» nie pamiętam hasła» zarejestruj się

Najciekawsze recenzje
Recenzje
Dostępność książki: X
Polecają X

Recenzje

Książka: Wywieranie wpływu na ludzi: Teoria i praktyka (Cialdini Robert)

Strona 1 z 1

1

Tytuł tekstu: Nie daj się rolować!

Nauka języków

Nie lubisz reklam? Chcesz pomóc BiblioNETce?
Zostań naszym Opiekunem!

Sztandarowa pozycja Roberta Cialdiniego, profesora psychologii Uniwersytetu Stanowego w Arizonie, specjalizującego się w psychologii społecznej, wpadła mi w ręce wiele lat temu i sprawiła masę problemów. W pełni zdawałem sobie sprawę, wiedziałem, że jest to książka wartościowa, ale brnąłem przez nią z mozołem, bez zapału i nie jestem nawet pewien, czy skończyłem; możliwe, że nie. Może do niej nie dorosłem, może nie miałem wówczas odpowiedniego nastawienia…

Wróciłem do niej niedawno i pochłonąłem gładko, bez oporów, z zainteresowaniem i… żalem, że tak szybko się skończyła.
 
„Wywieranie wpływu na ludzi” to książka popularnonaukowa i rezultat kilkunastu lat badań, dzięki którym techniki, sposoby i metody wywierania wpływu na ludzi – pojedynczych albo całe grupy – Cialdini podzielił na sześć podstawowych zasad, to jest: zasadę wzajemności, zasadę zobowiązania i konsekwencji, zasadę dowodu społecznego, zasadę lubienia kogoś, zasadę autorytetu, zasadę niedoboru (ograniczonej dostępności).
 
Prezentowane przez Cialdiniego metody wywierania wpływu społecznego pozwalają zrozumieć, dlaczego wychodzimy z marketu z zakupami znacznie większymi, niż zakładaliśmy, dlaczego tak trudno jest nam odmówić prośbie sąsiada, dlaczego często zgadzamy się na coś, na co jeszcze chwilę wcześniej nie bylibyśmy skłonni się zgodzić pod żadnym pozorem itd., itp.
 
Od czasu pierwszego wydania „Wywierania wpływu na ludzi” pozycji podobnych, a nawet wprost uczących brudnych sztuczek opartych na manipulowaniu ludzką psychiką, wydano wiele, jednak podręcznik Cialdiniego nadal pozostaje klasyką gatunku i autentycznie rzetelnym, wiarygodnym opracowaniem, dzięki któremu można czasem uniknąć „wrobienia” czy „wyrolowania”.

czytaj całość »

data dodania: 2012-09-02, autor: Meszuge, komentarzy: 0

Tytuł tekstu: Inwestycja, której nie pożałujesz

Abonament

Nie lubisz reklam? Chcesz pomóc BiblioNETce?
Zostań naszym Opiekunem!

Po przeczytaniu tej książki doszedłem do przekonania, że powinna stanowić ona podstawę kursu na temat tego, jak mądrze, skutecznie i odpowiedzialnie bronić naszych interesów jako konsumentów, zwłaszcza obecnie w Polsce, gdzie dokonują się liczne procesy i zmiany dotąd nieznane, a które mają niebagatelny wpływ na nasze życie. Wszakże odchodzimy od starego ustroju, dlatego powinniśmy poznać chociaż podstawowe mechanizmy, które już są wykorzystywane w nowym systemie.

Ale ta pozycja to coś więcej niż tylko zbiór porad na temat tego, jak uniknąć kupowania niepotrzebnych produktów, np. odkurzaczy czy mikserów od przesympatycznego, pełnego dobrych intencji domokrążcy. Podstawowym założeniem tej książki jest informacja i oświecenie na temat ludzkiej psychiki i mechanizmów nią rządzących, które występują u nas wszystkich jako członków określonego gatunku. Ta wiedza ma zastosowanie we wszystkich aspektach naszego życia, nie tylko wtedy, gdy jesteśmy konsumentami. Pomyślmy o krewnych bądź przyjaciołach, którzy mają niewiarygodne szczęście w łatwym nawiązywaniu bliskich związków z ludźmi. W tej książce prawdopodobnie znajdziemy odpowiedź, dlaczego tak się dzieje. Przypomnijmy sobie nauczycieli ze szkoły, którzy zawsze potrafili utrzymać porządek i dyscyplinę na zajęciach, a przy tym bardzo rzadko podnosili głos. Albo pomyślcie o tych wszystkich pochlebcach i niekompetentnych ludziach, z którymi mogło wam się zdarzyć pracować, a którzy mimo wszystko przetrwali albo nawet zaczęło im się lepiej powodzić, podczas gdy wy za podobne przewinienie zostalibyście wyrzuceni z pracy. "Wywieranie..." pomoże wam zrozumieć, jak oni to robią. Pozwoli także na przeprowadzenie analizy własnej sytuacji i postępowania oraz pomoże w przeprowadzeniu pozytywnej metamorfozy, jeśli jest konieczna.

Jak pokazują liczne interesujące, czasami zabawne, a czasami smutne przykłady, my wszyscy jesteśmy poddawani różnego rodzaju wpływom, czy jesteśmy tego świadomi, czy nie. Dla przykładu w obecnych czasach wszyscy używamy „myślenia na skróty” z konieczności. Cialdini pokazuje również, jak technicy wpływu społecznego, zdając sobie z tego sprawę, wykorzystują nas, żerują na nas - i wskazuje nam metody, jak się przed nimi bronić bez całkowitego odrzucania wartościowych mechanizmów psychologicznych, jak przykładowe „myślenie na skróty”. Stracą swe enigmatyczne brzmienie takie pojęcia, jak: reguła wzajemności, technika niskiej piłki, technika stopy w drzwiach czy zjawisko niewiedzy wielu. Dodatkowym atutem książki są listy czytelników, które ilustrują działanie owych technik w życiu codziennym, wraz z krótkim komentarzem autora. Wiedza, którą posiadł autor, pochodzi nie tylko z książek, ale przede wszystkim z obserwacji. Warto zaznaczyć, że poświęcił on ponad 3 lata na podjęcie różnego rodzaju prac, np. jako kelner, domokrążca czy sprzedawca samochodów itp. w celu poznania sposobów, jakimi posługują się ludzie powiązani z handlem, aby „wcisnąć” nam swoje produkty.

Żeby nie ograniczać się tylko do samej teorii, przytoczę tutaj przykład, który wywarł na mnie ogromne wrażenie i już chyba na zawsze utrwalił się w mej pamięci. Jest to przykład wyjątkowo smutny i drastyczny, ale jednocześnie bardzo pouczający i wymowny.

Historia dotyczy młodej, dwudziestokilkuletniej kobiety, Catherine Genovese, która w 1964 r. została zamordowana na własnej ulicy, gdy wracała z pracy*. Obecnie, gdy media bezustannie bombardują nas informacjami o podobnych wydarzeniach, jedno morderstwo więcej może nie wydawać się niczym nadzwyczajnym. Jednak to było morderstwo wyjątkowe, gdyż trwało ok. 35 minut, a 38 sąsiadów ofiary bezczynnie się mu przyglądało ze swoich okien. Morderca, przestraszony blaskiem zapalających się świateł, trzykrotnie uciekał z miejsca zbrodni i za każdym razem wracał, aby dokończyć swoje „dzieło”, gdyż poza światłem nie zauważył innych oznak reakcji ze strony otoczenia. Żadna z przyglądających się osób nawet nie pofatygowała się, żeby zadzwonić na policję, co przecież nie stwarzało dla niej żadnego realnego niebezpieczeństwa.

Komentarze dotyczące tego wydarzenia były najczęściej podobne do tego: „Pod wpływem trudności współczesnego życia, szczególnie w wielkich miastach, Amerykanie stają się narodem egoistycznym, ogarniętym znieczulicą i obojętnością na los współobywateli”**. O wypowiedzenie się w tej sprawie poproszono „fotelowych” uczonych (określenie zapożyczone od autora), którzy znają odpowiedź na wszystko i nic nie jest w stanie ich zaskoczyć. Wszyscy uznali, że winna była apatia. No, może z wyjątkiem Bibba Latanego i Johna Darleya, którzy doszli do wniosku, że żaden ze świadków nie zareagował właśnie dlatego, że było ich tak wielu. Wyróżnili 2 powody, które leżały u podstaw tego dziwnego i pozornie niewytłumaczalnego zachowania:
- po pierwsze, doszło do rozproszenia odpowiedzialności (Aronson, który również opisuje ten przypadek, używa terminu „dyfuzja odpowiedzialności”, co w praktyce oznacza to samo)*** - każdy oczekuje, że inna osoba udzieli pomocy;
- po drugie, wystąpiła zasada społecznego dowodu słuszności i zjawisko niewiedzy wielu - skoro nikt nie reaguje na zaistniałą sytuację, to znaczy, że nic takiego się nie dzieje i nie wymaga naszej interwencji.
Wyjaśnienie okazało się tyleż proste, co zdumiewające, wręcz niewiarygodne, ale jednak prawdziwe.

Książka warta jest tego, aby poświęcić jej choć odrobinę naszego czasu, gdyż korzyści mogą być ogromne i mieć dalekosiężne skutki. Polecam!!!


___
* R. Cialdini, „Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka”, przeł. Bogdan Wojciszke, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003, str. 122-127.
** Tamże, str. 123.
*** E. Aronson, „Człowiek istota społeczna”, przeł. Józef Radzicki, wyd. PWN, 2006, str. 54.

czytaj całość »

data dodania: 2006-12-20, autor: Hypnos, komentarzy: 0

Tytuł tekstu: Każdy powinien przeczytać

Nie lubisz reklam? Chcesz pomóc BiblioNETce?
Zostań naszym Opiekunem!

Książkę "Wywieranie wpływu na ludzi" warto polecić każdemu człowiekowi. Dlaczego tak uważam? W moim odczuciu nie jest to żaden poradnik dla naciągaczy. Czytając ją, coraz szerzej otwierałem usta ze zdziwienia, jak często spotykam omawiane sposoby manipulacji. Jestem dość odporny na takie treści, ale jest szerokie grono ludzi, którzy łatwo dają się naciągać na wszelkie akcje pomocy. Czy osoby zbierające pieniądze zawsze są uczciwe? Czy pieniądze wspierają szczytny cel? Czy wreszcie każdy ma obowiązek dzielić się tym, co ma?

Książka jest doskonałym poradnikiem, jak bronić się przed osobami, które usiłują sprzedać nam zupełnie zbędny nam przedmiot, namówić na niepotrzebną do niczego usługę czy po prostu wyciągnąć kilka groszy na tanie wino.

Serdecznie polecam.

czytaj całość »

data dodania: 2006-08-31, autor: Grigor, komentarzy: 0

Tytuł tekstu: Trzeba przeczytać, zwłaszcza w dzisiejszych czasach :)

Jedna z lepszych książek z dziedziny psychosocjologii, choć na pierwszy rzut oka można ją wziąć za zwykły poradnik. Oceniam na 6.

W trakcie czytania odkrywałam rzeczy zupełnie mi nieznane, choć tak bardzo mnie dotyczące! No bo czy wiecie o tym, że "Kiedy dokonamy już wyboru lub zajmiemy stanowisko w jakiejś sprawie, napotykamy zarówno wewnątrz nas, jak i w innych, silny nacisk na zachowanie konsekwentne i zgodne z tym, w co już się zaangażowaliśmy"*?

Ten zacytowany i inne opisywane mechanizmy dotyczą prawidłowości rządzących uleganiem cudzemu wpływowi. Ale nie tylko! Wiele razy nieświadomie ich używamy podejmując różne życiowe decyzje. I choćby dlatego warto sobie z nich zdawać sprawę...

---
* Robert Cialdini, "Wywieranie wpływu na ludzi", tł. Bogdan Wojciszke, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 1994.

czytaj całość »

data dodania: 2005-07-12, autor: norge, komentarzy: 3

Tytuł tekstu: Warta przeczytania

Książka bardzo ciekawa i praktyczna. Poleciłbym ją każdemu, kogo interesuje działanie, wszechobecnych w naszym świecie, narzędzi wpływania na zachowanie człowieka.

Książka opisuje kilkanaście najczęściej stosowanych narzędzi manipulowania ludźmi, wraz z dokładnym opisem działania poszczególnych mechanizmów wywierania wpływu, sposobami obrony oraz przykładami faktycznych manipulacji (lub ich prób). Można też dowiedzieć się, jak często nasze decyzje wynikają z automatycznych, podświadomie zaprogramowanych reakcji według bezmyślnego wzorca i jak często fakt ten wykorzystują sprytni sprzedawcy.

Opracowanie wyróżnia się na tle innych podobnych pozycji, skierowanych głównie do potencjalnych sprzedawców, swoim ciekawym stylem i bardziej naukowym podejściem do kwestii manipulowania ludźmi.

Jeśli kiedykolwiek zdarzyło Ci się, że uległeś czyimś prośbom lub namowom, ewentualnie bez widocznych przyczyn zachowałeś się w niezrozumiały dla siebie sposób, powinieneś sięgnąć po tę książkę. Bardzo prawdopodobne jest, że znajdziesz w niej odpowiedź na swoje wątpliwości.

czytaj całość »

data dodania: 2004-09-06, autor: Piotrr, komentarzy: 1

- książka oceniona przez Ciebie - najedź na ikonę przy książce aby zobaczyć ocenę

- do książki dodano opisy lub recenzje

- książka dostępna w naszej księgarni

- książka dostępna u innych użytkowników (wymiana, kupno)

- książka znajduje się w Twoim schowku