi połączenie liter symbolizujące uśmiech. „XD” może być też zapisywane jako „iksde”, a nawet zdarza się, że występuje w języku mówionym. Jednakże ten wyraz pojawia się głównie w mediach społecznościowych.

W plebiscycie PWN przyznał także nagrody w kategoriach: najciekawszy neologizm i najciekawsza metafora. W tej pierwszej wybrano wyraz „smartwica” (zapisywany również jako „smartfica”), będący nazwą uzależnienia od telefonu komórkowego (smartfonu) oraz czasownik „odjaniepawlić”, oznaczający coś, co zdarza się nagle i niespodziewanie. Natomiast za najciekawszą metaforę uznano rzeczownik „pocisk” i utworzony od niego czasownik „pocisnąć kogoś”. „Pocisk” to inaczej cięta riposta.

 

Zdjęcie: Fotolia

Przeczytaj komentarze
ilość komentarzy: 30
Użytkownik: dot59Opiekun BiblioNETki 15.12.2017 17:58 napisał(a):
Odpowiedź na: W internetowym głosowa... | WiadomościOpiekun BiblioNETki
Może się czepiam, ale dla mnie połączenie liter w taki sposób, by naśladowały znak graficzny, nie jest słowem. Tak jak nie jest nim "00", w czasach PRL gdzieniegdzie używane dla oznaczenia toalety. Ani najładniejszy nawet emotikon.
Użytkownik: jolekp 15.12.2017 18:11 napisał(a):
Odpowiedź na: Może się czepiam, ale dla... | dot59Opiekun BiblioNETki
Też mnie to zdziwiło, bo zawsze mi się wydawało, że "XD" to emotikon, a nie słowo. A co z innymi "buźkami"? :), :P i :O to też słowa?
Użytkownik: margines 15.12.2017 18:45 napisał(a):
Odpowiedź na: Może się czepiam, ale dla... | dot59Opiekun BiblioNETki
Czepiasz się…
😁

Tak poważnie(j) to jestem tego samego zdania.
Zgadzam się z też z niedźwiedziem no i z tobołami także.
Znaki graficzne (bez liter) nie są dla mnie słowami.
Użytkownik: sowa 16.12.2017 00:16 napisał(a):
Odpowiedź na: Może się czepiam, ale dla... | dot59Opiekun BiblioNETki
No widzisz. A dla młodzieży najwyraźniej jest. I co poradzisz?
Użytkownik: Andronik 22.12.2017 11:17 napisał(a):
Odpowiedź na: No widzisz. A dla młodzie... | sowa
Dla mnie to również jakaś dziwaczna sytuacja. Mogę jednak zaświadczyć, iż "słowo" XD w odróżnieniu od emotikonek :O albo :P jest używane w wersji mówionej. Tak, tak, miałem okazję usłyszeć je od syna (lat 10), który przyniósł to ze szkoły. Długo nie mogłem zrozumieć o co mu chodzi, ale powtarzał na tyle często, że się przyzwyczaiłem. A zatem: "iksde"!
Użytkownik: Eida 28.12.2017 01:42 napisał(a):
Odpowiedź na: Dla mnie to również jakaś... | Andronik
Jak użyć tego "słowa" w zdaniu? Mógłbyś przytoczyć coś z wypowiedzi syna?
Użytkownik: sowa 28.12.2017 16:16 napisał(a):
Odpowiedź na: Dla mnie to również jakaś... | Andronik
Ja też bardzo proszę o przykłady! Się nie zetknęłam z użyciem iksde w mowie, a ciekawa go jestem.
Użytkownik: reniferze 25.11.2020 13:07 napisał(a):
Odpowiedź na: Ja też bardzo proszę o pr... | sowa
"Ale śmieszna sytuacja, normalnie iksde!"

Tak jak kiedyś było "LOL".
Użytkownik: sowa 26.11.2020 23:59 napisał(a):
Odpowiedź na: "Ale śmieszna sytuacja, n... | reniferze
Czy to przykład „z życia” i iksde nadal w użyciu?
Użytkownik: reniferze 27.11.2020 08:06 napisał(a):
Odpowiedź na: Czy to przykład „z życia”... | sowa
Niestety. Aczkolwiek słyszę to coraz rzadziej, bo młodzież gimnazjalna trochę dorosła.
Użytkownik: rastanja 15.12.2017 19:49 napisał(a):
Odpowiedź na: W internetowym głosowa... | WiadomościOpiekun BiblioNETki
Hmmm... Smutne to.
Użytkownik: Meszuge 15.12.2017 22:01 napisał(a):
Odpowiedź na: W internetowym głosowa... | WiadomościOpiekun BiblioNETki
Myślałem, że będzie śmiesznie, a jest - tragicznie. Bełkot i tyle.
Użytkownik: Pingwinek 16.12.2017 11:57 napisał(a):
Odpowiedź na: W internetowym głosowa... | WiadomościOpiekun BiblioNETki
Ja bardzo lubię "XD", choć rzeczownikiem bym go nie nazwała. "Sztos", "sztosik" - potwierdzam popularność wśród młodzieży. Sama raczej nie używam, żałuję, ale brak wprawy, a na co dzień nie mam z kim ćwiczyć. Z "dwudzionkiem" spotykam się po raz pierwszy, twór wart analizy. "Smartfica" to też dla mnie nowość, przynajmniej językowo. Czasownik "odjaniepawlić" - zetknęłam się z nim w sieci, na żywo jednak póki co nie. "Pocisk" i "pocisnąć" - korzystam. Lecz "iksde" faktycznie rządzi ;) xD
Użytkownik: sowa 28.12.2017 16:17 napisał(a):
Odpowiedź na: Ja bardzo lubię "XD", cho... | Pingwinek
Pingwinku, a może Ty mogłabyś przytoczyć przykłady wypowiedzi z użyciem iksde, bardzo proszę?
Użytkownik: Pingwinek 28.12.2017 20:01 napisał(a):
Odpowiedź na: Pingwinku, a może Ty mogł... | sowa
To mogą być różnego rodzaju dowcipy czy anegdoty. X opowiada coś śmiesznego (lub coś, co ma być śmieszne) i na koniec dodaje "iksde" - albo Y aktywnie słucha i zamiast się zaśmiać... komentuje "iksde". Nie wiem, czy udało mi się cokolwiek wyjaśnić ;)
Użytkownik: sowa 28.12.2017 22:25 napisał(a):
Odpowiedź na: To mogą być różnego rodza... | Pingwinek
Dziękuję! Czyli w mowie dokładnie jak w piśmie, tylko dźwiękowo (jeśli dobrze zrozumiałam) :o).
Użytkownik: Pingwinek 28.12.2017 23:15 napisał(a):
Odpowiedź na: Dziękuję! Czyli w mowie d... | sowa
Tak ;)
Użytkownik: Pingwinek 28.12.2017 20:14 napisał(a):
Odpowiedź na: Pingwinku, a może Ty mogł... | sowa
Tak mi teraz przyszło do głowy, że "XD"/"iksde" to trochę taki dawny "lol".
Użytkownik: LouriOpiekun BiblioNETki 25.11.2020 09:54 napisał(a):
Odpowiedź na: W internetowym głosowa... | WiadomościOpiekun BiblioNETki
W tym roku chyba nie było zajawki o Młodzieżowym Słowie Roku - może i dobrze, bo to jest potworny wstyd mieć (jako BNetka) takiego właściciela, który pokazuje w działaniu terror poprawności politycznej.

Ale jest nowa propozycja! W "demokratycznym" konkursie wygrało nie to co trzeba? No to pora SPEWUENIĆ!

SPEWUENIĆ: Przestraszyć się konsekwencji społecznych, tym samym nie uznać demokratycznych wyników własnego konkursu. Nazwa pochodzi od organizatora konkursu na Młodzieżowe Słowo Roku, Wydawnictwa PWN.

sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/haslo/Stanowisko-kapituly-plebiscytu-na-temat-slowa-Julka-julka;6952037.html
Użytkownik: wwwojtusOpiekun BiblioNETki 25.11.2020 11:19 napisał(a):
Odpowiedź na: W tym roku chyba nie było... | LouriOpiekun BiblioNETki
Louri, ty chyba nie kumasz co to "hejt", co nie?
Zapoznałeś się z komentarzem, który jest też w linku? https://sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/haslo/Julka-czyli-jezyk-wojny-plci;6952038.html

To "terror poprawności politycznej" jest na serio urocze sformułowanie. Musimy żyć w tym okropnym świecie, gdzie nie można już sobie bezkarnie lżyć innych...
Użytkownik: LouriOpiekun BiblioNETki 25.11.2020 11:26 napisał(a):
Odpowiedź na: Louri, ty chyba nie kumas... | wwwojtusOpiekun BiblioNETki
A Ty kumasz, co to jest teoria spiskowa i chochoł?

Bo w takie "rewelacje" to chyba nawet twórcy komentarza nie wierzą: "W sytuacji, w której wyśmiewane „julki” są bite na ulicach, kapituła plebiscytu na mocy regulaminu zdecydowała, że nie wygra słowo wyśmiewające czyjeś poglądy."
Użytkownik: dot59Opiekun BiblioNETki 25.11.2020 12:01 napisał(a):
Odpowiedź na: A Ty kumasz, co to jest t... | LouriOpiekun BiblioNETki
Jeśli w regulaminie jest paragraf, że słowo wyśmiewające czyjeś poglądy lub obraźliwe może zostać zdyskwalifikowane bez względu na wynik głosowania - a powinien być - to nie widzę w postępowaniu kapituły niczego niewłaściwego.
Pomijam już fakt, że używanie czyjegoś imienia jako pejoratywnego epitetu (na przykład wymienionych w felietonie Chacińskiego - https://sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/haslo/Julka-czyli-jezyk-wojny-plci;6952038.html - Janusza czy Grażyny) zawsze budziło we mnie przykre odczucia. Oczywiście nie jest to zjawisko swoiste dla Polski (B. Bergen w What the F.: Co przeklinanie mówi o naszym języku, umyśle i nas samych (Bergen Benjamin K.) wspomina między innymi o tym, jak imiona zmieniają się w potoczne nazwy określonych narządów), ani dla naszej epoki (jak pisze Gloger, w średniowieczu w Krakowie więzienie nazywano "dorotką"), ale bądź co bądź nieprzyjemne dla kogoś, kto akurat takie imię nosi...
Użytkownik: wwwojtusOpiekun BiblioNETki 25.11.2020 12:29 napisał(a):
Odpowiedź na: Jeśli w regulaminie jest ... | dot59Opiekun BiblioNETki
Pargaraf 6, punk 5:
5. Po dokonaniu Zgłoszenia, Jury dokona jego analizy, w szczególności w celu wyeliminowania z Konkursu słów / wyrażeń / określeń wulgarnych, obraźliwych, zawierających treści niezgodne z prawem, nawołujących do nietolerancji/przemocy, należących do mowy nienawiści, odnoszących się do konkretnych osób, miejsc lub organizacji (w tym: stanowiących nazwiska, pseudonimy oraz jednoznaczne przezwiska) bądź naruszających dobre obyczaje. Analiza, o której tu mowa, nastąpi w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty dokonania Zgłoszenia.

https://sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/Regulamin-plebiscytu;202302.html
Użytkownik: LouriOpiekun BiblioNETki 25.11.2020 16:17 napisał(a):
Odpowiedź na: Jeśli w regulaminie jest ... | dot59Opiekun BiblioNETki
"Alternatywka" jest równie pejoratywnym określeniem :)

Okazuje się, że w takim razie to Konkurs na Słowo Które Nam Pasuje na Młodzieżowe Słowo Roku. To na cóż ten "plebiscyt"?? Nie podoba mi się to, bo jednak oni nie są młodzieżą, dodatkowo są skrzywieni ideologicznie (starczy obczaić same awatary Kapituły na kontach fb), a jak już, to mogli sobie wybrać co chcieli bez takich manifestów. Lepszą metodą badania popularności jakiegoś terminu są ankiety albo analiza częstotliwości jego używania w różnych środowiskach, ale widać tu raczej chodzi o ideologię.
Użytkownik: wwwojtusOpiekun BiblioNETki 25.11.2020 17:41 napisał(a):
Odpowiedź na: "Alternatywka" jest równi... | LouriOpiekun BiblioNETki
Słowo "alternatywka" nie jest z definicji pejoratywne, tylko bywa tak czasem używane (jak zresztą prawie każde określenie grupy/subkultury), nie zostało też w takim kontekście zgłoszone do konkursu. I nie ma, ani nie miało takiego kontekstu społecznego, a ten kontekst jest ważny.

Każdy plebiscyt ma swoje reguły.
Użytkownik: wwwojtusOpiekun BiblioNETki 25.11.2020 12:40 napisał(a):
Odpowiedź na: A Ty kumasz, co to jest t... | LouriOpiekun BiblioNETki
Chyba musisz dokładniej prześledzić wiadomości i relacje z protestów.
Ta bardziej obraźliwa wersja "julki" powstała właśnie z tej okazji i to właśnie tam protestujące osoby (m.in. młode kobiety) są bite, np. przez narodowców, którzy nie zgadzają się (Uwaga: to eufemizm!) z ich poglądami.


Pomijanie pewnych zgłaszanych słów to norma w tym konkursie, bo często naruszają one regulamin. Serio radzę, szukaj chochołów gdzie indziej, bo pełno się tego panoszy w sieci.
Użytkownik: margines 25.11.2020 13:46 napisał(a):
Odpowiedź na: Chyba musisz dokładniej p... | wwwojtusOpiekun BiblioNETki
Dokładnie, Wojtek, zgadzam się z tobą i Dot przy okazji;) (ale też jakby przede wszystkim - tak ex aequo), w jakichś „300% normy”.
Użytkownik: LouriOpiekun BiblioNETki 25.11.2020 18:45 napisał(a):
Odpowiedź na: Chyba musisz dokładniej p... | wwwojtusOpiekun BiblioNETki
Chyba nie mam pojęcia, co właściwie piszesz - rozumiem, że w plebiscycie zgłaszano także wulgarne definicje "julki", ale nie rozumiem, co to ma wspólnego z biciem kogoś na ulicy? Proszę o jakieś obiektywne, rzetelne informacje o tym, że jakaś młoda kobieta została pobita z powodu "bycia julką". Czy może to jest nowa definicja "osoba pobita za poglądy przez narodowców to julka"? No to chyba jednak chochoł.
Użytkownik: wwwojtusOpiekun BiblioNETki 25.11.2020 19:16 napisał(a):
Odpowiedź na: Chyba nie mam pojęcia, co... | LouriOpiekun BiblioNETki
Ktoś kto bije, raczej nie krzyczy "Ty julko", jeśli o to pytasz. Znają bardziej popularne określenia.
Niemniej "julka" wpisuje się w trend dyskryminacji i nakręcania emocji, których negatywną emanacją są pobicia. To, przeciwko czemu odbywają się protesty (czyli za co protestujący są bici) i co ma ta bardziej obraźliwa wersja słowa "julka" oznaczać, jest powiązane.

Szczegółowo jest to pisane tu: https://sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/haslo/Julka-czyli-jezyk-wojny-plci;6952038.html
Użytkownik: LouriOpiekun BiblioNETki 25.11.2020 19:33 napisał(a):
Odpowiedź na: Ktoś kto bije, raczej nie... | wwwojtusOpiekun BiblioNETki
Aha, czyli to jest znowu "czucie atmosfery" - to już wiem, o co chodzi :D

W pewnej dyskusji ktoś słusznie skomentował:

"Rak ale jestem w stanie zrozumiec troske o dobro panstwa; nie ciężko jest wyobrazić sobie zamieszki po wygranej julki w plebiscycie"
Legenda
  • - książka oceniona przez Ciebie - najedź na ikonę przy książce aby zobaczyć ocenę
  • - do książki dodano opisy lub recenzje
  • - książka dostępna w naszej księgarni
  • - książka dostępna u innych użytkowników (wymiana, kupno)
  • - książka znajduje się w Twoim schowku
Patronaty Biblionetki
Biblionetka potrzebuje opiekunów
Recenzje

Użytkownicy polecają:

Redakcja poleca: