Dodany: 27.11.2017 23:29|Autor: Krzysztof

Czytatnik: Zapiski

1 osoba poleca ten tekst.

Fizyka, matematyka i filozofia


Ponad granicami (Heisenberg Werner)

Przyzwyczajenie odbiera wrażliwość, zamazuje szczegóły obrazu, albo wprost oślepia. Raczej nie bywamy zdziwieni faktem możliwości matematycznego opisu cech świata, wyrażeniem równaniami zjawisk dnia codziennego, a powinniśmy. Wszak jedynie matematyczne analizy kazały Galileuszowi podważyć odruchowe i powszechne oczekiwanie niejednakowego spadania na ziemię rzeczy ciężkich i lekkich. Do dzisiaj mamy takie oczekiwanie, a wielu z nas ma nawet pewność, co dowodzi nie tylko (a może nawet nie tyle) braku fachowej wiedzy, ale i naszej nieufności do matematyki jako narzędzia poznania świata, mimo upływu ponad 300 lat od prac Newtona i powszechności stosowania jego matematycznych metod.

„Niezwykły wpływ Newtonowskich Principiów na myślenie naszych stuleci nie zasadzał się ani na doborze poszczególnych aksjomatów, ani też na rezultatach mechaniki Newtona, w rodzaju znanego wzoru: siła równa się masa razy przyspieszenie, lecz na tym, że po raz pierwszy udało się opisać matematycznie zjawiska przyrodnicze w ich przebiegu w czasie, a zatem na dowodzie, iż taki matematyczny opis przyrody jest zasadniczo możliwy.”

No właśnie, możliwy. Przypomniałem sobie swój pomiar głębokości szybu starej kopalni w Górach Kaczawskich, do którego miałem zegarek i kamień; taki pomiar jest dla mnie kresem matematycznych umiejętności, a przecież jest elementarzem (co nie przeszkadzało mi odczuwać zadowolenie z pomiaru). Cóż jednak powiedzieć o możliwościach wyliczenia biegu planet, zajrzenia w głąb gwiazd i atomu, albo powiązania czasu z przestrzenią?

„Aż bowiem do tej chwili należało do oczywistości wśród założeń przyrodoznawstwa, że przestrzeń i czas są dwoma jakościowo różnymi schematami porządkowania, formami oglądu, w których prezentuje się nam świat, ale które nie mają ze sobą bezpośrednio nic wspólnego. W każdym zaś razie czas, jak się wydawało, jest tylko jeden, wszędzie w świecie ten sam dla wszelkich istot żywych i całej materii nieożywionej.”

To słowa Heisenberga z rozdziału o Einsteinie.
Gdy bezskutecznie próbuję wyobrazić sobie przestrzeń o czterech wymiarach, czasoprzestrzeń, pocieszam się słowami samego Einsteina, który powiedział o jednym ze swoich odkryć, że też nie wyobraża sobie, jak coś takiego jest możliwe, ale tak mu wychodzi ze wzorów. Jestem więc w doborowym towarzystwie.
Jeśli już piszę o teorii względności, powiem, że wielkie wrażenie robi na mnie wzór równania masy i energii, te sławne E=mc2. Zaznaczam, nota bene, że o fizyce mniej wiem od maturzysty, więc postrzegam i reaguję jak laik. Patrzę na lewą i prawą stronę równania i mimo że nie jestem matematykiem czuję, iż to równanie otwiera nowy świat pokazując, iż energia może zamienić się w materię, a ta w energię; że wszystko, co nas otacza, jest w istocie szczególnym stanem skupienia energii. Niewyobrażalnie wielkiej energii. Dziwy tutaj się nie kończą: literka c jest symbolem szybkości światła, a to znaczy, że ta szybkość, największa możliwa do uzyskania szybkość, jest najściślej związana z masą, czyli z materią, i z energią. Jakim sposobem? Co ma jedno do drugiego? Cóż, można powiedzieć, a co ma wspólnego przestrzeń z czasem? Co szybkość z upływem czasu, a ciążenie ciał kosmicznych z kształtem przestrzeni? A przecież ma, i nasz brak możliwości wyobrażenia sobie tych powiązań dowodzi jedynie niedostatków naszego umysłu, którego umiejętności nie zostały wykształcone do zgłębiania tajników materii świata. Tym większa chwała takim ludziom jak Einstein, którzy potrafią sztucznie stworzonym narzędziem badawczym, mianowicie matematyką, świat ten badać tam, gdzie intuicja, logika i zmysły nie sięgają.
Tak, i logika. W fizyce kwantowej, nauce zajmującej się najmniejszymi i najszybszymi cząsteczkami materii, dzieją się dziwne rzeczy: obserwowana cząsteczka zachowuje się inaczej niż nieobserwowana, reakcja może wyprzedzić akcję, materia ginie albo pojawia stworzona z energii, coś może być tu i tam jednocześnie. Istne wariactwo.

„Wyobraźmy sobie atom poruszający się w zamkniętej skrzynce, rozdzielonej ścianką na dwie części. W ściance jest bardzo mały otwór, tak że atom może czasami przelecieć na drugą stronę. Zgodnie z logiką klasyczną atom może się znajdować albo w lewej, albo w prawej połowie skrzynki. Nie ma trzeciej możliwości: tertium non datur.
W teorii kwantów jednak, o ile w ogóle chcemy używać słów atom i skrzynka, zmuszeni jesteśmy przyznać, że istnieją inne jeszcze możliwości, które stanowią osobliwe kombinacje obu możliwości uprzednio danych.”

Autor pisze o tych osobliwościach teorii kwantów w rozdziale poświęconym logice (jakie pole do popisu dla logików!) i o kłopotach językowych, zwracając uwagę na fakt braku odpowiednich wyrażeń do opisu tych dziwności w naszym zwykłym, na co dzień używanym języku.

Dzisiaj w pracy przyszedł do mnie kolega prosząc o pomoc w wyliczeniu długości potrzebnych mu lin stalowych; sprawa była prosta, bo i prosty trójkąt dało się wyznaczyć, więc przypomniałem mu wzór na sumę kwadratów przyprostokątnych. Dziwnie się poczułem uświadamiając sobie, iż skorzystałem z efektu umysłowej pracy człowieka żyjącego przed tysiącleciami. Na krótką chwilę przybliżyłem się do jednego z tych ludzi, którzy od starożytności do dzisiaj, od Pitagorasa i Newtona do ułomnego geniusza Hawking’a, posługują się matematyką – niematerialnym narzędziem stworzonym przez ludzi do badania świata.

W swoich wykładach Heisenberg wiele miejsca poświęca filozofii i związkom umiłowania mądrości z nauką. Można nabawić się kompleksów czytając o jego spostrzeżeniach na temat prac wielu myślicieli starożytnych i ich powiązań ze współczesną fizyką i filozofią.

„Pomostu prowadzącego od nieuporządkowanego zrazu materiału doświadczalnego do idei dopatruje się Pauli w pewnych preegzystujących w duszy prawzorach, archetypach z roztrząsań Keplera i także współczesnej psychologii. Owych prawzorów (…) nie należy lokować w świadomości ani też odnosić do określonych idei dających się racjonalnie sformułować. Chodzi tu raczej o formy z nieświadomego obszaru ludzkiej duszy, o obrazy o dużym ładunku emocjonalnym, które nie są myślane, lecz niejako oglądane w trakcie malowania. Kiedy świadome nam się staje jakieś nowe poznanie, wówczas uszczęśliwienie, które odczuwamy, wynika ze zgodności, jaka zachodzi pomiędzy zachowaniem zewnętrznych obiektów i takimi preegzystującymi prawzorami.”

Znalazłem słowa samego Pauliego na ten temat, pewien znany astrofizyk cytował je w swojej książce, a to znaczy, że zrobiły one wrażenie na naukowcach. Niżej zamieszczę słowa Keplera pochodzące z jego książki „Harmonia świata”; sądzę, że właśnie te mieli na myśli Heisenberg i Pauli.:

„Rozważmy teraz pytanie, jak to możliwe, że dusza – która nie angażuje się wcześniej w myślenie pojęciowe, a zatem nie posiada uprzedniej znajomości harmonijnych związków – jest zdolna do ich rozpoznania w zewnętrznym świecie (…). Odpowiem na to, że wszystkie czyste idee, lub archetypiczne wzory harmonii, o jakich tu mówimy, z natury istnieją w tych, którzy są zdolni je uchwycić. Nie pojawiają się po raz pierwszy w umyśle wskutek procesu pojęciowego, lecz są raczej wytworem intuicji i mają charakter wrodzony.”

Chciałbym kiedyś dogłębnie zrozumieć te Keplerowskie idee, poczuć je w sobie. A może czasami czuję, tylko nie wiem, że to właśnie one?…

Książka nie jest łatwą lekturą, bo co prawda niemal nie ma w niej wzorów, jednak autor nierzadko zbytnio się rozpędza wyrażając swoje myśli w bardzo długich zdaniach z licznymi wtrąceniami. Myślę, że można było nieco inaczej je układać przy tłumaczeniu, spotyka się nie najlepsze ich konstrukcje, ale może tłumaczowi chodziło o wierność niemieckiemu oryginałowi. Dość, że książkę należy czytać uważnie i powoli, jednak zrozumienie jej treści nie wymaga specjalnej wiedzy.
Na zakończenie słowa rosyjskiego naukowca, cytowane w książce bez podania nazwiska ich autora, słowa jakże podobne do myśli, które Carl Sagan zawarł w swojej książce „Błękitna kropka”:

„Wędrujemy razem na statku kosmicznym, który od niepamiętnych czasów, krążąc wokół Słońca, zdąża wraz z nim, tą wielką gwiazdą, poprzez nieskończone przestrzenie. Nie wiemy skąd ni dokąd, ale wędrujemy razem, na tym samym statku.”


Dopisek z 281117
Niedawno miałem spotkanie z psychologiem, w czasie rozmowy poprosiłem o przykładowy opis psychicznych dolegliwości klientów. Usłyszałem historię chłopca z zespołem Downa, który potrafił dodawać, ale tylko określone, znane mu rzeczy. Policzył, że trzy patyczki i pięć patyczków to razem osiem patyczków, ale ile jest trzy dodać pięć – tego już nie potrafił.
Uświadomiłem sobie wtedy dwa fakty: że łatwo nam przychodzi przekraczać kolejne piętra abstrakcji, oraz, że jeśli tylko owe piętra mieszczą się w zakresie naszych umiejętności, po prostu ich nie zauważamy, a już na pewno nie dostrzegamy różnic. Wszak przeciętnemu człowiekowi nie robi żadnej różnicy, czy będzie dodawać patyczki, czy sam symbol, czystą umowność: liczby.
A teraz Heisenberg:

>>Utworzenie pojęcia liczby jest to już decydujący krok, przenoszący z obszaru świata bezpośrednio danego nam zmysłowo w siatkę uchwytnych racjonalnie struktur myślowych. Zdanie, że dwa orzechy i dwa orzechy dają razem cztery orzechy, pozostaje słuszne również wtedy, gdy zastąpi się słowo „orzech” przez „bochenki” lub też nazwę jakiegokolwiek innego przedmiotu. Można je więc było uogólnić i przybrać w formę abstrakcyjną: dwa i dwa jest cztery. (…)
Liczenie było oczywiście decydującym krokiem ku abstrakcji, który pozwolił wstąpić na drogę wiodącą do matematyki i matematycznego przyrodoznawstwa.<<

„Czy w matematyce opisujemy coś obiektywnie rzeczywistego, a więc coś, co istnieje też w jakimś sensie niezależnie od człowieka, czy też matematyka jest jedynie pewną umiejętnością ludzkiego myślenia? Czy prawa, które wyprowadzamy w matematyce, mówią coś tylko o strukturach tego myślenia? (…)
(…) Trzeba się też liczyć z możliwością, że na którymś z tamtych ciał kosmicznych też są istoty, u których umiejętności myślenia abstrakcyjnego wykształciła się na tyle, że ukuły one pojęcie liczby. Jeśli tak i jeśli te istoty do swego pojęcia liczby dopisują naukową matematykę, to dojdą do dokładnie tych samych twierdzeń teorii liczb co my, ludzie. Arytmetyka i teoria liczb nie mogą z zasady przedstwiać się u nich inaczej niż u nas, ich rezultaty muszą się zgadzać z naszymi. Jeśliby więc matematyka miała być wypowiedzią o myśleniu ludzkim, to w takim razie byłaby to na pewno wypowiedź o myśleniu samym w sobie, nie tylko ludzkim. Gdziekolwiek w ogóle jest myślenie, matematyka musi w nim być ta sama.”

Oto dlaczego matematyka traktowana jest jako narzędzie do porozumienia się w obcymi cywilizacjami, jeśli na takie trafimy, oraz dlaczego uznawana jest za królową nauk.
W jej precyzji, w logice nie pozostawiającej żadnych luk czy wątpliwości, w jej uniwersalności i oszałamiającej elastyczności, tkwi coś ponadludzkiego, coś zbliżającego nas do bogów.
Przyznam się do cichutkiego marzenia: chciałbym być matematykiem.

(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.

Wyświetleń: 1412
Dodaj komentarz
Przeczytaj komentarze
ilość komentarzy: 9
Użytkownik: Kuba Grom 28.11.2017 23:41 napisał(a):
Odpowiedź na: Ponad granicami Przyzw... | Krzysztof
Piękna recenzja.

Może poszukaj jakiejś popularyzatorskiej książki o matematyce. Dowiedziałbyś się innych ciekawostek wynikających z faktu, że świat jest opisywalny matematyką. Na przykład, że można wyliczyć wartość liczby pi rzucając igłą na stół z równoległymi liniami, albo że częstotliwość z jaką kot zanurza języczek w misce wody, zależy logarytmicznie od wielkości kota. Ewentualnie polecam ci poprzeglądać wpisy na blogu Jerzego Kieruje, gdzie pisze on o historii fizyki i matematyki:
https://kierul.wordpress.com/2017/11/08/pitagoras-i-vincenzo-galilei-poczatek-i-koniec-tradycji-pitagorejskiej-vi-w-p-n-e-1588/
Użytkownik: LouriOpiekun BiblioNETki 29.11.2017 08:33 napisał(a):
Odpowiedź na: Piękna recenzja. Może ... | Kuba Grom
A ja ze swej strony dorzucę bardzo interesującą pozycję o styku matematyki, muzyki i mistycyzmu na przestrzeni dziejów: Muzyka sfer: O muzyce, nauce i naturalnym porządku wszechświata (James Jamie)
oraz Umysł matematyczny: Co łączy matematykę, metafory i ewolucję? (Hohol Mateusz, Brożek Bartosz)
Użytkownik: Krzysztof 30.11.2017 18:59 napisał(a):
Odpowiedź na: A ja ze swej strony dorzu... | LouriOpiekun BiblioNETki
Dziękuję, Louri. Ta pierwsza książka, z muzyką sfer w tytule, zaciekawia tematyką. Dopiszę ją do swojej listy książek do zakupu.
Ty amiszem? Czemu w to nie wierzę?
Użytkownik: LouriOpiekun BiblioNETki 01.12.2017 08:32 napisał(a):
Odpowiedź na: Dziękuję, Louri. Ta pierw... | Krzysztof
Nie wiem, czy nie będzie problemu z jej zakupem - ja trafiłem do wypożyczenia dopiero w Warszawie na Koszykowej. Ale myślę, że wpasowuje się w ton i styl Twoich tekstów :)

Amiszem - bo czytam Amisze: Fenomen wychowania endemicznego (Dejna Dagna) - i szczerze, to bardzo mi się ich świat podoba, spokojny, pewny, szczęśliwy, bez pogoni za wykreowanymi przez marketingowców potrzebami, świat pełen prostych zasad - w porównaniu z nim nasza codzienność jawi mi się jak cyrk pełen rozwydrzonych małp.
Użytkownik: Krzysztof 01.12.2017 22:50 napisał(a):
Odpowiedź na: Nie wiem, czy nie będzie ... | LouriOpiekun BiblioNETki
Zwykle kupuję swoje książki na allegro, wybór tam ogromny, także rzadkich książek. Kiedyś kupiłem tragedie Ajschylosa, a było jedno wydanie, pół wieku temu pięć tysięcy egzemplarzy. Nie od razu, ale trafiłem i mam tę cenną dla mnie książkę.
Amisze… Jestem nieufny wobec grup religijnych, w ogóle wobec grup, w których panują dziwne zasady, nakazy i zakazy. Dlaczego żonaty mężczyzna ma zapuszczać brodę, albo nosić kapelusz? Nie uznaję tego rodzaju reguł.
Podobnie jak i Ty postrzegając świat wokół siebie, nie wybrałbym życia wśród amiszy. Ładnie wygląda w opisie, albo na wycieczce, po której miło usiąść na wygodnym sedesie, a nie w zimnej wygódce za stodołą. A co do tego cyrku pełnego małp powiem, że mam swój sposób na nich. Wiem, że właściwie nikogo nie interesuje i nic nie zmienia, ale dobrze wpływa na mnie. Otóż: od wielu lat nie mam telewizorni, a radio włączam bardzo rzadko, nie czytam gazet, nie dowiaduję się w żaden sposób o polityce, o tym, co się dzieje w kraju. Nie czytam o modzie ani o tym, co się powinno wiedzieć, gdzie być, etc. Ubierając się, kieruję się li tylko swoim upodobaniem lub po prostu ceną. Nie kupuję artykułu, jeśli gdziekolwiek widziałem jego reklamę, a staram się wybierać produkty wykonane w naszym kraju. Nie chodzę do kina nie chcąc oglądać reklam, także dlatego, że mało jest filmów interesujących mnie. Wybieram strony www, które mam otworzyć. Nie uczę się obsługi beznadziejnie i alogicznie napisanych programów, nie staram się poznać najpopularniejszych książek; zresztą, nawet nie wiem, jakie i które są popularne...
Schowałem się. Mam swój świat, ale nie obędzie się on bez prądu, samochodu i komputera. Obędzie się bez ludzi, którzy mieliby wmawiać mi szkodliwość dla idei czy wspólnoty moich wyborów, chociaż doskonale rozumiem psychiczne uwarunkowania wyborów amiszy.

PS
Myślałem, żeś kobietą :-)
Użytkownik: LouriOpiekun BiblioNETki 04.12.2017 10:21 napisał(a):
Odpowiedź na: Zwykle kupuję swoje książ... | Krzysztof
Ach, miło byłoby się tak schować - ja tak mam CZASEM, nawet się cieszę, że kanały informacyjne w Polsce zrobiły się "informacyjne" - mogę z czystym sumieniem już nie oglądać festiwali propagandy obu stron ;) Z drugiej strony niestety wiem, że nawet jeśli ja bym się nie interesował polityką - to ona się mną interesuje: im więcej państwa, tym mniej wolności, a ja nie chcę się obudzić któregoś dnia omotany niewidzialną pajęczyną, która zdążyła zastygnąć tylko dlatego, że nie chciałem jej dostrzegać. Z drugiej strony - i tak niewiele mogę, prócz beczenia jak ta owca przed zamkniętą bramą pastwiska. Z trzeciej strony jednakże - jestem przekonany o tym, że ludzka inwencja jest nieskończona i (wbrew utopistom, marzącym o pełnej regulacji i kontroli nie tylko zachowań, ale i myśli oraz marzeń) dlatego warto wiedzieć zawczasu, jaki nowy arkan jest nam szykowany - czy to podatek, czy to "wyrównywanie szans" (poprzez tłamszenie pomysłowości i zaprzeczanie wykwitom leseferyzmu), czy to kontrola wypowiedzi, czy też jakiekolwiek inne kajdany, kute "dla naszego dobra". A wówczas będę mógł spróbować znaleźć tę drogę tygrysa (który płot przeskakuje) lub węża (który pod płotem się przeciska). Ale tak czy inaczej daleki jestem (pomimo funeralnej wymowy powyższego) od bardzo pesymistycznych prognoz czy ocen - wszystko jest kwestią budowania piramidy własnych oczekiwań, i choć lepiej jest oficjalnie lamentować - na wszelki wypadek, by być mądrym PRZED szkodą - to nieoficjalnie można dziś całkiem normalnie funkcjonować.

Aha - co do mody - ja nie jestem aż tak odporny, ale najczęściej świadomość tego, iż coś jest "modne" pozwala mi od razu zaklasyfikować to do kategorii "nie interesuje mnie". Czyżby dlatego właśnie, że "nie jestem kobietą"!? ;)
Użytkownik: Krzysztof 05.12.2017 20:36 napisał(a):
Odpowiedź na: Ach, miło byłoby się tak ... | LouriOpiekun BiblioNETki
Ładnie napisana wypowiedź, miło mi było ją przeczytać.
Mój wpływ na ustanawianie prawa i na władzę jest mniejszy, niż szansa na szóstkę, a fakt ten w moim odczuciu neguje celowość dowiadywania się o szykowane na mnie nowe arkana, czyli poświęcania niechby krótkiego czasu polityce. To także obrona mojej psychiki, doznającej uszczerbku przy jakichkolwiek kontaktach z polityką, jako że ludzi zajmującej się nią mam za bliskich alfonsom, właścicielom lombardów i komornikom.
Modą nigdy wiele się nie zajmowałem, a gdy widzę modne spodnie z krokiem na wysokości kolan, gdy patrzę na brylaste, garbate, paskudnie udziwnione samochody, nabieram podejrzeń, że z jej kreatorami coś nie jest tak, jak być powinno.
Albo moje gusta za bardzo różnią się od gustów wielu ludzi, co w sumie na jedno wychodzi.
Myślę, że kobieta z klasą potrafi odróżnić modę od quasi mody, i nie wygoli połowy swoich włosów tylko dlatego, że uznano taką „fryzurę” za modną.
Jak to powiedziałeś o naszej rzeczywistości? Cyrk z rozwydrzonymi małpami. Celne określenie.
Użytkownik: LouriOpiekun BiblioNETki 11.12.2017 09:39 napisał(a):
Odpowiedź na: Ładnie napisana wypowiedź... | Krzysztof
Dziękuję za miłe słowa :)

Ja się polityką również nie zajmuję - lubię jednak działania władz żądnych poszerzania swej kontroli nade mną. Zaś co do mody - polecam recenzję i komentarze pod nią: O sztuce dobrej i sztuce złej

Zaś co do wygolenia połowy włosów - to czasem jest jako kontestacja mody, wyrażenie sprzeciwu. Tyle, że jest to pozwolenie na kierowanie sobą modzie - lecz nie siłą przyciągania, a odpychania ;)
Użytkownik: Krzysztof 30.11.2017 18:57 napisał(a):
Odpowiedź na: Piękna recenzja. Może ... | Kuba Grom
Dziękuję, Kubo.
Źle mi się pisało recenzje i dość szybko z nich zrezygnowałem uznając, iż pisać takiej formy tekstu nie potrafię. Dużo lepiej się czuję w takich luźnych tekstach jak ten wyżej. Nie będąc związany żadnymi regułami, mogę pisać co poczuję, wplatać wspomnienia, wrażenia, zdarzenia a propos, albo i bez wyraźnego związku. Tak mi lepiej.
Książkę Heisenberga kupiłem z polecenie autora innej czytanej książki, uznając jego wiedzę i dzieląc z nim część zainteresowań. Wśród nich nie ma matematyki, chociaż doceniam jej wielkie znaczenie. Ta dziedzina wiedzy fascynuje mnie, ale tak, jak na przykład astrofizyka: za trudna, za bardzo absorbująca czas, który musiałbym odebrać innym moim zainteresowaniom. Muszę wybierać, nie dam rady poznać chociaż pobieżnie wszystkich dziedzin wiedzy, które mnie interesują. W matmie, to drugi powód mojego dystansu, trochę przeraża mnie to wszystko, co jest poza moimi umiejętnościami, a te kończą się na pierwiastkowaniu. Stanowczo nie mam matematycznego umysłu.
Dla mnie najciekawsze i najwartościowsze w tej książce jest pokazanie doniosłości metod matematycznego opisu świata.
Na polecany blog zajrzałem, przeczytałem parę fragmentów i uznając teksty za ciekawe, adres dodałem do zakładek; na pewno przeczytam to i owo w luźniejszym czasie. Dziękuję Ci.
Legenda
  • - książka oceniona przez Ciebie - najedź na ikonę przy książce aby zobaczyć ocenę
  • - do książki dodano opisy lub recenzje
  • - książka dostępna w naszej księgarni
  • - książka dostępna u innych użytkowników (wymiana, kupno)
  • - książka znajduje się w Twoim schowku
Patronaty Biblionetki
Biblionetka potrzebuje opiekunów
Recenzje

Użytkownicy polecają:

Redakcja poleca: